Pitäisikö biologiselle sukupuolelle ja sukupuoli-identiteetille antaa omat nimensä?
Se nyt vaan on fakta, että biologista sukupuolta eli kromosomeja ei voi muuttaa. Niitä on olemassa kaksi ja muut muodot ovat sikiöajan kehityshäiriöitä.
Sen sijaan sukupuoli-identiteettejä näkyy olevan iso kirjo.
Miksi me puhumme näistä ikäänkuin ne olisivat sama asia?
Kommentit (664)
Miksi tämä sukupuolisekoilu, erityisesti muunsukupuolisuus, korreloi vahvasti:
a) naissukupuolen
b) vasemmistolaisuuden
c) kulttuurialan
d) nuoren iän ja
e) autismikirjolle kuulumisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuoli
Sukupuoli-identiteetti
Toimii.
Sukupuoli
Biologinen sukupuoli
Kas, sekin toimii
Missä tilanteissa näitä käytetään. Biologista sukupuolta tarvitaan monissa arkisissa tilanteissa sekä esim. lääkärissä. Missä sitä omaa tuntemusta on pakko tuoda esiin?
Biologista sukupuolta tarvitaan tietenkin esim. lääkärissä, mutta on tärkeää muistaa, ettei se tarkoita samaa kuin syntymässä määritetty sukupuoli. Kun hormonihoito on jatkunut vuosia, esim. transmiehen sydänkohtauksen oireet vastaavat miesten oireita ja transnaisen oireet naisten oireita. Transmies ei tarvitse rintasyöpäseulontoja, jos rinnat on poistettu, kun taas transnainen tarvitsee, koska rinnat kasvavat hormonihoidon myötä. Joitakin eroja toki on; esim. transnainen ei voi sairastua kohdunkaulan syöpään.
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolen mukaaan tehdään erittelyä esim julkisissa tiloissa (puhuhuoneet, laki, vankilat, urheilu etc) johtuen biologisista eroista Y-kromosomin omaavien ja ei Y-kromosomia omaavien välillä.
Sukupuoli-identiteetti puolestaan on hyvin häilyvä käsite, joka voi hyvin olla olemassa mutta koska sillä ei ole mitään konkreettista merkitystä mihinkään paitsi ehkä kahvipöytäkskustelussa aiheena. Se ei perustu mihinkään muuhun kuin kantajansa senhetkiseen mielentilaan eikä sitä myöskään voida sitoa mihinkään pysyvään niin sillä ei pidä olla mitään merkitystä missään virallisissa yhteyksissä.
Olen intersukupuolinen transnainen. Minulla ei ollut täydellistä pojan murrosikää, äänenmurros, karvoituksen lisääntyminen ja sukuelinten kehittyminen kyllä, mutta ruumiinrakenteeni ei koskaan miehistynyt, lähinnä lantio leveni kuten tytöillä. Sukupuolenkorjaukseni on vasta alkuvaiheessa, mutta kun hormonihoito on jatkunut muutaman vuoden ja sukupuolenkorjausleikkaus tehty, miten Y-kromosomilla olisi vaikutusta esim. pukuhuoneissa ja vankiloissa, ei kai munasarjojen ja kohdun puute niihin vaikuta? Urheilu ei minua kiinnosta, mutta tuskin saisin siinäkään etua, koska luustoni, lihaksistoni, keuhkoni ym. ovat naistyyppiset. En tietenkään väitä, että transnaisilla olisi yleensä tämä tilanne, koska suurin osa ei ole intersukupuolisia.
Onko sun kweer-porukoissa sitä ajattelua, että jos parisuhteen toinen osapuoli identifioituu muunsukupuoliseksi, niin kyseessä on kweer-suhde, vaikka ulospäin näyttävät perusheteropari? Ja muuttuuko heteromies kweeriksi, jos hänen vaimonsa identifioituu naarasmuusuksi? Tällaistakin on tullut vastaan.