Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannatatko aborttia downin syndrooman takia?

Vierailija
10.06.2026 |

Minusta abortti 12 viikon jälkeen pitäisi sallia vain siinä tilanteessa, että lapsi on niin vaikeasti sairas että kärsisi kovista kivuista ja kuolisi pian syntymän jälkeen. En ymmärrä tätä että saat abortin vaikka 20 viikolla, vain siksi että sikiö on vammainen. Jotkut lapset saattaa paljastua vaikeasti vammaiseksi vasta taaperona, eikä sillekään mitään voi. Aina raskaaksi tullessa on ymmärrettävä se mahdollisuus, että voi saada vammaisen lapsen. Sitten miettiä, onko valmis ottamaan sen riskin.

Kommentit (487)

Vierailija
241/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Downin syndroomaa kantavat tuskin olisivat kannattaneet tappamistaan kohdussa.

Vierailija
242/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan tottakai. Kun katsoo täältä ammattilaisen näkökulmasta kuinka raskas taakka sekä henkisesti että fyysisesti vammainen lapsi on vanhemmille, ja kuinka kalliiksi vammainen lapsi/nuori/aikuinen tulee yhteiskunnalle elämänsä aikana, ei näitä tieten tahtoen kannata maailmaan tuoda. 

On täysin eri asia jos vammainen lapsi syntyy seuloista (tai niiden tekemättömyydestä) huolimatta yllätyksenä vanhemmilleen, silloin yhteiskunnan resursseja tarjotaan tottakai avuksi, kuin että tarkoituksella ja tietäen tilanne annetaan vammaisen lapsen syntyä.

Suomella ei yhteiskuntana ole varaa näihin, ja se näkyy nyt jo tukien, avustamisen ja apuvälineiden niukkuudessa. Ei kai kukaan vanhempi halua ikääntyessään siirtää vammaista aikuista lastaan laitokseen tietäen, ettei perustarpeisiinkaan aina pystytä vastaamaan?

Miksi juuri down-sikiö olisi se, jonka elämään "ei ole varaa"? Sikiö ei ole tehnyt mitään pahaa kellekään eikä ole syyllinen omaan tilanteeseensa.

Toisin kuin vaikkapa vangit. Yksi vuorokausi vankilassa maksaa 225 euroa per vanki, eli vuoden tuomio tekee 82 125 euroa. Rikoksista aiheutuneet kulut toki päälle (uhrin hoito ja työkyvyttömyys, oikeudenkäyntikulut, tuhottu omaisuus jne.). 

Tai alkoholistit. Yli 10 000 on työkyvyttömyyseläkkeellä alkoholista aiheutuneiden sairauksien takia, ja jokaisen kohdalla puhutaan kymmenistä tuhansista euroista vuodessa. He myös käyttävät paljon julkisia sote-palveluita.

Ja narkomaanit vasta kalliiksi tulevatkin. Sosiaalipalvelut, Kelan etuudet, poliisin työpanos, verenmyrkytykset, haavojenhoito, C-hepatiitit, huumepsykoosit ja sairaalajaksot ovat valtavia kulueriä. Esim. C-hepatiitin hoitoon tarkoitettu Sovaldi maksaa 16 000e/kk ja sitä käytetään 3kk ajan.

Down-ihmiset ovat yhteiskunnalle huomattavasti pienempi rasite.

Down-lapsestakin voi huonossa tilanteessa kasvaa alkoholisti, päihteidenkäyttäjä tai vaikka rikollinen. 

Monelle kyllä kuppi maistuu. Tiedän down-naisen, joka myy itseään muutamasta kaljatölkistä. 

Eroaako muutenkaan somevaikuttajista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen päättää asian itse rv 24 loppuun saakka, kannatan tätä. Itse abortoisin down-sikiön. 

15 vuotta olen keskeytyspotilaita hoitanut. Raskaita päätöksiä. Nämä ihmiset tarvitsevat tukea, eivät syyllistämistä. 

Mites ne, jotka päättävät lapsen pitää? He ansaitsevat syyllistystä ja viattoman lapsen haukkumista?

Rv 24 on muuten jo todella myöhä ja siinä on jo eettinen kysymys onko äidillä oikeutta päättää lapsen kuolemasta vai tulisiko lapsi yrittää pitää hengissä ensisijaisesti. Nuorin eloon jäänyt keskonen on syntynyt raskausviikolla 21. On hurjaa jos toisessa huoneessa joukko henkilökuntaa yrittää pitää pientä elämää hengissä ja toisessa huoneessa samanikäinen vauva paloitellaan kohdussa, jotta saa näppärämmin ulos. 

Ja kuten sanottu down on erittäin lievä vammaisuus eivätkä kaikki vammaisiksi luokitellut lopulta välttämättä olekaan vammaisia. Kyse ei siis edes ole siitä että abortoitava olisi täysin varmasti mitenkään elinkelvoton. 

Itse tiedän yhden hyvin vaikeasti vammaisen. Hänellä syy oli synnytyksen aikainen hapenpuute.

Kaikki downit eivät todellakaan ole mitenkään lievästi vammaisia. 

Monella myös liitännäisenä esim sydänvika. 

Ja 21 viikkoisia sikiöitä ei Suomessa tehohoideta eli tämän propagandan voit jättää väliin. 

Sydänvika, joka 99% korjataan heti ayntymän jälkeen niin. Ja useammalla sitä ei edes ole. Ja useimmilla kehitysvamma on lievä, pikkasen useammalla keskivaikea ja ihan pienellä osalla vaikea. Diwn ei todellakaan ole millään tavalla vakava diagnoosi. 

Perustelut? 

Perustelut mihin? 

Ai nää vai? 

Synnynnäinen sydänvika todetaan noin 40–50 prosentilla Downin oireyhtymää sairastavista lapsista. Yleisimmät näistä vioista ovat eteis-kammioyhteyden poikkeavuudet (kuten AVSD) ja kammioväliseinän aukot. Sydämen rakenteet tutkitaan aina heti diagnoosin varmistuttua, ja leikkaushoidolla on erinomainen ennuste. 

Oireyhtymään liittyy yksilöllisiä fyysisiä piirteitä sekä vaihtelevaasteinen kehitysvamma, joka on useimmilla tasoltaan lievä tai keskivaikea.

Terveyskylä

Vierailija
244/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt kehitysvammapuolella ja sanon heti, että ne aurinkoiset downit eivät ole niinkään aurinkoisia. Iän myötä heistä tulee isokokoisia, aggressiivisia ja (seksuaalisesti) estottomia. Elävät loppuelämänsä laitoksessa koska vanhemmat eivät useinkaan kykene hoitamaan aikuistuvaa down-lasta. 

Vierailija
245/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt kehitysvammapuolella ja sanon heti, että ne aurinkoiset downit eivät ole niinkään aurinkoisia. Iän myötä heistä tulee isokokoisia, aggressiivisia ja (seksuaalisesti) estottomia. Elävät loppuelämänsä laitoksessa koska vanhemmat eivät useinkaan kykene hoitamaan aikuistuvaa down-lasta. 

Niin tai siis sä näet sen osan, jotka on siellä laitoksessa. Ihan sama kuin päihdelaitoksessa, lähtisitkö väittämään että suurin os plus 50 vuotiaista miehistä on alkoholisoituneita räyhääjiä? Entäs psyk.osastolla? Suurinta osaa itseruhoisista ei jaksa kukaan? Vai mikä olisi yleistyksesi? 

Vierailija
246/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kannata. 

Asiaa on kysytty vammaisilta ja down-porukalta itseltään. Niin, heiltä jota asia eniten koskee. 

He ihmettelevät että miksi heidät olisi pitänyt surmata kohtuun.

Tuo menee kaiken femi-nismin yli. Nainen (tai mieskään) ei ole loppukädessä se, jonka mielipiteen mukaan saa mennä, vaan siinä on kolmas ihminen, kohde.

Mitä ne tajuaa omasta elämästään? Entä kun vanhemmat ei enää jaksa ? Entä kun vanhemmat sairastuu ? Entä kun vanhemmat kuolee ? Omillaan eivät pärjää. Helppo se on tuollaista puhua kun ymmärrys ei riitä pidemmälle 

Miten niin eivät pärjää omillaan? Sekoitatkohan nyt downit johonkin muuhun ryhmään? 

Olen eri, mutta aika suuri osa downeista on käsittääkseni enemmän tai vähemmän tuetun asumisen piirissä. Tai sitten asuvat iäkkäitten vanhempiensa luona. Ihan itsekseen pärjäävät ovat varmaan vähemmistönä.

Kuten vanhukset ja mt-kuntoutujat, vammautuneet, syrjäytyneet jne. Eli onko niin, että vain ne, jotka arvioidaan elävän koko elämänsä sun normien mukaan ja tajuavat kuolla ennen vanhuutta saisi syntyä? 

Mitähän sinä nyt selität.

Otin kantaa ainoastaan siihen pärjäävätkö downit itsenäisesti. Tuon muun kehitit ihan omassa päässäsi.

Olen hoitanut huomattavasti downia vaikeammin vammaista lastani 20 vuotta ja tunnen paikallisen kv-yhdistyksen kautta myös useita downeja. Tuntemistani kukaan ei pärjää täysin itsenäisesti.. 

Vierailija
247/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kannata. 

Asiaa on kysytty vammaisilta ja down-porukalta itseltään. Niin, heiltä jota asia eniten koskee. 

Tuo menee kaiken femi-nismin yli. Nainen (tai mieskään) ei ole loppukädessä se, jonka mielipiteen mukaan saa mennä, vaan siinä on kolmas ihminen, kohde.

Mitä ne tajuaa omasta elämästään? Entä kun vanhemmat ei enää jaksa ? Entä kun vanhemmat sairastuu ? Entä kun vanhemmat kuolee ? Omillaan eivät pärjää. Helppo se on tuollaista puhua kun ymmärrys ei riitä pidemmälle 

Miten niin eivät pärjää omillaan? Sekoitatkohan nyt downit johonkin muuhun ryhmään? 

Olen eri, mutta aika suuri osa downeista on käsittääkseni enemmän tai vähemmän tuetun asumisen piirissä. Tai sitten asuvat iäkkäitten vanhempiensa luona. Ihan itsekseen pärjäävät ovat varmaan vähemmistönä.

Kuten vanhukset ja mt-kuntoutujat, vammautuneet, syrjäytyneet jne. Eli onko niin, että vain ne, jotka arvioidaan elävän koko elämänsä sun normien mukaan ja tajuavat kuolla ennen vanhuutta saisi syntyä? 

Otin kantaa ainoastaan siihen pärjäävätkö downit itsenäisesti. Tuon muun kehitit ihan omassa päässäsi.

Olen hoitanut huomattavasti downia vaikeammin vammaista lastani 20 vuotta ja tunnen paikallisen kv-yhdistyksen kautta myös useita downeja. Tuntemistani kukaan ei pärjää täysin itsenäisesti.. 

Olen nyt eri, mutta olikohan tossa viitattu siihen, että aika moni ei pärjää täysin itsenäisesti. Puhutaanko heistä abortin yhteydessä? Ei puhuta. 

248/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan aborttia myös kaikki kehitysvammaiset lapset pitäisi abortoida.

He ovat vain yhteiskunnalle kuluerä.

Vierailija
249/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kannata. 

Onko pärjätä omillaan synonyymi täysin itsenäiselle? Kyllä he pärjäävät omillaan ihan samoin kuin em. mainitutkin. 

Vierailija
250/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Ainoastaan jos äidin henki on vaarassa. Abortti on murha. 

Miten monta down-lasta olet adoptoinut?

Vierailija
251/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Ainoastaan jos äidin henki on vaarassa. Abortti on murha. 

Luonto  tekee  omia  aborttejaan  kaiken  aikaa.   Lääketieteellistä  varhaisdiagnostiikkaa  voi kehittää  ja  kehitetäänkin.  Optimaalista  olisi  tehdä  se  jo  sukusoluille, siinä ei  ainakaan ketään tietoista eliminoida. Tietoisuushan  tässä  on  se  arvo. 

Vierailija
252/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista miten kovat arvot nykyään vallitsevat. Sikiökin pitäisi tappaa jos on jotenkin vammainen ettei vaan tule kustannuksia yhteiskunnalle. On unohdettu 10 käskyä. Siellä sanotaan "Älä tapa" 

Mä rakastan mun lapsia sen verran paljon, että en halua sellaista lasta, joka ei edes lähtökohtaisesti tule saamaan elämään hyvää lähtökohtaa. Kehityshäiriöisen sikiön abortointi olisi mulle itsestäänselvyys. 

Vierailija
253/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katherine.Rosemary kirjoitti:

Kannatan aborttia myös kaikki kehitysvammaiset lapset pitäisi abortoida.

He ovat vain yhteiskunnalle kuluerä.

Mikä on noiden lasten elämän laatu? 

Vierailija
254/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista miten kovat arvot nykyään vallitsevat. Sikiökin pitäisi tappaa jos on jotenkin vammainen ettei vaan tule kustannuksia yhteiskunnalle. On unohdettu 10 käskyä. Siellä sanotaan "Älä tapa" 

Mä rakastan mun lapsia sen verran paljon, että en halua sellaista lasta, joka ei edes lähtökohtaisesti tule saamaan elämään hyvää lähtökohtaa. Kehityshäiriöisen sikiön abortointi olisi mulle itsestäänselvyys. 

Saako lapsi hyvät lähtökohdat ylipäätään, jos äiti arvottaa sen valmiiksi? Vaikka sä synnyttäisit täysin terveen lapsen, säpä et sitä tuesä mitä lapsesta tulee. Sinä ne lähtökohdat luot ja anteeksi nyt, mutta kovin järkevältä se ei kuullosta sun käsissä. 

Vierailija
255/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kannata. 

Onko pärjätä omillaan synonyymi täysin itsenäiselle? Kyllä he pärjäävät omillaan ihan samoin kuin em. mainitutkin. 

Näinpä! On kyllä oikein idioottien asennevammaisten kokoontumisajot täällä. 

Vierailija
256/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se on jokaisen oma päätös. Mutta voi kuvitella että jos abortti on erittäin vaikea ja tuskallinen päätös (joillekkin) jo varhaisilla viikolla, niin mitä se on yli 20-viikolla?

Tuska on monisäikeinen juttu, älkäämme tuomitko ketään.

Vierailija
257/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta huomaa että ihmisillä ei ole käsitystä Downin syndroomasta. Ne telkkarissa ja muualla näkemänne lievät Down-tapaukset ovat pieni vähemmistö Down-syndroomaisista. Suurin osa on huomattavasti vaikeammin vammaisia. He ei pärjää yksin, sairastuvat vaikeasti jo nuorella aikuisiällä ja kuolevat yleensä ennen keski-ikää.

Vierailija
258/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kannata. 

Jos ei pysty edes vessassa käymään itse tai huolehtimaan siitä milloin on hätä niin eivät tasan kyllä pärjää omillaan! Suurin osa on vaikeasti vammaisia, ei näitä lievempiä julkisuudessa näkyviä tapauksia.

Vierailija
259/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta huomaa että ihmisillä ei ole käsitystä Downin syndroomasta. Ne telkkarissa ja muualla näkemänne lievät Down-tapaukset ovat pieni vähemmistö Down-syndroomaisista. Suurin osa on huomattavasti vaikeammin vammaisia. He ei pärjää yksin, sairastuvat vaikeasti jo nuorella aikuisiällä ja kuolevat yleensä ennen keski-ikää.

Oisko lähdettä? Kaikki lähteet kun kertoo ihan muuta. Suurinosa on nimenomaan lievästi kehitysvammaisia ja eliniänodote on 60 vuotta. Joo, alhaisempi kuin koko populassa, mutta kaukana sun väitteestä. 

Vierailija
260/487 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole Downin syndroomaa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän