Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö biologiselle sukupuolelle ja sukupuoli-identiteetille antaa omat nimensä?

Vierailija
08.06.2026 |

Se nyt vaan on fakta, että biologista sukupuolta eli kromosomeja ei voi muuttaa.  Niitä on olemassa kaksi ja muut muodot ovat sikiöajan kehityshäiriöitä.   

 

Sen sijaan sukupuoli-identiteettejä näkyy olevan iso kirjo.  

 

Miksi me puhumme näistä ikäänkuin ne olisivat sama asia? 

Kommentit (664)

Vierailija
661/664 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jänskää käydä keskustelua, kun tämä hovineito-osasto ei suostu määrittelemään, mitä sukupuoli, mies, nainen ja homoseksuaalisuus tarkoittavat :DDD

Sulla/teillä menee vain kaikki mitä kirjoittaa, ihan ohi. Tai siis ihan tahallaan ohitetaan. Sitten valitat, ettei kerrota ja määritellä ja vastata, vaikka näistä asioita eri tyypit on moneen kertaan jo kertoneet omia näkemyksiään, usein pitkänkin kaavan kautta ja moneenkin kertaan. Mutta kun ei kelpaa kuin yksi ainut vastaus, täysin identtinen omasi kanssa, muita et edes huomio, vastaanota, rekisteröi tai edes näe. 

Sillä sun (tai tämän toisen samalla linjalla olleen) mukaan ei todella näissä asioissa ollut vain yksi ainoa mielipide oikea, mikä sekin oli jo ylimielisyyden ja kapeakatseisuuden huipulla, vaan kerrottiin, että oma mielipide on ainoa mielipide :D  Muita ei omassa maailmassa edes ole.... Mikä on aivan hullunkurista.

On siinä sitten lähtökohta"keskustelulle".... ja sitten ihmetellään, kun ei muut muka ole kertoneet näkemyksiään ja määrittelyitään. 

Aikamoisen absurdia.

Ovat kyllä kertoneet.

 

ps. Homoseksuaalisuuden määritelmästä ei ole erimielisyyttä, enpä olisi arvannut että sekin pitäisi erikseen tänne kirjoittaa: Seksuaalinen suuntautuminen samaa sukupuolta olevia kohtaan. Noin, nyt sekin on täällä.

Eri näkemyksiä on sen sijaan siinä, miten sukupuolen ja sen määrittelyn käsittää kokonaisuudessaan. Antaako sosiaaliselle sukupuolelle tai sukupuoli-identiteelille (joka poikkeaa biologisesta), millaisen merkityksen. Tai hyväksyykö ja pystyykö kunnioittamaan sitä, että joku toinen antaa omassa elämässään isomman merkityksen näille em. asioille kuin itse. Onko sitä mieltä, että kaikkein pitää ajatella ja kokea tämä asia samalla tavalla. Mm. näistä asioista on käyty keskustelua.

"ps. Homoseksuaalisuuden määritelmästä ei ole erimielisyyttä, enpä olisi arvannut että sekin pitäisi erikseen tänne kirjoittaa: Seksuaalinen suuntautuminen samaa sukupuolta olevia kohtaan. Noin, nyt sekin on täällä.

Eri näkemyksiä on sen sijaan siinä, miten sukupuolen ja sen määrittelyn käsittää kokonaisuudessaan."

Kumosit juuri oman argumenttisi. Jos sukupuoli ja suuntautuminen eivät pohjaudu biologiseen sukupuoleen, niin homoseksuaalisuutta ei käsitteellisesti ole olemassa eikä konkreettisestikaan, jos homoseksuaaleja painostetaan seksiin ja suhteisiin vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa.

Onko sinua siis painostettu seksiin ja suhteeseen trans-ihmisen kanssa?

Seksiin painostaminen on laitonta ja jokaisella on oikeus valita kumppaninsta, tietenkin.

Sellaisen yhteiskunnallisen ilmapiirin luominen, jossa ei ole sopivaa tehdä eroa oikean naisen ja transidentifioituvan naisen välillä, on painostamista.

Transeista kieltäytyvien henkilöiden syyttäminen transfobiasta on painostamista.

Transeista kieltäytyvien henkilöiden nimittely genitaalifetisistiksi, vulvafanaatikoksi, bioessentialiksi tai seksuaaliseksi rasistiksi on painostamista.

Peniksellisen ja vulvallisen henkilön välisen suhteen väittäminen homoseksuaalisuudeksi on painostamista.

Transeista kieltäytyviä henkilöitä suomiva ulostulo on painostamista.

Tarinoiminen raskaanaolevista homomiehistä ja miesten kanssa seksiä harrastavista lesboista on painostamista.

Painostamista on monenlaista ja toistaiseksi se kohdistuu enimmäkseen homoseksuaaleihin, erityisesti lesbonaisiin.

Moni queer-nuori idetifioituu aseksuaaliksi, jotta hänellä olisi validi syy kieltäytyä transkumppaneista. 

Moni biseksuaali tai heteroseksuaali esittää lesboa tai homoa transkumppanin identiteetin validoimiseksi.

Sen verran olen tekemisissä queer-väen kanssa että voin vain ihmetellä, mistä revit näitä väitteitä. 

Onko sun kweer-porukoissa sitä ajattelua, että jos parisuhteen toinen osapuoli identifioituu muunsukupuoliseksi, niin kyseessä on kweer-suhde, vaikka ulospäin näyttävät perusheteropari? Ja muuttuuko heteromies kweeriksi, jos hänen vaimonsa identifioituu naarasmuusuksi? Tällaistakin on tullut vastaan.

Vierailija
662/664 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä sukupuolisekoilu, erityisesti muunsukupuolisuus, korreloi vahvasti:

a) naissukupuolen

b) vasemmistolaisuuden

c) kulttuurialan

d) nuoren iän ja

e) autismikirjolle kuulumisen kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/664 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuoli 

Sukupuoli-identiteetti

 

Toimii.

Sukupuoli

Biologinen sukupuoli

Kas, sekin toimii

Missä tilanteissa näitä käytetään. Biologista sukupuolta tarvitaan monissa arkisissa tilanteissa sekä esim. lääkärissä. Missä sitä omaa tuntemusta on pakko tuoda esiin?

Biologista sukupuolta tarvitaan tietenkin esim. lääkärissä, mutta on tärkeää muistaa, ettei se tarkoita samaa kuin syntymässä määritetty sukupuoli. Kun hormonihoito on jatkunut vuosia, esim. transmiehen sydänkohtauksen oireet vastaavat miesten oireita ja transnaisen oireet naisten oireita. Transmies ei tarvitse rintasyöpäseulontoja, jos rinnat on poistettu, kun taas transnainen tarvitsee, koska rinnat kasvavat hormonihoidon myötä. Joitakin eroja toki on;  esim. transnainen ei voi sairastua kohdunkaulan syöpään.

Vierailija
664/664 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolen mukaaan tehdään erittelyä esim julkisissa tiloissa (puhuhuoneet, laki, vankilat, urheilu etc) johtuen biologisista eroista Y-kromosomin omaavien ja ei Y-kromosomia omaavien välillä. 

Sukupuoli-identiteetti puolestaan on hyvin häilyvä käsite, joka voi hyvin olla olemassa mutta koska sillä ei ole mitään konkreettista merkitystä mihinkään paitsi ehkä kahvipöytäkskustelussa aiheena. Se ei perustu mihinkään muuhun kuin kantajansa senhetkiseen mielentilaan eikä sitä myöskään voida sitoa mihinkään pysyvään niin sillä ei pidä olla mitään merkitystä missään virallisissa yhteyksissä. 

Olen intersukupuolinen transnainen. Minulla ei ollut täydellistä pojan murrosikää, äänenmurros, karvoituksen lisääntyminen ja sukuelinten kehittyminen kyllä, mutta ruumiinrakenteeni ei koskaan miehistynyt, lähinnä lantio leveni kuten tytöillä. Sukupuolenkorjaukseni on vasta alkuvaiheessa, mutta kun hormonihoito on jatkunut muutaman vuoden ja sukupuolenkorjausleikkaus tehty, miten Y-kromosomilla olisi vaikutusta esim. pukuhuoneissa ja vankiloissa, ei kai munasarjojen ja kohdun puute niihin vaikuta? Urheilu ei minua kiinnosta, mutta tuskin saisin siinäkään etua, koska luustoni, lihaksistoni, keuhkoni ym. ovat naistyyppiset. En tietenkään väitä, että transnaisilla olisi yleensä tämä tilanne, koska suurin osa ei ole intersukupuolisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme