Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: "Hallituksen 10 miljardin säästöt kutistuivatkin vain 3 miljardiin", Riikka Purran tiukka taloudenpito oli bluffia

Vierailija
10.06.2026 |

Orpon hallituksen päätökset tasapainottavat julkista taloutta vain 2,8 miljardia euroon vuonna 2027.

 

Lähes seitsemän miljardin euron eroa tavoitteen ja toteuman välillä selittää esimerkiksi se, että kymmeneen miljardiin laskettiin mukaan päätösten työllisyyttä vahvistavaa vaikutusta noin kahden miljardin euron edestä. Työllisyys ei kuitenkaan ole vahvistunut.

 

Suurin yksittäinen vaalikauden aikana tapahtunut muutos on puolustusmenojen roima kasvattaminen. Vaalikaudella tehdyt päätökset kasvattavat puolustusmenoja vuoden 2030 tasossa peräti 3,5 miljardia euroa.

 

Orpon hallituksen saldoa synkentää myös sosiaaliturvamaksujen alentaminen noin miljardilla eurolla.

 

Hallituksen 10 miljardin säästöt kutistuivatkin vain 3 miljardiin
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012069725.html

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, kansa saatiin säästämään urakalla kun kaikki luottamus vietiin esim. työttömyysturva rapauttamalla. Varmasti makaa tileillä ennätyssäästöt.

Niillä jotka pystyivät säästämään. Loput elävät veitsi kurkulla. Yksikin ylimääräinen kulu riittää kaatamaan talouden ja se siitä.

Vierailija
42/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä hallitus sai ensimmäistä kertaa talouden kasvamaan sitten vuoden 2008.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VÄÄRIN

Säästöt on enemmän. Lähes tuplat, kun seurannaisvaikutukset huomioidaan

Juuri näin. Talousluvut tuntuu olevan palstalaisille vaikeita

Eli odotettavissa on vielä toiset 100'000 työtöntä lisää?

Vierailija
44/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hallituspuolueiden äänestäjät tyytyväisiä? Pidättekö kokoomusta talousosaajana? 

Kyllä minä olen tyytyväinen. Talouteni on parempi, kuin vielä 3 vuotta sitten

Valehtelemaan et vielä ole oppinut ..

Vierailija
45/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lisäksi suomen enkat valtion velkaa!

Onko ymmärtämisen taso tosiaan tätä luokkaa? niin kauan kun velaksi mennään otettava velka vain kasvaa. Pitää maksaa sen alati kasvavan velan kulut sekä ne juoksevat kulut. 

toimet on olleet ihan liian sieviä. Talouden virkistymistä on odoteltu liikaa, kovemmin olisi pitänyt karsia ja leikata. 

 

Jokainen voi miettiä ihan oman talouden kannalta jos luottokortit on aina vingutettu loppuun ja eletään kuten ennenkin niin aina on vain vaikeampaa ellei tulot kasva merkittävästi tai menoja leikata

Näinhän riikkuli tarkkisSuomen taloutta hoitaa. Velkalaiva on uponnut.

Ei suinkaan. Jos seuraisit taloutta, niin tietäisit.

Opettele ensin talouden perusasiat. Opit vuodessa, jos treenaat joka päivä.

Puhutaan sitten uudelleen.

Kehu lisää

-sivusta

Vierailija
46/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaista se on, kun tehdään tunteen vallassa ideologista oikeiston unelmahöttö-politiikkaa, jonka tavoitteet olivat mahdottomia ja perustuivat täysin vääriin oletuksiin.

Kokoomuksen tavoitteena on luokkayhteiskunnan palauttaminen. Yksisilmäinen leikkauspolitiikka ja valtion talouden tuhoaminen palvelevat sitä tavoitetta - samoin Purra ja muut hillotolppariippuvaiset persut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä hallitus sai ensimmäistä kertaa talouden kasvamaan sitten vuoden 2008.

Eiköhän se kasvu riipu enimmäkseen ihan muusta kuin hallituksesta.

Vierailija
48/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lisäksi suomen enkat valtion velkaa!

Onko ymmärtämisen taso tosiaan tätä luokkaa? niin kauan kun velaksi mennään otettava velka vain kasvaa. Pitää maksaa sen alati kasvavan velan kulut sekä ne juoksevat kulut. 

toimet on olleet ihan liian sieviä. Talouden virkistymistä on odoteltu liikaa, kovemmin olisi pitänyt karsia ja leikata. 

 

Jokainen voi miettiä ihan oman talouden kannalta jos luottokortit on aina vingutettu loppuun ja eletään kuten ennenkin niin aina on vain vaikeampaa ellei tulot kasva merkittävästi tai menoja leikata

No, omassakin taloudessa kannattaa miettiä, että mistä leikkaa. Mitä vaikutuksia sillä on muualla. 
Jos vaikka katsoo excelistä, että autoon menee paljon rahaa, luovun siitä ja maanataina ihmettelee, että millä pääsen töihin? No, taksilla, joka tulee monta kertaa kalliimmaksi kuin se oma auto. 

Valtiontaloudessa vielä tärkeämpää selvittää kerrannaisvaikutukset laajasti. Ja siksi heillä virkamiesten osaaminen käytössä. 

Ja joka kerta Kokoomus menee mutulla eikä kuuntele asiantuntijoita. Ja joka kerta sama sotku. Mutta 1+1 on aina tuottanut kokkarilla vaikeuksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei säästöjä synny, kun julkiset rahat valuu kokkarikavereille.

Vierailija
50/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riikka tuhosi leikkauksilla sisämarkkinat ja ajoi kansan säästämään. 

Noh, kunhan troikka tulee tänne, tulee Riikkaa ikävä. Tosin kansan säästäminen viime vuosina pienentää tulevaa iskua, koska vahva kotitalouksien rahatilanne vaimentaa talouskriisejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arskan tavoite jäi noin 1/5 osaan ja säästötavoite noin 1/3 osaan, tyypillistä julkisensektorin osaamista ja tarinaa. Ja toisin päin, kaupunki päättää rakentaa uuden luistinradan hintaan 1 m€, lopullinen summa min 3m€. Siis aina kolme kertaa enemmän tai vain kolmasosa taivoitteesta. 

Vierailija
52/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks sitten oo hienoa että antti saa demareineen ihan itse taikoa 15 miljardin vuosittaiset säästöt mistä lystää, keneltäkään leikkaamatta, velkaa ottamatta etc. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hallituspuolueiden äänestäjät tyytyväisiä? Pidättekö kokoomusta talousosaajana? 

Kokoomus sai Marinilta velkatalouden ja syöttää sen nyt Lindtmanin lapaan.

Sosialistit hoitakoot itse oman sotkunsa 🤣🤣🤣

Marinin hallitus sai aikaan sellaisen sotkun, että sitä ei selvitä kukaan. Suomi tulee ajautumaan holhoukseen.

Näin se menee. Vasemmisto lähetti junan liikkeelle, vaikka tiesivät, että rotko on edessä. 

Antti L on nyt viisaasti hiljaa. Hän on todennäköisesti seuraava pääministeri ja joutuu pakon edessä panemaan pystyyn julmetun säästökuurin, vaikka ei haluaisi. Ei tule juustohöylää vaan moottorisahaa.


 Sellaista lupailemalla ei saa ääniä, joten on viisainta olla hiljaa tai puhua ympäripyöreitä. 

Vierailija
54/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lisäksi suomen enkat valtion velkaa!

Onko ymmärtämisen taso tosiaan tätä luokkaa? niin kauan kun velaksi mennään otettava velka vain kasvaa. Pitää maksaa sen alati kasvavan velan kulut sekä ne juoksevat kulut. 

toimet on olleet ihan liian sieviä. Talouden virkistymistä on odoteltu liikaa, kovemmin olisi pitänyt karsia ja leikata. 

 

Jokainen voi miettiä ihan oman talouden kannalta jos luottokortit on aina vingutettu loppuun ja eletään kuten ennenkin niin aina on vain vaikeampaa ellei tulot kasva merkittävästi tai menoja leikata

No, omassakin taloudessa kannattaa miettiä, että mistä leikkaa. Mitä vaikutuksia sillä on muualla. 
Jos vaikka katsoo excelistä, että autoon menee paljon rahaa, luovun siitä ja maanataina ihmettelee, että millä pääsen töihin? No, taksilla, joka tulee monta kertaa kalliimmaksi kuin se oma auto. 

Valtiontaloudessa vielä tärkeämpää selvittää kerrannaisvaikutukset laajasti. Ja siksi heillä virkamiesten osaaminen käytössä. 

Ja joka kerta Kokoomus menee mutulla eikä kuuntele asiantuntijoita. Ja joka kerta sama sotku. Mutta 1+1 on aina tuottanut kokkarilla vaikeuksia

Helsingissä punavihreet tunkee miljardin ratikkasiltaa alueelle sillä perusteella että sinne tulee joskus jättimäiset uudet asuinalueet ja sitä tarvitaan. Sillan valmistuttua alueelle lykätään ensin iso liuta luonnonsuojelualueita ettei voi rakentaa ja loputkin rakennusprojektit estetään luonnonsuojelun nimissä yksi kerrallaan. Miljardin ratikkasilta toki jäi veronmaksajien iloksi. Kohta varmaan harvennetaan ratikkavuorotkin yhteen tunnissa kun ei ole matkustajia kun alueella ei asu juuri kukaan, ja muutenkin rikkaat nimbyt jotka siellä asuu kulkee autolla eikä ratikalla :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen sosiaalimenojen osuus on 33% bruttokansantuotteesta joka on EU -maiden ennätys ja lähentelee myös jonkinlaista maailmanennätystä. 

Suomen julkisen sektorin kokonaismenot olivat vuonna 2024 EU-maiden korkeimmat suhteessa BKT:hen: 57,6 %, selvästi yli EU:n keskiarvon 49,2 %.

Vasemmisto on luonut Suomeen melko mahdottoman taloustilanteen josta ei selvitä ilman rajuja toimenpiteitä. 

 

Pystyykö SAK-mies Lindman pääministerinä näihin OECD:N ja IMF:N raporttien suosittelemiin toimiin; 

- työmarkkinoiden vapauttaminen ( irtisanomissuojaa heikennettävä, lakko-oikeutta rajoitettava jne) Nyt yritykset eivä uskalla palkata lainkaan, kun virherekrytoinneista ei pääse eroon.

- julkisen sektorin ankara karsiminen. 15% väestä pois. 

- tutkimuksen ja tuotekehityksen tukeminen. Ilman menestyviä vientiyrityksiä Suomi ei nouse.

- yritysten tukeminen verotuksen muutoksilla. Työpaikat eivät lisäänny jos yritykset eivät kasva.

- työperäisen maahanmuuton lisääminen. Suomalaiset vanhenevat, syntyvyys on surkean alhainen,  eikä väkeä riitä eläköityviä korvaamaan ja  hoitamaan ellei maahanmuuttoa lisätä.

Vierailija
56/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hallituspuolueiden äänestäjät tyytyväisiä? Pidättekö kokoomusta talousosaajana? 

Kokoomus sai Marinilta velkatalouden ja syöttää sen nyt Lindtmanin lapaan.

Sosialistit hoitakoot itse oman sotkunsa 🤣🤣🤣

Marinin hallitus sai aikaan sellaisen sotkun, että sitä ei selvitä kukaan. Suomi tulee ajautumaan holhoukseen.

Näin se menee. Vasemmisto lähetti junan liikkeelle, vaikka tiesivät, että rotko on edessä. 

Antti L on nyt viisaasti hiljaa. Hän on todennäköisesti seuraava pääministeri ja joutuu pakon edessä panemaan pystyyn julmetun säästökuurin, vaikka ei haluaisi. Ei tule juustohöylää vaan moottorisahaa.


 Sellaista lupailemalla ei saa ääniä, joten on viisainta olla hiljaa tai puhua ympäripyöreitä. 

Ei tämmöistä tapahdu. Antti vetää velkaa ja lykkää kaiken seuraajalle, ja media hymisee antin ylistyslaulua joka päivä erikseen kolumneissaan. 

Vierailija
57/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen sosiaalimenojen osuus on 33% bruttokansantuotteesta joka on EU -maiden ennätys ja lähentelee myös jonkinlaista maailmanennätystä. 

Suomen julkisen sektorin kokonaismenot olivat vuonna 2024 EU-maiden korkeimmat suhteessa BKT:hen: 57,6 %, selvästi yli EU:n keskiarvon 49,2 %.

Vasemmisto on luonut Suomeen melko mahdottoman taloustilanteen josta ei selvitä ilman rajuja toimenpiteitä. 

 

Pystyykö SAK-mies Lindman pääministerinä näihin OECD:N ja IMF:N raporttien suosittelemiin toimiin; 

- työmarkkinoiden vapauttaminen ( irtisanomissuojaa heikennettävä, lakko-oikeutta rajoitettava jne) Nyt yritykset eivä uskalla palkata lainkaan, kun virherekrytoinneista ei pääse eroon.

- julkisen sektorin ankara karsiminen. 15% väestä pois. 

- tutkimuksen ja tuotekehityksen tukeminen. Ilman menestyviä vientiyrityksiä Suomi ei nouse.

- yritysten tukeminen verotuksen muutoksilla. Työpaikat eivät lisäänny jos yritykset eivät kasva.

- työperäisen maahanmuuton lisääminen. Suomalaiset vanhenevat, syntyvyys on surkean alhainen,  eikä väkeä riitä eläköityviä korvaamaan ja  hoitamaan ellei maahanmuuttoa lisätä.

Suomessa irtisanominen on jo nyt euroopan helpointa, joten yritysten ongelmat ei ole todellisia tuossa asiassa. Ei kannata uskoa hokemista, ei varsinkaan systemaattista hokemista. Sääli vaan ettei poliitikkomme typeryyttään ole tuota tajunneet, saati sitten media joka sitä hokemista itse toteuttaa. 

Vierailija
58/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra oli onnettoman kokematon ja kouluttamaton valtiovarainministerin tehtävään. 

 

Erityisesti verrattuna esim. Ruotsin Anders Borgiin ja Magdalena Anderssoniin. Borg toimi pankkianalyytikkona ja toimi puolueensa talousanalyytikkona ennen valtiovarainministeriksi ryhtymistä. Magdalena Anderron on ekonomi jolla on taloustieteen jatko-opintoja Harwardissa, mieskin on taloustieteen professori. Andersson oli Ruotsinveroviraston varajohtaja ennen valtiovarainministeriksi ryhtymistä.

 

Miksi Suomessa ihan kuka tahansa täysin osaamaton ja kokematon nostetaan valtiovarainminiseriksi ?

Ja pääministeriksi on nyt tarjolla entinen betoniautonkuljettaja ja SAK-mies Antti Lindman. Mies on koko aikuisikänsä jarruttanut ja verottanut yrityksiä ja nyt hänestä pitäisi leipoa talousihmeitä tekevä kriisiajan pääministeri. Voi hyvänen aika.

Vierailija
59/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riikka tuhosi leikkauksilla sisämarkkinat ja ajoi kansan säästämään. 

Noh, kunhan troikka tulee tänne, tulee Riikkaa ikävä. Tosin kansan säästäminen viime vuosina pienentää tulevaa iskua, koska vahva kotitalouksien rahatilanne vaimentaa talouskriisejä.

No, jos näistä riikan ja petterin leikkauksista ja talkoista olisi ollut jotain hyötyä suomen valtion taloudelle, niin varmasti moni suomen kansasta suhtautuisi näihin positiivisemmin. Moni suomalainen on isänmaallinen ja todella haluaisi suomen talouden kuntoon ja velan määrän laskuun. 

Mutta kun nämä talkoot ovat olleet vain turhanpäiväiset ja jopa haitalliset! Katso nyt näitä tuloksia, ei mitään järkeä! 

Vierailija
60/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sannuli otti 40 mrd euroa velkaa ja 2021 muutti halvat miinusmerkkiset lainat kalliiksi muuttuvakorkoisiksi lainoiksi, joista tuli heti kertaheitolla 7 mrd euroa lainaa! Ja sit Uniper-sotku, jossa Sanna kännipäissään tekstaili festareilta Tytille, että myyt vaikka halvalla, lässynlää, jonka jälkeen Uniper on tehnyt miljardeja voittoja! Tradeka/Restel osteli halvalla ravintoloita sen jälkeen kun Sannuli oli ensin saattanut konkkaan karanteeni-toimillaan! Että semmosta! Ei mikään ihme, että sitä velkaa ja työttömyyttä alkaa nyt olemaan!