Asuntoa ei kannata ostaa vaan sijoittaa pörssiin
Tulevien kolmen vuoden aikana (noin esimerkiksi) osakkeet kallistuu keskimäärin n 30-35 prosenttia kun taas asuntojen hinnat pk-seudulla laskee ainakin saman verran.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Kun asuu omassa, jää rahaa sijoitettavaksikin. Jos asuu vuokralla, ei jää. Kannattaa toki miettiä, mistä sen asuntonsa ostaa. En suosittele esim. Kuhmoa, jossa annetaan ilmaiseksi pois asuntoja. Mutta Pk-seutu, Tampereen ja Turun seutu on ok, samoin pääradan varsi niillä paikkakunnilla, joissa pikajunat pysähtyy.
Vuokralla asuessa jää rahaa sijoitettavaksi, kun ei lyhennä asuntolainaa. Muuttotappiopaikkakunnalla järkevä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
AP on selvästi aloitteleva sijoittaja, mutta seuraavan 10 vuoden pörssin keskimääräinen tuotto ei ole lähelläkään 10 %.
Nykyarvostuksilla jää 3-4 % haarukkaan.
Jos välissä tapahtuu normaaleja talouskupruja.
Itse katsoisin mielummin seuraavaa 20-30 vuotta. Todennäköinen tuotto pörssistä on tänä aikana 8-9% vuosittain. M50, sijoittanut 30 vuotta.
Hesarin uutisen mukaan Inderesin mallisalkusta suli puolet viime vuonna. Siis mallisalkusta, jonka sijoittamisen ammattilaiset olivat laatineet. Kiitös, sijoitan mieluummin hyvällä alueella sijaitsevaan asuntooni.
https://www.hs.fi/visio/art-2000011966559.html
Inderesin analyytikko kuittaa tämän vain sanomalla, että harmittaa niin pirusti. Juu, niin varmaan, mutta luulen että häntä kuunnelleita piensijoittajia harmittaa vielä enemmän.
N58
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asuu omassa, jää rahaa sijoitettavaksikin. Jos asuu vuokralla, ei jää. Kannattaa toki miettiä, mistä sen asuntonsa ostaa. En suosittele esim. Kuhmoa, jossa annetaan ilmaiseksi pois asuntoja. Mutta Pk-seutu, Tampereen ja Turun seutu on ok, samoin pääradan varsi niillä paikkakunnilla, joissa pikajunat pysähtyy.
Vuokralla asuessa jää rahaa sijoitettavaksi, kun ei lyhennä asuntolainaa. Muuttotappiopaikkakunnalla järkevä ratkaisu.
Sen takia lähiöiden vuokrakasarmit on täynnä miljonäärejä. Oikeasti köyhät asuu omakotitaloissa meren rannalla.
Ei se paljon talvipakkasella jossain pahvilaatikossa tai roskiksessa asuessa lämmitä, jos on rahat pörssiosakkeissa.
Vierailija kirjoitti:
Pörssiin kannattaa sijoittaa vain se, minkä on valmis menettämään, ap :D
Moni mieluummin hankkii oman kodin, jossa asuinkulut on paljon pienemmät kuin vuokralla asuessa.
Toki kukin valitsee ja päättää itse, älä sinä tule sanelemaan muille omia pölhöyksiäsi. Ei sulla mitään ole.
Onkohan noin, että kulut ovat pienemmät? Jos taloyhtiö päättää, että ullakolle rakennetaan asuntoja, niin kulut tulevat kaikille. Jos jotain hajoaa tai pitää rempata, maksat kaiken itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssiosakkeessa on vaikea asua.
Ellet mene vuokralle ja kuittaa pörssituloista maksut, jolloin asuminen on ilmaista
Haluan asua mukavasti omassa asunnossa kuolemaani asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellet mene vuokralle ja kuittaa pörssituloista maksut, jolloin asuminen on ilmaista
Aika harva oikeasti tekee näin. Asunto ei ole helppo realisoida, mutta siinä on myös sen vahvuus. Ei voi lyödä sitä lihoiksi, jos pelästyy vaikka pientä laskusuhdannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia lähiöiden vuokrakasarmit on täynnä miljonäärejä. Oikeasti köyhät asuu omakotitaloissa meren rannalla.
Juu, Westendissä, Ullanlinnassa ja Marjaniemessä. :-D
Vierailija kirjoitti:
Hesarin uutisen mukaan Inderesin mallisalkusta suli puolet viime vuonna. Siis mallisalkusta, jonka sijoittamisen ammattilaiset olivat laatineet. Kiitös, sijoitan mieluummin hyvällä alueella sijaitsevaan asuntooni.
Inderesin analyytikko kuittaa tämän vain sanomalla, että harmittaa niin pirusti. Juu, niin varmaan, mutta luulen että häntä kuunnelleita piensijoittajia harmittaa vielä enemmän.
N58
Ei Suomeen kannata sijoittaa kuin MAX 5% osakesalkusta. Loput maailmlle riskia tasaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen kantaa silloin pörssiosakkeiden korkean riskin harteillaan ja vuokraisäntä kerää tuoton.
Paljon suurempi riski on siinä, että kaikki rahat ovat kiinni yhdessä asunnossa, kuin siinä, että rahat on sijoitettu hajautetusti useisiin eri toimialueilla ja eri maissa toimiviin yrityksiin.
Ja sanon näin, vaikka asun itsekin omistusasunnossa.
Vierailija kirjoitti:
N58
Sulla jäi jotain mainitsematta.
"Salkun arvo on silti yli viisinkertaistunut vuodesta 2011, mikä ylittää Helsingin pörssin vertailuindeksin"
Kuinka monen asunnon arvo on viisinkertaistunut 15 vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssiin kannattaa sijoittaa vain se, minkä on valmis menettämään, ap :D
Moni mieluummin hankkii oman kodin, jossa asuinkulut on paljon pienemmät kuin vuokralla asuessa.
Toki kukin valitsee ja päättää itse, älä sinä tule sanelemaan muille omia pölhöyksiäsi. Ei sulla mitään ole.
Onkohan noin, että kulut ovat pienemmät? Jos taloyhtiö päättää, että ullakolle rakennetaan asuntoja, niin kulut tulevat kaikille. Jos jotain hajoaa tai pitää rempata, maksat kaiken itse.
Etpä paljon tunne asunto-osakeyhtiölakia. Minulla oli iso vesivahinko kun rivitalon kellarikerroksen salaojat rupesivat falskaamaan. Sen kustannus taloyhtiölle oli n. 80 000 euroa, mutta koska asuntoni on pieni, maksoin itse vain 3000 euroa, ja sain kaupan päälle uuden kauniisti laatoitetun pihan.
Jos taloyhtiö rakennuttaa ullakoasuntoja, niin yleensä siitä kyllä hyötyvät kaikki osakkaat esimerkiksi putkirempan pienempinä kuluina.
Ei nuo sulje toisiaan pois. Kannattaa hajauttaa ja sijoittaa molempiin. Asumiseen liittyy muutakin kuin vain se, mikä on taloudellisesti kannattavaa. Eikä meillä kenelläkään kristallipalloa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain pk-seudun ulkopuolella kämpät muuttuu arvottomiksi.
Silloin etenkin kannattaa asua omistusasunnossa - jos niitä ilmaiseksi annetaan!
Myyntihinnaltaan ilmainen ei ole käyttökuluiltaan, eikä remonttilainoiltaan ilminen.
Vierailija kirjoitti:
N58
Inderesin mallisalkku ei ollut mikään esimerkki suositellusta perusosakesijoituksesta, vaan osakeyhdistelmä, jossa haettiin suurella riskillä indeksiä parempaa tuottoa. Siinä epäonnistuttiin raskaasti. Kaikki osakkeisiin sijoittavat tietävät, että yleisesti osakkeet ovat tuottaneet viime aikoina todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää mielessä, että suomalaiset tulevat olemaan vähemmistö pk-seudulla viimeistään 2040-luvulle tultaessa, siis olettaen, että nykyinen tahti jatkuu. Siinä vaiheessa vain kantakaupungissa on vielä mitenkään arvokkaita alueita, eikä silloinkaan varmaan kannata panostaa pieneen valkoiseen saarekkeeseen kehitysmaalaismeren keskellä. Ylipäätään ajatus "sijoittamisesta" asuntoon tai taloon on lähinnä pankkien markkinoimaa kusetusta, jolla lampaat saadaan ottamaan isoja lainoja.
Olisit jättänyt tuon lampaan pois, niin ei olis niin helppo tietää, kuka kirjoittelee.
Pässit on pässejä. Niiltä ei paljoa voi odottaa tai vaatia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N58
Sulla jäi jotain mainitsematta.
"Salkun arvo on silti yli viisinkertaistunut vuodesta 2011, mikä ylittää Helsingin pörssin vertailuindeksin"
Kuinka monen asunnon arvo on viisinkertaistunut 15 vuodessa?
Mutta vuodesta 2021 laskettuna salkun arvo on vähentynyt jopa enemmän kuin 50%.
Siinä ei paljon tuo viisinkertaistuminen lohduta, jos aloitti sijoittamaan 2021.
N58
Voi maksaa omaa pois JA sijoittaa. Se, minkä maksaa vuokraloordille ei kuitenkaan mene sijoituksiin.
Entä jos talo kallistuu niin että kaatuu, tai tulee pörssiromahdus?