HS: "Hallituksen 10 miljardin säästöt kutistuivatkin vain 3 miljardiin", Riikka Purran tiukka taloudenpito oli bluffia
Orpon hallituksen päätökset tasapainottavat julkista taloutta vain 2,8 miljardia euroon vuonna 2027.
Lähes seitsemän miljardin euron eroa tavoitteen ja toteuman välillä selittää esimerkiksi se, että kymmeneen miljardiin laskettiin mukaan päätösten työllisyyttä vahvistavaa vaikutusta noin kahden miljardin euron edestä. Työllisyys ei kuitenkaan ole vahvistunut.
Suurin yksittäinen vaalikauden aikana tapahtunut muutos on puolustusmenojen roima kasvattaminen. Vaalikaudella tehdyt päätökset kasvattavat puolustusmenoja vuoden 2030 tasossa peräti 3,5 miljardia euroa.
Orpon hallituksen saldoa synkentää myös sosiaaliturvamaksujen alentaminen noin miljardilla eurolla.
Hallituksen 10 miljardin säästöt kutistuivatkin vain 3 miljardiin
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012069725.html
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Purra oli onnettoman kokematon ja kouluttamaton valtiovarainministerin tehtävään.
Erityisesti verrattuna esim. Ruotsin Anders Borgiin ja Magdalena Anderssoniin. Borg toimi pankkianalyytikkona ja toimi puolueensa talousanalyytikkona ennen valtiovarainministeriksi ryhtymistä. Magdalena Anderron on ekonomi jolla on taloustieteen jatko-opintoja Harwardissa, mieskin on taloustieteen professori. Andersson oli Ruotsinveroviraston varajohtaja ennen valtiovarainministeriksi ryhtymistä.
Miksi Suomessa ihan kuka tahansa täysin osaamaton ja kokematon nostetaan valtiovarainminiseriksi ?
Ja pääministeriksi on nyt tarjolla entinen betoniautonkuljettaja ja SAK-mies Antti Lindman. Mies on koko aikuisikänsä jarruttanut ja verottanut yrityksiä ja nyt hänestä pitäisi leipoa talousihmeitä tekevä kriisiajan pääministeri. Voi hyvänen aika.
Se iso ero Antin ja Petterin välillä on et Antti osaa kuunnella oikeita asiantuntijoita. Petteri taas kuuntele EK:ta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riikka tuhosi leikkauksilla sisämarkkinat ja ajoi kansan säästämään.
Noh, kunhan troikka tulee tänne, tulee Riikkaa ikävä. Tosin kansan säästäminen viime vuosina pienentää tulevaa iskua, koska vahva kotitalouksien rahatilanne vaimentaa talouskriisejä.
No, jos näistä riikan ja petterin leikkauksista ja talkoista olisi ollut jotain hyötyä suomen valtion taloudelle, niin varmasti moni suomen kansasta suhtautuisi näihin positiivisemmin. Moni suomalainen on isänmaallinen ja todella haluaisi suomen talouden kuntoon ja velan määrän laskuun.
Mutta kun nämä talkoot ovat olleet vain turhanpäiväiset ja jopa haitalliset! Katso nyt näitä tuloksia, ei mitään järkeä!
Hmmm. Orpohan on saanut talouden suunnan käännettyä.
Ja toki kasvaneet puolustusmenot näkyvät budjetissa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purra oli onnettoman kokematon ja kouluttamaton valtiovarainministerin tehtävään.
Erityisesti verrattuna esim. Ruotsin Anders Borgiin ja Magdalena Anderssoniin. Borg toimi pankkianalyytikkona ja toimi puolueensa talousanalyytikkona ennen valtiovarainministeriksi ryhtymistä. Magdalena Anderron on ekonomi jolla on taloustieteen jatko-opintoja Harwardissa, mieskin on taloustieteen professori. Andersson oli Ruotsinveroviraston varajohtaja ennen valtiovarainministeriksi ryhtymistä.
Miksi Suomessa ihan kuka tahansa täysin osaamaton ja kokematon nostetaan valtiovarainminiseriksi ?
Ja pääministeriksi on nyt tarjolla entinen betoniautonkuljettaja ja SAK-mies Antti Lindman. Mies on koko aikuisikänsä jarruttanut ja verottanut yrityksiä ja nyt hänestä pitäisi leipoa talousihmeitä tekevä kriisiajan pääministeri. Voi hyvänen aika.
Se iso ero Antin ja Petterin välillä on et Antti osaa kuunnella oikeita asiantuntijoita. Petteri taas kuuntele EK:ta.
Toivottavasti todella kuuntelee kun minkäänlaista omaa osaamista kriisiaikojen talouden pidosta ei Lindtmannilla ole.
Ensimmäinen asia mikäSAK-mies A. Lindmanin pitäisi tehdä on työmarkkinoiden vapauttaminen, jotta yritykset uskaltavat palkata.
Kykeneekö ammattiyhdistysmies tähän ? En usko.
Päin helvettiä menee seuraavakin hallituskausi.
Vaikka Orpoon saanut jo talouden suunnan käännettyä, demarit onnistuvat taas pilaamaan tämänkin hyvän alun.
Asumistukea on alennettu. Kela ohjaa kaikki joiden tukea se on alentanut kysymään hyvinvointi alueen sosiaalitoimesta "joku lausunto sossulta" jotta alennus sitten korvataan maksamalla enemmän toimeentulotukea. Missä säästö? No, onhan tällä sosiaalityöntekijöitä työllistävä vaikutus. Ja onhan se mukavampaa kirjoittaa asiakastietojärjestelmissä lausuntoja kuin tavata moniongelmaisia aikuisia ja heidän tenaviaan. Yt "joku sossu" 5175 kk-kk-palkalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purra oli onnettoman kokematon ja kouluttamaton valtiovarainministerin tehtävään.
Erityisesti verrattuna esim. Ruotsin Anders Borgiin ja Magdalena Anderssoniin. Borg toimi pankkianalyytikkona ja toimi puolueensa talousanalyytikkona ennen valtiovarainministeriksi ryhtymistä. Magdalena Anderron on ekonomi jolla on taloustieteen jatko-opintoja Harwardissa, mieskin on taloustieteen professori. Andersson oli Ruotsinveroviraston varajohtaja ennen valtiovarainministeriksi ryhtymistä.
Miksi Suomessa ihan kuka tahansa täysin osaamaton ja kokematon nostetaan valtiovarainminiseriksi ?
Ja pääministeriksi on nyt tarjolla entinen betoniautonkuljettaja ja SAK-mies Antti Lindman. Mies on koko aikuisikänsä jarruttanut ja verottanut yrityksiä ja nyt hänestä pitäisi leipoa talousihmeitä tekevä kriisiajan pääministeri. Voi hyvänen aika.
Se iso ero Antin ja Petterin välillä on et Antti osaa kuunnella oikeita asiantuntijoita. Petteri taas kuuntele EK:ta.
Lol?
Ainoa jota antti kuuntelee on ay-liike, ja siksipä ainoa mitä antti tulee (vastuun ja tekojen välttelyn lisäksi) tekemään on ay-liikkeen lakkorajoitusten purku hallituksen ensimmäisenä toimena. Muuta tuo ei tule tekemään ja tuonkin tuo valehtelee työttömän eduksi tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen sosiaalimenojen osuus on 33% bruttokansantuotteesta joka on EU -maiden ennätys ja lähentelee myös jonkinlaista maailmanennätystä.
Suomen julkisen sektorin kokonaismenot olivat vuonna 2024 EU-maiden korkeimmat suhteessa BKT:hen: 57,6 %, selvästi yli EU:n keskiarvon 49,2 %.
Vasemmisto on luonut Suomeen melko mahdottoman taloustilanteen josta ei selvitä ilman rajuja toimenpiteitä.
Pystyykö SAK-mies Lindman pääministerinä näihin OECD:N ja IMF:N raporttien suosittelemiin toimiin;
- työmarkkinoiden vapauttaminen ( irtisanomissuojaa heikennettävä, lakko-oikeutta rajoitettava jne) Nyt yritykset eivä uskalla palkata lainkaan, kun virherekrytoinneista ei pääse eroon.
- julkisen sektorin ankara karsiminen. 15% väestä pois.
- tutkimuksen ja tuotekehityksen tukeminen. Ilman menestyviä vientiyrityksiä Suomi ei nouse.
- yritysten tukeminen verotuksen muutoksilla. Työpaikat eivät lisäänny jos yritykset eivät kasva.
- työperäisen maahanmuuton lisääminen. Suomalaiset vanhenevat, syntyvyys on surkean alhainen, eikä väkeä riitä eläköityviä korvaamaan ja hoitamaan ellei maahanmuuttoa lisätä.
Suomessa irtisanominen on jo nyt euroopan helpointa, joten yritysten ongelmat ei ole todellisia tuossa asiassa. Ei kannata uskoa hokemista, ei varsinkaan systemaattista hokemista. Sääli vaan ettei poliitikkomme typeryyttään ole tuota tajunneet, saati sitten media joka sitä hokemista itse toteuttaa.
Tuo oli ihan täyttä puppua.
Tanskassa on selvästi helpompaa irtisanoa työntekijä kuin Suomessa. Tätä järjestelmää kutsutaan flexicurity eli joustoturva.
Irtisanomisen helppous
Tanskan malli mahdollistaa sen, että voit kuulla maanantaina työpaikkasi irtisanovan väkeä, ja olla keskiviikkona jo vailla työtä. Työntekijöiden palkkaaminen ja irtisanominen on Tanskassa suhteellisen helppoa, eikä kummastakaan aiheudu isoja kustannuksia yrityksille.
Joustavuus on monipuolista: työntekijöitä on helppo palkata ja irtisanoa, työajat joustuvat, työntekijöitä voi siirtää tehtävien välillä joustavasti ilman ammattiliittojen puuttumista, ja palkat voivat joustaa sekä ylös että alas.
Vastapainona vahva turvaverkko
Tanskassa irtisanominen on Suomea helpompaa, mutta työttömien turva on samantasoinen tai korkeampi kuin Suomessa. Pienipalkkaisille työttömyysvakuutuksen korvausaste on jopa 90 %, mikä on verrokkimaista korkein. Myös perusmuotoisen työttömyysvakuutuksen kesto on pisin Tanskassa.
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea on alennettu. Kela ohjaa kaikki joiden tukea se on alentanut kysymään hyvinvointi alueen sosiaalitoimesta "joku lausunto sossulta" jotta alennus sitten korvataan maksamalla enemmän toimeentulotukea. Missä säästö? No, onhan tällä sosiaalityöntekijöitä työllistävä vaikutus. Ja onhan se mukavampaa kirjoittaa asiakastietojärjestelmissä lausuntoja kuin tavata moniongelmaisia aikuisia ja heidän tenaviaan. Yt "joku sossu" 5175 kk-kk-palkalla
Vanhastaan suomivasemmistolainen perinne on ollut tehdä sosiaaliturvasta mahdollisimman nöyryyttävää ja byrokraattista ja säästää sillä keinolla köyhimpien tukiaisista. Kuten muistamme miten vasemmistovirkailijat valitti kun toimeentulotuki siirtyi kunnista kelaan että byrokratia helpottuu ja ihmiset hakee sitä sitten enemmän. Nythän kokoomuksen oma vasemmisto-toimittajataustainen sanni grahn-laaksonen vääntää toimeentulotukea kovaa vauhtia vanhanmalliseksi byrokratianöyryytykseksi minkä kerkiää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riikka tuhosi leikkauksilla sisämarkkinat ja ajoi kansan säästämään.
Noh, kunhan troikka tulee tänne, tulee Riikkaa ikävä. Tosin kansan säästäminen viime vuosina pienentää tulevaa iskua, koska vahva kotitalouksien rahatilanne vaimentaa talouskriisejä.
No, jos näistä riikan ja petterin leikkauksista ja talkoista olisi ollut jotain hyötyä suomen valtion taloudelle, niin varmasti moni suomen kansasta suhtautuisi näihin positiivisemmin. Moni suomalainen on isänmaallinen ja todella haluaisi suomen talouden kuntoon ja velan määrän laskuun.
Mutta kun nämä talkoot ovat olleet vain turhanpäiväiset ja jopa haitalliset! Katso nyt näitä tuloksia, ei mitään järkeä!Hmmm. Orpohan on saanut talouden suunnan käännettyä.
Ja toki kasvaneet puolustusmenot näkyvät budjetissa myös.
No nämä sopetukset eivät toteutuneet lähellekään tavoitetta, Suomi velkaantuu ennätystahtia, kela menot kasvaneet, on vipattu eläkekassasta, luottoluokitus pudonnut, verotulot laskeneet, työttömyys ennätyssuurta, BKT:n suhde julkiseen velkaan kasvanut ja jouduttu tarkkikselle yms. Lisäksi moni inhimillinen tilasto osoittaa asioiden menneen huonompaan suuntaan kuten asunnottomuus ja lapsiperheköyhyys. Monia julkisia palveluja leikattu ja hintoja nostettu.
Jos nyt yksi kvartaali on positiivinen, niin en nyt vielä kehuisi. Lisäksi ay-liike, jota hallitus koittaa kovasti tuhota neuvotellut palkankorotukset jotka edes hiukan auttaneet palkasaajia.
Vierailija kirjoitti:
Suomen sosiaalimenojen osuus on 33% bruttokansantuotteesta joka on EU -maiden ennätys ja lähentelee myös jonkinlaista maailmanennätystä.
Suomen julkisen sektorin kokonaismenot olivat vuonna 2024 EU-maiden korkeimmat suhteessa BKT:hen: 57,6 %, selvästi yli EU:n keskiarvon 49,2 %.
Vasemmisto on luonut Suomeen melko mahdottoman taloustilanteen josta ei selvitä ilman rajuja toimenpiteitä.
Pystyykö SAK-mies Lindman pääministerinä näihin OECD:N ja IMF:N raporttien suosittelemiin toimiin;
- työmarkkinoiden vapauttaminen ( irtisanomissuojaa heikennettävä, lakko-oikeutta rajoitettava jne) Nyt yritykset eivä uskalla palkata lainkaan, kun virherekrytoinneista ei pääse eroon.
- julkisen sektorin ankara karsiminen. 15% väestä pois.
- tutkimuksen ja tuotekehityksen tukeminen. Ilman menestyviä vientiyrityksiä Suomi ei nouse.
- yritysten tukeminen verotuksen muutoksilla. Työpaikat eivät lisäänny jos yritykset eivät kasva.
- työperäisen maahanmuuton lisääminen. Suomalaiset vanhenevat, syntyvyys on surkean alhainen, eikä väkeä riitä eläköityviä korvaamaan ja hoitamaan ellei maahanmuuttoa lisätä.
Suomen BKT on n. 310 miljardia euroa. Valtion budjetti on n. 90 miljardia. Sosiaalimenoihin menee siis 100 miljardia vuodessa. Ja julkisen sektorin kokonaismenot ovat 170 miljardia 90 miljardin budjetista. Kuulostaa pätevältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen sosiaalimenojen osuus on 33% bruttokansantuotteesta joka on EU -maiden ennätys ja lähentelee myös jonkinlaista maailmanennätystä.
Suomen julkisen sektorin kokonaismenot olivat vuonna 2024 EU-maiden korkeimmat suhteessa BKT:hen: 57,6 %, selvästi yli EU:n keskiarvon 49,2 %.
Vasemmisto on luonut Suomeen melko mahdottoman taloustilanteen josta ei selvitä ilman rajuja toimenpiteitä.
Pystyykö SAK-mies Lindman pääministerinä näihin OECD:N ja IMF:N raporttien suosittelemiin toimiin;
- työmarkkinoiden vapauttaminen ( irtisanomissuojaa heikennettävä, lakko-oikeutta rajoitettava jne) Nyt yritykset eivä uskalla palkata lainkaan, kun virherekrytoinneista ei pääse eroon.
- julkisen sektorin ankara karsiminen. 15% väestä pois.
- tutkimuksen ja tuotekehityksen tukeminen. Ilman menestyviä vientiyrityksiä Suomi ei nouse.
- yritysten tukeminen verotuksen muutoksilla. Työpaikat eivät lisäänny jos yritykset eivät kasva.
- työperäisen maahanmuuton lisääminen. Suomalaiset vanhenevat, syntyvyys on surkean alhainen, eikä väkeä riitä eläköityviä korvaamaan ja hoitamaan ellei maahanmuuttoa lisätä.
Suomessa irtisanominen on jo nyt euroopan helpointa, joten yritysten ongelmat ei ole todellisia tuossa asiassa. Ei kannata uskoa hokemista, ei varsinkaan systemaattista hokemista. Sääli vaan ettei poliitikkomme typeryyttään ole tuota tajunneet, saati sitten media joka sitä hokemista itse toteuttaa.
Tuo oli ihan täyttä puppua.
Tanskassa on selvästi helpompaa irtisanoa työntekijä kuin Suomessa. Tätä järjestelmää kutsutaan flexicurity eli joustoturva.
Irtisanomisen helppous
Tanskan malli mahdollistaa sen, että voit kuulla maanantaina työpaikkasi irtisanovan väkeä, ja olla keskiviikkona jo vailla työtä. Työntekijöiden palkkaaminen ja irtisanominen on Tanskassa suhteellisen helppoa, eikä kummastakaan aiheudu isoja kustannuksia yrityksille.
Joustavuus on monipuolista: työntekijöitä on helppo palkata ja irtisanoa, työajat joustuvat, työntekijöitä voi siirtää tehtävien välillä joustavasti ilman ammattiliittojen puuttumista, ja palkat voivat joustaa sekä ylös että alas.
Vastapainona vahva turvaverkko
Tanskassa irtisanominen on Suomea helpompaa, mutta työttömien turva on samantasoinen tai korkeampi kuin Suomessa. Pienipalkkaisille työttömyysvakuutuksen korvausaste on jopa 90 %, mikä on verrokkimaista korkein. Myös perusmuotoisen työttömyysvakuutuksen kesto on pisin Tanskassa.
Ja mitä eroa sillä on siihen että maanantaina suomessa työnantaja joko monottaa työntekijän suoraan todella pitkän koeajan kesken koeaikapurkuna, tai sitten työntekijät on jonkun vuokrafirman kautta ja työnantaja vaan ilmoittaa että sori ei tarvita enää ja taas kerran homma päättyy siihen ilman turhia irtisanomisaikoja.
Lisäksi jos verrataan niin esim. saksassa ja ranskassa ja monessa muussa maassa on yt-neuvottelutkin todella paljon paremmin työntekijää suojaavat. Suomessahan vaan työnantaja julistaa että nyt pitää monottaa 100, sitten vatuloidaan jotain leikkineuvottelua muutama viikko, ja irtisanotaan. Monessa muussa maassa päälle lykätään vielä isot korvaukset työntekijälle mutta suomessa selviää muutaman kuukauden palkalla eikä muodollista perustetta (tuotannolliset ja taloudelliset lässynlää) enempää tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Suomen sosiaalimenojen osuus on 33% bruttokansantuotteesta joka on EU -maiden ennätys ja lähentelee myös jonkinlaista maailmanennätystä.
Suomen julkisen sektorin kokonaismenot olivat vuonna 2024 EU-maiden korkeimmat suhteessa BKT:hen: 57,6 %, selvästi yli EU:n keskiarvon 49,2 %.
Vasemmisto on luonut Suomeen melko mahdottoman taloustilanteen josta ei selvitä ilman rajuja toimenpiteitä.
Pystyykö SAK-mies Lindman pääministerinä näihin OECD:N ja IMF:N raporttien suosittelemiin toimiin;
- työmarkkinoiden vapauttaminen ( irtisanomissuojaa heikennettävä, lakko-oikeutta rajoitettava jne) Nyt yritykset eivä uskalla palkata lainkaan, kun virherekrytoinneista ei pääse eroon.
- julkisen sektorin ankara karsiminen. 15% väestä pois.
- tutkimuksen ja tuotekehityksen tukeminen. Ilman menestyviä vientiyrityksiä Suomi ei nouse.
- yritysten tukeminen verotuksen muutoksilla. Työpaikat eivät lisäänny jos yritykset eivät kasva.
- työperäisen maahanmuuton lisääminen. Suomalaiset vanhenevat, syntyvyys on surkean alhainen, eikä väkeä riitä eläköityviä korvaamaan ja hoitamaan ellei maahanmuuttoa lisätä.
Aika selvää on että demarihallitys ei ainakaan näihin muutoksiin pysty. Kreikan tiellä ollaan jos Lindtman demreineen voittaa vaalit.
suomella on edessään kurjat seuraavat 20 vuotta niin kuin Kreikalla aikoinaan.
Sen siitä saa kun äänestää osaamattomia poliitikkoja maan johtoon. Marinin hallituksen huolettomasta velanotostahan tämäkin syöksykierre alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riikka tuhosi leikkauksilla sisämarkkinat ja ajoi kansan säästämään.
Noh, kunhan troikka tulee tänne, tulee Riikkaa ikävä. Tosin kansan säästäminen viime vuosina pienentää tulevaa iskua, koska vahva kotitalouksien rahatilanne vaimentaa talouskriisejä.
No, jos näistä riikan ja petterin leikkauksista ja talkoista olisi ollut jotain hyötyä suomen valtion taloudelle, niin varmasti moni suomen kansasta suhtautuisi näihin positiivisemmin. Moni suomalainen on isänmaallinen ja todella haluaisi suomen talouden kuntoon ja velan määrän laskuun.
Mutta kun nämä talkoot ovat olleet vain turhanpäiväiset ja jopa haitalliset! Katso nyt näitä tuloksia, ei mitään järkeä!Hmmm. Orpohan on saanut talouden suunnan käännettyä.
Ja toki kasvaneet puolustusmenot näkyvät budjetissa myös.
No nämä sopetukset eivät toteutuneet lähellekään tavoitetta, Suomi velkaantuu ennätystahtia, kela menot kasvaneet, on vipattu eläkekassasta, luottoluokitus pudonnut, verotulot laskeneet, työttömyys ennätyssuurta, BKT:n suhde julkiseen velkaan kasvanut ja jouduttu tarkkikselle yms. Lisäksi moni inhimillinen tilasto osoittaa asioiden menneen huonompaan suuntaan kuten asunnottomuus ja lapsiperheköyhyys. Monia julkisia palveluja leikattu ja hintoja nostettu.
Jos nyt yksi kvartaali on positiivinen, niin en nyt vielä kehuisi. Lisäksi ay-liike, jota hallitus koittaa kovasti tuhota neuvotellut palkankorotukset jotka edes hiukan auttaneet palkasaajia.
Suomesta puuttuu työpaikkoja ja firmoja, ei lisää palkkaa niille kolmelle julkisen sektorin työntekijälle jotka suomessa vielä tekee töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen sosiaalimenojen osuus on 33% bruttokansantuotteesta joka on EU -maiden ennätys ja lähentelee myös jonkinlaista maailmanennätystä.
Suomen julkisen sektorin kokonaismenot olivat vuonna 2024 EU-maiden korkeimmat suhteessa BKT:hen: 57,6 %, selvästi yli EU:n keskiarvon 49,2 %.
Vasemmisto on luonut Suomeen melko mahdottoman taloustilanteen josta ei selvitä ilman rajuja toimenpiteitä.
Pystyykö SAK-mies Lindman pääministerinä näihin OECD:N ja IMF:N raporttien suosittelemiin toimiin;
- työmarkkinoiden vapauttaminen ( irtisanomissuojaa heikennettävä, lakko-oikeutta rajoitettava jne) Nyt yritykset eivä uskalla palkata lainkaan, kun virherekrytoinneista ei pääse eroon.
- julkisen sektorin ankara karsiminen. 15% väestä pois.
- tutkimuksen ja tuotekehityksen tukeminen. Ilman menestyviä vientiyrityksiä Suomi ei nouse.
- yritysten tukeminen verotuksen muutoksilla. Työpaikat eivät lisäänny jos yritykset eivät kasva.
- työperäisen maahanmuuton lisääminen. Suomalaiset vanhenevat, syntyvyys on surkean alhainen, eikä väkeä riitä eläköityviä korvaamaan ja hoitamaan ellei maahanmuuttoa lisätä.
Suomessa irtisanominen on jo nyt euroopan helpointa, joten yritysten ongelmat ei ole todellisia tuossa asiassa. Ei kannata uskoa hokemista, ei varsinkaan systemaattista hokemista. Sääli vaan ettei poliitikkomme typeryyttään ole tuota tajunneet, saati sitten media joka sitä hokemista itse toteuttaa.
Väärin.
Tanskassa irtisanominen on paljon helpompaa, mutta siellä yritykset uskaltavat palkata ja työttömyysaste on vain n. 6%. Koska työttömyys on pientä, voidaan työttömyyskorvaukset pitää korkeammmalla tasolla.
Oikeasti Suomessa on todella vaikea nousukauden aikana irtisanoa ihminen joka tekee esim. pelkkää jalkapalloveikkausta työpaikalla.
Oma vieruskaverini vieressä pöydässä onnistui roikkumaan töissä vuosia tekemättä mitään hyödyllistä, kunnes vihdoin tuli taantuma ja mies lensi tuotannollistaloudellisista syistä ensimmäisenä pihalle.
No kyllä tässä esimerkissäsi kuulostaa, että on johtamisen ongelmaa myös. Eikö työssäsi ole mitään mitattavia tavoitteita, joita seurataan?
Vierailija kirjoitti:
VÄÄRIN
Säästöt on enemmän. Lähes tuplat, kun seurannaisvaikutukset huomioidaan
Näin se menee oikeasti, mutta talousasiat on tosi vaikeita monelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hallituspuolueiden äänestäjät tyytyväisiä? Pidättekö kokoomusta talousosaajana?
Kyllä minä olen tyytyväinen. Talouteni on parempi, kuin vielä 3 vuotta sitten
Valehtelemaan et vielä ole oppinut ..
Tuloni ja varallisuuteni on kasvanut 3 vuoden aikana ihan mukavasti. Mielipiteesi ei muuta sitä tosiasiaa. Onhan se tietysti vaikea hyväksyä, kun joku toinen saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hallituspuolueiden äänestäjät tyytyväisiä? Pidättekö kokoomusta talousosaajana?
Kyllä minä olen tyytyväinen. Talouteni on parempi, kuin vielä 3 vuotta sitten
No kiva sulle. Hallituksen ja erityisesti valtionvarainministerin tehtävä on kuitenkn huolehtia valtiontaloudesta, jolla ei nyt näytä menevän kovin hyvin.
Kyllä näin, mutta onnistumista jokainen mittaa henkilökohtaisella tasolla, sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen lisäksi suomen enkat valtion velkaa!
Onko ymmärtämisen taso tosiaan tätä luokkaa? niin kauan kun velaksi mennään otettava velka vain kasvaa. Pitää maksaa sen alati kasvavan velan kulut sekä ne juoksevat kulut.
toimet on olleet ihan liian sieviä. Talouden virkistymistä on odoteltu liikaa, kovemmin olisi pitänyt karsia ja leikata.
Jokainen voi miettiä ihan oman talouden kannalta jos luottokortit on aina vingutettu loppuun ja eletään kuten ennenkin niin aina on vain vaikeampaa ellei tulot kasva merkittävästi tai menoja leikata
No, omassakin taloudessa kannattaa miettiä, että mistä leikkaa. Mitä vaikutuksia sillä on muualla.
Jos vaikka katsoo excelistä, että autoon menee paljon rahaa, luovun siitä ja maanataina ihmettelee, että millä pääsen töihin? No, taksilla, joka tulee monta kertaa kalliimmaksi kuin se oma auto.
Valtiontaloudessa vielä tärkeämpää selvittää kerrannaisvaikutukset laajasti. Ja siksi heillä virkamiesten osaaminen käytössä.Ja joka kerta Kokoomus menee mutulla eikä kuuntele asiantuntijoita. Ja joka kerta sama sotku. Mutta 1+1 on aina tuottanut kokkarilla vaikeuksia
Helsingissä punavihreet tunkee miljardin ratikkasiltaa alueelle sillä perusteella että sinne tulee joskus jättimäiset uudet asuinalueet ja sitä tarvitaan. Sillan valmistuttua alueelle lykätään ensin iso liuta luonnonsuojelualueita ettei voi rakentaa ja loputkin rakennusprojektit estetään luonnonsuojelun nimissä yksi kerrallaan. Miljardin ratikkasilta toki jäi veronmaksajien iloksi. Kohta varmaan harvennetaan ratikkavuorotkin yhteen tunnissa kun ei ole matkustajia kun alueella ei asu juuri kukaan, ja muutenkin rikkaat nimbyt jotka siellä asuu kulkee autolla eikä ratikalla :D
Ja tämä liittyy Petterin aikaan saamaan sotkuun miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hallituspuolueiden äänestäjät tyytyväisiä? Pidättekö kokoomusta talousosaajana?
Kyllä minä olen tyytyväinen. Talouteni on parempi, kuin vielä 3 vuotta sitten
Valehtelemaan et vielä ole oppinut ..
Tuloni ja varallisuuteni on kasvanut 3 vuoden aikana ihan mukavasti. Mielipiteesi ei muuta sitä tosiasiaa. Onhan se tietysti vaikea hyväksyä, kun joku toinen saa.
Taisit "saada" potkut
No, sitä "saa" mitä ansaitsee
Väärin.
Tanskassa irtisanominen on paljon helpompaa, mutta siellä yritykset uskaltavat palkata ja työttömyysaste on vain n. 6%. Koska työttömyys on pientä, voidaan työttömyyskorvaukset pitää korkeammmalla tasolla.
Oikeasti Suomessa on todella vaikea nousukauden aikana irtisanoa ihminen joka tekee esim. pelkkää jalkapalloveikkausta työpaikalla.
Oma vieruskaverini vieressä pöydässä onnistui roikkumaan töissä vuosia tekemättä mitään hyödyllistä, kunnes vihdoin tuli taantuma ja mies lensi tuotannollistaloudellisista syistä ensimmäisenä pihalle.