Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keitä ovat vanhemmat, jotka antavat nuortensa mopoilla öisin ja pienten lasten olla ulkona myöhään?

Vierailija
10.06.2026 |

Eikö näissä perheissä ole kotiintuloaikaa? Eikö häiritse, jos oma Eino-Markus kaasuttelee pitkin kyliä keskellä yötä? Ei yhtään vaivaa, mikä melu lapsen ja hänen kavereidensa mopoista lähtee? Ei ajatella, että muut kenties haluaisivat yöllä nukkua?

Mopoikäiset yökukkujat eivät ole ainoat, jotka hämmentävät. Aiemmalla asuinalueellamme näki kesäaikaan jopa 10-11-vuotiaita kulkemassa iltakymmeneltä keskenään ulkona. Ei siis missään kodin pihamaalla, vaan ihan keskenään kadulla. Minusta tuon ikäisen paikka on tuohon aikaan nukkumassa, olipa vuodenaika mikä tahansa. Eikö näitä vanhempia yhtään huoleta, mitä se oma alakouluikäinen tuohon aikaan ulkona tekee? Puhumattakaan erilaisista vaaroista.

Kommentit (120)

Vierailija
61/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypilliset vihervasemmistolaiset.

Kyllä ne on persujen pentuja.

Vierailija
62/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset vanhemmat, joiden olisi pitänyt jättää lisääntymättä. 

Perusteletko pikkasen? Mikä ongelma kellekään meidän lapset on pyöräillessään kotiin kymmeneltä? Entäpä meidän teini mopoillessaan kotiin yhdeksitoista? 

Mulla on aamuvuoroihin herätys klo 4.30, kesälläkin. Klo 22-23 pitäisi olla jo syvässä unessa ja todellakin herää siihen jos ulkona lapset huutaa tai joku mopo päristelee. Kesälläkin ihmiset käyvät töissä eri vuorokauden aikoina, eikä silloinkan ole mitään erivapautta mekastaa hiljaisuusajan jälkeen ulkona.

Tämä aikaiseen töihin menevä voi olla vaikka bussikuski, siinä sitten mukava ajella univelassa kyydissään päivän aikana satoja ihmisiä kyydissään kun jonkun ihanat pirpanat huusi yön ja sama mekastus taas seuraavana iltana edessä.

Huusi yön 😂 Oikeesti nyt. Jos bussikuski häiriintyy yöllä normaaleista elämän äänistä, hänen kannattaa varmaan muuttaa johonkin missä ei ole ihmisiä. Eiköhän ne hälytysajoneuvot ja rekat häiritse enemmän kuin ohi kulkeva nuori. 

Ne normaalin elämisen äänet pitäisi kyllä tapahtua ennen klo 22, jonka jälkeen yleensä alkaa hiljaisuus lähes kaikissa taloyhtiöissä. Kulkemisella ja tahallisella mopon huudattamisellakin on iso ero. Hälytysajoneuvotkaan ei muuten huudata öisin pillejä keskellä asuinaluetta eikä normaalilla asuinalueella kulje mikään rekkaväyliä. Jos muksut huutaa klo 22 jälkeen ulkona niin ei tällä kyllä mitään selitystä ole, oli kesä tai talvi, muutakuin täysi piittaamattomuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusteletko pikkasen? Mikä ongelma kellekään meidän lapset on pyöräillessään kotiin kymmeneltä? Entäpä meidän teini mopoillessaan kotiin yhdeksitoista? 

Mulla on aamuvuoroihin herätys klo 4.30, kesälläkin. Klo 22-23 pitäisi olla jo syvässä unessa ja todellakin herää siihen jos ulkona lapset huutaa tai joku mopo päristelee. Kesälläkin ihmiset käyvät töissä eri vuorokauden aikoina, eikä silloinkan ole mitään erivapautta mekastaa hiljaisuusajan jälkeen ulkona.

Edellisen kirjoittajan lapsi ajaa mopolla kotiin. Se ei ole sama kuin edestakaisin pärisyttäminen. Entäs he, joiden työvuoro päättyy keskellä yötä, saavatko he ajaa autolla kotiin vasta aamulla?

Älä viitti, kyse ei nyt ole tästä.

Vähän sama kuin joku valittaa asunnossaan läpi yön metelöivästä kerrostalonaapurista, niin eiköhän joku kiirehdi pahoittamaan mielensä, että mitä, enkö saa tulla kotiin iltavuorosta ja avata jääkaapin ovea...

Vierailija
64/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen ihanampaa kuin Suomen valoisa kesäyö, alla mopedi ja ajella kavereiden kanssa pitkin kylän raittia.  Olen 70 v. ja nainen enkä kiellä nuorilta tätä kokemusta , olen itsekin joskus ollut nuori ja kokenut tämn saman ihanuuden. Mopojen pärinä on sekin kesäään kuuluva ääni, mutta riitojen välttämiseksi nuorten kannattaisi olla menemättä mopoillaan ihan liki asuintalojen pihoja tai ainakin ajella hissukseen näissä kohdin. Ääniherkkien kannattaa hankkia korviinsa jotain vaimennusta yön ajaksi.

No totta, eläkeläisenä ei niin haittaa, vaikka yöunet jäävät pätkittäisiksi, mutta kun työvuoro alkaa kuudelta niin kyllä sylettää heräillä puolenyön aikaan kun nuoret nauttivat valoisasta kesäyöstä mahdollisimman kovan metelin voimin.

Et sitten ole harkinnut niitä äänenvaimentimia korviisi, moni käyttää sellaisia jatkuvasti esimerkiksi jos puolison kuorsaus haittaa yöunia. Ihan liki asuinalueita yöllä mopoillaan pyörimään jääneet mopopojat saa kuriin soittamalla poliisit paikalle silloin, kun tilanne on päällä ja poliisien puhuttelulla on yleensä vaikutusta.

Vierailija
65/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä aikaiseen töihin menevä voi olla vaikka bussikuski, siinä sitten mukava ajella univelassa kyydissään päivän aikana satoja ihmisiä kyydissään kun jonkun ihanat pirpanat huusi yön ja sama mekastus taas seuraavana iltana edessä.

Huusi yön 😂 Oikeesti nyt. Jos bussikuski häiriintyy yöllä normaaleista elämän äänistä, hänen kannattaa varmaan muuttaa johonkin missä ei ole ihmisiä. Eiköhän ne hälytysajoneuvot ja rekat häiritse enemmän kuin ohi kulkeva nuori. 

Totta tämäkin.

Jos mahdollista, kannattaa muuttaa pois asuinalueilta joissa "normaalit elämisen äänet" ovat aikuisten grillibileet ja möykkä läpi yön ja niiden lapset kiljumassa ja sitten hiukan isompina huudattamassa niitä mopojaan ikkunan alla.

Äläpä jaksa. Kukaan ei ole puhunut häiriökäyttäytymisestä vaan uhan normaalista elämisestä. 

Vierailija
66/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaiset tässä meidän alueella. Pienetkin lapset valvovat pidempään kuin meidän perheen aikuiset. Kai niitä lapsia on niin paljon, ettei ehditä huolehtia niitä nukkumaan vaan odotetaan, että ovat väsyneitä. Nukkuvat vielä eskarissa päiväunia päiväkodissa, kun omani (joiden yöunista huolehditaan) ovat lopettaneet päiväunet jo 3vuotiaina.

Se ei ole mikään ylpeilyn aihe että päikyt jää varhain pois. 6-7-vuotiaan kuuluukin nukkua päikyt tarvittaessa. 

Ei olekaan, mutta jos lapsi nukkuu päiväunet vielä lähes kouluikäisenä, niin kyllä se menee silloin liian myöhään nukkumaan ja ei jaksa koulussakaan.

Vierailija
67/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellisen kirjoittajan lapsi ajaa mopolla kotiin. Se ei ole sama kuin edestakaisin pärisyttäminen. Entäs he, joiden työvuoro päättyy keskellä yötä, saavatko he ajaa autolla kotiin vasta aamulla?

Älä viitti, kyse ei nyt ole tästä.

Vähän sama kuin joku valittaa asunnossaan läpi yön metelöivästä kerrostalonaapurista, niin eiköhän joku kiirehdi pahoittamaan mielensä, että mitä, enkö saa tulla kotiin iltavuorosta ja avata jääkaapin ovea...

Tuo on ihan eri asia kuin ketjun aihe. 

Vierailija
68/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen ihanampaa kuin Suomen valoisa kesäyö, alla mopedi ja ajella kavereiden kanssa pitkin kylän raittia.  Olen 70 v. ja nainen enkä kiellä nuorilta tätä kokemusta , olen itsekin joskus ollut nuori ja kokenut tämn saman ihanuuden. Mopojen pärinä on sekin kesäään kuuluva ääni, mutta riitojen välttämiseksi nuorten kannattaisi olla menemättä mopoillaan ihan liki asuintalojen pihoja tai ainakin ajella hissukseen näissä kohdin. Ääniherkkien kannattaa hankkia korviinsa jotain vaimennusta yön ajaksi.

No totta, eläkeläisenä ei niin haittaa, vaikka yöunet jäävät pätkittäisiksi, mutta kun työvuoro alkaa kuudelta niin kyllä sylettää heräillä puolenyön aikaan kun nuoret nauttivat valoisasta kesäyöstä mahdollisimman kovan metelin voimin.

Minä minä ja minä minä. Sitten kun itse olet lomalla ja grillaat toisen ikkunan alla ja öriset puoliltaöin, sitä pitää vaan ymmärtää, eikö niin? 

Kaikki nauttikoon kesästä ihan tasapuolisesti ja ne, joita se häiritsee, olkoon hiljaa. 

No tässä vastaus aloitukseen; tällaiset vanhemmat. Niiden oma kesäloma on sitä örinää ja metelöintiä niin tottakai nico ja vanessakin saavat olla ulkona möykkäämässä niin pitkään kun haluavat, saavathan ne olla arkisinkin.

Taitaa olla myös elämäntapatyöttömiä kun koko kesä on aikaa räpätä ja rellestää. No ihan tietoiskuna, normaalin työssäkäyvän loma on kestoltaan 4 viikkoa ja sekin voi olla pilkottuna vaikka parin viikon pätkiin. Kesälläkin moni joutuu käymään töissä ja olisi kiva nukkua öisin.

Vierailija
69/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun rauhallisessa taloyhtiössä, jonka pihapiiriin on pesiytynyt 12 nuoren jengi. Häiriköintiä ja ilkivaltaa päivittäin vuoden ympäri. Poliisia ei kiinnosta. Ovat sanoneet, että lapsilla on oikeus tulla pihalle leikkimään. No, he tuhoavat ja sotkevat kaiken. Meteli kuuluu sisälle asti. Mopot ja mönkkärit tuodaan nurmikolle. Suomessa poliisi ei välitä. 

Vierailija
70/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä minä ja minä minä. Sitten kun itse olet lomalla ja grillaat toisen ikkunan alla ja öriset puoliltaöin, sitä pitää vaan ymmärtää, eikö niin? 

Kaikki nauttikoon kesästä ihan tasapuolisesti ja ne, joita se häiritsee, olkoon hiljaa. 

Ja sieltä moponuoren vanhempi ilmoittautui.

Ei, kaikkien loma ei tarkoita vain grillausta ja rälläystä kuten teillä. Mutta eipä tarvitse ihmetellä miksi ne nuoret häiriköivät kun kotona asenne on tuo.

Mikä sua siinä mopossa rassaa? Pitäisikö 15-vuotiaalle hankkia luvatta sähköauto vai ettei vaan häiritsisi? 

Mistähän asenteesta puhut? Siitä että jokainen saa kesää viettää kuten haluaa vai? Kyllä, me grillaamme ja joskus kuule jopa rällätään, jos se on synonyymi naurulle ja nauttimiselle. 

Tosi surullista, jos muuden tekemiset on sulta automaattisesti muka pois. Hellitä vähän ennenkuin kuolet sydäriin. 

Katkonaiset yöunet ovat oikeasti terveysriski. Että jospa sinä vähennät sitä volaa kaiuttimista ja neuvot moponuorillesi että siirtyvät kauemmas asutuksesta?

Ai jos ne nuoret asuu siellä alueella? Kotiinsa ei siis saa mennä eikä ulkona saa olla kun sun pitää saada nukkua ilman korvatulppia? Jotain rajaa. Ja ei, meidän lapset eivät ole sun eikä kenenkään muunkaan riesana. Jospa sullakin olisi joskus varaa johonkin muuhunkin asuinmuotoon kuin se rauhattomaksi kokemasi äänieeistämätön yksiö, jossa viilennys tapahtuu tuuletusikkunan ja postiluukun läpivedon kautta. 

No minä ainakin osasin neuvoa mopoikäisille nuorilleni, että sitä edestakaisin ajelemista mentiin harrastamaan muualle kuin kotitielle, paikkaan, jossa ei ole asutusta. 

Itse asun ok-talossa, ja onneksi meidän asuinalueella on fiksuja nuoria ja aikuisia myös, kenellekään ei tule mieleen että asuminen alueella oikeuttaisi siihen että siellä saa metelöidä pitkin yötä.

Vierailija
71/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheet on niin kovin erilaisia.

Asumme isossa kaupungissa ja kaverini ihan keskustan tuntumassa. Muistan, kuinka hänen 11-vuotiaalla pojallaan olin kesällä "kotiintuloaika" puolen yön aikaan. Siihen asti siis pyöri kaupungilla, koulujen pihoilla, koriskentillä jne. 

Oma poikani oli tuolloin saman ikäinen ja tuntui aivan absurdilta ajatus, että hän olisi kavereineen pyörinyt kaupungilla puolilta öin. Tuollaiset alakoululaisethan ovat aivan lapsia, pikkupoikia. Meillä mentiin nukkumaan kymmenen aikoihin. 

Samoin eräällä ystävälläni kesälomalla lasten vuorokausirytmi heitti aivan täysin häränpyllyä. Alakouluikäiset lapset valvoivat yöt, kukkuivat pihalla neljän aikaan yöllä ja nukkuivat seuraavana päivänä pitkälle iltapäivään. Eivät vanhemmat tätä mitenkään pahana pitäneet. Itse ajattelin, että en jaksaisi tuollaista yhtään.

Vierailija
72/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta tämäkin.

Jos mahdollista, kannattaa muuttaa pois asuinalueilta joissa "normaalit elämisen äänet" ovat aikuisten grillibileet ja möykkä läpi yön ja niiden lapset kiljumassa ja sitten hiukan isompina huudattamassa niitä mopojaan ikkunan alla.

Äläpä jaksa. Kukaan ei ole puhunut häiriökäyttäytymisestä vaan uhan normaalista elämisestä. 

No tässä se vitsi piileekin; se normaali eläminen voi häiritä muita, jos se tarkoittaa sitä että lapset kiljuvat ulkona puolen yön aikaan, teinit rälläävät mopolla edestakaisin pitkin tietä, ja heidän vanhempansa eivät välitä asiasta.

Vierailija
73/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei rellestäjät muuta itse jonnekin metsään mölisemään eläinten lailla, kun selvästi kaupunkieläminen ja toisten huomioonottaminen ei näiltä onnistu? 

Vierailija
74/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosk.aväkeä.

Vierailija
75/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä vastaus aloitukseen; tällaiset vanhemmat. Niiden oma kesäloma on sitä örinää ja metelöintiä niin tottakai nico ja vanessakin saavat olla ulkona möykkäämässä niin pitkään kun haluavat, saavathan ne olla arkisinkin.

Eli lapsi tai nuori ei saa olla ulkona kymmeneltä tai yhdeltätoista, jos vanhempansa ovat kotona ihan normaalisti vaikkapa lukemassa tai terassillaan teellä? Möykkääminen ja riehuminen on ihan eri asia. Ketjussa puhuttiin ulkona olemisesta ja kadulla kulkemisesta, jos et huomannut. 

Vierailija
76/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on varmaan sellaisia perheitä, joissa isä on DI ja äiti toimistoapulainen, ja ovat ylempää keskiluokkaa.

Vierailija
77/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapset ja nuoret jaksavat herätä aamulla jos ovat puolen yötä hereillä? Ei kesälomallakaan kannata täysin unohtaa vuorokausirytmiä. 

Vierailija
78/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheet on niin kovin erilaisia.

Asumme isossa kaupungissa ja kaverini ihan keskustan tuntumassa. Muistan, kuinka hänen 11-vuotiaalla pojallaan olin kesällä "kotiintuloaika" puolen yön aikaan. Siihen asti siis pyöri kaupungilla, koulujen pihoilla, koriskentillä jne. 

Oma poikani oli tuolloin saman ikäinen ja tuntui aivan absurdilta ajatus, että hän olisi kavereineen pyörinyt kaupungilla puolilta öin. Tuollaiset alakoululaisethan ovat aivan lapsia, pikkupoikia. Meillä mentiin nukkumaan kymmenen aikoihin. 

Samoin eräällä ystävälläni kesälomalla lasten vuorokausirytmi heitti aivan täysin häränpyllyä. Alakouluikäiset lapset valvoivat yöt, kukkuivat pihalla neljän aikaan yöllä ja nukkuivat seuraavana päivänä pitkälle iltapäivään. Eivät vanhemmat tätä mitenkään pahana pitäneet. Itse ajattelin, että en jaksaisi tuollaista yhtään.

Aloituksesta: Aiemmalla asuinalueellamme näki kesäaikaan jopa 10-11-vuotiaita kulkemassa iltakymmeneltä keskenään ulkona. Ei siis missään kodin pihamaalla, vaan ihan keskenään kadulla. Minusta tuon ikäisen paikka on tuohon aikaan nukkumassa, olipa vuodenaika mikä tahansa.

Ei sanaakaan mistään mitä kommentoit. 

Vierailija
79/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun rauhallisessa taloyhtiössä, jonka pihapiiriin on pesiytynyt 12 nuoren jengi. Häiriköintiä ja ilkivaltaa päivittäin vuoden ympäri. Poliisia ei kiinnosta. Ovat sanoneet, että lapsilla on oikeus tulla pihalle leikkimään. No, he tuhoavat ja sotkevat kaiken. Meteli kuuluu sisälle asti. Mopot ja mönkkärit tuodaan nurmikolle. Suomessa poliisi ei välitä. 

Kerrostalojen pihat ovat yksityisalueita, joihin ei vierailla ole mahdollista tulla muuten kuin luvan kanssa. Kun yksi poliisipartio tulee paikalle, niin ulkopuolisten on poistuttava sieltä pihalta. Näin se toimii täällä päin Suomea.

Vierailija
80/120 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekkäät kusipäät kasvattaa itsekkäitä kusipäitä.

Yhteiskunta on monella tapaa jo pilalla ja moninkerroin pahemmaksi tulee menemään.

Suvun vanhukset kun jättävät tämän maailman niin varmaan seuraan oman käden kautta perässä. 

En jaksa enää ihmisiä ja tulevaisuudessa vielä vähemmän. Suomi on niin pilalla että joskus itkin maamme nykytilan puolesta. Sitten v.ttuunnuin ja olin vihainen. Nyt olen enää turta ja käyn automaatiolla. Ei enää kiinnosta mitä tälle paska maalle ja ihmisille tapahtuu.,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi