open toiminta: pieni jälki istunnossa:(
Eka luokkalainn tyttö oli tänään jäänyt jälki istuntoon puolekjsi tunniksi:( Open mukaan tyttö oli töninyt ja kiusannut eskarilaista. Tyttö sanoo itse ettei ole ja uskon häntä. Hän myös itki katkerasti kun pelkäsi että olen vihainen ja häpesi. Toimiko ope oikein, tuntuu että pitäisi olla vanhmman suostumus jättämiseen mutta meidän kanssa ei keskusteltu vaan ilmoitettiin txt.
Kommentit (83)
että vanhemmat eivät luota koulun kykyyn hoitaa jäki-istunnot ja rangaistukset. Ellei kyseessä ole joku pätkäsijaisuutta tekevä opettajaopiskelija, ottaisin asian ihan vakavasti. Lapsesi on syyllistynyt kiusaamiseen ja siitä on tullut välitön rangaistus. Ehkä hän ei enää tämän jälkeen syyllisty samaan, koska osasi hävetä.
Opettajan työ on nykyään melko vaikeaa, kun oppilaat eivät kunnioita koulun sääntöjä, koska äiti tai isäkään ei pidä niistä säännöistä. Sännöt ovat kaikkien hyväksi ja luovat järjestystä sekä turvallisuutta isossa sosiaalisessa yhteisössä nimeltä koulu.
Terveisin yläkoulun ope, joka painii tällaisten asioiden kanssa viikottain.. Valitettavasti!
Ps. Muistelkaapa omaa kouluaikanne. Meillä kotona lapset kyllä laitettiin selkä seinää vasten, jos koulusta tuli noottia. Uskon näin olleen useimmissa 80-luvun suomalaiskodeissa. Opettajia kunnioitettiin vielä tuolloin. Ja muitakin alansa ammattilaisia. Vai mitä?
Eli jälki-istuntoa tulee jos huonosti käyttäytyy. Monenlaisiin vanhempiin saa asian tiimoilta kyllä törmätä, mutta kestän kyllä.
joku väitti että olin ollut porukassa jossa tehtiin jotain vaikka en ollut. Opettaja ei kyseenalaistanut tätä yhtään, vaan uskoi heti näitä.
et kai jätä lasta rankaisematta vanhempien näkemysten takia. Jostain pitää tulla rajat lapsille, jos vanhemmat eivät siihen kykene, niin sitten koulusta.
Lapsi kuuluu jättää jälki-istuntoon mikäli hän ei kykene elämään yleisten sääntöjen mukaisesti, se on opettajien valvollisuus ja minä edellytän sitä veronmaksajana.
Tuollaisten äitien vuoksi minä en pidä koskaan jälki-istuntoja oppilaille. Olen huomannut, että joku on lakikirjan tai haulikon kanssa heti ovella, kun oma lapsi joutuu jälki-istuntoon. Sitten opettajaa haukutaan kotona ja lapsi oppii, että opettaja oli tyhmä, kun määräsi jälki-istunnon. Sen jälkeen on entistä vaikeampi saada lasten luottamusta. Minä kirjoitan aina reissuvihkoon mitä oppilas on tehnyt, syyttelemättä ja vanhemmat saavat hoitaa rangaistukset.
Eli jos olet siellä useamman kerran ollut, kyllä on aihetta katsoa peiliin.
joku väitti että olin ollut porukassa jossa tehtiin jotain vaikka en ollut. Opettaja ei kyseenalaistanut tätä yhtään, vaan uskoi heti näitä.
Eli jos olet siellä useamman kerran ollut, kyllä on aihetta katsoa peiliin.
olin luokan kiltein tyttö, ujo ja arka, en mikään opettajan lellikki. Nämä lellikit, kiusaajani, kielivät sitten opettajalle perättömiä :(. Enkä uskaltanut sanoa vastaan vaan istuin kiltisti kuten kiltin tytön pitää :(.
Ehkä tämä on provo, mutta asenne on hyvin yleinen kiusaajan vanhempien keskuudessa. "Ei meidän lapsi...", "Pitää meiltä kysyä lupa jälki-istuntoon...", "Lapsellahan on tennistunti, ei se voi jäädä..." Ja liibalaaba...
mene pohja koko kasvatukselta jos lapsen eri kasvatustahot eivät vedä yhtä köyttä.
Tästä puhuu mm. Keijo Tahkokallio
Minustakin ekalla luokalla rangaistus pitää tulla heti ja tuskin se jälkkä pitkä oli - montako minuuttia ?
lähettää kirje ap:lle: "Arvoisa vanhempi. Surukseni minun täytyy ilmoittaa, että lapsenne x on tänään koulussa kiusannut ja töninyt esikoululaista. Koska sekä henkinen että fyysinen kiusaaminen on koulussamme kiellytty, joudun valitettavasti ehdottamaan tyttärellenne rangaistusta. Saako tyttärellenne antaa rangaistuksen? Olisiko mahdollista, että antaisitte luvan lyhyeen jälki-istuntoon?
ystävällisin terveisin, opettaja XX"
Kiusaamisessa 0-toleranssi ja heti rangaistus. Näin se pitäis mennä.
Ja eikö ole hyvä, että kiusaamiseen puututaan heti ja kunnolla? Tottakai lapsi kieltää tilanteen, kun tietää sun olevan vihainen... siksipä juuri ja saatkin olla vihainen. No, rangaistus kärsitty ja elämä jatkuu. Ei vanhasta asiasta enää silmään, kun asia on selvitetty. Jos sinua painaa se, voit vielä kysäistä opelta yksityiskohtia.
Piirsin oppikirjaan koulussa ja sain jälki-istuntoa. Siihen aikaan oli ehdottomasti kielletty tekemästä mitään merkintöjä koulukirjoihin.
En uskaltanut myöntää kotonani että olin syyllinen, itkin ja märisin ja väitin että muut valehtelee. Pelkäsin että tulee lisärangaistus persuksille sekä sitä että olen pettänyt vanhempiani koska he kasvattivat tekemään oikein ja noudattamaan sääntöjä.
Minut laitettiin tosi tiukalle mutta pidin kiinni valheestani. Pelkäsin kovasti tunnustaa tehneeni väärin. En vieläkään ole kertonut vanhemmilleni että olin syyllinen.
Joten ap uskallan väittää ettei lapsesi uskalla tunnustaa tehneensä väärin, luotan että opettaja on oikeassa tässä asiassa.
pidetään jälki-istuntoja? Luulin että ne on menneen talven lumia.
epätodennäköistä, mutta mahdollista. Sen vuoksi selvittäisin asian tarkemmin.
Selvitä asia ja kun lapsesi valehteli sinulle annat siitä erikseen rangaistuksen.
Nimittäin uskon tässä nyt opettajaan kympillä.
En ota kantaa tähän tapaukseen, kun en sitä tunne mutta mieleen tuli oma kokemukseni ekaluokalta. Olin todellakin superkiltti lapsi lähestulkoon aina. KERRAN pelleilin yhden hyvän ystäväni kanssa siten, että ruokajonossa vedin leikilläni haalareiden henkseleistä (oli siis todellakin vastavuoroista leikkiä) ja jouduin heti jälki-istuntoon....Tämä siis 80-luvulla.
Opettaja oli päättänyt, että tänään jää koko luokka jälki-istuntoon oli syytä tai ei, joten hän keksi jonkun mielivaltaisen syyn. Mun syyni oli sitten se, että olin piirtänyt kaunokirjoitusvihkoon pikku ä:n hännät liian lyhyiksi.
muutama oli tehnyt jotain niin koko luokka sai kärsiä. Ihan älytöntä. Muutenkin se meidän opettaja oli ihan vinksahtanut :/. Ja tämä siis ala-asteella. Kerran sanoi meille että "luuletteko että olen täällä vapaaehtoisesti". Eikös ammatinvalinta ole ihan vapaaehtoista....??? Siis oikeasti, jälkikäteen aina harmittelee, että miten sitä lapsena ei osanut sanoa tuollaisiin nasevasti takaisin... että kyllä ne opettajatkin osaa.
brutaalia, mutta aika nassikoita siellä armeijassakin koulutetaan ja siellä vallitseva opetustapa on tyyliin "yks mokaa, kaikki mokaa", eli jos yhedllä oli kengännauhat sitomatta, niin koko poppuu sinkoili pitkin pusikoita sen jälkeen aikas pitkään.
Siinä oppii yhteisvastuullisuutta. Joissain asioissa tuo yhteisvastuullisuuden opettaminen on ihan perusteltua. Kaveria ei jätetä ja kaikki on kavereita tyyliin.
muutama oli tehnyt jotain niin koko luokka sai kärsiä. Ihan älytöntä. Muutenkin se meidän opettaja oli ihan vinksahtanut :/. Ja tämä siis ala-asteella. Kerran sanoi meille että "luuletteko että olen täällä vapaaehtoisesti". Eikös ammatinvalinta ole ihan vapaaehtoista....??? Siis oikeasti, jälkikäteen aina harmittelee, että miten sitä lapsena ei osanut sanoa tuollaisiin nasevasti takaisin... että kyllä ne opettajatkin osaa.
aika kovalle rangaistukselle jos oli ensimmäinen kerta. Ja kertoiko opettaja että miten oli kiusannut, siis tarkemmin? Pelkkä "kiusaaminen" ei kerro mitään. Oliko opettaja nähnyt tilanteen? On hyvä että kiusaamiseen puututaan heti, eli kannattaa nyt selvittää tuo asia perinpohjin, että voit jutella vakavasti tyttäresi kanssa mikäli on oikeasti kiusannut. Ja pitää muistaa, että lapsesta joku juttu ei välttämättä ole kiusaamista mikä toisesta tuntuu kiusaamiselta, eli tekijä ei ole "tarkoittanut" tahallaan kiusata, ja sen vuoksi ehkä ei ymmärräkään että miksi jäi jälki-istuntoon. Kysele tarkkaan sekä lapselta että opettajalta mitä on tapahtunut.