Näin yleistä huumeiden suonensisäinen käyttö on Suomessa – vain yksi Euroopan maa edellä
Vain Virossa käytetään enemmän kuin Suomessa. Kolmannen sijan jakoivat Latvia ja Tsekki.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-yleista-huumeiden-suonensisain…
Suomi alkaa muistuttamaan yhä enemmän Itä-Eurooppaa. Kaikki rapistuu, ihmiset köyhtyy ja huumeiden käyttö lisääntyy.
Ja Suomeen vielä halutaan perustaa huumeiden käyttöhuoneita!
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeiden käyttö ei ole ongelma mutta päihdeongelma on ongelma. Enemmistö huumeiden käyttäjistä ei ole ongelmakäyttäjiä.
Kyllä se tiedetään että suurin osa on viihdekäyttäjiä. Lain ja terveydenhuollon silmissä kaikki ovat ongelmakäyttäjiä kun käyttävät laittomia aineita. Siellä ne on laittomina kaikkein vaarallisimmat aineet ja kaikkein vähiten haitalliset päihteet. Mitään eroa ei nähdä siinä käytätkö opioideja tai kannabista. Kun ne ovat laittomia niin kaikkia niiden käyttäjiä kohdellaan ongelmakäyttäjinä.
Kannabiksen laillistaminen nyt ensinnäkin olisi järkevää. Järkyttävää että hekin jotka viihdekäyttää näin lievää huumetta luokitellaan edelleen meillä narkomaaneiksi.
Se olisi pitänyt laillistaa jo mutta ei kun annetaan rikollisille sisäänvetotuote jonka avulla saa myytyä kovia huumeita joista tulee se huumeongelma. Päättäjien toiminta on täysin järjen vastaista ja rikollisia hyödyttävää.
Ihmiset vetää täällä jo kovia huumeita ihan vaan selvitäkseen työelämästä.
Suomessa poliisi on niin tehokas huumerikollisuuden kitkijänä ja maa on niin pieni, että nisteillä jää vaihtoehdoksi tuollainen vastenmielinen nitkuttelu ja spurguilu.
Laillistaisivat vaan kaikki apteekkeihin niin loppuisi tämä kuvottava nykynisteily.
Vierailija kirjoitti:
Valtio voisi jakaa peukku ja muuta huume paskaa ilmaiseksi säkkikaupalla narkeille niin huumeongelmista päästäisiin nopeasti eroon.
Ei se nyt ihan näinkään toimi.
Vierailija kirjoitti:
Harva aloittaa huuneidenkäyttöä piikittämällä, kyllä sitä ennen on aloitettu alkoholilla, polteltu, vedetty ties mitä nappeja ja viivat jos toisetkin. Päihderiippuvuus on monimutkainen sairaus, joten on typerää kuitata ongelma kommentilla "oma valinta piikittää."
Huumeiden käyttö ei tule koskaan loppumaan, mutta nyt olisi kaikin keinoin yritettävä pienentää siitä johtuvia haittoja niin yksilölle kuin yhteiskunnalle. Ennaltaehkäisy tulee AINA halvemmaksi kuin vaurioiden korjaaminen, joten mt-palvelujen kaventaminen, varhaisen puuttumisen mahdollisuuden minimointi sekä huumeidenkäyttöön suhtautuminen rikoksena (ei terveydenhuollon asiana) pahentavat asiaa.
Suomessa on työssäkäyviä alkoholisteja, joten varmasti löytyu työssäkäyviä narkomaanejakin. Nämä henkilöt eivät voi ottaa asiaa puheeksi työterveydessä kun vielä olisi toivoa lopettaa käyttö, vaan osa lopulta käyttää kunnes on menetetty työt, perheet, talot ja koirat, loppukin terveys ja lopulta elämä. Hintalapussa on monta nollaa enemmän kuin jos asiaan olisi puututtu aiemmin.
Uskaltaisin jopa väittää, että työelämässä on hyvinkin paljon huumeiden ongelmakäyttäjiä, koska monien huumeiden vaikutuksenalaisena oleminen on helpompi peittää kuin humalassa oleminen. Jokainen tunnistaa humalaisen, mutta yllättävän harva tunnistaa huumeongelmaisen jos kyseessä ei ole ns. katunarkki.
Itse olen käyttänyt huumeita suonensisäisesti, enkä jäänyt siitä koskaan töissä kiinni. En, vaikka pahimmillani piikitin työpaikan vessassa. Lisäksi "kadulla" jo minun aikoinani suurin osa tapaamistani kovien huumeiden ostajista oli töissäkäyviä ihmisiä.
Keskustelu huumeista pysyy huonona niin kauan kun huumeiden käyttäjät mielletään vain rapanisteiksi tai yksiössä jumitteleviksi pössypäiksi. Alkoholistien kohdalla sentään ymmärretään, että alkoholisteja on huomattavasti laajempi kirjo kuin pelkät rantojen miehet.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa poliisi on niin tehokas huumerikollisuuden kitkijänä ja maa on niin pieni, että nisteillä jää vaihtoehdoksi tuollainen vastenmielinen nitkuttelu ja spurguilu.
Laillistaisivat vaan kaikki apteekkeihin niin loppuisi tämä kuvottava nykynisteily.
Poliisi ja tulli arvioivat saavansa 5 - 20 % huumeista takavarikoitua. Onko se sitten tehokasta niin sen saa jokainen päättää itse. Mitään laillistamista ei tule niin kauan kun suurin osa päättäjistä vastustaa kaikkia muutoksia huumepolitiikkaan.
Huumeiden käyttö on jo kielletty. Silti ihmiset käyttävät huumeita. Huumeita ja niiden käyttöön tarvittavia välineitä raahataan tänne salaa sieltä ja täältä jatkuvalla syötöllä. Toivottavasti et osallistu mihinkään yhteiskunnalliseen keskusteluun aiheesta, olet täystyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Jos neulojen myynti kiellettäisiin kokonaan ja ei mitään käyttöhuoneita, niin miten onnistuisi käyttö?
Huh huh olet ratkaissut huumeongelman. Soita eduskuntaan heti.
Vierailija kirjoitti:
Huumeiden käyttö on jo kielletty. Silti ihmiset käyttävät huumeita. Huumeita ja niiden käyttöön tarvittavia välineitä raahataan tänne salaa sieltä ja täältä jatkuvalla syötöllä. Toivottavasti et osallistu mihinkään yhteiskunnalliseen keskusteluun aiheesta, olet täystyhmä.
Niihin on vain piippuja ja ruiskuja. Ei mitään sen ihmeellisempiä välineitä. Se on nähty ettei kielto toimi mutta silti jatketaan tällä tavalla jonka tiedetään kasvattavan käyttöä ja haittoja. Ääliömäistä touhua.
Itse tiedän useammankin töissä huumeita käyttäneen. Kun käyttö joka tapauksessa on rikos, ei ole niin väliä jääkö siitä kiinni viihteellä, töissä vai ratissa. Tämä ei ole tietenkään ok, mutta esim pirin vaikutuksen alaisena henkilö voi vaikuttaa ihan selvältä ja töissä hyvin jaksavalta.
Taas yksi hyvä syy perustella, miksi Suomi on maailman onnellisin maa, kun itsareissa, lähisuhdeväkivallan seuraksena kuolleissa ja huumekuolemissa ollaan maailman huippua väkilukuun suhteutettuna.
AP on osa ongelmaa, kun ei halua että käyttöä ja lieveilmiöitä ruvettaisiin ehkäisemään. Sairasta ja sitten te ulisette foorumilla. Ettekö te nyt perhana näe että teidän toimet ei pure...
Vierailija kirjoitti:
oikeistomaissa huumeiden käyttö on yleisintä.
Suomi ei ole oikeisto maa.
Niissä maissa joissa on käyttöhuoneet, suonensisäinen käyttö on vähäisempää. Siinä mietittävää jäärille.
Yksi varmin tapa altistaa on pistää omat lapset 18v pihalle pärjäämään omaan elämäänsä ja toivoa että kyllä he siitä kasvaa.
Moni on tosi epävarma vielä itsestään ja tarvitsisi opinnoissakin valvontaa ja apua paljon.
Yksi varmin tapa on pistää pelokas nuori pihalle kasvamaan. Ne ottaa jossain vaiheessa rohkaisuksi jotain.
Yleensä sitten vaatii vain oikean ihmisen joka tutustuttaa heidät hommaan.
Pitäkää ne lapset kotona turvassa pitkälle parikymppisiksi ja opinnot kuntoon. Saavat säästää rahaakin, jos pääsevä töihin, kun ei ole vuokraa maksettavana. Hyvä lähtölaukaus on se juttu ja turvalliset perhekuviot.
Suomessa ollut tosi perinteiksi mennyt että pojat heitetään pihalle armeijan jälkeen, kun on miehiä.
Osa tuurilla pärjääkin ja jos vanhemmat maksaa extraa ja katsoo hyvän asuinympäristön ja kenties saa asua vanhempien omistuskämpässä. Näihinkin yleenäs tulee vaaroja ja loisijoita, jotka yrittää koukuttaa hyvätuloistenkin lapsia koukkuun.
Pitäkää ne nuoret siinä lähellä niin näettä varhain puuttua jos on jotain puututtavaa. Hyvissä perheissä ei lapset hakeudu näihin ongelmiin ja ei ole mikään kiire käyttää päihteitä alaikäisenä tai nuorena aikuisena.
Siihen on ihan reippaasti aikaa sitten aikuisena itsenäisenä. Ei ole kiirettä polttaa maria tai juoda viiniä. Voi odottaa ihan kolmekymppiseksi, kun on oma työ ja kuviot elämässä.
Ihan rauhassa asiat kuntoon. Harvemmin sitten enää sen jälkeen edes tekee mieli kokeillakaan mitään.
Suomen ongelma on että yritetään saada ihan henkisesti lapsia tuottaviksi liian aikaisin. Antakaa niiden kasvaa kotona kolmekymppisiksi tietyillä ehdoilla. Se on erittäin hyvä tapa kasvattaa säästöjä kotona asuessa ja opiskella. Suomessa tuntuisi että vanhemmat ei edes lapsia haluneetkaan, kun heittävät ne liian aikaisin pesästä.
Vierailija kirjoitti:
Huumeiden käyttö lisääntyy köyhien ja tulevaisuudelta näköalattomien elämässä (pätkätyöt ja työttömyys), ei lääkärin tuloilla ja varmalla pitkällä viralla tulisi mieleenkään pistää elämäänsä läskiksi.
Nämä on ihan säädettyjä asioita ja halutaan että köyhillä ei ole muita virkistyksiä kuin ne myrkyt.
Tähän on tultu, kun tuet on pienet ja työt on pätkää. Ihmiset ottaa onnen nyt heti ruiskulla. Kun ei saa säästää ja turvallista eläkepäivää ei ole näkyvissä.
Sama pätee muuten lihavuuteen. Ne herkut otetaan viikonloppuna kuin säästeltäisi vuosi että koossa olisi kuukauden palkan verran (1500e) johonkin lomaa varten.
Helpompi virkistäytyä sokerirasvamätöillä lauantaisin kuin säästellä vuosi johonkin viikon tai parin päivän lomaan.
Näköalatonta kurjuutta, joka johtaa päihdeongelmiin tai lihavuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Niissä maissa joissa on käyttöhuoneet, suonensisäinen käyttö on vähäisempää. Siinä mietittävää jäärille.
Lisää mietittävää siinä kun kannabiksen sallivassa hollannissa on pienempi huumeongelma kuin suomessa. Syy on selvä. Sallitun ja laillisen kannabiksen ohella ei myydä kaikkia huumeita kuten tehdään laittoman kannabiksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vihreät rupesivat jo 2000-luvun alussa puhumaan huumemyönteisesti.
Realismi ei ole huumemyönteisyyttä. Se on todellista huumemyönteisyyttä kun pidetään kannabis rikollisten käsissä.
Jo 90 luvulla asiantuntija vaati poliitikkoja tekemään jotain kasvavalle huumeongelmalle. Se on ihan turha syyttää ulkomaalaisia kun suomalaiset ostaa keneltä sattuvat saamaan.