Rakennusalan konkurssi: "Työtä ei tunneta enää omaksi. Töihin tullaan velvollisuudesta, ei ilosta."
Isojen työmaiden meininkiä Tasanko oudoksuu. Niillä mestareita ei välttämättä juuri näy, vaan he istuvat kopeissaan koneittensa ääressä. Työntekijät voivat hänen mukaansa saada tehtävänantonsa viestillä puhelimeen. Osa saattaa katsoa ohjeet Youtube-videolta ja osa yrittää puhelimen kääntäjän avulla selvittää, mitä pitäisikään tehdä, Tasanko sanoo.
Välinpitämättömyys on arkea. Rakennusmateriaalit saattavat lojua säiden ja luonnon armoilla.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012051828.html
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tosiaan talot rakennetaan, jos kukaan ei enää halua oikeasti rakentaa in-situ? Ei taida tekoäly betonoida eilä laatoittaa...
Kyllä se musk kehittää sitä optimusta juuri näihin hommiin. Rakentamisen laatu varmasti nousee hetkessä kun ne tulee ja samalla asuntojen hinnat laskee.
En taida nähdä sitä päivää kun tekoäly piikkaa vanhan kylppärin rautakaivon pois ja asentaa uuden tilalle ja valaa lattian tekee kaadot ja lopuksi laatoittaa.
Tuskin edes sitä että paneloisi saunan.
10 vuoden sisällä Optimus korvaa duunarin.
outp käsitys tuolla että työn pitäisi olla velvollisuus
Työantaja ei sitoudu työntekijöihinsä yhtään. Työntekijä on vain resurssi ja pakollinen kulu.
Miksi työntekijän pitäisi ajatella työnantajasta yhtään sen ylevämmin?
Suuret rakennusyhtiön huonoimpia rakentamisen laadussa.
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla tehdään jo aika paljon 3d-mallintamista, eli talot tehdään tehtaassa, ja kuljetetaan palasina työmaalle. Siellä se kootaan kuin legotalo. Kaikki tulee muuttumaan modulirakentamisen myötä.
Toinen vaihtoehto on sitten videolla nähtävä paikanpäällä koneella tehtävä talo.
Eli onko siis Donut Labs tulossa myös rakentamiseen? Joko voi merkitä osakkeita?
Vierailija kirjoitti:
Kuka helvetti tulisi koskaan ilosta töihin? Eiköhän se palkka ole se syy vaikka nykyään sitä ei saisi sanoa.
Kyllä voi ilostakin tulla, ei kaikki ole hapannaamoja.
Ystäväni on hyvin koulutettu ja ammattitaitoinen rakennusmies ja hänet vaihdettiin niin lennossa ammattitaidottomiin, mutta halpoihin slaaveihin, ettei edes ovi ehtinyt perässä sulkeutua.
Siinäpä teille sitoutumista ja työn iloa, jota rakennuksilla saa kokea.
Itse olen koko ikäni työskennellyt puhtaasti rahan takia. Työn teko ei ole iloni, enkä tekisi päivääkään ellei olisi pakko siksi että se mahdollistaa minulle tämän muuten kovin mukavan elämäni. Olen vähentänyt työntekoa sen mukaan kun varallisuus on sen sallinut, eli jo vuosia tehnyt vain osa-aikaista kun enempää ei tarvitse. Ei ole mitään ongelmaa keksiä muutakin tekemistä.
Rakentaminen on hieno ammatti, yksi tärkeimpiä. Valitettavasti se on nykyään pelkkä bisnes ja alalla on paljon rikollista ja puolirikollista toimijaa. Lisäksi työkavereista suurin osa ei puhu suomea. Siksi vaihdoin muihin hommiin jo vuosia sitten.
Työmailla on nykyään tusina eri firmaa hääräämässä kukin oman pienen, muutaman päivän kestävän urakkansa. Ei kai kukaan edes oleta, että x työpäivää tai viikon kestävällä urakkasopimuksella sitoudutaan tekemään yhtään mitään muuta, kuin sopimuksessa nimenomaisesti sovittu tehtävä? Seuraavaksi saapuva firma X hoitaa sitten omat hommansa, eikä aiempaa firmaa Y kiinnosta pätkääkään pärjääkö kilpaileva firma X hommissaan vai ei. Urakan päävastuu on sitäpaitsi tilaajalla, luulisi jonkun olevan noissa firmoissa kiinnostunut siitä, miten ja missä aikataulussa koko projekti pyörähtää läpi.
No milloin on töitä tehty muusta kuin velvollisuudesta? Rakennukset on aina rakennettu johonkin tarpeeseen, ei huvikseen tai rakkaudesta lajiin ja ihmiset niitä rakentaneet elääkseen. Vain harvat onnekkaat saaneet toteuttaa intohimoaan ja saaneet siitä vielä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen koko ikäni työskennellyt puhtaasti rahan takia. Työn teko ei ole iloni, enkä tekisi päivääkään ellei olisi pakko siksi että se mahdollistaa minulle tämän muuten kovin mukavan elämäni. Olen vähentänyt työntekoa sen mukaan kun varallisuus on sen sallinut, eli jo vuosia tehnyt vain osa-aikaista kun enempää ei tarvitse. Ei ole mitään ongelmaa keksiä muutakin tekemistä.
Sama. Käyn töissä rahasta, en ilosta. Välittömästi kun on varaa niin työnteko loppuu. Sen verran älysin jo nuorena että aloin sijoittamaan heti ensimäisestä tilistäni. Ja se on jatkunut eri muodoissa. Enää pari vuotta kun siirryn "eläkkeelle" viidenkympin iässä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä paskahommia tekis velvollisuudentunnosta
Se ammattimies, jonka työpanoksesta yritykset kilpailevat, ja jolle myös siitä maksetaan. Se, joka ymmärtää mitä on ammattiylpeys.
Suomessa on aina tehty laatua. Se on ollut tekijälleen arvo.
Nyky Suomi on muuttunut kansainväliseksi. Turha laadun tekeminen on jäänyt pois. Se ei kiinnosta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Kuka helvetti tulisi koskaan ilosta töihin? Eiköhän se palkka ole se syy vaikka nykyään sitä ei saisi sanoa.
Tottakai se palkka on 1 syy käydä töissä, mutta jos se töihin meneminen ja siellä oleminen on hyvin ikävää jokapäivä niin ei se ole kenenkään etu.
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaan työnantajat peilin eteen katsomaan syyllistä. Sitoutuminen, ilo yms ei tule tyhjästä, ne pitää ansaita. Ja suurin osa työnantajista ei ansaitse kuin kasan paskaa.
Ei mikään ihme, ettei sulle ole töitä riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä paskahommia tekis velvollisuudentunnosta
Se ammattimies, jonka työpanoksesta yritykset kilpailevat, ja jolle myös siitä maksetaan. Se, joka ymmärtää mitä on ammattiylpeys.
Olen ammattilainen omalla alallani. Minulla on myös korkea ammattiylpeys ja olen erinomainen työssäni. Ja työnteko loppuu samantien kun saavutan loput varallisuus tavoitteestani. Siihen en kauaa mene. Minä en töitä tee ilosta, enkä huvista. Kyllä minä saan oloni aivan muista asioista huolimatta siitä että minustakin on kilpailtu jo kymmeniä vuosia ja olen liksan mukaan valikoinut työni, miksi? Jotta voin lopettaa työnteon mahdollisimman varhain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Käyn töissä rahasta, en ilosta. Välittömästi kun on varaa niin työnteko loppuu. Sen verran älysin jo nuorena että aloin sijoittamaan heti ensimäisestä tilistäni. Ja se on jatkunut eri muodoissa. Enää pari vuotta kun siirryn "eläkkeelle" viidenkympin iässä.
Mä oon taloudellisen riippumattomuuden saavuttanut ja enää en mitään mitätahansa-töitä tee. Raksalle menisin, koska pidän asennushommista, mutta kun eivät ota.
Makaan sit sohvalla. (No en makaa, treenailen ja muuta touhuan)
Tein muutaman vuoden raksasiivousta. Itselle oli pieni järkytys miten välinpitämätöntä meininkiä useimmilla työmailla oli. Materiaalit siellä sun täällä, usein säiden armoilla. Työvälineistä ei välitetä. Joka helvetin nurkka täynnä rautakaupan pusseja kun aina käyty ostamassa uutta kun entiset jääneet johonkin "piiloon". Naula/ruuvilaatikot revitään auki että puolet pitkin lattioita. Sinne ne jää lojumaan eikä kelpaa kenellekkään. Uutta laatikkoa vaan hakemaan kontista. Varmaan pieniä summia isossa kokonaisuudessa mutta tuo vaan kuvastaa että kaikki tippuu käsistä ja jää sille tiellensä kuin paska perseestä. Omia sotkuja ei siivota. Ei ketään kiinnosta. Lopussa kaikki roudataan ja dumpataan konttiin kohti seuraavaa työmaata mutta ei niitä kukaan sieltä enää pengo.
Monella työmaalla yli puolet olleet ulkomaalaisia jotka hädin tuskin osaavat edes englantia. Kai sitä sitten elekielellä pärjää..
Ei ole totta. Tekijät on kovan luokan ammattilaisia kaikista maailman maista. Se että alihankintaketjun hännillä olevista tekijöistä ei kukaan tiedä, niin se ei mitään haittaa.
Tarkoitan niitä, jotka tulee esim sisähommiin siellä alkuillan tunteina, kun muut on työmaalta jo lähteneet pois. Tekevät yötä myöden, nukkuvat siellä paikan päällä muutaman tunnin, ja poistuvat ennen kun työmaa aukeaa.
On muuten värikästä porukkaa. Tämä tietenkin on vain kuvaannollisesti sanottu.