Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: "Hallituksen 10 miljardin säästöt kutistuivatkin vain 3 miljardiin", Riikka Purran tiukka taloudenpito oli bluffia

Vierailija
10.06.2026 |

Orpon hallituksen päätökset tasapainottavat julkista taloutta vain 2,8 miljardia euroon vuonna 2027.

 

Lähes seitsemän miljardin euron eroa tavoitteen ja toteuman välillä selittää esimerkiksi se, että kymmeneen miljardiin laskettiin mukaan päätösten työllisyyttä vahvistavaa vaikutusta noin kahden miljardin euron edestä. Työllisyys ei kuitenkaan ole vahvistunut.

 

Suurin yksittäinen vaalikauden aikana tapahtunut muutos on puolustusmenojen roima kasvattaminen. Vaalikaudella tehdyt päätökset kasvattavat puolustusmenoja vuoden 2030 tasossa peräti 3,5 miljardia euroa.

 

Orpon hallituksen saldoa synkentää myös sosiaaliturvamaksujen alentaminen noin miljardilla eurolla.

 

Hallituksen 10 miljardin säästöt kutistuivatkin vain 3 miljardiin
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012069725.html

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen sosiaalimenojen osuus on 33% bruttokansantuotteesta joka on EU -maiden ennätys ja lähentelee myös jonkinlaista maailmanennätystä. 

Suomen julkisen sektorin kokonaismenot olivat vuonna 2024 EU-maiden korkeimmat suhteessa BKT:hen: 57,6 %, selvästi yli EU:n keskiarvon 49,2 %.

Vasemmisto on luonut Suomeen melko mahdottoman taloustilanteen josta ei selvitä ilman rajuja toimenpiteitä. 

 

Pystyykö SAK-mies Lindman pääministerinä näihin OECD:N ja IMF:N raporttien suosittelemiin toimiin; 

- työmarkkinoiden vapauttaminen ( irtisanomissuojaa heikennettävä, lakko-oikeutta rajoitettava jne) Nyt yritykset eivä uskalla palkata lainkaan, kun virherekrytoinneista ei pääse eroon.

- julkisen sektorin ankara karsiminen. 15% väestä pois. 

- tutkimuksen ja tuotekehityksen tukeminen. Ilman menestyviä vientiyrityksiä Suomi ei nouse.

- yritysten tukeminen verotuksen muutoksilla. Työpaikat eivät lisäänny jos yritykset eivät kasva.

- työperäisen maahanmuuton lisääminen. Suomalaiset vanhenevat, syntyvyys on surkean alhainen,  eikä väkeä riitä eläköityviä korvaamaan ja  hoitamaan ellei maahanmuuttoa lisätä.

Suomessa irtisanominen on jo nyt euroopan helpointa, joten yritysten ongelmat ei ole todellisia tuossa asiassa. Ei kannata uskoa hokemista, ei varsinkaan systemaattista hokemista. Sääli vaan ettei poliitikkomme typeryyttään ole tuota tajunneet, saati sitten media joka sitä hokemista itse toteuttaa. 

Tuo oli ihan täyttä puppua.

Tanskassa on selvästi helpompaa irtisanoa työntekijä kuin Suomessa. Tätä järjestelmää kutsutaan flexicurity eli joustoturva.

Irtisanomisen helppous

Tanskan malli mahdollistaa sen, että voit kuulla maanantaina työpaikkasi irtisanovan väkeä, ja olla keskiviikkona jo vailla työtä. Työntekijöiden palkkaaminen ja irtisanominen on Tanskassa suhteellisen helppoa, eikä kummastakaan aiheudu isoja kustannuksia yrityksille.

Joustavuus on monipuolista: työntekijöitä on helppo palkata ja irtisanoa, työajat joustuvat, työntekijöitä voi siirtää tehtävien välillä joustavasti ilman ammattiliittojen puuttumista, ja palkat voivat joustaa sekä ylös että alas.

Vastapainona vahva turvaverkko

Tanskassa irtisanominen on Suomea helpompaa, mutta työttömien turva on samantasoinen tai korkeampi kuin Suomessa. Pienipalkkaisille työttömyysvakuutuksen korvausaste on jopa 90 %, mikä on verrokkimaista korkein. Myös perusmuotoisen työttömyysvakuutuksen kesto on pisin Tanskassa.

Ja mitä eroa sillä on siihen että maanantaina suomessa työnantaja joko monottaa työntekijän suoraan todella pitkän koeajan kesken koeaikapurkuna, tai sitten työntekijät on jonkun vuokrafirman kautta ja työnantaja vaan ilmoittaa että sori ei tarvita enää ja taas kerran homma päättyy siihen ilman turhia irtisanomisaikoja.

Lisäksi jos verrataan niin esim. saksassa ja ranskassa ja monessa muussa maassa on yt-neuvottelutkin todella paljon paremmin työntekijää suojaavat. Suomessahan vaan työnantaja julistaa että nyt pitää monottaa 100, sitten vatuloidaan jotain leikkineuvottelua muutama viikko, ja irtisanotaan. Monessa muussa maassa päälle lykätään vielä isot korvaukset työntekijälle mutta suomessa selviää muutaman kuukauden palkalla eikä muodollista perustetta (tuotannolliset ja taloudelliset lässynlää) enempää tarvita. 

Vasemmiston pitäisi tajuta että AY-liikeen luomat kankeat ja jäykät työmarkkinat synnyttävät tähän maahan vaan koko ajan enemmän työttömiä.

Tanskan malli osoittaa että toisinkin voi tehdä, eikä työntekijä siitä kärsi yhtään enempää. 

Tanskassa työttömyys on vaan n. 6%.

 

Monilla aloilla työntekijän saamattomuuden , osaamattomuuden tai työhaluttomuuden havaitsee vasta pitkällä viiveellä ja sitten irtisanominen ovi johtaakin jopa oikeusjuttuun.

Nousukauden aikana irtisanominen on Suomessa aivan liian vaikeaa. Moni tietää työpaikaltaan jonkun työntekijän, joka vaan ei saa aikaiseksi mitään, joka ei halua tehdä annettuja tehtäviä ja jonka hommat säännöllisesti jäävät muiden tehtäväksi.  Tuollainen tapaus syö koko työpaikan työmoraalia ja henkeä.

Vierailija
82/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen sosiaalimenojen osuus on 33% bruttokansantuotteesta joka on EU -maiden ennätys ja lähentelee myös jonkinlaista maailmanennätystä. 

Suomen julkisen sektorin kokonaismenot olivat vuonna 2024 EU-maiden korkeimmat suhteessa BKT:hen: 57,6 %, selvästi yli EU:n keskiarvon 49,2 %.

Vasemmisto on luonut Suomeen melko mahdottoman taloustilanteen josta ei selvitä ilman rajuja toimenpiteitä. 

 

Pystyykö SAK-mies Lindman pääministerinä näihin OECD:N ja IMF:N raporttien suosittelemiin toimiin; 

- työmarkkinoiden vapauttaminen ( irtisanomissuojaa heikennettävä, lakko-oikeutta rajoitettava jne) Nyt yritykset eivä uskalla palkata lainkaan, kun virherekrytoinneista ei pääse eroon.

- julkisen sektorin ankara karsiminen. 15% väestä pois. 

- tutkimuksen ja tuotekehityksen tukeminen. Ilman menestyviä vientiyrityksiä Suomi ei nouse.

- yritysten tukeminen verotuksen muutoksilla. Työpaikat eivät lisäänny jos yritykset eivät kasva.

- työperäisen maahanmuuton lisääminen. Suomalaiset vanhenevat, syntyvyys on surkean alhainen,  eikä väkeä riitä eläköityviä korvaamaan ja  hoitamaan ellei maahanmuuttoa lisätä.

Suomessa irtisanominen on jo nyt euroopan helpointa, joten yritysten ongelmat ei ole todellisia tuossa asiassa. Ei kannata uskoa hokemista, ei varsinkaan systemaattista hokemista. Sääli vaan ettei poliitikkomme typeryyttään ole tuota tajunneet, saati sitten media joka sitä hokemista itse toteuttaa. 

Väärin. 

Tanskassa irtisanominen on paljon helpompaa, mutta siellä yritykset uskaltavat palkata ja työttömyysaste on vain n. 6%. Koska työttömyys on pientä, voidaan työttömyyskorvaukset pitää korkeammmalla tasolla.

 

Oikeasti Suomessa on todella vaikea nousukauden aikana irtisanoa ihminen joka tekee esim. pelkkää jalkapalloveikkausta työpaikalla. 

Oma vieruskaverini vieressä pöydässä onnistui roikkumaan töissä vuosia tekemättä mitään hyödyllistä, kunnes vihdoin tuli taantuma ja mies lensi tuotannollistaloudellisista syistä ensimmäisenä pihalle.

No kyllä tässä esimerkissäsi kuulostaa, että on johtamisen ongelmaa myös. Eikö työssäsi ole mitään mitattavia tavoitteita, joita seurataan? 

 

En usko että kyse oli vain johtamisen ongelmasta. Pienempien firmojen toimitusjohtajat pelkäävät oikeusjuttuja ja maineenkin menetystä. Monilla aloilla on melko pienet piirit.

Tuttavan firmassa todella hankalasta, riidanhaluisesta  ja saamattomasta työntekijästä haluttiin päästä eroon. Mies irtisanottiin , mutta tämäpä kävi juristin kanssa työnantajan kimppuun , uhkasi oikeusjutulla ja sai lopulta melko isot erorahat.

Pienille yrityksille tällainen on todella raskasta. Ymmärrän jos yrittäjä miettii kolme tai neljäkin kertaa ennen kuin uskaltaa jonkun yritykseensä palkata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VÄÄRIN

Säästöt on enemmän. Lähes tuplat, kun seurannaisvaikutukset huomioidaan

Sinun alakoulun matematiikalla pitäisin suuni kiinni.

Vierailija
84/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purra oli onnettoman kokematon ja kouluttamaton valtiovarainministerin tehtävään. 

 

Erityisesti verrattuna esim. Ruotsin Anders Borgiin ja Magdalena Anderssoniin. Borg toimi pankkianalyytikkona ja toimi puolueensa talousanalyytikkona ennen valtiovarainministeriksi ryhtymistä. Magdalena Anderron on ekonomi jolla on taloustieteen jatko-opintoja Harwardissa, mieskin on taloustieteen professori. Andersson oli Ruotsinveroviraston varajohtaja ennen valtiovarainministeriksi ryhtymistä.

 

Miksi Suomessa ihan kuka tahansa täysin osaamaton ja kokematon nostetaan valtiovarainminiseriksi ?

Ja pääministeriksi on nyt tarjolla entinen betoniautonkuljettaja ja SAK-mies Antti Lindman. Mies on koko aikuisikänsä jarruttanut ja verottanut yrityksiä ja nyt hänestä pitäisi leipoa talousihmeitä tekevä kriisiajan pääministeri. Voi hyvänen aika.

Se iso ero Antin ja Petterin välillä on et Antti osaa kuunnella oikeita asiantuntijoita. Petteri taas kuuntele EK:ta.

Lol? 

Ainoa jota antti kuuntelee on ay-liike, ja siksipä ainoa mitä antti tulee (vastuun ja tekojen välttelyn lisäksi) tekemään on ay-liikkeen lakkorajoitusten purku hallituksen ensimmäisenä toimena. Muuta tuo ei tule tekemään ja tuonkin tuo valehtelee työttömän eduksi tai jotain. 

Suomessa lakkoillaan n. 5-6 kertaa enemmän kuin Ruotsissa. Joinain vuosina tuo ero lakkopäivien määrässä on ollut paljon suurempikin.

Ruotsalaiset ovat tajunneet että jaettavaa jää kaikille enemmän jos asioista kyetään sopimaan ilman lakkoja.

Vierailija
85/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen sosiaalimenojen osuus on 33% bruttokansantuotteesta joka on EU -maiden ennätys ja lähentelee myös jonkinlaista maailmanennätystä. 

Suomen julkisen sektorin kokonaismenot olivat vuonna 2024 EU-maiden korkeimmat suhteessa BKT:hen: 57,6 %, selvästi yli EU:n keskiarvon 49,2 %.

Vasemmisto on luonut Suomeen melko mahdottoman taloustilanteen josta ei selvitä ilman rajuja toimenpiteitä. 

 

Pystyykö SAK-mies Lindman pääministerinä näihin OECD:N ja IMF:N raporttien suosittelemiin toimiin; 

- työmarkkinoiden vapauttaminen ( irtisanomissuojaa heikennettävä, lakko-oikeutta rajoitettava jne) Nyt yritykset eivä uskalla palkata lainkaan, kun virherekrytoinneista ei pääse eroon.

- julkisen sektorin ankara karsiminen. 15% väestä pois. 

- tutkimuksen ja tuotekehityksen tukeminen. Ilman menestyviä vientiyrityksiä Suomi ei nouse.

- yritysten tukeminen verotuksen muutoksilla. Työpaikat eivät lisäänny jos yritykset eivät kasva.

- työperäisen maahanmuuton lisääminen. Suomalaiset vanhenevat, syntyvyys on surkean alhainen,  eikä väkeä riitä eläköityviä korvaamaan ja  hoitamaan ellei maahanmuuttoa lisätä.

Ei Antti Lindtman pysty Suomen kriisiytynyttä taloutta parantamaan. Ei ainakaan Orpoa paremmin.

Orpon hallitus on jo saanut talouden suunnan käännettyä, soisin Orpolle jatkokauden.

Vierailija
86/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purra oli onnettoman kokematon ja kouluttamaton valtiovarainministerin tehtävään. 

 

Erityisesti verrattuna esim. Ruotsin Anders Borgiin ja Magdalena Anderssoniin. Borg toimi pankkianalyytikkona ja toimi puolueensa talousanalyytikkona ennen valtiovarainministeriksi ryhtymistä. Magdalena Anderron on ekonomi jolla on taloustieteen jatko-opintoja Harwardissa, mieskin on taloustieteen professori. Andersson oli Ruotsinveroviraston varajohtaja ennen valtiovarainministeriksi ryhtymistä.

 

Miksi Suomessa ihan kuka tahansa täysin osaamaton ja kokematon nostetaan valtiovarainminiseriksi ?

Ja pääministeriksi on nyt tarjolla entinen betoniautonkuljettaja ja SAK-mies Antti Lindman. Mies on koko aikuisikänsä jarruttanut ja verottanut yrityksiä ja nyt hänestä pitäisi leipoa talousihmeitä tekevä kriisiajan pääministeri. Voi hyvänen aika.

Se iso ero Antin ja Petterin välillä on et Antti osaa kuunnella oikeita asiantuntijoita. Petteri taas kuuntele EK:ta.

Lol? 

Ainoa jota antti kuuntelee on ay-liike, ja siksipä ainoa mitä antti tulee (vastuun ja tekojen välttelyn lisäksi) tekemään on ay-liikkeen lakkorajoitusten purku hallituksen ensimmäisenä toimena. Muuta tuo ei tule tekemään ja tuonkin tuo valehtelee työttömän eduksi tai jotain. 

Suomessa lakkoillaan n. 5-6 kertaa enemmän kuin Ruotsissa. Joinain vuosina tuo ero lakkopäivien määrässä on ollut paljon suurempikin.

Ruotsalaiset ovat tajunneet että jaettavaa jää kaikille enemmän jos asioista kyetään sopimaan ilman lakkoja.

Suomessa se työnantajapuoli kun ei kykene sopimaan. Kykenee vain vaatimaan ja itkemään.

Miksiköhän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei 2 miljardin ansiosidonnaisesta voi leikata 10 miljardia. Tt-tukea maksetaan 800 miljoonaa.

Vierailija
88/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavien hallitusten pitää säästää enemmän koska kaupankassa Riikka Purra munasi. 

Ja laittoivat vielä 10 miljardin velkajarrun.

Yritystuista voi leikata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiovarainministeriö on ehdottanut eläkeläisten siirtämistä yleisen asumistuen piiriin, jota ei saa omistusasuntoon ja vuokrarajat on pienemmät kuin eläkeläisen asumistuessa. Lisäksi ovat ehdottaneet yksinhuoltajakorotuksen poistoa lapsilisistä.

Vierailija
90/124 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talouskasvun jarrutustoimissa on myös monia kerrannaisvaikutuksia. Köyhimpien ostovoiman leikkaus vaikuttaa suoraan.

 

ALVin posketon nosto vaikuttaa välillisesti talouskasvuun erittäin paljon eikä edes tuo sellaisia verotuloja kuin paperilla näyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus on täysin epäonnistunut kautta linjan, mitään rakenteellisia uudistuksia ei ole saatu aikaan, velkaa otettu vanhan mallin mukaan, lisää velkaa ja taas lisää velkaa, säästöillä ei ole saavutettu yhtään mitään säästöä mutta konkursseja on tullut satoja kun kansalta on leikattu ostovoimaa, työttömyys on noussut koko ajan ja ostovoima laskenut ja tämä jatkuu koko hallituskauden, yhtään työpaikkoja ei ole luotu, suomen historian surkein hallitus tämä.

Vierailija
92/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ymmärrätte kuka säästötoimia jarruttaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan hallituksen pitäisi taikoa heti alkuun 20 miljardin säästöt, näin se vaan on.

Vierailija
94/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta Riikka Purra onkin huijariakka.

Vuonna 2025 talous kasvoikin 0,8% aiemmin esitetyn valheellisen 0,2% sijaan hyvä suoritus kriisien keskellä selvää kasvua myös 2024 aiemmin väitettyjen valheiden sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kurimus johtuu siitä, että mikään raha  - oma tai lainattu- ei riitä poistamaan Riikan  tummia megasuperhypersilmäpussukoita. Ne ovat se musta aukko, jonne Suomen rahat katoavat.

Vierailija
96/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kaudella sitten vaan 30 miljardin säästöt käyntiin niin saadaan 10 miljardia kasaan.

Vierailija
97/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 mrd. vuodessa on konservatiivinen arvio maahmutuksen kustannuksille. Eli miinusmerkkinen on tase siltikin.

Vierailija
98/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lisäksi suomen enkat valtion velkaa!

Ja 5 miljardia pikavippilainaa.

Sannulin lahja 7miljardia EU,n elpymispakettiin tulee maksuun jollain sekin hoidetaan.Sanna perihän se takaisin,italiassa törkeät väärinkäytökset,koska alat perimään?

Vierailija
99/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen kurimus johtuu siitä, että mikään raha  - oma tai lainattu- ei riitä poistamaan Riikan  tummia megasuperhypersilmäpussukoita. Ne ovat se musta aukko, jonne Suomen rahat katoavat.

Poistattakaa tämä ja se toinen miespuolinen pallosilmäinen haittalaji hallituksesta, niin Suomen talous nousee pelkällä viraalilla ja optimismiboostilla plus-merkkiseksi.

Vierailija
100/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi kaudella sitten vaan 30 miljardin säästöt käyntiin niin saadaan 10 miljardia kasaan.

Kehitysapu seis,säästö noin 4,5miljardia 4vuoteen,Yle leikkaus 50% säästö noin 1,2 miljardia neljään vuoteen keinoja on onko tahtotilaa?