Kasvimaan perustamisessa pulma mulla...
Paikka on hyvä ja siinä on ollut kasvimaa joskus ennen muinoin muutama vuosi sitten edellisen omistajan toimesta.
Nyt yritän ottaa maan uudelleen käyttöön, mutta kun se pahus vie on täynnä pienen pieniä juuria.
Pitääkö ne ihan kaikki juuret saada sieltä pois ja jos, niin onko siihen olemassa poppaskonsteja? Nyt hommaan tuntuu menevän koko kesä.
Kommentit (28)
Ajatuksena on laittaa herne ja peruna, enkä edes tiedä mitä tuo perunan idättäminen tarkoittaa?
Olin äsken pari tuntia putsaamassa 4x2m penkkiä rikkaruohoista ja sain putsattua 2mx50cm... eihän tästä tällä vauhdilla tule yhtään mitään ja nuo lapsetkin pitäisi hoitaa.
Voi pahuksen pahus!
ap pkk
Voisin tietenkin huhuilla keskustelukavereita joltain varsinaiselta puutarhapalstaltakin, mutten halua rekisteröityä, eikä mikään palsta ole niin aktiivinen kuin tämä :-)
Sitäpaitsi paras naisnäkökulma asioihin löytyy aina täältä. Miehet kun eivät ymmärrä mm. sitä miten paljon lastenhoito vie aikaa kasvimaalta ja minkälaista on kun on kaksi apulaista siirtämässä putsattua multaa putsaamattoman joukkoon ;-)
ap pkk
porkkana, salaatit, retiisi, tilli ja persilja on helppoja.
Peruna ainakin mummon kasvattamana näytti työläältä ja hernettä pitää muistaa tukea hernekepeillä mutta se ei kai muuten ole kovin vaikeaa.
Nuo salaatit sun muut tulee ihan melkein itsekseen kun vaan huiskit siemenet kasvimaalle. Kun kokemus karttuu voi siirtyä vaikeampiin lajeihin.
Se on todella hankala kumppani. Käännä maata puutarhatalikolla ja yritä saada kaikki juurenpätkät sieltä pois. Joka pätkä " jakaa" juolavehnää. Se kasvaa jo 1 cm pätkästä. Yksi keino on nakella maa jonkinlaisen siivilä läpi.
Kaikkea et saa kerralla pois. Kesän aikana kisko juolavehnä on pois pitkällä juurella kun näät sen kasvavan. Pikkuhiljaa tämä auttaa.
Peruna on hyvä valinta tälle kesälle. Se on voimakaskasvuista ( lehdistö ) ja juurialuekin peittyy ja muokkaantuu mukuloilla.
Jos juolavehnää on tosi paljon, kannattaa kesannoida maa ja ajella päältä usein ruohonleikkurilla. Juolavehnän kasvu tukahtuu jos sitä leikkaa aina kun se on kasvanut 5 cm:n korkeuteen.
t. puutarhuri
jos et sitten saa jostain valmiiksi itäneitä perunoita
esim. plantagen ja bauhaus. Mulla on vähän samanlainen homma meneillään viljelypalstalla. Toisen palstan olen jo kääntänyt ja harannut rautaharavalla suurimman osan juurista pois. Maata olis tarkoitus parantaa turpeella ja uudella mullalla. Lannoitukseen kanankakkaa. Ai niin ja maa on kalkittu.
mutta varastoporkkana pitää jo kylvää, samoin herne. Mulla on porkkana ja palsternakka kylvetty jo huhtikuussa. Kaalintaimet ja purjot osta torilta. Kurpitsan ja kurkun voit kylvää kesäkuun alussa valmiiseen penkkiin, lannoita se kanankakalla tai hevosenvoimalla. Sen penkin voit kattaa esim. mustalla muovilla. Peruna pitäisi olla jo itämässä. Yrtit pitäisi nyt kohtapuoliin kylvää. Pinaatin, nauriin, retiisin ja salaatin ehtii kylvää vielä moneen kertaan. Ovat nopeakasvuisia. Sipulin laitoin viime viikonloppuna maahan. Käytä harsoja porkkanan ja sipulin päällä heinäkuulle asti, vältät tuholaiset. Kaalin päällä voi olla harso koko ajan. Kaali tykkää kalkitusta maasta. Kaalia ei saa möhöjuurivaaran vuoksi kasvattaa samalla paikalla kuin joka neljäs vuosi, joten suosittelisin sinua googlaamaan myös vuoroviljelystä. On olemassa paljon sivustoja, joilta saat lisää vinkkejä. Hae haulla puutarha, kasvimaa jne. .
Kuokka heilumaan!