Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiitos sinulle sairaanhoitaja joka olit kirjoikttanut HS:iin artikkelin tänään!

Vierailija
15.05.2007 |

Toivottavasti se liikuttaa muitakin kun miedän perheen aikuisia (uskon todella näin)! Kerroit hyvin ja rakentavasti työstäsi. Arvostan äärimmäisen paljon kaltaisiasi ihmisiä, ja jos minä saisin sanoa hoitajan palkan se olisi 4000e kuussa! Tosi asia, että itse en mene sos. alan työhön johon olen kouluttautunut (6v) juuri sen takia, etten koe saavani työlleni riittävää korvausta. Teen vapaaehtoisena auttamistyötä, palkkatyönä muuta.

Ja tähän ovat päätyneet monet tuttavani.

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin yleensäkin voi työllistyä sairaanhoitajan koulutuksella (muihin kuin sairaanhoidon tehtäviin)? T. Opiskelemaan hakenut

Vierailija
62/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu lähtee huonolla palkalla kolmivuorotyöhön. Kuka kuvittelee jaksavansa vielä yli 60 vuotiaana tehdä yövuoroja?

Omille tytöille olen tehnyt selväksi, ettei missään nimessä hoitoalalle. Ja kun ovat katsoneet, kuinka väsynyt äiti on niin tuskin lähtevät. Ja ovat myös huomanneet, kuinka vähän rahaa lähihoitajaäidillä on niin vielä vähemmän lähtevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla aika paljon ihmisestä ja työilmapiiristä kiinni. Eihän se auta että palkkaa maksetaan lisää jos työilmapiiri on pielessä.

Vierailija
64/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tekee 2 yön yökötyksiä ja vapaita on ehkä 1 niin väsyttää ja särkee päätä. Kun on pienet lapset siinä vielä niin lepoaikaa ei jää.

Jos jollakin on teräsäiti, joka jaksaa niin hyvähän se on. Mutta kaikilla ei elimistö kestä pitkiä valvomisia.

Vierailija
65/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Jos niin kauheasti ottaa aivoon olla sairaanhoitaja, voisiko kenties ajatella jotain " helpompaa ja vähemmän haastavaa" työtä? "

Sama juttu kuin vaikka sulla 19..

Olen sairaanhoitaja ja ollut jo pitkään töissä atk-alalla, pikakoulutuksella ja lissä opin töissä.

Palkkani on kiva ja totisesti nostan hattua kolmivuoroa puurtaville sairaanhoitajille - teidän ilta- ja yölisiänne jotkut idiootit vielä kadehtii..

Itse en edes pystyisi olemaan sh - olen yksinhuoltajana pienelle lapselle. Miten sen epäsäännöllisen kolmivuoron saisi lapsen kanssa pyörimään - välillä herätys kuudelta aamulla - välillä hakisin hoidosta iltayhdeltätoista ?? Välillä yötä hoitopaikassa ?

Entä omat harrasteet ?

Ja peruspalkka n1900 plus ne kadehditut lisäroposet kun on naimisissa työn kanssa ja elämä sekaisin, aina väsynyt (iltavuoron jälkeen toki työlistassa on aamuseiskan vuoro.. se oli musta ihan käsittämätöntä!).

Jos jotain radikaalia ei tapahdu, koulutetut ammattitaitoiset hoitajat loppuu Suomesta - on ihan hullun hommaa tuollaisilla työajoilla, tuollaisilla resursseilla ja tuolla palkalla (AMK-tutkinto, vrt. vaikka insinöörit esim kaupungin palveluksessa).

Muistelen vielä miten hoidin myös kuolevia, heidän omaisiaan, kärräsin ruumista kylmätiloihin - ai ei ole VAATIVAA TYÖTÄ?!?

Vierailija
66/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin kirjoitus oli hyvä, kun taas tämä ap:n huono heitto 4000¿:n kuukausipalkasta mauton ja provosoiva. Sellaisilla ylilyönneillä ei saada palkanmaksajien (=veronmaksajien) tukea minkäänlaisille korotuksille tai edes työolojen parantamiselle, kommentti vain saa ihmiset närkästymään. Neljä tonnia kun on 24 000 vanhaa markkaa, eikä sellaista palkkaa makseta esim. lääkäreillekään tosi korkeasta koulutuksesta, valtavasta vastuusta ja ikävistä työajoista huolimatta.

Eli jotain tolkkua, jos meinaatte jotain saada!

Matalapalkkaisia suuren vastuun töitä on muitakin. Lähtisinkin ajamaan yhdessä näiden yleensä naisvaltaisten alojen palkkauksen ja työolojen parantamista. Vai pelkäävätkö hoitajat, että silloin huomattaisiin, ettei suuriin korotuksiin olekaan varaa?

Vierailija
67/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä ihmetyttää miten ennen jaksettiin kaikenlaista - enkä nyt puhu hoitajista pelkästään, epäilemättä hoitajan työ on muuttunut hektisemmäksi ja henkilökuntaa on vähemmän, mutta toisalta ennenkin ihan varmasti hoitotyö oli raskasta ja olosuhteet ja menetelmät paljon alkeellisemmat.

Oma isoäitini teki 16 v alkaen aina eläkeikään saakka " paskaduunia" eli oli ravintoloissa ja kahviloissa tarjoilijana/kassana/apulaisena jne. Silti ihan pirteänä ja iloisena ysikymppisenä nyt porskuttaa ja osaa olla kiitollinen pienistä asioista ja jokaisesta päivästä.

Nykyiset nuorethan ei voi edes yhtä kesää tehdä tuollaista paskaduunia koska jokaisella tulisi koulutukseen ja valmiuksiin katsomatta olla hyväpalkkainen ja helppo yhdeksästä kolmeen työ, jossa ei ole stressiä ja dead lineja kuormittamassa ja jossa saisi juoda pepsi maxia päivät ja toteuttaa itseään.

T: 35-vuotias täti joka paheksuu :) Niin, ja olen itse kokeillut hommia sairaala-apulaisesta kaupan kassan ja au-pair vuoden kautta korkeakoulutukinnon suorittamisen jälkeiseen hektiseen ja stressaavaan bisneselämään - kaikki omalla tavallaan tosi raskasta ja toisaalta tosi antoisaa.

Vierailija
68/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siis paheksut ?

Vierailija
69/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sen kirjoituksen lukea netistä jostain ?

Vierailija
70/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä AMK insinööri kaupungin palveluksessa tienaa?

Kaupungilla on surkeat, surkeat palkat. Olen itse kaupungilla töissä ja tiedän mistä puhun. Minulla on kaupallisen alan korkeakoulutukinto ja mm. budjettivastuu sekä alaisia, palkkani on 2700 e/kk enkä saa mitään lisiä ja kyllä - välillä istun täällä 15 tuntia putkeen, koska myöskään täällä toimistopuolella ei ole tarpeeksi henkilökuntaa enkä saa mistään tuollaisesta erillistä korvausta, koska olen " itsenäisessä asemassa oleva" .

Tiedän mm. meillä tradenomiassareita joiden palkka on 2000 e, toimistotyöntekijöiden puolella mennään jossain 1500-1700 e paikkeilla.

On joku ihme myytti, että insinöörit ja kaupallisesti koulutetut saavat kauheaa palkkaa ja hoitajat on jossain palkkakuopassa. Julkisella puolella on kaikilla paskat palkat ja piste. Paitsi kaupunginjohtajalla :)

Vierailija
71/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen sh ja vastuuta on , kyseessä on ihminen. ei siis tietokone/paperi tms. Paperityömiehet ja it-ala tienaa liian hyvin verrattuna vastuuseen. Eikä paperityömiehet ole akateemisia kuten joku aina vetoaa ettei mekään. Oma mieheni tienaa 4 kertaa enemmän kuin minä ja vastuu on vain koneista. Tosin en itse tekisi mitä työtä vain rahan takia. Nautin työstäni mutta leipääkin tarvitaan..ja toisekseen ihmisten pääsy hoitoon/leikkauksiin on jo vaikeutunut hoitajapulan takia eikä pulaan auta kuin raha, sillä saadaan lisää väkeä.

Vierailija
72/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkailmoitus Helsingin kaupunki :

palotarkastaja (opisto tai amk-koulutus) LÄHTÖPALKKA 2400 e

sairaanhoitaja (amk) LÄHTÖ 1900 e

Onhan tuossa jo eroa - vai mitä. Sama työnantaja -koulutustaso..

Vierailija
73/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta ruikutusta ja valitusta - miksi naisvaltaisilla aloilla etujärjestöt ovat niin saamattomia??

Ruikutus seis ja toimintaa tilalle!

Vierailija
74/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossa mikään työ ei saisi olla raskasta ja mitään ei jakseta - tarkoitus oli kommentoida 26:sen (?) kirjoitusta, jossa 60 vee äiti vielä porskutti yövuoroja - kohdistin vastauksen vähän huonosti.

Ja todellakin yhtään väheksymättä hoitajien työtä. Mutta siis 4000 e jollain lähihoitajan koulutuksella (vrt. vaikka lääkärit) ja kaikki raskaat yövuorot pois on utopiaa - tilanne johon ei koskaan tulla pääsemään, eli jos ei jaksa sitä työtä on vain pakko kouluttautua uudelleen ja hakeutua kevyempään työhön. Aina tulee olemaan raksaita ja vähemmän raskaita töitä, paremmin ja huonommin koulutettuja ihmisiä, vastuullisia ja hyvin palkattuja töitä ja vastuullisia ja huonommin palkattuja töitä.

Vierailija
75/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat liittykää Superiin tai joku muu parempi liitto!!!!

Vierailija
76/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palotarkastaja on päällikkötason työ. Kyllä johtajinakin on amk-koulutuksen saaneita. Päällikkötasolla 2400 on huono palkka.

Ei ylihoitajakaan saa sairaanhoitajan peruspalkkaa ymmärtääkseni, ja erikoissairaanhoitajalla ja lähihoitajalla on eri palkka.

Vierailija
77/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien työ on OIKEASTI raskasta - liian raskasta.

Ajattele nyt - yksin yövuorossa ja 30-40 käännettävää ...

eikös se näin mene nykyään. Itse olen sh ja atk-alalla.

Raskasta on mutta sh:n työn kokeneena - ei voi puhua samana päivänäkään!!

Vierailija
78/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihminen tarvitsee valtavat määrät rahaa. Kulutusyhteiskunta tekee ihmisistä sairaita.

Vierailija
79/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on palotarkastaja eikä mikään päällikkö. Heillä on oma päällikkö.

Vierailija
80/99 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin sh:n työ oli paremmin resursoitua. Nykyään osastoja pyöritetään vähemmällä henkilökunnalla ja sijaistilanne on järkyttävä. Sijaiseksi saattaa tulla esim. yövuoroon sairaanhoitajan paikalle ensimmäisen vuoden lähäriopiskelija. Siinä voi pohtia, millaisia tilanteita saattaa syntyä, ja kuka tekee ne työt, joihin ei ekan vuoden lähäriopiskelija ole valmis.

Työ myös muuttuu jatkuvasti ja koko ajan tulee uusia lääkkeitä, laitteita, hoitoja ja ohjelmistoja. Osittain ne ovat helpottamassakin työtä, mutta ei aina, ja aina ne jokatapauksessa vaativat opettelua.

Minunkin mielestäni 4000 euron palkka on liitottelua, mutta kyllä nykyinen palkkaus on riistoa. Lisäksi työvuorosuunnitteluun pitäisi panostaa ja tehdä vuorotyö vähemmän kuormittavaksi. Tämä toki joissakin paikoissa toimiikin.