Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te muut teette, jos joku kysyy jonkun todella henkilökohtaisen kysymyksen ja se tulee ikäänkuin "puskista"?

Vierailija
10.06.2026 |

Sanotaanko vaikka terveyteen, intiimielämään, rahatilanteeseen liittyvän kysymyksen, joka on tosi tungetteleva? Olet vaikka sairauslomalla ja kollega töksäyttää kahvihuoneessa, onko vaivasi ihan oikea ja fyysinen, vai henkisen puolen juttuja. Tai työhaastattelussa aletaan utelemaan, oletko nostanut ja saatko Kelan tukia tms. Tai kysytään seurustelustatusta, tai jotain muuta vastaavaa. 

Menen joka kerta ihan lukkoon näissä tilanteissa, varsinkin jos toinen ihan yllättäen heittää jotain tuommoista. Vaikka ei periaatteessa olisi mitään salattavaa, tai erikoista koko asiassa, koen tuollaiset aina loukkaavina. 

Kommentit (151)

Vierailija
121/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se kiusallinen hiljaisuus on just sopiva vastaus tuollaseen.

Edelleenkin ne härskeimmät toista kysymyksen. Toisen kolmannen jne kerran ja katsoo röyhkeästi silmiin ja odottaa saavansa vastauksen. Tällaisia löytyy naapureista, työkavereista, puolitutuista jne.

Ette ole tainneet röyhkeimpiä kohdatakaan tai kaikesta päätellen osaa edes kuvitella millaisia ihmisiä on oikeen röykeimmillään olemassa. 

Eikö voi vaan sanoa etten halua vastata tuohon!

Ei auta. Etkö ymmärtänyt. Ne toistaa kysymyksen. Vastasit mitä tahansa. Ne siis haluaa sada vastauksen. Jos olet vaikka tilassa missä kokous on juuri alkamassa tai hississä tai yleisessä saunassa tai linja-autossa niin paha siinä on poistua paikalta jos et halua vastata. Kysymys vain toistuu ja toistuu. Mitä teet. Saitko turpa kiinni vai mitä tällaiselle rajattomalle ja röyhkeälle sekopääutelijalle. Miten toimit? Millainen toiminta ei pahentaisi tilannetta nyt/ensi kerralla kun taas väkisinkin kohtaat, ainakin sattumalta.

"Voit lopettaa jankuttamisen, sanoin jo että en halua puhua tuosta asiasta."

Tai sitten kysy joku yhtä kiusallinen kysymys takaisin ja katso kuinka he hiljenevät 

Vierailija
122/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaisen kysyjälle kohteliain sanakääntein, että hän on huonosti kasvatettu tahditon moukka ja pyydän poistumaan välittömästi toisaalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyisi tahdosta päästämään oikein äänekkään pierun, toimisikohan se vastauksena näille asiattomille uteluille? Siihen sitten päälle "no jo on ilmoja pidellyt".

Vierailija
124/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on rikkonainen menneisyys ja sen takia moni melko arkinenkin kysymys voi olla minulle vaikea vastata. 

Aiemmin aina jotenkin häkellyin ja änkytin vain jotain epämääräistä. Jossain kohtaa opettelin sellaisia ympäripyöreitä, lyhyitä vastauksia ja jos niiden jälkeen kysytään jatkokysymys, häkellyn ja änkytän taas. Aika nopeasti ihmiset tekevät johtopäätelmän, ettei tuolta kannata kysellä mitään.

"Aika nopeasti ihmiset tekevät johtopäätelmän, ettei tuolta kannata kysellä mitään."

Ei tämmöiset rajattomat röyhkeät tee mitään päätelmiä. Ne vain toistaa kysymyksen PISTE

Täällä on nyt selkeästi kahdenlaisia vastaajia. Niitä jotka luulee että joku ajattelematon nyt kysäisee hieman henk.koht. kysymyksen ja sille riittää kun sille vastaa jotain. 

Ja sitten on sellaisia röyhkeitä kyselijöitä joille ei riitä mikään. Suurin osa ei ole varmaan edes tavannut sellaista eikä täällä tunnuta ymmärtävän tästä röyhkeydestä mitään. Näille ei riitä mulkaisu, vaikeneminen, ympäripyöreys, säästä puhuminen! Näillä on kyse varmasti jostain muusta kuin ajattelemattomasta/viattomasta/pienestä uteliaasti kysymyksestä!

Vierailija
125/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että: aika henkilökohtainen kysymys ja katson pistävästi. 

No sehän varmaan tepsiikin todella röyhkeiden kohdalla 😆

Ei tepsi!

Vierailija
126/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esitän vastakysymyksen: Mikä saa sinut kysymään juuri tämän kysymyksen?

Harva on osannut vastata asiallisesti.

Haluan tietää. Sun papereissa lukee näin jos näin, pitääkö se paikkansa?

Näin voisi olla esimerkiksi vapaaehtoistyössä ilmoitettu ammattina eläkeläinen (25 vuotiaalla). Pitääkö paikkansa?

Eihän tuo kysymys tule puskista, jos olen itse tiedon antanut! Tietenkin tuo pitää paikkansa!

Tietenkin se tulee jos et halua sitä tietoa kertoa yleisesti. Jos se tieto on vaikka jossain vapaaehtoistyön papereissa niin ei siitä joku työntekijä huutele tuolla kylillä ja kysele kaikkien muiden ihmisten kuullen että pitääkö paikkaansa!

Eikö tuossa rikota jo vaitiolovelvollisuuttakin!

Vierailija
127/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esitän vastakysymyksen: Mikä saa sinut kysymään juuri tämän kysymyksen?

Harva on osannut vastata asiallisesti.

Haluan tietää. Sun papereissa lukee näin jos näin, pitääkö se paikkansa?

Näin voisi olla esimerkiksi vapaaehtoistyössä ilmoitettu ammattina eläkeläinen (25 vuotiaalla). Pitääkö paikkansa?

Eihän tuo kysymys tule puskista, jos olen itse tiedon antanut! Tietenkin tuo pitää paikkansa!

Höpö höpö 

Vierailija
128/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Liian henkilökohtainen kysymys."

Vierailija
129/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on rikkonainen menneisyys ja sen takia moni melko arkinenkin kysymys voi olla minulle vaikea vastata. 

Aiemmin aina jotenkin häkellyin ja änkytin vain jotain epämääräistä. Jossain kohtaa opettelin sellaisia ympäripyöreitä, lyhyitä vastauksia ja jos niiden jälkeen kysytään jatkokysymys, häkellyn ja änkytän taas. Aika nopeasti ihmiset tekevät johtopäätelmän, ettei tuolta kannata kysellä mitään.

"Aika nopeasti ihmiset tekevät johtopäätelmän, ettei tuolta kannata kysellä mitään."

Ei tämmöiset rajattomat röyhkeät tee mitään päätelmiä. Ne vain toistaa kysymyksen PISTE

Täällä on nyt selkeästi kahdenlaisia vastaajia. Niitä jotka luulee että joku ajattelematon nyt kysäisee hieman henk.koht. kysymyksen ja sille riittää kun sille vastaa jotain. 

Ja sitten on sellaisia röyhkeitä kyselijöitä joille ei riitä mikään. Suurin osa ei ole varmaan edes tavannut sellaista eikä täällä tunnuta ymmärtävän tästä röyhkeydestä mitään. Näille ei riitä mulkaisu, vaikeneminen, ympäripyöreys, säästä puhuminen! Näillä on kyse varmasti jostain muusta kuin ajattelemattomasta/viattomasta/pienestä uteliaasti kysymyksestä!

Rauhoitu. 

Aloituksessa kysyttiin yksinkertaisesti vain mitä tekee jos joku kysyy jotain henkilökohtaista aivan puskista. Ei alleviivattu, että kyseessä olisi joku röyhkeä, rajaton jankuttaja. Jos sinä haluat keskustella tällaisiin henkilöihin keskittyen, niin se on ihan ok, mutta se ei tee yhdestäkään toisesta vastauksesta väärää. 

Vierailija
130/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se kiusallinen hiljaisuus on just sopiva vastaus tuollaseen.

Edelleenkin ne härskeimmät toista kysymyksen. Toisen kolmannen jne kerran ja katsoo röyhkeästi silmiin ja odottaa saavansa vastauksen. Tällaisia löytyy naapureista, työkavereista, puolitutuista jne.

Ette ole tainneet röyhkeimpiä kohdatakaan tai kaikesta päätellen osaa edes kuvitella millaisia ihmisiä on oikeen röykeimmillään olemassa. 

Eikö voi vaan sanoa etten halua vastata tuohon!

Ei auta. Etkö ymmärtänyt. Ne toistaa kysymyksen. Vastasit mitä tahansa. Ne siis haluaa sada vastauksen. Jos olet vaikka tilassa missä kokous on juuri alkamassa tai hississä tai yleisessä saunassa tai linja-autossa niin paha siinä on poistua paikalta jos et halua vastata. Kysymys vain toistuu ja toistuu. Mitä teet. Saitko turpa kiinni vai mitä tällaiselle rajattomalle ja röyhkeälle sekopääutelijalle. Miten toimit? Millainen toiminta ei pahentaisi tilannetta nyt/ensi kerralla kun taas väkisinkin kohtaat, ainakin sattumalta.

"Voit lopettaa jankuttamisen, sanoin jo että en halua puhua tuosta asiasta."

Tai sitten kysy joku yhtä kiusallinen kysymys takaisin ja katso kuinka he hiljenevät 

No kuule ei auta, ei yhtään. Eli mitä teet. Et pääse poistumaan paikalta joten miten etenet. Sairaimmat ja röyhkeimmät ovat tällaisia. Eli miten toimit.

Vierailija
131/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Liian henkilökohtainen kysymys."

Melko normaalille tuo rittäisikin mutta ei muille.

Vierailija
132/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitu. 

Aloituksessa kysyttiin yksinkertaisesti vain mitä tekee jos joku kysyy jotain henkilökohtaista aivan puskista. Ei alleviivattu, että kyseessä olisi joku röyhkeä, rajaton jankuttaja. Jos sinä haluat keskustella tällaisiin henkilöihin keskittyen, niin se on ihan ok, mutta se ei tee yhdestäkään toisesta vastauksesta väärää. 

Höpö höpö. Aloitus oli röyhkeistä ihmisistä ja nämä jos ketkä on niitä röyhkeitä kun pieni kommentti ei riitä pysäyttämään uteliasta.

Ohis 

Vierailija
133/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitu. 

Saa kai täällä kirjoittaa muistakin uteliaista kuin jostain pikku-utelijasta. Ei kai tuommoinen pikkuinen utelja ole edes ongelma tai ketjun arvoinen. Dr pysähtyy kun sanaa että ei halua kertoa. Oikea ongelma ovat nämä oikeasti röyhkeät. Siinä ei joku "en vastaa" riitä. Ja hyvä keskustella miten näiden kanssa voi toimia kun ei voi! Varsinkin jos et pääse poistumaan paikalta.

Ei lakaista näitä pahimpia maton alle sillä verukkeella että aloitus koski muka jotain pientä utelua.

Vierailija
134/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitu. 

Höpö höpö. Aloitus oli röyhkeistä ihmisistä ja nämä jos ketkä on niitä röyhkeitä kun pieni kommentti ei riitä pysäyttämään uteliasta.

Ohis 

Se, että tulkitsee aloituksen omalla tavallaan ja sen jälkeen yrittää kontrolloida muista vastaajia tulkitsemaan aloituksen samalla tavalla kuin itse on sitä kauhisteltua rajattomuutta ja röyhkeyttä. Sekä tietenkin jankutusta.

Vierailija
135/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuen tilanteen muodollisuudesta sanon joko häh tai anteeksi kuinka? Ja katson sillä mallilla, ettei kehtaa kysyä uudestaan.

Voi kun tämänkin olisi osannut aikoinaan. Olisi myös hyvä keino ettei vastaa mitään. Senkin kun olisi tiennyt aikoinaan. Jos kysyy uudestaan niin ei taaskaan vastaa mitään. 

Juuri nuo kyselivät ovat usein sellaisia, että kyselevät ja utelevat kaikenlaista, mutta kun itse joskus myöhemmin kysyy vastaavaa asiaa, eivät sano mitään vaan vaikenevat. 

En vaan tajua, miksi he utelevat koska itse eivät kerro vastaavia omia asioitaan. 

Vierailija
136/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa siltä, että on töissä jossain naisvaltaisella alalla. Oon itse nuorena työuraa aloittelevana hämmentynyt, millaisia asioita ihmiset kehtaavat kysyä kollegoiltaan. Tai vaikkapa miten kehdataan kommentoida toisen persoonallisuutta tai muuta ominaisuutta, joka ei liity työntekoon millään tavalla. Täysin rajatonta ja mielestäni jopa epäammattimaista käytöstä! Eivätkä nämä edes näe mitään häpeällistä omassa toiminnassaan, vaan ovat kun pikkulapsia kysellessään toisen sairaslomista tai kommentoidessaan toisen lounasannosta.

Vierailija
137/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yleensä jäädyn ja vastaan lyhyesti niin kuin asia on. Tosin en ole vuosiin joutunut tällaiseen tilanteeseen, joten voi olla, että nykyään jo osaisin reagoida muutenkin. Pääsen tai joudun sitä pian testaamaan, kun on edessä tilaisuus, jossa melko varmasti tulee vastaan vähintään yksi liian henkilökohtaisia tivaava tyyppi. 

Lapsista melko varmasti udellaan. Siihen aion ihan pokkana sanoa, että mulla on kaksi poikaa. Jos kysytään, missä he ovat (kun eivät ole mukanani), vastaan, että lukkojen takana toisessa huoneessa, koska eivät osaa käyttäytyä isossa ihmisjoukossa. Oikeasti minulla on kaksi koiraa, jotka eivät ole tottuneet kohtaamaan isoa määrää ihmisiä yhtä aikaa. Tätä en aio kysyjälle paljastaa, vaan livistän paikalta ennen kuin ehtii udella enempää. 

Vierailija
138/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen en olisi osannut käsitellä tilannetta kunnolla. Nykyisin toteaisin, etten halua puhua asiasta tjs. Jos toinen ei ymmärrä, se on hänen asiansa. Ei niistä tarvitse puhua jos ei tahdo.

Vierailija
139/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku häiriintynyt eli narsisti tms kyselee on parasta kun ei vaan sano niille ”pahasti”.  Vastattuaan jotain ympäripyöreää pitäisi tietää että nyt täytyy poistua, vaikka ettei myöhästy jostain.

Vierailija
140/151 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitu. 

Ohis 

Se, että tulkitsee aloituksen omalla tavallaan ja sen jälkeen yrittää kontrolloida muista vastaajia tulkitsemaan aloituksen samalla tavalla kuin itse on sitä kauhisteltua rajattomuutta ja röyhkeyttä. Sekä tietenkin jankutusta.

Jesp, täällä on hyvin usein näitä, jotka ei hyväksy muita tulkintoja aloituksessa, kuin omansa ja sättii sitten muita. Toisekseen keskustelut pidempään jatkuessaan rönsyilevät ja täällä kommentoidaan monta kertaa muutakin, kuin suoraan sitä aloitusta.