Rakennusalan konkurssi: "Työtä ei tunneta enää omaksi. Töihin tullaan velvollisuudesta, ei ilosta."
Isojen työmaiden meininkiä Tasanko oudoksuu. Niillä mestareita ei välttämättä juuri näy, vaan he istuvat kopeissaan koneittensa ääressä. Työntekijät voivat hänen mukaansa saada tehtävänantonsa viestillä puhelimeen. Osa saattaa katsoa ohjeet Youtube-videolta ja osa yrittää puhelimen kääntäjän avulla selvittää, mitä pitäisikään tehdä, Tasanko sanoo.
Välinpitämättömyys on arkea. Rakennusmateriaalit saattavat lojua säiden ja luonnon armoilla.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012051828.html
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa rakennusalaa lähtevät opiskelemaan useimmiten ne pojat, jotka ovat ryömineet peruskoulun läpi jollain kutosen keskiarvolla. Tosissaanko joku luulee, että näistä pojista kasvaa kovan ammattitaidon ja työmoraalin rakennusmiehiä? Varsinkaan nykyisesta ammattikoulusta. Ja nämäkin kaverit korvataan jollain entisten neukkumaiden kieli- ja ammattitaidottomilla halpatekijöillä, todennäköisesti ihmiskaupan uhreilla.
Kyllä varmasti kasvaa. Ei lukuaineiden numero kerro moraalista. Typerää edes olettaa tuollaista. Moni kutosen poika on käsistään taitava ja osaa sekä haluaa tehdä kunnollista jälkeä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten töihin ei kuitenkaan kelpaa, jos ei ole kokenut kolmekymppinen mies.
Vanha ja kokenut? Meh, ei oteta.
Nainen? Ei jumalauta.
Sitten itketään ettei ole ammattitaitoa ja hervottomasti työttömiä.
Kyllä mä innolla ja rakkaudesta lajiin raksalla touhuaisin, laadukkaasti tekisin ja materiaaleista huolta pitäisin kannattavuudesta puhumattakaan, mutta kun eipä kelpaa.
Jostain syystä varastollekin on vaikeaa päästä naisena ja osaavana töihin vaikka olisi osaamista niin itse koneiden ajosta ja varastotyöstä vuosien ajalta. Aina ollaan laittamassa johonkin yksinkertaisimpiin töihin. Sitten otetaan paalista joku poika 18v ja se on heti toisena työpäivänä viimeistään tekemässä kaikkea sitä mihin itse saa suunnilleen kerjätä pääsevänsä.
Suomi on jotenkin älyttömän sukupuolittunut maa työkulttuuriltaan. Opiskelen omalla ajalla ja pyrin pääsemään korkeakouluun niin ehkä voin vielä saavuttaa tason työelämässä jossa katsotaan, että ehkä toi voi osatakin jotain ilman että epäillään jatkuvasti.
Tuskin sitä koskaan on ilosta töihin menty. Nykyään tosin entistä harvempi on innoissaan työstään. On nykyään hyvin tiedossa, että työntekijät ovat tänä päivänä kertakäyttökamaa työnantajille. Uskollisuudesta ja pitkästä työurasta ei enää palkita. Koskee ihan kaikkia aloja. Pahimmassa tapauksessa saa potkut muutama vuosi ennen eläkeikää oikeusjutun kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen? Ei jumalauta.
Kyllä mä innolla ja rakkaudesta lajiin raksalla touhuaisin, laadukkaasti tekisin ja materiaaleista huolta pitäisin kannattavuudesta puhumattakaan, mutta kun eipä kelpaa.
Jostain syystä varastollekin on vaikeaa päästä naisena ja osaavana töihin vaikka olisi osaamista niin itse koneiden ajosta ja varastotyöstä vuosien ajalta. Aina ollaan laittamassa johonkin yksinkertaisimpiin töihin. Sitten otetaan paalista joku poika 18v ja se on heti toisena työpäivänä viimeistään tekemässä kaikkea sitä mihin itse saa suunnilleen kerjätä pääsevänsä.
Suomi on jotenkin älyttömän sukupuolittunut maa työkulttuuriltaan. Opiskelen omalla ajalla ja pyrin pääsemään korkeakouluun niin ehkä voin vielä saavuttaa tason työelämässä jossa katsotaan, että ehkä toi voi osatakin jotain ilman että epäillään jatkuvasti.
Varastotyössä jos ajaa vähä paskasti syystä tai toisesta, niin naisesta ajatellaan heti et: "naiset on huonoja kuskeja eikä osaa ajaa." Jos mies ajaa yhtä lailla paskasti, vain kyseinen tyyppi on paska kuski ja sitä paitsi kaikilla on huonoba päiviä ja pojat on poikia.
Koettua tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa rakennusalaa lähtevät opiskelemaan useimmiten ne pojat, jotka ovat ryömineet peruskoulun läpi jollain kutosen keskiarvolla. Tosissaanko joku luulee, että näistä pojista kasvaa kovan ammattitaidon ja työmoraalin rakennusmiehiä? Varsinkaan nykyisesta ammattikoulusta. Ja nämäkin kaverit korvataan jollain entisten neukkumaiden kieli- ja ammattitaidottomilla halpatekijöillä, todennäköisesti ihmiskaupan uhreilla.
Kyllä varmasti kasvaa. Ei lukuaineiden numero kerro moraalista. Typerää edes olettaa tuollaista. Moni kutosen poika on käsistään taitava ja osaa sekä haluaa tehdä kunnollista jälkeä.
Moni urpo ajattelee, että ainoa tapa osoittaa älykkyyttä on opiskella ahkerasti sivistäviä lukuaineita ja korkeakouluttautua. Näille on käsittämätön asia, että oppiakin voi muutenkin kuin koulussa ja on paljon sellaista lahjakkuutta joka ei liity koulumenestykseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kaukana rakennusalasta, mutta olen huomannut saman ammattiylpeyden katoamisen, oli kyse sitten sisäisistä tiimeistä tai ulkoisesta palveluntarjoajasta. Pääasia että homma tulee tehtyä, ei väliä kuinka hyvin tai laadukkaasti.
Mitä väliä on ammattiylpeydellä jos työnantajalle on itsekin vain kuluerä joka supistetaan pois seuraavassa talousrypyssä. Mikä pointti laittaa itse energiaa johonkin millä ei ole mitään väliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saman rahan saa tekemällä paskaa jälkeä kuin hyvää, niin selvähän se on paskaa tehdään.
Jos tämä on asenne, sit pitää laittaa miehet vaihtoon.
Kyllä tuo asenne on ihan alan yrittäjillä ja jälki sen mukaista..
Suomalaiset rakennusmiehet korvataan kehitysmaalaisilla ja sitten saadaan kehitysmaalaista laatua.
Onko tämä ullatus???
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen? Ei jumalauta.
Varastotyössä jos ajaa vähä paskasti syystä tai toisesta, niin naisesta ajatellaan heti et: "naiset on huonoja kuskeja eikä osaa ajaa." Jos mies ajaa yhtä lailla paskasti, vain kyseinen tyyppi on paska kuski ja sitä paitsi kaikilla on huonoba päiviä ja pojat on poikia.
Koettua tämäkin.
Ei pääse edes haastatteluun työhön jossa ajetaan vastapainotrukkia. Puoliso haki joskus varastohommia ja olisi päässyt heti vaikkei hänellä ole edes kokemusta niistä! Mulla taas kokemuksen tuoma "ilo" on kunnella työpaikalla joidenkin naispuolisten työkavereiden kitinää - kun multa odotetaan samanaikaisesti älyttömästi ja etten paradoksaalisesti osaa kuitenkaan mitään.
Koko ajan vahditaan mitä teen, kuinka nopeasti ja ikään kuin toivotaan, että painuisin jonnekin muualle. Olisi pitänyt lukea sote-alaa ja perustaa joku botox-pistoksia tekevä firma niin olisin voinut laskuttaa turhamaisuudesta hyvät hillot sen sijaan, että leikin tätä omituista sosiaalista leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kaukana rakennusalasta, mutta olen huomannut saman ammattiylpeyden katoamisen, oli kyse sitten sisäisistä tiimeistä tai ulkoisesta palveluntarjoajasta. Pääasia että homma tulee tehtyä, ei väliä kuinka hyvin tai laadukkaasti.
Mitä väliä on ammattiylpeydellä jos työnantajalle on itsekin vain kuluerä joka supistetaan pois seuraavassa talousrypyssä. Mikä pointti laittaa itse energiaa johonkin millä ei ole mitään väliä?
Tämä on asenne nyt Suomessa. Tee minimi suoritus. Verottaja vie kaiken ylimääreisen ja aneet loput. Eihän tämmöinen työnteko ole enää kuin perseestä kuten koko maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti JOTKUT ovatkin taitavia. Kuitenkin lusmuileva asenne tuppaa näkymään lähes jokaisella elämän osa-alueella. Kutosen keskiarvo kertoo työmoraalin tai sitten älykkyyden puutteesta, usein molempien. En ole havainnut kutosen pojilla mitään uskomatonta taipumusta kädentaitoihinkaan. Se on lähinnä kannustuspuhetta, jolla heille yritetään saada parempi mieli, että tuntisivat olevansa edes jossain parempia kuin kirjaviisaat.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on aina tehty laatua. Se on ollut tekijälleen arvo.
Nyky Suomi on muuttunut kansainväliseksi. Turha laadun tekeminen on jäänyt pois. Se ei kiinnosta ketään.
Suomessa on nykyään kuin ulkomailla. Rakennuksilla ei tiedä missä maassa on kun kaikki ovat erimaalaisen näköisiä ja puhuvat eri kieliä.
Työn tekeminen on vtuttanut aina. Orjaksi en enää rupia Onneksi aloitin osakesijoittamisen ajoissa. Nyt vaan käännän kyljeä ja rupsaisen kohti työpaikkaa aamuisin.
Kuka hullu menisi töihin ilosta, ihan paskaahan se on mutta pakko tehdä että sais rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu menisi töihin ilosta, ihan paskaahan se on mutta pakko tehdä että sais rahaa.
Voi joissain firmoissa olla ihan hyvä "henki".
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla tehdään jo aika paljon 3d-mallintamista, eli talot tehdään tehtaassa, ja kuljetetaan palasina työmaalle. Siellä se kootaan kuin legotalo. Kaikki tulee muuttumaan modulirakentamisen myötä.
Toinen vaihtoehto on sitten videolla nähtävä paikanpäällä koneella tehtävä talo.
Hienosti tekee valuhommat ilman raudoituksia ja parissa päivässä muutat sisään niin siinä ei hirveesti betoni ehdi kuivua. Good luck.
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä paskahommia tekis velvollisuudentunnosta
Velvollisuudentunne on vahvasti sukua ammattiylpeydelle. Ne taas on hyvin muinaisia (korkeintaan)pikkuserkkuja nykyajan vasemmistolaisuudelle.
Ennen vaikka olisi ollut piinkova kommunisti teki työnsä vastuullisesti ja huolella oikein. Nyt, no on eri aika. Usein ollaan tekevinään ja tehdään sekin vain rahasta välittämättä vaikka työn tuloksen saaja olisi se toinen työläinen, joka viimeiset roponsa laittaa hyvässä uskossa likoon.
Isompi syy homekouluille on ilmastoinnissa säästäminen. Eli ilmastointi laitetaan kokonaan pois tai vähennetään mahdollisimman pieneksi loma-aikoina ja viikonloppuina.