Keitä ovat vanhemmat, jotka antavat nuortensa mopoilla öisin ja pienten lasten olla ulkona myöhään?
Eikö näissä perheissä ole kotiintuloaikaa? Eikö häiritse, jos oma Eino-Markus kaasuttelee pitkin kyliä keskellä yötä? Ei yhtään vaivaa, mikä melu lapsen ja hänen kavereidensa mopoista lähtee? Ei ajatella, että muut kenties haluaisivat yöllä nukkua?
Mopoikäiset yökukkujat eivät ole ainoat, jotka hämmentävät. Aiemmalla asuinalueellamme näki kesäaikaan jopa 10-11-vuotiaita kulkemassa iltakymmeneltä keskenään ulkona. Ei siis missään kodin pihamaalla, vaan ihan keskenään kadulla. Minusta tuon ikäisen paikka on tuohon aikaan nukkumassa, olipa vuodenaika mikä tahansa. Eikö näitä vanhempia yhtään huoleta, mitä se oma alakouluikäinen tuohon aikaan ulkona tekee? Puhumattakaan erilaisista vaaroista.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä teinit saavat mopot, mutta niillä ei ole lupa pyöriä yöllä missään eikä häiritä ketään. Lähes kaikki pojat virittävät moponsa, ei sille mitään voi. Lapsilla on meillä ollut tiukat kotiintuloajat. Yläkouluikäisen pitää tulla kotiin kymmeneksi. Olemme saaneet kuulla olevamme maailman ankeimpia vanhempia ja näin pilanneet lastemme elämän.
Mihin tuo kymmenen perustuu? Meillä on alakoululaisten koriintuloaika kympiltä ja yläkoululaisen yhdeltätoista. Molemmat perustuu nukkumaanmenoaikaan. Vaikka teini olisi kympiltä kotona, ei hän sen aikaisemmin nukkumaan menisi. Toki me asutaan alueella, jossa ei ole huumehörhöjä eikä teinijengejä.
Jos kotiin tulee klo 23 ja sen jälkeen käy suihkussa ja tekee muut iltapuuhat, syö mahdollisesti iltapalan ja sitten hankkiutuu nukkumaan niin kyllähän siinä menee aika pitkään ennen kuin oikeasti nukahtaa. Aamulla pitää kuitenkin herätä.
No niin menisi vaikka olisi kotonkin koko illan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset vanhemmat, joiden olisi pitänyt jättää lisääntymättä.
Perusteletko pikkasen? Mikä ongelma kellekään meidän lapset on pyöräillessään kotiin kymmeneltä? Entäpä meidän teini mopoillessaan kotiin yhdeksitoista?
Mulla on aamuvuoroihin herätys klo 4.30, kesälläkin. Klo 22-23 pitäisi olla jo syvässä unessa ja todellakin herää siihen jos ulkona lapset huutaa tai joku mopo päristelee. Kesälläkin ihmiset käyvät töissä eri vuorokauden aikoina, eikä silloinkan ole mitään erivapautta mekastaa hiljaisuusajan jälkeen ulkona.
Tämä aikaiseen töihin menevä voi olla vaikka bussikuski, siinä sitten mukava ajella univelassa kyydissään päivän aikana satoja ihmisiä kyydissään kun jonkun ihanat pirpanat huusi yön ja sama mekastus taas seuraavana iltana edessä.
Huusi yön 😂 Oikeesti nyt. Jos bussikuski häiriintyy yöllä normaaleista elämän äänistä, hänen kannattaa varmaan muuttaa johonkin missä ei ole ihmisiä. Eiköhän ne hälytysajoneuvot ja rekat häiritse enemmän kuin ohi kulkeva nuori.
Miksei rellestäjät muuta itse jonnekin metsään mölisemään eläinten lailla, kun selvästi kaupunkieläminen ja toisten huomioonottaminen ei näiltä onnistu?
Mistähän rellestämisestä puhut? Jos asut alueella, jossa rellestetään, tottakai se olet sinä, joka muuttaa, jos häiritsee. Vai sinunko takiasi pitäisi viiden muuttaa? Valitae asuinalueesi pikkasen tarkemmin, mikään pakko ole missään päihdehvtissä asua. Jos lapset rellestää jatkuvasti tai huutaa kännissä, eiklhän kyse ole pikkasen isommasta asiasta kuin yhdestä tai kahdesta lapsesta.
Nyt puhuttiin vain siitä voiko lapsi kulkea kadulla illalla tai teini puoliltaöin. Ja kyllä voi.Luettiinkohan me edes saman ketjun aloitusviesti? Ei siinä puhuta mistään hiljaisesta kulkemisesta, eikä 10-vuotiaan paikka ole kyllä öisin luuhata pitkin kaupunkia.
Ihan kuule aloituksessa puhuttiin kulkemisesta kadulla kymmeneltä.
Meidän naapuri. Ei sillä ole mitään määräyksiä tai käskyjä pojillensa. 4v oli yhteen asti trampalla pihassa, ollaan ulkona vähillä vaatteilla, pelien ja leffojen ikärajoja ei noudateta, ghettoblasteria huudatetaan pihassa, mopolla ajetaan silloin kun huvittaa.
perheen äidin kanssa olen jutellut, hän sanoi ettei heillä ole mitään turhia sääntöjä, kunhan koulu sujuu ja pojat on onnellisia.
Ihan mukavia poikia ja mukavat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä teinit saavat mopot, mutta niillä ei ole lupa pyöriä yöllä missään eikä häiritä ketään. Lähes kaikki pojat virittävät moponsa, ei sille mitään voi. Lapsilla on meillä ollut tiukat kotiintuloajat. Yläkouluikäisen pitää tulla kotiin kymmeneksi. Olemme saaneet kuulla olevamme maailman ankeimpia vanhempia ja näin pilanneet lastemme elämän.
Mihin tuo kymmenen perustuu? Meillä on alakoululaisten koriintuloaika kympiltä ja yläkoululaisen yhdeltätoista. Molemmat perustuu nukkumaanmenoaikaan. Vaikka teini olisi kympiltä kotona, ei hän sen aikaisemmin nukkumaan menisi. Toki me asutaan alueella, jossa ei ole huumehörhöjä eikä teinijengejä.
Jos kotiin tulee klo 23 ja sen jälkeen käy suihkussa ja tekee muut iltapuuhat, syö mahdollisesti iltapalan ja sitten hankkiutuu nukkumaan niin kyllähän siinä menee aika pitkään ennen kuin oikeasti nukahtaa. Aamulla pitää kuitenkin herätä.
No niin menisi vaikka olisi kotonkin koko illan.
No jep. Olisin kyllä huolissani teinin mielialasta jos hän olisi untenmailla kymmeneltä. Teinien aivot toimivat niin, eträ nukahtamisaika venyy ja on se nyt kumma, jos lomall pitää herätä kuin kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lapseton nelikymppinen mies eikä muiden kakaroiden touhut ole TÄHÄN asti häirinneet tai kiinnostaneet.
Mutta hämmästyin todella kun olin työkeikalla vuokissa ja kävin siinä kulma alepassa hakemassa evästä niin vastaan tulee jotain 10v suomityttöjä. Kello oli 01:30 perjantain ja lauantain välisenä yönä. Oli pakko katsoa että siis hä?! Siinä kulmalla pyörii vaikka ja mitä kansalaisuuksia. Kaikki aikuisia äijiä.
Ei tulisi kuuloonkaan että minun mielikuvitus tytär pyörisi jossain tuohon aikaan. Ei siis missään tapauksessa.
Mikä on vuoki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei käydä iltaisin suihkussa tai syödä iltapalaa, ellei ole hiki tai nälkä. Vaikka ne ovat rutiineista tykkäävien must-juttuja, pakollinen kaikkien oppima iltarituaali se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lapseton nelikymppinen mies eikä muiden kakaroiden touhut ole TÄHÄN asti häirinneet tai kiinnostaneet.
Mutta hämmästyin todella kun olin työkeikalla vuokissa ja kävin siinä kulma alepassa hakemassa evästä niin vastaan tulee jotain 10v suomityttöjä. Kello oli 01:30 perjantain ja lauantain välisenä yönä. Oli pakko katsoa että siis hä?! Siinä kulmalla pyörii vaikka ja mitä kansalaisuuksia. Kaikki aikuisia äijiä.
Ei tulisi kuuloonkaan että minun mielikuvitus tytär pyörisi jossain tuohon aikaan. Ei siis missään tapauksessa.
Mikä on vuoki?
Vuosaari,vuokki,vuosaaressa,vuokissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tummien lapset pyörivät yömyöhään jengeissä. Niillä ei ilmeisesti ole nukkumisrauhaa kotona, kun perheissä on 5+ lasta ja aina vauva huutamassa.
Miksei sossut puutu tähän lapsitehtailuun tarjoamalla näille äideille pysyvää ehkäisyä? Jos lapset hilluu kaduilla niin sitten ei seuraavia lapsia saisi tulla.
Tähän yöelämään lapset tottuvat jo pieninä, käyvät äidin kanssa kaupassa klo 2.30 ja koko perhe on pihan hiekkalaatikolla 0.30. Isä puhuu puhelimeen huutamalla jotain tuntematonta kieltä. Kuuluu makuuhuoneeseen, kun kesällä on ikkuna tai parvekkeen ovi auki.
Hanki ilmalämpöpumppu niin ei tarvitse ikkunaa tai ovea pitää auki.
Näin teinkin muutama vuosi sitten. Kiitos myöhästyneestä neuvosta. Nyt nukun ovi ja ikkunat kiinni.
Mun 10v tyttö menee nukkumaan klo 21:30. Kyllä on todella huoletonta toimintaa vanhemmilta, jos noin pienen päästää tuohon aikaan mihinkään. Meidän lukiolainenkaan ei oo yöllä ulkona…
MENKÄÄ PORVOOSEEN ULISIJAT, TAI VAIKKA KREIKKAAN, SIELLÄ KAIKKI VALVOO VIELÄ 24 YÖLLÄ, VOI LUOJA TÄTÄ TAKAPAJULAA....
Omani oli 90-luvulla mopopoika, kesäisin oli klo 00 kotiintuloaika, kotitöinä nurmikon siistinä pito, samoin lähellä olevalta isovanhempien kotoa, isoisä myös aina rakenteli jotain ja tarvitsi apulaista.
Ihan kunnon ihminen tuosta mopopojasta tuli ja ihan kunnon ihmisiä ollaan me vanhemmatkin.
Vierailija kirjoitti:
Mun 10v tyttö menee nukkumaan klo 21:30. Kyllä on todella huoletonta toimintaa vanhemmilta, jos noin pienen päästää tuohon aikaan mihinkään. Meidän lukiolainenkaan ei oo yöllä ulkona…
Aha. Meidän 10-vuotias menee kesälomalla nukkumaan 22:00 tai 22:30. Miksi menisi aikaisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti? Miksi lukiolainen ei halua olla kesällä ulkona illalla? Aika hurjaa. Mikään ole kivempaa kuin valoisessa illassa ulkoilu. Meidän 10 ja 13-vuotiaatkin on tänä kesänä jo pitäneet kaksi iltapalapiknikiä rannallamme
Meillä saattavat olla usein ulkona vielä 12 jälkeen illalla. Mutta pelaavat esim jalkapalloa pihalla tai tuossa naapurissa lasten kanssa. Asumme maalla. Olisi todella ankeaa jos kesälomallakin pitäisi olla 22 omassa sängyssä nukkumassa. Monesti ovat menneet 8-13 vuotiaat nukkumaan joskus 1-2 aikoihin nyt lomalla. Iskäx3
Vierailija kirjoitti:
Mitäs hän tekee? Istuu näytöllä? Nyt porkitte sen teinin ulos kavereiden kanssa, hyvän tähen sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vuoki?
Vuosaari,vuokki,vuosaaressa,vuokissa.
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että nuoruuden kesät pitäisi mielestäsi viettää kotona selaamassa tiktokkia? Eikä mopoilijat ole mitään 10-vuotiaita vaan melkein aikuisia, töissäkäyviä nuoria. Hyvä että nauttivat kesästä ja nuoruudesta.
Meidän nuoruudessa 2000-luvun alussa pyöräiltiin kesäyössä, ei metelöity mopon kanssa keskellä yötä. Eikä silloinkaan luuhattu ties missä, vaan oltiin kotipihalla tai kaverin pihalla.
Kyllä minä ja ystäväni ainakin ajeltiin yöllä mopoilla 2000 luvun alussa. Oli hienoa kun järkättiin night ride ja kotiin tultiin ennen kuin aurinko nousi. Mahtavaa aikaa. Silloin ei kukaan vinkunut metelistä. Maaseudulla ollaan rennompia.
Selvästi osalla menee nyt asiat sekaisin:
Ketään ei haittaa, jos Noel tulee mopolla nätisti kotiin futistreeneistä klo 21.45. Mutta se haittaa, jos Noel kiihdyttelee viritetyllä mopollaan klo 00.30 asutuksen keskellä ihan tahallaan toisia häiritäkseen.
Olen asunut 20 000-45 000 asukkaan kaupungeissa. Kaikissa on ollut sama ongelma, että nuoret pörräävät viritetyillä mopoilla yömyöhään siellä, missä asuu paljon ihmisiä. Eri juttu, jos kurvailisivat jossain harvaan asutulla seudulla, mutta tuhansien asukkaiden kaupunginosat eivät ole mitään pikkupaikkoja.