open toiminta: pieni jälki istunnossa:(
Eka luokkalainn tyttö oli tänään jäänyt jälki istuntoon puolekjsi tunniksi:( Open mukaan tyttö oli töninyt ja kiusannut eskarilaista. Tyttö sanoo itse ettei ole ja uskon häntä. Hän myös itki katkerasti kun pelkäsi että olen vihainen ja häpesi. Toimiko ope oikein, tuntuu että pitäisi olla vanhmman suostumus jättämiseen mutta meidän kanssa ei keskusteltu vaan ilmoitettiin txt.
Kommentit (83)
Meidän pikku Tiina-Letitia ei koskaan kiusaa ketään. Ja minulle lapseni puhuu aina totta.
Mutta milloin se suoritetaan, niin siitä pitää tulla tieto kotiin.
Juttele opettajan kanssa, tuntuu vähän oudolta jos se on muka ihan syyttä määrännyt tytöllesi rangaistuksen.
ekalla jää jo jälki-istuntoon. Muistab silti ap, että lapset valehtelee :)
"eihän meidän Maija koskaan kiusaa ketää"
"jos lapsi niin sanoo, tottakai uskon lasta enemmän kuin opettajaa"
Näistä lapsista kasvaa niitä koulukiusaajia...
Lapsi ylittää rajat kiellosta huolimatta. Kyllä lapsesi on ollut tietoinen että näin ei toimita.
Opeta että koulussa on toteltava koulun sääntöjä ja opettajaa tulee kunnioittaa.
kyllä minäkin aikoinaan ekaluokkalaisena istuin jälki-istunnossa ja hyvää se teki! Opinpahan ainakin! eEi ne lapset hajoa, jos niitä ojentaa ja kasvattaa!
eikä silloin ainakaan vanhemmilta kyselty, sopiiko antaa jälki-istuntoa, tuskinpa tänä päivänäkään... ;)
kertoi nämä sääntönsä avoimesti vanhempainillassa, joka oli jo 3. päivänä koulun aloituksesta. Kenelläkään vanhemmista ei ollut sanottavaa sääntöihin, koska rangaistukset olivat perusteltuja ja alkoivat lievillä "liikennevaloilla" taululla, eli ensin nimi keltaiselle, sitten punaiselle, siitä välituntijälkkäri jne...
Minä uskon, että lapsesi opettaja ei turhaan _ekaluokkalaista_ jälki-istuntoon jätä, vaan jotain on todella tapahtunut. Lapsesi ei vaan uskalla sinulle sanoa totuutta ettei illuusiosi katoa. Ota ja ottakaa opiksenne vaan, ei siitä maailma kaadu.
ei varmaankaan töki enää pienempiään ja olen ihan varma, ettei opettaja ilman syytä jätä ketään miettimään tekosiaan.
eli oikein toimittu
Kyllä sun kannattaisi kuule uskoa, jos sellaista viestiä koulusta tulee, että lapsesi kiusaa!!! Sä teet todella tyhmästi, jos et opettajaa usko. Ja ne kyyneleet saattoi tulla siitäkin, että tyttö tietää varsin hyvin kiusanneensa.
Sun vanhempana pitää tehdä lapsellesi selväksi, että enää ei kiusata, tai tulee uusi jälkkäri. Ja taas uusi. Mä en sori vaan kestä kaltaisiasi vanhempia. Jos nyt toimisit oikein, niin tytöstä ei välttämättä tule kiusaajaa, mutta jos sä vaan vikiset ja lässytät, niin sehän on tytöllesi selkeä viesti, että kiusata saa ihan vapaasti, äiti kyllä räyhää ilkeelle opelle, kun yrittää estää mun itseilmaisuani.
Sen verran luotan koulujärjestelmään, että uskon, ettei todellakaan huvikseen keksi että kiusaamista on... Tuo opettaja toimi mielestäni oikein.
Vai että äidin lupa jälki-istuntoon? Tälläkin palstalla on viikko vouhkattu kiusaamiseen puuttumisesta, ja nyt kun ap:n ekaluokkalainen mussukka menee tönimään niin siihen ei saisikaan puuttua?
Tottakai lapsi on peloissaan ja häpeissään, siihenhän jälki-istunnon teho perustuukin.
Ope teki oikein, sinä ap mussutat ihan turhasta.
Hän myös itki katkerasti kun pelkäsi että olen vihainen ja häpesi.
Soita opettajalle ja kysy tarkemmin tilanteesta. SItten puhuttelet lapsesi ja tee selväksi, että sinä USKOT sen mitä opettaja tilanteesta kertoo! Muuten teet itse lapsellesi karhunpalveluksen
OT: kuvittelin otsikon perusteella, että lapsellesi oli tullut jokin jälki istunnossa. Eli jotain fyysistä kuritusta. Siitä olisi syytä nostaa meteli, mutta ei aiheellisesta jälkästä!
Hienoa, että opettaja ottaa kiusaamisen heti tosissaan. Ehkäpä tyttösi oppii tuosta jotain. Minä ainakin toivon, että oma lapseni saa jälki-istuntoa jos jotain toista kiusaa. Ja sama toisinpäin, jos joku kiusaa lastani, toivon siihen heti puututtavan.
Kouluissa pitäisi ehdottomasti lisätä kuria joten hyvä että joutui jälki-istuntoon, tosin opettajan teki väärin jos ei asiasta ilmoittanut etukäteen jos kerran niin pitää tehdä
istut tyttäresi kanssa tuoliin ja keskustelette miten näin pääsi käymää. Varmasti oli muitakin osallisia, mutta syytä on turha vierittää muiden niskoille.
Selitä että jokainen on vastuussa omista tekemisistään. Jos viisi tönii ja vain yksi jää jälki-istuntoon, niin on neljällä muulla "hyvä" tuuri, mutta se ei vähennä sen viidennen (eli esim. tyttäresi) "rikosta".
Jokainen on vastuussa tekemisistään, vaikka muut käyttäytyisivät samoin, se on sitä järjen käyttöä. ikävä kyllä tyhmyys tiivistyy ryhmässä, mutta opetetaan me kaikki jälkikasvullemme se että et voi vastata muiden tekemisistä, vain itsestään.
Toki aikuiset vastaavat pitkälle lopsistaan, mutta se onkin eri asia.
Kaupunki vakuuttaa lapset kouluajalta, ja koulun pihalta ei saa poistua juuri siitä syystä, että koulun velvollisuus on vahtia lapsia, koska ne ovat koulun vastuulla.
Ja se koulun vastuu tarkoittaa myös sitä, että kun koulussa tapahtuu esim. kiusaamista, niin silloin toimitaan siinä tilanteessa tarpeen vaatimalla tavalla. Ja kotiin laitetaan sitten jälkikäteen viesti mitä tapahtui ja miten toimittiin. Koulu on vastuussa siitä, ettei koulussa kiusata, eikä jokaisen hässäkän sattuessa ole aikaa ja mahdollisuutta neuvotella kotien kanssa, että mitenkäs teidän mielestä tässä olisi fiksua toimia. Koululla on oma kirjattu toimintasuunnitelma kiusaamisen varalta, ja sen mukaan edetään jokaisen lapsen kohdalla, eikä katsella erikseen, että nyt on tää lapsi kyseessä, joten nyt toimitaan näin, ja toisen lapsen kohdalla noin.
Etkä varmaan itsekään halua, että joka asiasta soitetaan kotiin ennen kuin toimitaan. Kun sun lapsesi tarvii ambulanssia, niin varmasti toivot, että ensin soitetaan se ambulanssi, ja vasta toinen puhelu tulee sulle. Vai pitäiskö siinäkin soittaa sun mielipide ensin, että tarviiko tää lapsi ambulanssia vai ei.
sun lastasi jälki-istuntoon. Ei se kuule opestakaan oo niin kivaa, että sitä turhaan tekisi.
Ei junnujen jääkiekkopelissäkään tulla äidiltä kysymään, että saakos teidän Jukka-Petterille antaa jäähyn, vai onko se äidistä väärin.
Kaupunki vakuuttaa lapset kouluajalta, ja koulun pihalta ei saa poistua juuri siitä syystä, että koulun velvollisuus on vahtia lapsia, koska ne ovat koulun vastuulla.
Ja se koulun vastuu tarkoittaa myös sitä, että kun koulussa tapahtuu esim. kiusaamista, niin silloin toimitaan siinä tilanteessa tarpeen vaatimalla tavalla. Ja kotiin laitetaan sitten jälkikäteen viesti mitä tapahtui ja miten toimittiin. Koulu on vastuussa siitä, ettei koulussa kiusata, eikä jokaisen hässäkän sattuessa ole aikaa ja mahdollisuutta neuvotella kotien kanssa, että mitenkäs teidän mielestä tässä olisi fiksua toimia. Koululla on oma kirjattu toimintasuunnitelma kiusaamisen varalta, ja sen mukaan edetään jokaisen lapsen kohdalla, eikä katsella erikseen, että nyt on tää lapsi kyseessä, joten nyt toimitaan näin, ja toisen lapsen kohdalla noin.
Etkä varmaan itsekään halua, että joka asiasta soitetaan kotiin ennen kuin toimitaan. Kun sun lapsesi tarvii ambulanssia, niin varmasti toivot, että ensin soitetaan se ambulanssi, ja vasta toinen puhelu tulee sulle. Vai pitäiskö siinäkin soittaa sun mielipide ensin, että tarviiko tää lapsi ambulanssia vai ei.
Tuollaisten äitien vuoksi minä en pidä koskaan jälki-istuntoja oppilaille. Olen huomannut, että joku on lakikirjan tai haulikon kanssa heti ovella, kun oma lapsi joutuu jälki-istuntoon. Sitten opettajaa haukutaan kotona ja lapsi oppii, että opettaja oli tyhmä, kun määräsi jälki-istunnon. Sen jälkeen on entistä vaikeampi saada lasten luottamusta. Minä kirjoitan aina reissuvihkoon mitä oppilas on tehnyt, syyttelemättä ja vanhemmat saavat hoitaa rangaistukset.
että lapsesi on kiusannut pienempäänsä eli eskarilaista? Ja vielä fyysisesti (töninyt) muun lisäksi. Hyvä, että opettaja puuttui asiaan heti ja laittoi kiusaajalle rangaistuksen.
Ja kiusaaminen on ollut aika vakavaa jos heti saa jälki-istunnon.
t. ope
jos kerran on jättänyt lapsen jälki-istuntoon niin kiusaaminen on ollut räikeää. Tottahan toki se lapsi itkee ja väittää ettei ole tehnyt - varsinkin kun tietää että äiti uskoo häntä ennemmin kuin opea.