Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: "Hallituksen 10 miljardin säästöt kutistuivatkin vain 3 miljardiin", Riikka Purran tiukka taloudenpito oli bluffia

Vierailija
10.06.2026 |

Orpon hallituksen päätökset tasapainottavat julkista taloutta vain 2,8 miljardia euroon vuonna 2027.

 

Lähes seitsemän miljardin euron eroa tavoitteen ja toteuman välillä selittää esimerkiksi se, että kymmeneen miljardiin laskettiin mukaan päätösten työllisyyttä vahvistavaa vaikutusta noin kahden miljardin euron edestä. Työllisyys ei kuitenkaan ole vahvistunut.

 

Suurin yksittäinen vaalikauden aikana tapahtunut muutos on puolustusmenojen roima kasvattaminen. Vaalikaudella tehdyt päätökset kasvattavat puolustusmenoja vuoden 2030 tasossa peräti 3,5 miljardia euroa.

 

Orpon hallituksen saldoa synkentää myös sosiaaliturvamaksujen alentaminen noin miljardilla eurolla.

 

Hallituksen 10 miljardin säästöt kutistuivatkin vain 3 miljardiin
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012069725.html

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta Riikka Purra onkin huijariakka.

Vuonna 2025 talous kasvoikin 0,8% aiemmin esitetyn valheellisen 0,2% sijaan hyvä suoritus kriisien keskellä selvää kasvua myös 2024 aiemmin väitettyjen valheiden sijaan.

Tosi huippusuoritus kun hallitus ihan itse on ne kriisit aiheuttanut.

Vierailija
102/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 mrd. vuodessa on konservatiivinen arvio maahmutuksen kustannuksille. Eli miinusmerkkinen on tase siltikin.

Suomi ei tarvitse yhtään moniosaajaa lisää tänne, täällä olevatkin pitäisi lähettää takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen kurimus johtuu siitä, että mikään raha  - oma tai lainattu- ei riitä poistamaan Riikan  tummia megasuperhypersilmäpussukoita. Ne ovat se musta aukko, jonne Suomen rahat katoavat.

On se vaikeaa Sannafanin myöntää todellista syypäätä,miksi?

Vierailija
104/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VÄÄRIN

Säästöt on enemmän. Lähes tuplat, kun seurannaisvaikutukset huomioidaan

Tarkoitatko, että kun vain ideologisesti valikoidut seurannaisvaikutukset huomioidaan, ei muita?

Vierailija
105/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta Riikka Purra onkin huijariakka.

Vuonna 2025 talous kasvoikin 0,8% aiemmin esitetyn valheellisen 0,2% sijaan hyvä suoritus kriisien keskellä selvää kasvua myös 2024 aiemmin väitettyjen valheiden sijaan.

Tosi huippusuoritus kun hallitus ihan itse on ne kriisit aiheuttanut.

Orpoko hyökkäsi ja tullit määräsi,Orpoko määräsi Natomenojen noston,Orpoko on syypää suurimman kauppakumppanin Saksan taantumaan

Vierailija
106/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kurimus johtuu siitä, että mikään raha  - oma tai lainattu- ei riitä poistamaan Riikan  tummia megasuperhypersilmäpussukoita. Ne ovat se musta aukko, jonne Suomen rahat katoavat.

On se vaikeaa Sannafanin myöntää todellista syypäätä,miksi?

Kuka Sanna? On se vaan kumma kun en fanita noista ketäään. Skitsofreenisen bipolaarin aivoissa on vain kaksi vaihtoehtoa näköjään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi SDP on hallituksen pääpuolue, niin pääsee kunnolla servaamaan oppositiosta käsin. Potut pottuina:P

Vierailija
108/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen sosiaalimenojen osuus on 33% bruttokansantuotteesta joka on EU -maiden ennätys ja lähentelee myös jonkinlaista maailmanennätystä. 

Suomen julkisen sektorin kokonaismenot olivat vuonna 2024 EU-maiden korkeimmat suhteessa BKT:hen: 57,6 %, selvästi yli EU:n keskiarvon 49,2 %.

Vasemmisto on luonut Suomeen melko mahdottoman taloustilanteen josta ei selvitä ilman rajuja toimenpiteitä. 

 

Pystyykö SAK-mies Lindman pääministerinä näihin OECD:N ja IMF:N raporttien suosittelemiin toimiin; 

- työmarkkinoiden vapauttaminen ( irtisanomissuojaa heikennettävä, lakko-oikeutta rajoitettava jne) Nyt yritykset eivä uskalla palkata lainkaan, kun virherekrytoinneista ei pääse eroon.

- julkisen sektorin ankara karsiminen. 15% väestä pois. 

- tutkimuksen ja tuotekehityksen tukeminen. Ilman menestyviä vientiyrityksiä Suomi ei nouse.

- yritysten tukeminen verotuksen muutoksilla. Työpaikat eivät lisäänny jos yritykset eivät kasva.

- työperäisen maahanmuuton lisääminen. Suomalaiset vanhenevat, syntyvyys on surkean alhainen,  eikä väkeä riitä eläköityviä korvaamaan ja  hoitamaan ellei maahanmuuttoa lisätä.

Ei Antti Lindtman pysty Suomen kriisiytynyttä taloutta parantamaan. Ei ainakaan Orpoa paremmin.

Orpon hallitus on jo saanut talouden suunnan käännettyä, soisin Orpolle jatkokauden.

Kok,PS,Kepu,Kd siinä seuraava hallitus,Purra 1 saadaan vankka jatko alkaneille uudistuksille ja talouskasvulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut bluffia vaan tarkoituksellista. Nyt voidaan tehdä paljon lisää kurjistamistoimia, jotta 10 miljardia saadaan varmuudella kasaan!!

- Riikkuli

Vierailija
110/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista se on kun oikeisto huseeraa ideologiset lasit päässä. Kokoomuksen ja persujen taloustiedot on nyt nähty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta Riikka Purra onkin huijariakka.

Vuonna 2025 talous kasvoikin 0,8% aiemmin esitetyn valheellisen 0,2% sijaan hyvä suoritus kriisien keskellä selvää kasvua myös 2024 aiemmin väitettyjen valheiden sijaan.

Tosi huippusuoritus kun hallitus ihan itse on ne kriisit aiheuttanut.

Orpoko hyökkäsi ja tullit määräsi,Orpoko määräsi Natomenojen noston,Orpoko on syypää suurimman kauppakumppanin Saksan taantumaan

Sannakin oli kaikkeen aina syynä koronasta lähtien niin eiköhän noi nyt Urpon piikkiin mene.

Vierailija
112/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta Riikka Purra onkin huijariakka.

Vuonna 2025 talous kasvoikin 0,8% aiemmin esitetyn valheellisen 0,2% sijaan hyvä suoritus kriisien keskellä selvää kasvua myös 2024 aiemmin väitettyjen valheiden sijaan.

Tosi huippusuoritus kun hallitus ihan itse on ne kriisit aiheuttanut.

Orpoko hyökkäsi ja tullit määräsi,Orpoko määräsi Natomenojen noston,Orpoko on syypää suurimman kauppakumppanin Saksan taantumaan

Et kai nyt yritä väittää että jollain ulkomaan tapahtumilla voisi olla vaikutusta hallituksen toimintaan Suomessa? Ei ainakaan edellisen hallituksen aikana ollut kuulemma mitään vaikusta yhtään millään kun tyttelit vaan sooloili. Ootko muuten kuullut ettei taantumassa kannata leikata? Ihan taloustieteen perusasioita, mutta jos et tiennyt niin ei haittaa, ei näytä tietävän meidän talousosaaja Orpokaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi kaudella sitten vaan 30 miljardin säästöt käyntiin niin saadaan 10 miljardia kasaan.

Kehitysapu seis,säästö noin 4,5miljardia 4vuoteen,Yle leikkaus 50% säästö noin 1,2 miljardia neljään vuoteen keinoja on onko tahtotilaa?

Kehitysavun voi lopettaa saman tien kokonaan, pysyvästi ja Yleverosta voidaan myös luopua ja jatkossa Ylen rahoitus valtion budjetista, 100 miljoonaa vuodessa, sama rahoitus joka vuosi seuraavat 4 vuotta, sopeuttakoon toimintansa rahoitusta vastaavaksi.

Vierailija
114/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sannuli otti 40 mrd euroa velkaa ja 2021 muutti halvat miinusmerkkiset lainat kalliiksi muuttuvakorkoisiksi lainoiksi, joista tuli heti kertaheitolla 7 mrd euroa lainaa! Ja sit Uniper-sotku, jossa Sanna kännipäissään tekstaili festareilta Tytille, että myyt vaikka halvalla, lässynlää, jonka jälkeen Uniper on tehnyt miljardeja voittoja! Tradeka/Restel osteli halvalla ravintoloita sen jälkeen kun Sannuli oli ensin saattanut konkkaan karanteeni-toimillaan! Että semmosta! Ei mikään ihme, että sitä velkaa ja työttömyyttä alkaa nyt olemaan!

Juuri näin. Eikä unohdu se julkisen koneiston pysyvä paisuttaminen. ​Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) raportin mukaan Marinin hallitus kasvatti valtion budjetin menoja pysyvästi noin 3–4 miljardilla eurolla vaalikauden aikana. Tuohon katastrofihallitukseen verrattuna 3 miljardin rakenteellinen säästö kuulostaa ihmeeltä. Mitä valitatte? Väärin sammutettu vai? Byääh, lottovoittoni on liian pieni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten 4 miljardin työttömyystuista voisi leikata 10 miljardia?

Vierailija
116/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervasemmistolle 3 miljardia ei ole paljon rahaa? Koska rahaa on.

Vauras maa emme enää Sannan kauden jälkeen tosin ole.

Vierailija
117/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän tuossa Purrassa on kritisoitu koko ajan.

EI OSAA LEIKATA.

Vierailija
118/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

riikkulin tiukka talous tarkoittaa että kuplajuoma karajooke baarissa täytyy saada puolen hintaan käyvästä arvosta.

Vierailija
119/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiden vika ketä kävi äänestämässä.     ne pilavisat suolen

Vierailija
120/124 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko nyt aika kaataa hjallitus ja perua niiden päätökset, kun kaikki pilattu