open toiminta: pieni jälki istunnossa:(
Eka luokkalainn tyttö oli tänään jäänyt jälki istuntoon puolekjsi tunniksi:( Open mukaan tyttö oli töninyt ja kiusannut eskarilaista. Tyttö sanoo itse ettei ole ja uskon häntä. Hän myös itki katkerasti kun pelkäsi että olen vihainen ja häpesi. Toimiko ope oikein, tuntuu että pitäisi olla vanhmman suostumus jättämiseen mutta meidän kanssa ei keskusteltu vaan ilmoitettiin txt.
Kommentit (83)
Ja sitten opetat lellitenavallesi, että toisia (varsinkaan pienempiä) ei saa kiusata.
Lopuksi lähetät opettajalle suklaata kiitokseksi siitä hyvästä, että kasvattaa lellittyä jälkikasvuasi -kun et kerran itse ole osannut.
minkäänlaista kuria ja tapahtu mitä tapahtuu, kun vahemmat vievät kaiken pohjan koulun työltä.
En tajunnut tästäkään yhtään mitään. Miten tämä juttu liittyi koko keskusteluun? Yksihän tässä vaan sai henkilökohtaisen rangaistuksen, ei mikään yhteisvastuullinen kollektiivi. Olisiko niiltä kaikilta muiltakin saman sarjan painijoilta pitänyt ottaa mitalit pois kun vain katsoivat vierestä eivätkä vahtineet tätä ruotsalaista? Vai kaikilta Ruotsin joukkueen jäseniltä?
Koulussa muiden lasten velvollisuus ei voi olla vahtia muita lapsia.
ja olympialaisisa kuukausi sitten joku (taisi olla ruotsalainen painija) menetti mitalinsa epäurheilijamaisen käyttäytymisen vuoksi.
Ei muuta, kuin mitali pois, jos ei osata käyttäytyä. => Ei muuta kuin jälki-istuntua jos ei osaa käyttäytyä
Kyllä koulussakin voi tätä opettaa. Viittaan tällä siis siihen että on "epäurheilijamaista" katsoa vierestä kun yksi sylkee päin kasvoja muiden naureskellessa.
Tätä siis tarkoitan yhteisvastuulla.
Armeijassa kaikki ottaa hikijumpan jos yksi on epähuomiossa jättänyt solmimatta kengännauhat. Koulussa sovelletaan ehk ähieman toisin, mutta kuitenkin.
49
Keskustele lapsesi kanssa, anna hänen kertoa tapaus rauhassa. Mitään ei saavuteta istuttamalla lasta puolituntia luokassa.
Opettaja ei oikeasti ole mikään järjen kynttilä, jos tollaisia rangaistuksia pikaistuksissaan jakelee.
Ja oikeasti 7 vuotias on vielä hyvin pieni.
Voit soittaa myös rehtorille opelle soiton jälkeen ja keskustella asiasta, jos joku kohta jäi painamaan, enkä ole varma onko opettajalla oikeuttakaan jättää lasta istumaan jollei ole paperilla kirjallisesti lähettänyt vanhemmille asiaa tiedoksi.
puhuvat miten kamalaa se kiusaaminen on (niinkuin onkin!!!), MUTTA sitten itse ovat täällä niitä pahimpia kiusaajia. Vähän ristiriitaista? Tässäkin ketjussa on tosi moni, joka kiusaa ap:ta. Haukkuu päin naamaa. Jos oikeasti haluatte että kiusaaminen saadaan loppumaan niin aloittakaa itsestänne. Älkää itse kiusatko koskaan ketään, ei edes täällä!!
Hiukan aiheen vierestä joo, ihan totta.
Mutta kouluissa yhteisön painostuksella on vahva merkitys, oli kyse sitten hyvistä tai huonoista käytöstavoista. Nämä asiat pitää opettaa sekä kotona että koulussa. Pitää siis opettaa, miten kohdellaan mujita ihmisiä. Pitää opettaa miten kohdellaan kiusaajaa,, mitä kiusaajalle pitää sanoa, jotta ymmärtää käytöksensä.
Näin yhteisellä yhteisöpaineella saadaan kiusajat muuttamaan käytöksensä, ennenkuin opejien tai poliisien pitää niihin puuttua.
Näitä asioita esiin nostamalla niin kotona kuin kouluissa, saadan tulevaisuuden toivot ymmärtämään että "VASTUU ON MEIDÄN KAIKKIEN", ei ainoastaan sen yhden häirikön.
Häirikkökin kokee entistä suurempaa häpeämistä, jos tietää että hän on osa luokkaa ja luokkahenkeä ja on tarkoituksen mukaista kongretisoida, miten hänen toimintansa heikentää koko luokan henkeä, vaikka kyseinen häirikkö ei sitä itse juuri siinä tilanteessa tajua.
TAJUATKO SINÄ
En tajunnut tästäkään yhtään mitään. Miten tämä juttu liittyi koko keskusteluun? Yksihän tässä vaan sai henkilökohtaisen rangaistuksen, ei mikään yhteisvastuullinen kollektiivi. Olisiko niiltä kaikilta muiltakin saman sarjan painijoilta pitänyt ottaa mitalit pois kun vain katsoivat vierestä eivätkä vahtineet tätä ruotsalaista? Vai kaikilta Ruotsin joukkueen jäseniltä?
Koulussa muiden lasten velvollisuus ei voi olla vahtia muita lapsia.
ja olympialaisisa kuukausi sitten joku (taisi olla ruotsalainen painija) menetti mitalinsa epäurheilijamaisen käyttäytymisen vuoksi.
Ei muuta, kuin mitali pois, jos ei osata käyttäytyä. => Ei muuta kuin jälki-istuntua jos ei osaa käyttäytyä
Kyllä koulussakin voi tätä opettaa. Viittaan tällä siis siihen että on "epäurheilijamaista" katsoa vierestä kun yksi sylkee päin kasvoja muiden naureskellessa.
Tätä siis tarkoitan yhteisvastuulla.
Armeijassa kaikki ottaa hikijumpan jos yksi on epähuomiossa jättänyt solmimatta kengännauhat. Koulussa sovelletaan ehk ähieman toisin, mutta kuitenkin.
49
(kukaan ei kiusaamisen takia vaan siksi kun ovat unohdelleet kirjoja ja jäänyt läksyjä tekemättä), olen sanonut, että on syy-seuraus-laki ja istut sen kuin mies ja mietit mokaasi.
Kummasti on oppi mennyt perille ja läksyt on tullut hoidettua.
Sama pätisi jos olisivat tehneet jotain muuta.
Jos vain laitetaan kaikki lapset istumaan jälki-istuntoa kun yksi mokasi niin eivät he siellä opi mitään näistä asioista eivätkä ymmärrä miksi ovat jälki-istunnossa.
Mutta kouluissa yhteisön painostuksella on vahva merkitys, oli kyse sitten hyvistä tai huonoista käytöstavoista. Nämä asiat pitää opettaa sekä kotona että koulussa. Pitää siis opettaa, miten kohdellaan mujita ihmisiä. Pitää opettaa miten kohdellaan kiusaajaa,, mitä kiusaajalle pitää sanoa, jotta ymmärtää käytöksensä.
minkäänlaista kuria ja tapahtu mitä tapahtuu, kun vahemmat vievät kaiken pohjan koulun työltä.
Täsmälleen samaa mieltä.
Normaalisti opet vain hymistelee luokassa, että ei Kallea nyt saa kiusata vaikkka se onkin noin ruma ja lihava.
Saattaa teidänkin tytön kiusaamisura loppua lyhyeen. Ole tyytyväinen.
Ap taitaa olla näitä opettajien mainitsemia "kauhuvanhempia". Eli kun ope ilmoittaa että lapsesi on nyt tehnyt näin ja noin niin sieltä tullaan suunnilleen lankoja pitkin että ei meidän pieni kullannuppu ketään kiusaa.
Juuri näistä lapsista tulee niitä pahimpia kiusaajia. Kotona itkevät ja parkuvat vanhemmille ja sitten koulussa onkin ihan toinen persoona. Näitä on nähty, ja paljon.
Siinä olen ap:n kanssa samaa mieltä että opettaja olisi voinut soittaa ja kertoa että näin on käynyt ja hän on ajatellut että pieni jälki-istunto olisi paikallaan.
Tuollaisten äitien vuoksi minä en pidä koskaan jälki-istuntoja oppilaille. Olen huomannut, että joku on lakikirjan tai haulikon kanssa heti ovella, kun oma lapsi joutuu jälki-istuntoon. Sitten opettajaa haukutaan kotona ja lapsi oppii, että opettaja oli tyhmä, kun määräsi jälki-istunnon. Sen jälkeen on entistä vaikeampi saada lasten luottamusta. Minä kirjoitan aina reissuvihkoon mitä oppilas on tehnyt, syyttelemättä ja vanhemmat saavat hoitaa rangaistukset.
tuollaisia vanhempia on.
Siitä juuri kasvaa ne opettajalle haistattelijat ja silmille hyppijät. Kun kotona mollataan opettajaa "eihän meidän Jere-Petteri nyt ketään oo kiusannut kun sen kerran sanoo ettei ole. Opettaja valehtelee, on ammattitaidoton jne.".
Mun tokaluokkalainen poikani on joutunut tänä vuonna kahdesti vartin jälkkäriin, koska on kielloista huolimatta häirinnnyt opetusta. Mitä kamalaa siinä rangaistuksessa on? Ainoa mikä ihmetytti, ilmoitusta ei ole tullut kotiin, ja olenkin ihmetellen tuijottanut pihatietä kun ei poikaa kuulu kotiin..
Meillä ainakin reaktio jälki-istuntoon on moittia poikaa huonosta käytäytymisestä, ei mäkättää open toiminnasta, vaikka se ilmoitus kotiin olisikin ollut kiva saada.
pidetään jälki-istuntoja? Luulin että ne on menneen talven lumia.
Jos ei kotona ole lasta kasvatettu niin hyvä että koululaitos edes yrittää.
Senkin yrityksen tosin monesti vesittävät nämä lässyn-lässyn-vanhemmat jotka oman lapsensa suhteen elää jotain omaa illuusiotaan.
Aina ei vaan se verbaalinen rangaistus riitä.
Tosiasia on se että hyvin monet lapset ovat eri persoonia kotona kuin koulussa tai muuten kavereiden kanssa.
keskustella opettajan kanssa, ja lapsen kanssa, ja yrittää saada selville mitä oikeasti tapahtui.
Voi olla hyvin, että opettaja oikeassa, kiusaamista tapahtui ja sitä ei pidä hyväksyä. Lapsi tarvitsee jonkinlaisen rangaistuksen (mutta minusta ei jälki-istunto ole paras, eikä pelkkä tekstari riitä jos pieni (!!) 7v kyseessä), ja kunnon keskustelun jotta ymmärtää tehneensä väärin.
Mutta miksi tässä keskustelussa nyt niin kovin kritisoidaan ap:tä?
Minusta on myös hyvin tärkeää se ettei ap:n lasta sivuuteta täysin. Sillä onhan sekin mahdollisuus olemassa että lapsi todellakin puhuu totta. Eikö se ole aika väärin selvittämättä vaan sivuuttaa. Että lapsi on aina se joka valehtelee ja opettaja aina oikeassa?? Se vasta hirveää oliskin tälle ap:n lapselle, JOS puhuukin totta ja silti on rangaistuksen saanut eikä kukaan häntä usko (paitsi äiti).
Niin tottahan tuo nyt pitää selvittää, jotta oikeus tapahtuu, mikä se totuus sitten onkaan. Näkikö opettaja itse tilanteen? Mitä tapahtui? Onko tapahtunut ennenkin vai oliko eka kerta jne?
Ei tietenkään voi olettaa että oma lapsi aina puhuu totta, mutta ei myöskään voi olettaa että lapsi joka kerta valehtelee tällaisessa tilanteessa!!
Artikkelissa täyttä asiaa kyllä. Olen aikalailla samaa mieltä.
Ei minustakaan ap:n tilanteessa pidä heti ääneen tuomita opettajan tekoja ja uskoa sinisilmäisesti lasta. Mutta pitäähän se selvittää, muulla tavalla kuin pelkällä tekstarilla! Kun kerran kertomukset eroavat noin toisistaan.
Enkä tarkoita että siinä lapsen kuullen käydään jotain eipäs-juupas sanaharkkaa opettajan kanssa, vaan aikuiset puhuvat ensin keskenään ja selvitetään mitä tapahtui, ja sitten puhutaan yhdessä lapsen kanssa.
Ja edelleen minusta ekaluokkalaisen ollessa kyseessä, opettaja kyllä olisi voinut soittaa vanhemmalle asiasta, eikä laittaa pelkkää tekstaria. Ihan kuin siinä opettaja pelkäisi ottaa yhteyttä ja selvittää asia asianmukaisesti. Kyllä ammattitaitoinen ja koulutettu opettaja osaa ja uskaltaa toisella tavalla toimia.
Itse ainakin haluaisin tietää että mitä lapseni oikein on tehnyt, siis faktisesti tehnyt. "Kiusaaminen" ei kerro yhtikäs mitään. Onko haukkunut, lyönyt, työntänyt pään vessanpönttöön, rikkonut repun tahallaan... Ja on totta, mitä tuossa edellä sanottiin, tässäkin ketjussa tosi moni kiusaa ap:ta, eli ei ole itse sen parempi kuin mitä nämä kiusaajat ovat.
Kyllä toimi. Hyvä, että kiusaamiseen puututtiin heti. Tottakai tyttäresi oli vihainen, jos joku aikuinen ensi kertaa asettaa hänelle rajoja ja hän joutuu oppimaan, että teoilla on seuraukset
En usko, että opettaja jättää turhaan tai kiusallaan jälki-istuntoon hänellä on varmasti parempaakin tekemistä
entisaikaan olisi saanut karttakepistä sormille jne. En todellakaan usko, että ope ihan turhasta nykyään ensinnäkään jättää jälkkään.Ttodennäköisesti on huomannut, että nyt tarvitaan jotakin muuta, kuin keskustelua oppilaan ja vanhempien kanssa.
Nollatoleranssi kiusaamiselle.