Kiitos sinulle sairaanhoitaja joka olit kirjoikttanut HS:iin artikkelin tänään!
Toivottavasti se liikuttaa muitakin kun miedän perheen aikuisia (uskon todella näin)! Kerroit hyvin ja rakentavasti työstäsi. Arvostan äärimmäisen paljon kaltaisiasi ihmisiä, ja jos minä saisin sanoa hoitajan palkan se olisi 4000e kuussa! Tosi asia, että itse en mene sos. alan työhön johon olen kouluttautunut (6v) juuri sen takia, etten koe saavani työlleni riittävää korvausta. Teen vapaaehtoisena auttamistyötä, palkkatyönä muuta.
Ja tähän ovat päätyneet monet tuttavani.
Kommentit (99)
Kun nyt jo kurssit pyörivät tyhjinä ja puolet kurssista lopettaa ensimäisen työharjoittelun jälkeen.
Te ette kyllä taida tajuta hoitoalan todellisuudesta mitään. Sen kyllä huomaa näistä idealistisista jutuista.
Esim. paikkakunnallamme erikoistuu kehitysvammaisiin enää 1-2 hoitajaa vuodessa. Töissä meillä on perhepäivähoitajia, kouluttamattomia, ketä tahansa. Vuorossa yhteensä kahdella osastolla saattaa olla 1 vakituinen hoitaja, kenellä on vastuulla talon lääkitykset ja muut. Paikkoja on auki, mutta ei hakijoita. Homma meinaa kaatua yksinkertaisesti niskaan.
Briteistä (siellä 4 vuotta) Suomeen. Kypsyin puolessa vuodessa täydellisesti huonoihin työoloihin, palkkaukseen ja ilmapiiriin. Onneksi alan vaihto onnistui kivuttomasti, nyt olen siis siistissä sisätyössä toimistossa. Ei tämäkään kultakaivos ole mutta saapahan ainakin saman käteen päivätyöstä kuin sh kolmivuorotyöstä (ja jos mokaa jotakin kyseessä on vain raha-asia jonka saa korjattua). Lisäksi on firman edut ja mahdollisuus edetä uralla (firma kannustaa kouluttautumaan lisää ja tukee sitä taloudellisesti myös).
Voisin palata hoitotyöhön jos se 500 euron korotus toteutuisi mutta se on ihan utopiaa, vaalipuheita. Pidän hoitotyöstä jos sitä saa tehdä ilman jatkuvaa tolkutonta kiirettä, stressiä ja pelkoa virheistä.
94: meinasitko saada sädehoitoa ja systostaattejakin yksityissektorilta, tämä vain yksi esimerkki hoidosta jota ei yksityissektori toteuta.
Sain haavelilla tollasesta brutosta hoitsuna jos oli monta pyhää.
Vastuu on ihan eri.
Kyllä koulutusmääriä voidaan lisätä, jos näin halutaan saada lisää väkeä alalle. . Sairaanhoitajan työ on kyllä kurjaa, kun joutuu esim lintuinfluenssaisia sitten pakosta hoitamaan, jos pandemia tulee.
Muuten, nykyään on perustettu pääkaupunkiseudulle yksityinen syövänhoitoklinikka tai sellaista ainakin on puuhailtu. En tiedä sitten. Kyllä se kai kaikki loppujen lopuksi yksityiseksi menee. Harmillista.
Mäkin olen opiskellut 4.5 vuotta vastuulliseen kätilön ammattiin, mutta muita töitä olen nyt pakon edessä etsimässä. Totuus on, että saamallani palkalla + huonoilla vuorotyölisillä ei makseta asuntolainaa, vastiketta ja laskuja. Ulkomaille lähtö on myös ollut haaveena.
Siellä kerrotaan kokemuksista, kuinka puolet kurssista keskeyttää kurssin ensimäisen vuoden aikana. Hakijoita siis voi olla kouluun (kun nykyään on pakko hakea koulupaikkaa), mutta puolet keskeyttää.
Oli taitavasti kirjoitettu ja osuttu asioiden ytimeen.
Kävin äsken lukemassa kyseisen mielipidekirjoituksen.
sveitsissä poliisi hoitaja ja opettaja saa keskivertoa parempaa palkkaa koska ovat hoitamassa ihmisiä!! siellä arvot kohdallaan!
minä hoitaja konsultoin päivittäin lääkäriä ja lääkäri minua. vastuu on kova, kiire on kova, jaa lääkkeet, pistä piikit, anna nsiapu, ohjaa hoitoon,
metä ei ole vanhana enään yksikään suomalainen ihminen hoitamassa.
Onneksi janoon kuolee varsin lyhyessä ajassa.
Loistava kirjoitus, vaikka surullista luettavaa. Arvostan suuresti sairaanhoitajia (kuten varmasti kaikki muutkin), mutta totuus on valitettavasti se, että arvostuksella ei kukaan elä. Money talks.
Heitin tuon 4000e versuksena, mieheni työlle joka puuhailee teknisellä alalla, opistotason koulutuksella, tekninen vastuu on muttei henkilökohtaista saati HENKIkohtaista.
Minä maksan ilolla peruspalveluista huomattavasti suurempia summia kuin nyt, jotta saan myös hoitoa kun tarvitsen ja LAADUKASTA sellaista. Oma lääkärini on maahanmuuttaja joka ei ymmärtänyt oireitani ja menin tosi huonoon kuntoon. Nyt olen avohoidossa joka suoraan suositteli minulle yksityistä jos vain minulla on siihen varaa. Sanoivat suoraan, ettei heidän apunsa ole hääviä.
En pyrkinyt provosoivaan kirjoitukseen ja 4000 brutto voisi hyvin olla amk-kouluttautuneen vastuullisessa hoitotyössä olevan ihmisen palkka, miksi ei?! + bonusta sen mukaan mitä eri työtehtäviä pystyy tekemään.
Pihistän mielelläni muusta, mutta en peruspalveluista!
ap
tuosta eduskunnan lupaamasta palkankorotuksesta hyötyvät vain sairaanhoitajatko? mites on perushoitajien ja lähihoitajien laita? yhtä alipalkattuja nekin.
t. ei hoitoalalla, muuten vaan ihmettelevä
Pari faktaa tähän kiihkeään keskusteluun:
Itse työskentelen perusterveydenhuollossa esimiehenä eli osastonhoitajana. Osastolla hoidetaan pääasiassa ikäihmisiä; dementikkoja, lyhytaikaishoitoa tarvitsevia, saattohoitopotilaita, päihdepotilaita ym. Työ on ajoittain erittäin kuormittavaa sekä fyysisesti että henkisesti. Todelliset ongelmat ovat erityisesti työvoiman saatavuudessa. Kun oma väki sairastuu ja väsyy, sijaisia on miltei mahdotonta saada puutevuoroihin. Maahanmuuttajat ovat tulleet " pelastajiksi" tähän järkyttävään tilanteeseen, mutta monesti on käynyt niin, että keikkalaiseksi tullut ulkomaalaistaustainen hoitaja ei juurikaan ymmärrä tai puhu suomen kieltä. Saamme myös sijaistyövoimaa yksityisitä firmoilta, jotka välittävät meille monen tasoisia hoitajia. Firmasta tulleen hoitajan palkka on hieman parempi kuin kuntatyönantajan, mutta todelliset rahat käärii firma. Itse " suljen silmäni" , kun myöhemmin hyväksyn firman lähettämän laskun keikkalaisten muutamasta työvuorosta...Ja mitä tulee avoimiin vakansseihin, saattaa olla, että niihin ei ole yhtään hakijaa koko vuonna.
Itse yli 15v. työkokemuksella ja akateemisella loppututkinnolla peruspalkkani jää todella kauaksi tuosta 4000 eurosta. Mitähän se mahtaa olla esimerkiksi lähihoitajalla tai laitosapulaisella. Miettikääpä sitä!
Ehkä ymmärrätte, että itsekin etsin tällä hetkellä muuta työtä....
muuten koulutetut (ja viisaat) ihmiset ymmärtävät, että leivän saa helpommin tyäst' , joissa ei tarvitse repiä selkänahastaan.
En ihmettele yhtään alanvaihtajia (olenhan sellainen itsekin), mutta oma alani ja intohimoni on edelleen auttamistyö ja sitä työtä tekisin palkkatyönä (nykyisin siis vapaaehtoisena) jos saisin siitä työstä riittävän korvauksen alan vaativuuteen nähden, pääkaupunkiseudulla ei 1700e brutolla pärjää. 6 vuoden koulutuksella ja täydellä opintolainan ottajana sanon, että se on jopa hävytön palkka!
ap
Luulisi, että juuri alalla työskentelevä ymmärtäisi, että nämä asiat ovat toistensa seurauksia, eivät eri parannuskohtia. Resursseja tulee kun palkat nousevat. Vain palkalla voidaan vaikuttaa.
Ei ollut työntekijöitä, ilmapiiri kiristyi ja muuttui kiireiseksi ja sen seurauksena työn punainen lanka katosi monilta.
En aio palata, vaikka palkat nousisivat. Kun on tehnyt muita töitä, huomaa miten kuormittavaa työskentely osastolla oli. Sairaalat ovat työyhteisöinäkin sellaisia, että harvemmin tukevat työntekijöiden jaksamista. Hyviä puolia on siis vaikea keksiä.
Nythän puhuttiin koulutuksesta; sairaanhoitajilla nykyään pelkästään AMK-tutkintoja.
Kun tässä palkka-asiassa on jatkuvasti vedottu - esim. lääkäreiden palkan suhteen- niin ÄLYTTÖMÄN pitkään koulutukseen. Josta vielä huomauttaisin, että se koulutushan on kaikki hurjat 1,5vuotta pidempi kuin esim. kätilöllä.
Tämä 1,5 vuottako pyhittää nyt sitten kaiken?
Jos uskottavuus noin vähästä menee, niin tuskin sulla on asiaan ollut uskoa alun perinkään. Tällä vetoomuksella pyritään vaikuttamaan suoraan hoitajien palkkoihin, mutta samalla vaikutus ulottuu hoidon saatavuuteen ja tasoon, eli potilaiden hyvinvointiin.
Te ette ihmiset nyt käsitä, puhuessanne lisäresursseista ja työn kuormittavuuden vähentämisestä, että lisäresursseja ts. työvoimaa EI OLE SAATAVISSA, kun ei tämänhetkisiäkään vakansseja saada täytettyä. Joten vaikka rahat jostain saataisiinkin, niillä ei saada sitä, mitä haetaan. Tämän vuoksi palkankorotusten korvaaminen lisäresursseilla on täysin kuolleena syntynyt ajatus. Uskomattoman hyvin se silti tuntuu kansaa uppoavan, kun sitä tälläkin palstalla ihan tosissaan(?) viljellään..
Siten saadaan kaikki paikat täytettyä ja ei tarvitse nostaa palkkoja. Olisi huono, jos palkkoja nostettaisiin, kun sitten ei olisi varaa palkata lisää hoitajia.