Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isät väsyvät nyt eri tavalla kuin ennen, sanoo perhetutkija

Vierailija
07.06.2026 |

Mikä se nyt sitten isiä nyt väsyttää eri tavalla kuin ennen?

Näin jutussa ainakin väitetään:

Maailmantilannekin voi vaikuttaa isien kuormitukseen. ”On pandemiaa ja sotaa – kyllä ne kaikki vaikuttavat ihmisten mieleen”, tutkija Petteri Eerola sanoo.

https://www.hs.fi/elama/art-2000012000989.html

Kommentit (444)

Vierailija
141/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, tätä ketjua lukiessa olen lopultakin vakuuttunut siitä, että perhe-elämä ei ole minua varten, enkä kyllä tarvitse miestäkään mihinkään, jos se on tuollaista.

Vierailija
142/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tätä ketjua lukee näistä naisten valituksista, niin herää kysymys, miksi olette paskojen miesten kanssa. Eikö olisi helpompaa olla ilman niitä. Miksi tyytyä paskaan. Vai eikö tasonne riitä muuhun?

Eihän täällä ole naiset valittaneet paskoista miehistä. Itse kerroin, että oma mies ei hoitanut lapsia, mutta että mies oli vanhanliiton miehiä ja tapahtumat jo 90-luvulta. Jos olisin saanut lapset nyt, ei tuollaista miestä varmaan edes olisi, joka ei yhtään lastaan hoida. Ajat on muuttuneet.

Mieheni oma isä oli mies, joka ei koskaan ollut pitänyt omia lapsiaan edes kertaakaan sylisään, saatika heihin muutenkaan koskenut. Ja tällaisia miehiä oli ennen varmaan paljon. Oma mies ruinasi lasta yli 10 vuotta, enkä kyllä tajunnut, että hän oli ajatellut asian niin, että se lapsen hoitaminen on sitten kokonaan minun hommia. itse, kun olin kasvanut ihan eri ympyröissä, enkä tajunnut, että joku ulkoistaa lapsen hoitamisen ja kasvattamisen kokonaan naisväelle. 

Toivon todella, ettei noin ajattelevia miehiä enää ole.  Tai ainakaan he eivät halua tulla isäksi. 

Mun isoisä ei koskaan pitänyt isääni sylissä. Omasta isästäni tuli toisenlainen. Ei läheisyys ole koskaan ollut isälle luontaista, mutta hän on opetellut siihen. Minä olen syntynyt -90. Vaarini (äidin isä) taas piti lapsiaan ja meitä lapsenlapsia paljon sylissä ja helli meitä. Äitini oli tottunut siihen, että lapsia hellitään niin pisti isäni opettelemaan. En ole onneksi joutunut kärsimään kylmästä isästä. Vaihtoi vaipat ja hoivasi meitä lapsia kun oltiin kipeitä. Ihminen voi valita toisin kuin mihin on kasvanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi, tätä ketjua lukiessa olen lopultakin vakuuttunut siitä, että perhe-elämä ei ole minua varten, enkä kyllä tarvitse miestäkään mihinkään, jos se on tuollaista.

Ei se ole, älä huoli. Täällä kovinta ääntä pitää lapsettomat ja onnettomassa liitossa elävät. 

Vierailija
144/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä muistan, että mun isä oli väsynyt kun olin pieni. Olen syntynyt -90. Isä hoiti meitä lapsia ja kotia siinä missä äitikin. Jotenkin isä sitten kuitenkin jaksoi. Isoisä ihmetteli sitä miksi isä "joutui" hoitamaan omia lapsiaan. No siksi kun halusi :D

Niinpä niin, siksi kai niitä lapsia hankitaankin, että saa olla niiden kanssa ja hoitaa niitä. Vaikka se totta kai onkin raskasta.

Ja siksi vanhemmat tarvitsevat välillä lapsivapaata aikaa! Olimme syyslomat mummin ja vaarin luona ja kesäisin pari viikkoa. Vanhemmat saivat levätä sen aikaa, että jaksoivat olla muuten meidän kanssa. Isovanhemmat oli meille läheisiä niin oltiin siellä mielellään ihan pienestä lähtien. Mummi tuli aina välillä viikoksi meille hoitamaan meitä, kun ei hänellä ollut muutakaan tekemistä. Kaikilla ei ole tällaista tukiverkkoa ja siksi lapsia pidetään päiväkodissa pitempään. Tai sitten vanhemmat uupuvat ihan täysin.

Vierailija
145/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä muistan, että mun isä oli väsynyt kun olin pieni. Olen syntynyt -90. Isä hoiti meitä lapsia ja kotia siinä missä äitikin. Jotenkin isä sitten kuitenkin jaksoi. Isoisä ihmetteli sitä miksi isä "joutui" hoitamaan omia lapsiaan. No siksi kun halusi :D

Niinpä niin, siksi kai niitä lapsia hankitaankin, että saa olla niiden kanssa ja hoitaa niitä. Vaikka se totta kai onkin raskasta.

Ja siksi vanhemmat tarvitsevat välillä lapsivapaata aikaa! Olimme syyslomat mummin ja vaarin luona ja kesäisin pari viikkoa. Vanhemmat saivat levätä sen aikaa, että jaksoivat olla muuten meidän kanssa. Isovanhemmat oli meille läheisiä niin oltiin siellä mielellään ihan pienestä lähtien. Mummi tuli aina välillä viikoksi meille hoitamaan meitä, kun ei hänellä ollut muutakaan tekemistä. Kaikilla ei ole tällaista tukiverkkoa ja siksi lapsia pidetään päiväkodissa pitempään. Tai sitten vanhemmat uupuvat ihan täysin.

Ei tarvitse. Toki on kiva, jos sellaistakin on, mutta ei sitä tarvitse, jos on perusasiat kunnossa ja vanhemmuus ei ole hukassa. 

Vierailija
146/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni isä väsyy jos vaimo pihtaa. Sitten tulee ero tai otettava tyttöystävä sivusuhteeseen.

Tämä. Ei montaa minuuttia vie naiselta, ja mies olisi taas hyvällä mielellä ja palvelisi naistakin eri tavalla. Itsekkyys on nykyäajan spitaali, "ei huvita puolison parhaaksi uhrata paria minuuttia" mutta tapitetaan tunteja jotai instagrameja kännykästä ja vaaditaan joogat, jumpat ja heppatunnit.. Sairasta, mies ei paljon tarvitse eli perustarpeet tyydyttyy niin hän jaksaa olla moitteeton aviomies ja isä taas. Onneksi on paljon myös hyviä vaimoja ja äitejä.

Vaikka ihan suuseksiä pari minuuttia illalla lasten nukahdettua, hyvin pienin asioin mies pysyy tyytyväisenä. Ihmetyttää kun ei joku viitsi pientä hetkeä illasta antaa puolisolleen huomiota, sitten ihmetellään kun tulee ero ja mies saattaa sanoa, että pihtausta kestänyt jopa kuukausia tai vuosia(!).

Kyllä. Hyvän miehen tulee hoitaa koti ja lapset ja kyetä antamaan naiselle kunnon orkut. Mielellään suuseksillä, sillä ei se pippeli tuo suurimmassa osassa tapauksista nautintoa naiselle. 

Ei ole miehille ongelma, jos nainen mukana ja uskaltaa kertoa mitä halua. Ajatusten lukukiota miehet ei ole.

Vierailija
147/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minua isänä väsyttää pääasiassa se että puolisoni ei hoida vastuunpuolikastaan perheestämme millään rintamalla. Ei taloudellisella, ei vastuunkannon osalta, eikä käytännön tekemisen tasolla.

Tuohan se on ollut naisten kohtalo jo iät ja ajat. Monet miehet on ryypänneet rahansa ja kotona ei ole käyty kuin räyhäämässä. perheen elatus ja kaikki on jäänyt naisen harteille. 

Suomessa naiset on oikeastaan aina osallistuneet perheen elättämiseen. Ennen naiset hoiteli maataloudessa karjan ja maitotili tuli miehen tilille. ja hoitivat kaikki sisätyöt ja kodinhoidon, olivat peltotöissä ja hoitelivat kasvimaat.  Ja tehtaissa on käyty töissä. Harva mies on ennekään kokonaan perhettään elättänyt. Suomessa naiset on olleet aina työelämässä mukana.  

Ehkä se hetki oltu kotona, kun lapset on olleet vauvoja, mutta esim 70-luvulla äitiysloma oli 3kk ja sen jälkeen vauva hoitoon ja äiti töihin. Imettämässä käytiin ruokatunnilla jos hoitopaikka oli tarpeeksi lähellä.

Kaupungeissa naiset ovat työskennelleet myös pyykkäreinä - pesseet varakkaampien pyykkejä, kun ei ollut pesukoneita - siivoojina, kotiapulaisina, ompelijoina...

Mutta nykyajan vanhempien väsymyksestä minulla on käsitys, että nykyaika väsyttää yleensä molempia vanhempia. Ensinhän huomattiin äitien väsymys ja nyt on todettu että isiäkin väsyttää.

Ehkä näistä asioista ei aiemmin vaan puhuttu. Omasta lapsuudestani 60-luvulta muistan vain sen, että miehillä oli yleensä lyhyt pinna lasten kanssa. Mutta kuulemma silloinkin oli myös leppoisia isiä.

Vierailija
148/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tätä ketjua lukee näistä naisten valituksista, niin herää kysymys, miksi olette paskojen miesten kanssa. Eikö olisi helpompaa olla ilman niitä. Miksi tyytyä paskaan. Vai eikö tasonne riitä muuhun?

Eihän täällä ole naiset valittaneet paskoista miehistä. Itse kerroin, että oma mies ei hoitanut lapsia, mutta että mies oli vanhanliiton miehiä ja tapahtumat jo 90-luvulta. Jos olisin saanut lapset nyt, ei tuollaista miestä varmaan edes olisi, joka ei yhtään lastaan hoida. Ajat on muuttuneet.

Mieheni oma isä oli mies, joka ei koskaan ollut pitänyt omia lapsiaan edes kertaakaan sylisään, saatika heihin muutenkaan koskenut. Ja tällaisia miehiä oli ennen varmaan paljon. Oma mies ruinasi lasta yli 10 vuotta, enkä kyllä tajunnut, että hän oli ajatellut asian niin, että se lapsen hoitaminen on sitten kokonaan minun hommia. itse, kun olin kasvanut ihan eri ympyröissä, enkä tajunnut, että joku ulkoistaa lapsen hoitamisen ja kasvattamisen kokonaan naisväelle. 

Toivon todella, ettei noin ajattelevia miehiä enää ole.  Tai ainakaan he eivät halua tulla isäksi. 

Mun isoisä ei koskaan pitänyt isääni sylissä. Omasta isästäni tuli toisenlainen. Ei läheisyys ole koskaan ollut isälle luontaista, mutta hän on opetellut siihen. Minä olen syntynyt -90. Vaarini (äidin isä) taas piti lapsiaan ja meitä lapsenlapsia paljon sylissä ja helli meitä. Äitini oli tottunut siihen, että lapsia hellitään niin pisti isäni opettelemaan. En ole onneksi joutunut kärsimään kylmästä isästä. Vaihtoi vaipat ja hoivasi meitä lapsia kun oltiin kipeitä. Ihminen voi valita toisin kuin mihin on kasvanut.

Luulen että aina on ollut monenlaisia isiä: jotkut ovat olleet etäisiä, jotkut helliviä, jotkut väkivaltaisiakin. Muistan että jo noin 40 vuotta sitten puhuttiin nykyisien olevan erilaisia kuin aiemmin, osallistuvan enemmän lastensa hoitamiseen ja kotitöihin

Vierailija
149/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Toki on kiva, jos sellaistakin on, mutta ei sitä tarvitse, jos on perusasiat kunnossa ja vanhemmuus ei ole hukassa. 

Ei se, että ihminen tarvitsee lapsivapaata aikaa, tarkoita sitä että vanhemmuus on hukassa. Ihmisillä on töitä eri vaativuusasteilla ja toiset lapset on helpompia ja toiset vaikeampia. Aika yksisilmäistä väittää, että tarve saada välillä olla ilman lapsia johtuisi huonosta vanhemmuudesta. Mun isällä esim. oli reilusti tavallista vaativampi työ. Oli kuitenkin kotona 100% läsnä, vaikka olisi töissä ollut mitä.

Vierailija
150/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan työt jakaantuu mirsten ja naisten kedken nykyisin tasan. Eli arvon ladyt...on aika lopettaa se uhriutuminen. Suomen osalta siihen ei oo mitään aihetta.  

Näkis vaan. Kyllä ne ipanat edelleen on eniten äitinsä kaitsemia ja kotitöistä luistaa aika  moni mies. 

Nykyään toki asiat on paremmin, kuin ennen, mutta parannettavaa monella miehellä on.

Tilastokeskuksen ajankäyttötutkimus kertoo vähän muuta:

"työlliset miehet käyttävät jopa hieman enemmän aikaa lastenhoitoon kuin työlliset naiset"

https://stat.fi/fi/julkaisu/cku2d1we88fu70b506ua4x5tp

Sikäli olet oikeassa, että onhan yh-äitejä paljon enemmän kuin yh-isejä, ja nainen jää useammin kotiin lasten kanssa kuin mies, joten kokonaisuutena naiset käyttävät varmaan lastenhoitoon enemmän aikaa. 

Siinä Tilastokeskuksen ajankäyttötutkimuksessa voi merkitä vain yhden tekemisen yhdelle ajanjaksolle. Jos laitat ruokaa ja samalla vahdit lapsia, yleensä ihminen merkitsee laittavansa ruokaa. Mies voi maata puhelimella ja merkitä sen lasten kanssa olemiseksi, vaikka tosiasiassa keittiössä ruokaa laittava vaimo joutuu kokkaamisen ohessa selvittämään lasten riidat ja vaihtamaan vaipat.

Vierailija
151/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan työt jakaantuu mirsten ja naisten kedken nykyisin tasan. Eli arvon ladyt...on aika lopettaa se uhriutuminen. Suomen osalta siihen ei oo mitään aihetta.  

Näkis vaan. Kyllä ne ipanat edelleen on eniten äitinsä kaitsemia ja kotitöistä luistaa aika  moni mies. 

Nykyään toki asiat on paremmin, kuin ennen, mutta parannettavaa monella miehellä on.

"työlliset miehet käyttävät jopa hieman enemmän aikaa lastenhoitoon kuin työlliset naiset"

Sikäli olet oikeassa, että onhan yh-äitejä paljon enemmän kuin yh-isejä, ja nainen jää useammin kotiin lasten kanssa kuin mies, joten kokonaisuutena naiset käyttävät varmaan lastenhoitoon enemmän aikaa. 

Siinä Tilastokeskuksen ajankäyttötutkimuksessa voi merkitä vain yhden tekemisen yhdelle ajanjaksolle. Jos laitat ruokaa ja samalla vahdit lapsia, yleensä ihminen merkitsee laittavansa ruokaa. Mies voi maata puhelimella ja merkitä sen lasten kanssa olemiseksi, vaikka tosiasiassa keittiössä ruokaa laittava vaimo joutuu kokkaamisen ohessa selvittämään lasten riidat ja vaihtamaan vaipat.

Sä voit keksiä omasta päästäsi sinulle sopivia selityksiä, mutta ei se tarkota, että ne muuttuvat sillä todeksi. Pitäisi olla näyttöä siitä, että on juuri tuosta kyse. 

Vierailija
152/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pandemiaa ja sotaa, kyllähän se väsyttää?

Kulkutauteja ja sotia oli ennenkin ja ennen isät jopa joutuivat sotimaan. 

Vierailija
153/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä voit keksiä omasta päästäsi sinulle sopivia selityksiä, mutta ei se tarkota, että ne muuttuvat sillä todeksi. Pitäisi olla näyttöä siitä, että on juuri tuosta kyse. 

Koko tutkimus perustuu omailmoitukseen. On tunnettu tosiasia, että ns. tärkwiksi koetguihin asioihin kuten töihin ja liikuntaan käytettyä aikaa liioitellaan tutkimuksissa.

Vierailija
154/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko tutkimus perustuu omailmoitukseen. On tunnettu tosiasia, että ns. tärkwiksi koetguihin asioihin kuten töihin ja liikuntaan käytettyä aikaa liioitellaan tutkimuksissa.

Molemmat voivat liioitella, joten ongelmaa ei ole.

Vierailija
155/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni isä väsyy jos vaimo pihtaa. Sitten tulee ero tai otettava tyttöystävä sivusuhteeseen.

Tämä. Ei montaa minuuttia vie naiselta, ja mies olisi taas hyvällä mielellä ja palvelisi naistakin eri tavalla. Itsekkyys on nykyäajan spitaali, "ei huvita puolison parhaaksi uhrata paria minuuttia" mutta tapitetaan tunteja jotai instagrameja kännykästä ja vaaditaan joogat, jumpat ja heppatunnit.. Sairasta, mies ei paljon tarvitse eli perustarpeet tyydyttyy niin hän jaksaa olla moitteeton aviomies ja isä taas. Onneksi on paljon myös hyviä vaimoja ja äitejä.

Monilla naisilla tulee se läheisyyskiintiö täyteen siinä, kun koko päivän on joku lapsista roikkunut kimpussa. Etenkin vauva, joka on tissillä ja lähes jatkuvasti syliä vauva. Illalla tekee mieli vaan olla ihan omassa kuplassa.

Kyllä minä kaipasin mieheltäni juurikin halauksia ja läheisyyttä (en kyl muuta) kun oli vauva ja taapero. Jatkuvasti toinen tai molemmat sylissä. Vauva herätti yölläkin joka toinen tunti. Olin väsynyt. 

Vierailija
156/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minua isänä väsyttää pääasiassa se että puolisoni ei hoida vastuunpuolikastaan perheestämme millään rintamalla. Ei taloudellisella, ei vastuunkannon osalta, eikä käytännön tekemisen tasolla.

Tuohan se on ollut naisten kohtalo jo iät ja ajat. Monet miehet on ryypänneet rahansa ja kotona ei ole käyty kuin räyhäämässä. perheen elatus ja kaikki on jäänyt naisen harteille. 

Suomessa naiset on oikeastaan aina osallistuneet perheen elättämiseen. Ennen naiset hoiteli maataloudessa karjan ja maitotili tuli miehen tilille. ja hoitivat kaikki sisätyöt ja kodinhoidon, olivat peltotöissä ja hoitelivat kasvimaat.  Ja tehtaissa on käyty töissä. Harva mies on ennekään kokonaan perhettään elättänyt. Suomessa naiset on olleet aina työelämässä mukana.  

Ehkä se hetki oltu kotona, kun lapset on olleet vauvoja, mutta esim 70-luvulla äitiysloma oli 3kk ja sen jälkeen vauva hoitoon ja äiti töihin. Imettämässä käytiin ruokatunnilla jos hoitopaikka oli tarpeeksi lähellä.

No ei minua mitenkään lohduta tietää että nykynaiset livistävät vastuustaan, kuten joku mies joskus ennen.

En ole ollut isä silloin menneisyydessä, joten pointtisi menee ohi mitä jorinallasi on tekemistä nykypäivän kanssa.

No jos sinä olet valinnut vaimosi huonosti niin eihän sille mitään voi.  Suurin osa naisia hoitaa hommansa edelleen moitteettomasti. Ite oot valinnu ristisi.  Turha valittaa ja varsinkaan yleistää. 

Mutta miehistä ei ennen oikeastaan kukaan tehnyt mitään kotitöitä saatikka hoitaneet lapsiaan, joten naiset eivät edes voineet valita siinä suhteessa. 

Laiska vaimo on miehen vika ja ei saa yleistää, mutta kaikki miehet ainakin ennen oli laiskoja?

Nyt yleistän ainakin sen verran että naisen logiikka on lapsen tasolla.

Annoit sit todella hyvän esimerkin miehen logiikasta😂

Vierailija
157/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä. Miesten mielestähǎn äideillä on ollut lokoisat olot kotona lasten kanssa kóllötellessä. Miten niitä nyt uuvuttaa ne samat helpot hommat? Perin outoa.

Koska edelleen miehellä on useimmiten suurempi taloudellinen nettovastuu perheestä. Ja naiset edelleen lokkeina JA lisäksi nyt muukin taakka valuu miehille enemmän ja enemmän.

Kyllä se on niin, että nykyään se töissä käyvä nainenkin maksaa ihan yhtälailla yhteisistä kuluista. Monesti nainen maksaa myös sellaisia asioita, joita ei edes välttämättä huomaa, mutta on yllättävän suurista summista kyse eli lasten vaatteet ja kengät. Kasvavassa iässä oleva lapsi tarvitsee aika paljon vuodenkin aikana uusia vaatteita ja jos haluaa laadukasta ja menossa kestävää, niin ne maksaa käytettynäKIN. 

Aina ihmetyttää tuo miehen suurempi vastuu tuloista. Jos miehille yleisesti maksetaan enemmän, niin yleisesti miehen palkka on suurempi. Ei se sitä työmäärä katso. Mutta keskimäärin se palkkaero on 300-400e, eli miten noin "valtavan summan" saaminen väsyttää?

Vierailija
158/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä. Miesten mielestähǎn äideillä on ollut lokoisat olot kotona lasten kanssa kóllötellessä. Miten niitä nyt uuvuttaa ne samat helpot hommat? Perin outoa.

Aivan :D Pyykitkin ilmestyy puhtaana kaappiin, kuin vain nappia painaa (vauvalta luettua, varmasti miehen kirjoittamaa, joka ei ole koskaan pessyt pyykkiä)  Kaikki työ mitä ei itse joudu tekemään, ei tunnu missään ja sitä luulee, että ne ihan itsestään tapahtuu. Esim lapsen hoito, joka on juuri oppinut kävelemään, mutta ei osaa vielä varoa mitään käy todellakin työstä. Mutta jos ei se lapsen perässä ole koskaan juossut ja vahtinut, ei todellakaan ymmärrä, mikä vastuu ja urakka siinä on. Se ipanahan tulee pää edellä sohvalta alas heti, kun silmä välttää tai vetää päällensä jotakin kuumaa tai painavaa tai hukkuu pihalla lätäkköön.  Sitä on vahdittava joka sekunti silmä kovana ja herpaantumatta.  Ja tämän päälle tietenkin teet ne kaikki muutkin hommat. 

Hoidan tällä hetkellä lapsenlastani, 1+ vuotiasta. On kyllä todellakin kova homma. Tämä on intensiivistä, enkä tee kotihommia ohessa, kuin välttämättömimmän. Iltaisin olen todella väsynyt ja nukkumaan pakko mennä heti ysin jälkeen. 

Homma on ihanaa ja raskasta yhtä aikaa.

Vierailija
159/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti edelleen naiset kantaa 95-% ellei 100% vastuun perheen metatöistä. Tämä jos mikä kuormittaa. Hyvä vaan jos jotain ees vähän kuormittavaa valuu muös miehille. Jotain mikä oli ennen naisilla. 

Tämähän se naisten asenne on. Kaikki tietää, ettei tämä ole totta. Mutta näin naiset toisilleen uskottelee.

Meillä nainen halusi keskustella kanssa näistä meta-töiden jakautumisesta, kun sille muka jäi aina kaikki. Mä kyllä mielestäni tein oman osani. No laitettettiin hommat paperille ja työt puoliksi. Töitä ei enää jaeta miesten ja naisten hommiin, vaan molemmat tekee molempia. No mikä sitten oli lopputulos? Mun vapaa-aikani lisääntyi. Nyt nainen kitisee asiasta, mutta en enää jaksa sitä edes kuunnella.

Tällaisia ulostuloja, kun ei ole mitään käsitystä, mitä metatyö tarkoittaa.

Vierailija
160/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti edelleen naiset kantaa 95-% ellei 100% vastuun perheen metatöistä. Tämä jos mikä kuormittaa. Hyvä vaan jos jotain ees vähän kuormittavaa valuu muös miehille. Jotain mikä oli ennen naisilla. 

Tämähän se naisten asenne on. Kaikki tietää, ettei tämä ole totta. Mutta näin naiset toisilleen uskottelee.

Meillä nainen halusi keskustella kanssa näistä meta-töiden jakautumisesta, kun sille muka jäi aina kaikki. Mä kyllä mielestäni tein oman osani. No laitettettiin hommat paperille ja työt puoliksi. Töitä ei enää jaeta miesten ja naisten hommiin, vaan molemmat tekee molempia. No mikä sitten oli lopputulos? Mun vapaa-aikani lisääntyi. Nyt nainen kitisee asiasta, mutta en enää jaksa sitä edes kuunnella.

Eiköhän sun vapaa-aika ole aina kulunut  täällä vauvalla. Naista ei ole.  Vai onko nytkin niin, että vaimo hoitaa lasta ja sinä vietät "lisääntynyttä" vapaa-aikaasi heti aamutuimaan vauvalla?

Villi veikkaus. Ei ole naista, eikä perhettä.

Mahdatko edes tietää mitä ne meta-työt oikeasti lapsiperheessä on. 

Yritäpä palsta mamma uudestaan.

Jäin lapsen kanssa kotiin, kun naisella oli paremmat tulot. Joten älä kana siinä kotkota yhtään. Tiedän kuule tasan tarkkaan, mitä niillä meta-töillä tarkoitetaan. Siksi mulla sitä vapaa.aikaa nyt enemmän onkin. Voi kun sinäkin naisena kuvittelet tietäväsi aivan kaiken.

ps. olen kesälomalla...

Todella sääli mielikuuvitusvaimoa ja lasta. Edes mielikuvitushenkilöt eivät ansaitse tuollaista puolisoa ja isää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi