Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiitos sinulle sairaanhoitaja joka olit kirjoikttanut HS:iin artikkelin tänään!

Vierailija
15.05.2007 |

Toivottavasti se liikuttaa muitakin kun miedän perheen aikuisia (uskon todella näin)! Kerroit hyvin ja rakentavasti työstäsi. Arvostan äärimmäisen paljon kaltaisiasi ihmisiä, ja jos minä saisin sanoa hoitajan palkan se olisi 4000e kuussa! Tosi asia, että itse en mene sos. alan työhön johon olen kouluttautunut (6v) juuri sen takia, etten koe saavani työlleni riittävää korvausta. Teen vapaaehtoisena auttamistyötä, palkkatyönä muuta.

Ja tähän ovat päätyneet monet tuttavani.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikä saa kaupan alalla parempaa palkkaa, kuin hoitoalalla nykyisin... Se on uskomatonta. Virka-aika työaika, eikä edes alan koulutusta. Jokin sillloin kus.. Itseäni äitinä kauhistuttaa nykyinen tilanne. Kävimme juuri pari viikoa sitten sairaalassa toteamassa ettei tämä ole enää inhimillistä.

Itse maksaisin veroistani mielummin hoitajien palkkaa ja sitä kautta uusia vakansseja kunnille, kuin turhia työttömyys- ja muita sosiaalitukia. Sori vaan av-pummimammat, kannattaisko vilkasta peiliin.

Hoitajat eivät voi lakkoilla, mutta eikö esim. opettajat, myyjät jne. voisi mennä ns. tukilakkoon? Kyllä alkaa olla jo aika tehdä asialle jotain ja näyttää vähän työtäisten voimaa ja yhteishenkeä. Pam on kyllä ihan hampaaton, mutta hoitoalalla on vakavampi tilanne kuin kaupanalalla.

Vierailija
42/99 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yksityisillä lääkäri- ja hoitofirmoilla on varaa tehdä alemmilla kustannuksilla samat työt kuin kunnalla omilla työntekijöillään? Tätähän jo Suomessakin tehdään, että kunta ulkoistaa palveluja yksityisille ja saavat siitä säästöä. Ei ne yksityiset tee hommia ilmaiseksi saatikka tappiolla. Eli miten kunta saa menemään enemmän rahaa samojen palvelujen tuottamiseen kuin yksityinen palveluntarjoaja? Joku mättää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Nythän puhuttiin koulutuksesta; sairaanhoitajilla nykyään pelkästään AMK-tutkintoja.

Kun tässä palkka-asiassa on jatkuvasti vedottu - esim. lääkäreiden palkan suhteen- niin ÄLYTTÖMÄN pitkään koulutukseen. Josta vielä huomauttaisin, että se koulutushan on kaikki hurjat 1,5vuotta pidempi kuin esim. kätilöllä.

Tämä 1,5 vuottako pyhittää nyt sitten kaiken?

Kestääkö kätilöksi opiskeleminen 5,5 vuotta?

Parempi kirjoitus Hesarin yleisön osastolla oli erään opettajan kädestä. Siinä on kaikille vanhemmille miettimistä, millaisia kullannuppuja sitä oikein kasvatetaan.

Jos raha on niin tärkeää, kannattaa miettiä uravalintaa. Turha ulista vastuusta jne. Minulle esim. sh toi synnärillä kipulääkettä, jota en olisi saanut käyttää astmalääkitykseni vuoksi. Vaatikaa mieluummin lisää henkilökuntaa, ettei stressissä tule noita potilasta koskevia virheitä.

Veljenpoikani joutui olemaan vauvana muutaman kuukauden sairaalassa. Jo oli tympeää henkilökuntaa. Ei toki kaikki, mutta etenkin omahoitaja.

Vastuullisia, mutta huonosti palkattuja aloja löytyy pilvin pimein. Jos vaikka kääntäjä tekee minimaalisen virheen jonkin ison koneen manuaalia kääntäessään, siitä voi olla kohtalokkaat seuraukset. Myös ihmishengille.

Vierailija
44/99 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa tai älkää.

T. sh

Vierailija
45/99 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöopinnot kestävät 4,5 vuotta, lääkäriopinnot 6 vuotta. 6-4,5=1,5. En oikein ymmärrä pointtiasi: jos olet törmännyt jonkinlaiseen hoitovirheeseen tai tympeään asenteeseen hoitohenkilökunnan taholta, se kertoo automaattisesti huonosta ammattitaidosta tai ja oikeuttaa huonoon palkkaan, sekö oli asian ydin? Jos tässä ovat kriteerit, myös hyvin moni lääkäri olisi epäpätevä ja joutaisi tulla pudotetuksi palkkakuoppaan, vai uskotko todella kaikkien aina saaneen vain suositusten mukaista hoitoa ja ystävällistä kohtelua heidän taholtaan?

Ja toki, jos AMK-tutkinto tuntuu turhan pitkältä, voit aina ottaa seuraavaan synnytykseen kätilöksi esim. talonmiehen. Ja kun minä olen huomenna töistä poissa, mahaontelossasi häärää leikkaussalimme huoltomies. Opistotason koulutuksessa on puolensa kieltämättä,mutta erikoissairaanhoitajan opistotasoinen tutkinto on TÄSMÄLLEEN yhtä pitkä kuin AMK-tutkinto.

Vierailija
46/99 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

uli 10 vuoden sairaanhoitajan kokemuksella kaipaan ennemmin lisää henkilöstö resursseja kuin palkkaa. Aina olen tullut toimeen palkallani, asuntolainaa pystynyt maksamaan jne. Mutta viime vuosina työni on muuttunut aina vaan raskaammaksi sijaisten puuttuessa. Ja työskenteleen sentään erikoissairaanhoidoss, yliopistollisessa sairaalassa, tiedän että vanhusten pulolla on monesti asiat vielä huonommin. Ja ammattiliittomme on täysin hampaaton, siksi erosinkin siitä jo ajat sitten!

alalle kukaan tule, oli palkka mikä vaan. Mikään palkka ei poista työuupumusta, kun ihmisiä on liian vähän. Toisaalta, jollei palkkoja nosteta, ei saada uusia ihmisiä, vaikka olisi varaakin palkata heitä. Tämä on ihan lose-lose -tilanne.

Vierailija
47/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

uli 10 vuoden sairaanhoitajan kokemuksella kaipaan ennemmin lisää henkilöstö resursseja kuin palkkaa. Aina olen tullut toimeen palkallani, asuntolainaa pystynyt maksamaan jne. Mutta viime vuosina työni on muuttunut aina vaan raskaammaksi sijaisten puuttuessa. Ja työskenteleen sentään erikoissairaanhoidoss, yliopistollisessa sairaalassa, tiedän että vanhusten pulolla on monesti asiat vielä huonommin. Ja ammattiliittomme on täysin hampaaton, siksi erosinkin siitä jo ajat sitten!

Vierailija
48/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka ei ole nyt suhteessa työn kuormittavuuteen, mutta jos työtä saisi kevennetyksi se riittäisi.

Vierailija
49/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haloo, jotain realismia...

Vierailija
50/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin näet sitä realismia. 4000 euroa olisi aivan sopiva summa työn raskauteen ja vastuullisuuteen nähden!

Vierailija
51/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä vastaavan rankkoja ja haasteellisia töitä on muillakin aloilla! Ja on myös hoitajia, joiden työ ei ole lainkaan fyysisesti rankkaa - vastuuta on, mutta niin on monissa muissakin ammateissa.

Miksi ihmeessä nostetaan yksi ryhmä nyt ylitse muiden?

Suhteutettuna Suomen yleiseen palkkatasoon 4000 euroa sairaanhoitajille on aivan naurettava ehdotus.

Jos palkkataso kaiken kaikkiaan nousisi, niin sitten tietysti samassa suhteessa.

Realismi hoi!

Vierailija
52/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaativampaa duunia alle 4000 eurolla.

Vierailija
53/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. vaikka ei puhuttaisikaan kutsumusammatista, Suomessa on kuitenkin vapaus valita, mitä työtä tekee.

Jos niin kauheasti ottaa aivoon olla sairaanhoitaja, voisiko kenties ajatella jotain " helpompaa ja vähemmän haastavaa" työtä?

Vierailija
54/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuussa, olisitteko valmiit myös siihen että veroprosentti nousisi? Ei niitä rahoja mistään " kunnan isolta pankkitililtä" makseta..

Vierailija
55/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan että valtio/kunta pitää huolen mun perheeni terveydestä, lapseni päivähoidosta, koulutuksesta jne. Mä haluan, että mun kotikaupungissani on toimiva jätehuolto, vesilaitos, julkinen liikenne. Mun mielestä on kiva, että ympärillä on hyvin hoidettuja puistoja, kadut ovat siistit, kirjastossa on hyvä valikoima jne.

Siispä maksaisin mielelläni vähän enemmän veroja, että kaikki edellä mainitut (ja paljon muuta) toimii joustavasti ja työntekijät saavat kunnon palkkaa ja siitä johtuen viihtyvät työssään ja taas siitä johtuen hoitavat työnsä hyvin ja saisin kunnon palvelua kohtuullisilla jonotusajoilla.

Vierailija
56/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala yhdistää kun sairaanhoito-oppilaitoksissa pyöritetään tyhjiä kursseja tällä hetkellä.

Nuoret hakeutuvat muihin ammatteihin.

Leikkaussaleja suljetaan hoitajapulan takia. Sekö on oikein.

Tajuattekohan te tosissaan, että tälle huonopalkkaiselle alalle ei enää kouluttaudu ihmisiä? Mistä revitään lisaresurssit jos hoitajia ei ole? Kertokaapa se.

Vierailija
57/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi odottaa tärkeään leikkaukseen. Leikkaus viivästyy kun ei ole hoitajia.

Mistä ratkaisu?

Olisiko parempi palkka se ratkaisu, että nuoret hakeutuisivat alalle?

Vierailija
58/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niin kauheasti ottaa aivoon olla sairaanhoitaja, voisiko kenties ajatella jotain " helpompaa ja vähemmän haastavaa" työtä?

[/quote]

Täällä yksi perus-ja sairaanhoitajan koulutuksen saanut ja " helpompaan " työhön vaihtanut. Montakohan meitä mahtaakaan olla,,, Kypsyin itse sijaisten huonoon asemaan, huonoon työilmapiiriin jne. Itse työ on ihanaa mutta ei se oikein sovi perheelliselle kun työvuorot ovat menee miten sattuu ja kuukauden päähän ei voi suunnitella mitään. Lisäksi kaipasin yhteishenkeä työpaikoilla missä yleensä oli vallalla melkoinen selkäänpuukotus meininki :(.

Nykyään voi pitää sentään jopa lainmukaiset tauot ja pikkasen piipahtaa netissäkin. Ihanaa kun on muutakin työtä tarjolla meille koulutetuille houitajille. Suosittelen lämpimästi alanvaihtoa :). Jaksaa sitten kotonakin tehdä kaikkea lasten kanssa....

Vierailija
59/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saamme kuulla vain eioota. Jokin mättää.

Vierailija
60/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan hoitajien työtä, lapsemme joutui olemaan sairaalassa pitkähkön jakson ja silloin näki läheltä keskussairaalan lasten kirurgisen osaston arkea.

Silmiin pistävää oli henkilökunnan vähäinen määrä. Ihmetellä täytyy kuinka he jaksoivat aina olla niin iloisia ja positiivisia.

Jos palkankorotus on ratkaisu asiaan, on se varmasti ihan kohdallaan, mutta kyllä tuo 4000 e menee hiukan överiksi.

Lääkäreillä on kuitenkin suht. hyvä palkkataso myös julkisella puolella, silti ihan samalla sairaalareissulla lapsemme mm. tutki yhtenä aamuna lääkäri, joka meinasi nukahtaa odottaessaan että lasta riisuttiin tutkittavaksi - oli joutunut päivystämään ja paikkaamaan myös puuttuvan kolleegan vuoron.

Korvakontrolleihin ei kaupungissamme ole saanut aikaa enää pitkiin aikoihin ja lääkärineuvoloita jätetään väliin kun ei ole lääkäreitä - mm. 5-vuotistarkastuksessa ei ollut täällä lääkäriä.

En ihan usko että palkankorotus on se ratkaisu julkisen terveydenhuollon ongelmiin, aina tulee olemaan tilanne että yksityisellä puolella tienaa paremmin.

Olen itse markkinointipäällikkönä kuntaorganisaatiossa enkä saa juurikaan enempää palkkaa kuin sairaanhoitajat, yksityisellä puolella palkkani olisi luultavasti lähes tonnin suurempi.