Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isät väsyvät nyt eri tavalla kuin ennen, sanoo perhetutkija

Vierailija
07.06.2026 |

Mikä se nyt sitten isiä nyt väsyttää eri tavalla kuin ennen?

Näin jutussa ainakin väitetään:

Maailmantilannekin voi vaikuttaa isien kuormitukseen. ”On pandemiaa ja sotaa – kyllä ne kaikki vaikuttavat ihmisten mieleen”, tutkija Petteri Eerola sanoo.

https://www.hs.fi/elama/art-2000012000989.html

Kommentit (444)

Vierailija
101/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska ketju. Nyt kun yhä useampi isä osallistuu lasten hoitoon ja perhearkeen ja yhdistää tähän työn ja uran vaatimukset, niin naiset tulevat joukoittain ivaamaan, jos tämä kombo väsyttää. 

Eli perhearki ei voi siis väsyttää. Ehkäpä naiset nyt lopettavat aiheesta valittamisen kun tulivat paljastaneeksi, ettei se mitenkään raskasta ole. 

Äläpäs vääristele. Täällä ei yksikään nainen ole väittänyt, etteikö perhearki muka väsyttäisi.

En ole lukenut yhtään ivaamista siitä, ettekö perhearki väsyttäis, mutta sitä on kyllä sanottu, että miesten mielestä arki ei ole ollut väsyttävää niin kauna, kun miehen ei ole tarvinnut siihen osallistua.  Nyt sitten se onkin, kun miehenkin pitää osallistua.  Naiset on tienneet aina, että pikkulapsiarki väsyttää. 

Vierailija
102/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tätä ketjua lukee näistä naisten valituksista, niin herää kysymys, miksi olette paskojen miesten kanssa. Eikö olisi helpompaa olla ilman niitä. Miksi tyytyä paskaan. Vai eikö tasonne riitä muuhun?

Ei näillä ketjun valittajilla ole miestä, lasta eikä perhettä. Tää palsta on niille terapeuttista apua. Pääasia on, että pääsee haukkumaan miehiä ja uhriutumaan. Luojan kiitos, että tosielämän naiset eivät ole samanlaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kodinhoito ja lastenhoito kuuluu naiselle! Miehen tehtävä on käydä palkkatöissä ja tuoda leipä pöytään! Kannatan perinteisiä hyviä sukupuolirooleja, että mies käy töissä ja nainen on kotona!

Ja höpöhöpö. Onneksi naisilla on varaa valita mennään töihin vaiko jäädä kotiin. Itse suostuisin kotiäidiksi vain jos saisin saman eläkkeen kun töissä ollessa ja samat edut sekä tauot lastenhoidosta ja miehen pitäisi tienata ainakin yli 20 000 e/ kk.

Miksi pitäisi tienata 20000€? Kun heittää tämmöisiä, kannattaisi pyrkiä kuitenkin järjen käyttöön ja faktapohjaan. 

Ilmeisesti heillä silloin perheen elintaso pysyisi samana verrattuna siihen, että kumpikin käy töissä.

Hyvin huomaa ettei asiaan ole lainkaan tutustunut siis. Sitähän mä peräänkuulutin, faktapohjaa. Toki arvasin, että täällä sitä ei voi odottaa. 

Jos hän tienaa nyt 10000€/kk ja miehensä samoin, se nyt vielä kerro mitään kuluista tai elintasosta, pihumattakaan eläkekertymästä. On siis ihan typerää heittää, että toisen kotiin jäädessä toisen pitää tienata sama kyin kotiin jäänyt tienaisi. 

Vierailija
104/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tätä ketjua lukee näistä naisten valituksista, niin herää kysymys, miksi olette paskojen miesten kanssa. Eikö olisi helpompaa olla ilman niitä. Miksi tyytyä paskaan. Vai eikö tasonne riitä muuhun?

Enemmän tässä miehet ovat valittaneet huonoista vaimoistaan.

Vierailija
105/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni isä väsyy jos vaimo pihtaa. Sitten tulee ero tai otettava tyttöystävä sivusuhteeseen.

Tämä. Ei montaa minuuttia vie naiselta, ja mies olisi taas hyvällä mielellä ja palvelisi naistakin eri tavalla. Itsekkyys on nykyäajan spitaali, "ei huvita puolison parhaaksi uhrata paria minuuttia" mutta tapitetaan tunteja jotai instagrameja kännykästä ja vaaditaan joogat, jumpat ja heppatunnit.. Sairasta, mies ei paljon tarvitse eli perustarpeet tyydyttyy niin hän jaksaa olla moitteeton aviomies ja isä taas. Onneksi on paljon myös hyviä vaimoja ja äitejä.

Eli oman vaimon saisi rais'kata aina kun mies haluaa? Mitä nainen tuosta suhteesta saisi? Kauhua, kipua, järkkyvän mielenterveyden, kun oma mies rais'kaa jatkuvasti. 

Mies joka on sitä mieltä, että vaimon saa rais'kata, jotta mies jaksaa pysyä hyvällä tuulella, ei kyllä vaimoa tarvitse.  Siis ihan sairasta. 

Miten joku voi ajatella noin. 

Oisko mitään, että se mies tekee oman osansa ja nainenkin jaksaa sitten sitä seksiä harrastaa ihan omasta halustaan.

Miten mies joka muka "rakastaa"  vaimoaan, edes voisi kuvitella, että nauttii seksistä, josta tietää, että nainen samalla kärsii ? Voiko joku oikeasti olla noin ITSEKÄS ja sitten vielä olla sitä mieltä, että se vaimo on itsekäs, jos ei suostu seksiin ilman omaa halua.

Miten kauan mies, joka noin ajattelee olisi itse onnellinen ja halukas, jos joku kävisi työntelemässä hänen persreikään kaulinta, vaikka mies ei halua. Mutta kun se toinen olisi sitten pahalla päällä , jos ei aina halutessaan saa käydä tunkemassa sitä kaulinta sinne kakkoseen.  Kylläpäs olisi miehenkin mielestä ihana liitto ja ihana seksielämä.  Kaulinta persereikään vaikka ei halua, muuten toinen on pahalla päällä. Just.

Miten saat suihinoton yhdistettyä raiskaukseen? Olet juurikin yksi niistä vaimoista, johon mies sitten kyllästyy ja tyydyttää tarpeensa muualla. Ja sullekin se tulee sitten yllätyksenä.

Vierailija
106/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kodinhoito ja lastenhoito kuuluu naiselle! Miehen tehtävä on käydä palkkatöissä ja tuoda leipä pöytään! Kannatan perinteisiä hyviä sukupuolirooleja, että mies käy töissä ja nainen on kotona!

Ja höpöhöpö. Onneksi naisilla on varaa valita mennään töihin vaiko jäädä kotiin. Itse suostuisin kotiäidiksi vain jos saisin saman eläkkeen kun töissä ollessa ja samat edut sekä tauot lastenhoidosta ja miehen pitäisi tienata ainakin yli 20 000 e/ kk.

Miksi pitäisi tienata 20000€? Kun heittää tämmöisiä, kannattaisi pyrkiä kuitenkin järjen käyttöön ja faktapohjaan. 

Ilmeisesti heillä silloin perheen elintaso pysyisi samana verrattuna siihen, että kumpikin käy töissä.

Hyvin huomaa ettei asiaan ole lainkaan tutustunut siis. Sitähän mä peräänkuulutin, faktapohjaa. Toki arvasin, että täällä sitä ei voi odottaa. 

Jos hän tienaa nyt 10000€/kk ja miehensä samoin, se nyt vielä kerro mitään kuluista tai elintasosta, pihumattakaan eläkekertymästä. On siis ihan typerää heittää, että toisen kotiin jäädessä toisen pitää tienata sama kyin kotiin jäänyt tienaisi. 

Miksi hänen pitäisi tehdä tänne mitään kuluselvitystä? Eiköhän hän itse tiedä, minkä verran miehen pitäisi tienata, että käytössä oleva rahamäärä ja naisen eläkekertymä ei muutu. Summahan on jokaisella perheellä eri.

Vierailija
107/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isyys on nykyään niin harvinaista. Tuntuu olevan kuormittavat ajat vähän kaikille. 

On otsikkoa missä puhuttaisiin ihan vaan kaikista? "Kaikki ovat nyt ihan nääntyneitä", sanovat tutkijat.

Lainaus artikkelista: "Viime vuosina media on käsitellyt paljon äitiyttä, mutta keskustelusta on jäänyt se, miten paljon isyys ja isyyden vaatimukset ovat muuttuneet."

Voi kyynel. Että isän pitää osallistua nykyään ihan aikuisten oikeasti omien lastensa hoitoon ja kasvatukseen, ja se uuvuttaa. Samaan, mistä naiset ovat olleet aina vastuussa, ja eivät ole saaneet valittaa, tai muuten ovat olleet niitä huonoja äitejä. 

Minust on ok, että asiasta puhutaan ja jopa tutkitaan. Tän palstan urhot vaan kommentoivat todella typerästi.

Onneksi naisten ivalliset, kyseenalaistavat ja vähättelevät kommentit sitten ovat priimaa.

Vierailija
108/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska ketju. Nyt kun yhä useampi isä osallistuu lasten hoitoon ja perhearkeen ja yhdistää tähän työn ja uran vaatimukset, niin naiset tulevat joukoittain ivaamaan, jos tämä kombo väsyttää. 

Eli perhearki ei voi siis väsyttää. Ehkäpä naiset nyt lopettavat aiheesta valittamisen kun tulivat paljastaneeksi, ettei se mitenkään raskasta ole. 

Äläpäs vääristele. Täällä ei yksikään nainen ole väittänyt, etteikö perhearki muka väsyttäisi.

En ole lukenut yhtään ivaamista siitä, ettekö perhearki väsyttäis, mutta sitä on kyllä sanottu, että miesten mielestä arki ei ole ollut väsyttävää niin kauna, kun miehen ei ole tarvinnut siihen osallistua.  Nyt sitten se onkin, kun miehenkin pitää osallistua.  Naiset on tienneet aina, että pikkulapsiarki väsyttää. 

Tämä on varmaan sitä kuuluisaa naisen logiikkaa kun sanitaan että kun valtio mahdollistaa tai naistenlehdet väittävät, homma muuttuu yksilötasolla. 

Ihan samalla tavalla se mies osallistui aiemminkin, jos osallistui, kuin nytkin. Pätee myös naiseen. Yksilö joko osallistuu tai ei. 

Väittöisun yleisesti, että juuri tämä feministinen öyhötys, mikä johtaa siihen että mikään kelpaa kuitenkaan, tuottaa suuremmalla todennäköisyydellä miesten väsymiseen kuin muka osallistumisen lisääntyminen. 

Vierailija
109/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsevat taloudellisen elättäjän.

Vierailija
110/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ku nykyään isit hoitaa lapsia vastuullisemmin ku 60- ja 70-luvuilla.

On vanhempainvapaat

Meidän lapset syntyi vasta 90-luvulla, toki mies oli vanhanliiton miehiä ja ei kyllä hoitanut lapsia yhtään.  Nyt kun katsoo, miten isätkin hoitaa lapsiaan miettii, että miten paljon parempi on koko perheen olla, kun äiti ei ole väsymyksestä ja jatkuvasta univelasta johtuen , kuin kävelevä zombi.

Meidän lapsilla oli puolikuollut ja vuosikausia parin tunnin pätkittäisillä unilla nippa nappa tajuissaan oleva äiti. Harmittaa vieläkin lasten puolesta. 

Miksi lapsia oli pakko hankkia useita?

Vierailija
111/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat väsyvät nykyään enemmän kuin ennen ihan kaikissa sukupuolissa, monenlaisissa perheissä.

Olisi todella tärkeää, että vanhemmat puhuisivat keskenään oman työn kuormittavuudesta ja siitä, mitä haluaisivat kotona odottavan kun sinne töistä pääsevät. Jos toinen vanhempi on vanhempainvapaalla, hänelläkin saattaa olla toiveita edes hetkeksi saada omaa aikaa.

Aina ei tarvitse siivota keittiötä heti tai pyykätä ja taitella pyykit heti kuivuttua kaappiin. Elämä saa näkyä eikä toiselle kannata nalkuttaa tiskeistä pöydällä arkiviikkona.

Lisäksi jokaisen tulisi pohtia, onko älypuhelin kasvanut liiaksi käteen kiinni ja avautuuko televisio aina ruoka-aikaan ja siihen sitten jäädään loppuillaksi. On paljon keinoja, miten hermostoaan voi rauhoittaa yötä kohti ja miten saada aikaa mukavia asioita varten, eikä väsyneenä tuhlata harvoja kotituntejaan netin selaamiseen. Tai sohvalla jumittamiseen.

Työssä käyvä puoliso haluaa arvostusta ja huomiota ja niin haluaa myös kotivanhempi. Jos molemmat tietävät toistensa inhokki ja suokki kotityöt ja muut askareet niin eikö asioista voi sopia kaikkien hyvinvointia huomioiden.

Vierailija
112/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksikö väsyttää? Töissä jatkuva valppaus, vastuu ja ohjaaminen opettajana

Kotona jatkuva valppaus, vastuu, ohjaaminen ja hoitaminen.

Viikonloppuisin yöheräily vauvan kanssa, jotta vaimo saa nukkua. Arkisin yöheräily työstressin takia.

Se on kotona helpompaa, että lapsia on kaksi eikä 20. 

Nyt loman alettua ei väsytä. Odotan sitä kun parin viikon kuluttua äkäinen vaimo, jonka mielestä teen lasten suhteen monet asiat väärin lähtee töihin ja saan jäädä iloisten ja hauskojen lasten kanssa vanhempainvapaalle. 

Vierailija
113/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin isäksi mutta olen sinkku. 

M39

Vierailija
114/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän tässä miehet ovat valittaneet huonoista vaimoistaan.

Ehkä siihen onkin syytä?

Vierailija
115/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän täällä ole naiset valittaneet paskoista miehistä. Itse kerroin, että oma mies ei hoitanut lapsia, mutta että mies oli vanhanliiton miehiä ja tapahtumat jo 90-luvulta. Jos olisin saanut lapset nyt, ei tuollaista miestä varmaan edes olisi, joka ei yhtään lastaan hoida. Ajat on muuttuneet.

Mieheni oma isä oli mies, joka ei koskaan ollut pitänyt omia lapsiaan edes kertaakaan sylisään, saatika heihin muutenkaan koskenut. Ja tällaisia miehiä oli ennen varmaan paljon. Oma mies ruinasi lasta yli 10 vuotta, enkä kyllä tajunnut, että hän oli ajatellut asian niin, että se lapsen hoitaminen on sitten kokonaan minun hommia. itse, kun olin kasvanut ihan eri ympyröissä, enkä tajunnut, että joku ulkoistaa lapsen hoitamisen ja kasvattamisen kokonaan naisväelle. 

Toivon todella, ettei noin ajattelevia miehiä enää ole.  Tai ainakaan he eivät halua tulla isäksi. 

Vierailija
116/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hänen pitäisi tehdä tänne mitään kuluselvitystä? Eiköhän hän itse tiedä, minkä verran miehen pitäisi tienata, että käytössä oleva rahamäärä ja naisen eläkekertymä ei muutu. Summahan on jokaisella perheellä eri.

No siksi, että tuo 20000€/kk on ihan typerä heitto. Jos yeittää sanoa jotakin yleisellä tasolla, kannattaisi edes yrittää. Ja jos taas haluaa kertoa oman elintasonsa ja palkkansa, kannattaisi sen lisäksi sitten avata pikkasen ajatustaan. 

Kun päätimme että jään kotiin lasten kanssa, laskimme miten se menoihin vaikuttaa, paljonko mulle kannattaa maksaa eläkettä tuolta ajalta jne. Ja voin kertoa ettei sen miehen tarvitse tuplata palkkaansa. 

Vierailija
117/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä muistan, että mun isä oli väsynyt kun olin pieni. Olen syntynyt -90. Isä hoiti meitä lapsia ja kotia siinä missä äitikin. Jotenkin isä sitten kuitenkin jaksoi. Isoisä ihmetteli sitä miksi isä "joutui" hoitamaan omia lapsiaan. No siksi kun halusi :D

Mun 40-luvulla syntyneet appivanhemmat puhui kylillä närkästyneenä, kun heidän poikansa ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠joutuu työpäivän jälkeen hoitamaan lapsiaan ja laittamaan ruokaa. No, minäkin olin päivät töissä ja myös minä ⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠jouduin. 

Vierailija
118/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän täällä ole naiset valittaneet paskoista miehistä. Itse kerroin, että oma mies ei hoitanut lapsia, mutta että mies oli vanhanliiton miehiä ja tapahtumat jo 90-luvulta. Jos olisin saanut lapset nyt, ei tuollaista miestä varmaan edes olisi, joka ei yhtään lastaan hoida. Ajat on muuttuneet.

Mieheni oma isä oli mies, joka ei koskaan ollut pitänyt omia lapsiaan edes kertaakaan sylisään, saatika heihin muutenkaan koskenut. Ja tällaisia miehiä oli ennen varmaan paljon. Oma mies ruinasi lasta yli 10 vuotta, enkä kyllä tajunnut, että hän oli ajatellut asian niin, että se lapsen hoitaminen on sitten kokonaan minun hommia. itse, kun olin kasvanut ihan eri ympyröissä, enkä tajunnut, että joku ulkoistaa lapsen hoitamisen ja kasvattamisen kokonaan naisväelle. 

Toivon todella, ettei noin ajattelevia miehiä enää ole.  Tai ainakaan he eivät halua tulla isäksi. 

Joo, ei ole. Ei yhdessäkään kommentissa.

Vierailija
119/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä miehen tuomalla laihalla leivällä ei pitkälle pötkitä. Jos nainen hoitaa kodin, miehen leivän täytyy olla muhkea.

Itse olen aina miettinyt, että millä logiikalla lasten- ja kodinhoidon voi laittaa kokonaan naisen vastuulle. Ymmärrän tuon ajattelun vielä niissä kulttuureissa, joissa naisilla ei ole työpaikkaa, vaan he tosiaan hoitavat lapsiaan ja kotiaan päivät pitkät (Jenkit esim.). Mutta millä perusteella tuota ajattelua sovelletaan Suomeen, jossa naiset ovat miesten tavoin käyneet päivätyössä iät ajat?

Vierailija
120/444 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, sää ymmärsit noin. Miehethän on aina vähätellyt naisten väsymystä. Ehkä tässä on nyt kyse siitä kuuluisasta pilkasta, joka osuu omaan nilkkaan? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän