Helsingissä pyöräily vähenee mutta kaupunki kieltää totuuden
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä kuvitella leppeänä +20 kesäpäivänä että stadi on joku Amsterdam, mutta laitetaan -10 ja merituuli niin jossain kruunuvuorensillalla ei liiku mitään randomiratikoiden lisäksi.
Älä usko kaikkea mitä hesari työntää.
Tutkimuksen mukaan pyöräily on vähentynyt kesäkaudella YHDEN PROSENTIN VERRAN.
No, onko se kasvanut KYMMENKERTAISEKSI mikä olisi ehdoton minimi kun koko keskustan liikenne on tuhottu käyttämällä tekisyynä pyöräilyn edistämistä ja siihen on syydetty satoja miljoonia euroja verovaroja.
Jos rakennat miljardilla pyöräsillan kouralliselle helsinkiläisiä "eliitti" asukkaita pikku asuinalueella, niin tuo ei tule millään määrällä järkeilyä muuttumaan kannattavaksi projektiksi. Ei edes sillä, että nuo vetoaa propagandassaan ajansäästöön kun nyt nää kourallinen eliittiasukkaita pääsee pari minuuttia nopeammin fillarilla tai julkisilla kaljalle keskustaan.
Kruunuvuorenranta- laajasalo- yliskylä on kaukana eliitistä. Oletko koskaan käynyt noilla alueilla. Asukkaita sillan vaikutusalueella on n 25000, siis jokseenkin sopivalla etäisyydellä. Kaupunkia ei rakenneta millään kannatavuusperiaatteella , olet itse keksinyt tuon jutun. Joskus se on myös kannattavaakin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä työtä tekevät ajelevat töihin ja kauppaan. Kun työtä tekevät vähenevät niin pyöräily vähenee.
Mä taas ajan autolla töihin, koska ei ole kiva istua hieltä haisevan paksussa, kuten jotkut pyöräilijät. Ja kauppaan, koska ne ostoskassit tangossa ovat riski. Vapaa-ajalla saatan sitten ajaakin sen 15-30km:n nopean lenkin hyvällä säällä ilman muutama tarkoitusta kuin kunnon vuoksi.
Pyörällä saa kuljetettua ostokset kätevästi eteen tai taakse sijoitetussa korissa.
En tiedä saisiko käppyrätankoiseen oyörääni jotain pikkuista etukoria, mutta pakkaria tai lokareitakaan siinä ei ole.
Kuten tiedät hyvin itsekin, sinulla on urheilupyörä, jolla ei ole tarkoitus kuljettaa mitään. Tavallisella pyörällä se onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä työtä tekevät ajelevat töihin ja kauppaan. Kun työtä tekevät vähenevät niin pyöräily vähenee.
Mä taas ajan autolla töihin, koska ei ole kiva istua hieltä haisevan paksussa, kuten jotkut pyöräilijät. Ja kauppaan, koska ne ostoskassit tangossa ovat riski. Vapaa-ajalla saatan sitten ajaakin sen 15-30km:n nopean lenkin hyvällä säällä ilman muutama tarkoitusta kuin kunnon vuoksi.
Pyörällä saa kuljetettua ostokset kätevästi eteen tai taakse sijoitetussa korissa.
Ehkä siinä tapauksessa, jos ostaa vain muutaman ostoksen. Itse en viitsisi lähteä useamman päivän ostoksia polkupyörällä kuskaamaan.
Itse olen naisena vuosikaudet pyörällä kesät talvet roudannut kauppaostoksia. Takakoriin sopii täysi muovikassillinen sapuskaa, yleensä yhden hengen talouden viikon ostokset. Talous- ja wc-paperipakkaukset saa roikkumaan sarvesta, ne eivät edes paina mitään. Joskus on toinen vajaa kassillinen ruokatarvikeita sarvessa. Ja myös etukori on mahdollista hankkia, jos ei sarvissa halua mitään kuljettaa. Jotkut kuljettavat ostoksia myös selkärepussa.
Yhden hengen joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siinä tapauksessa, jos ostaa vain muutaman ostoksen. Itse en viitsisi lähteä useamman päivän ostoksia polkupyörällä kuskaamaan.
Niin ja mihin laittaa ne lapset, joita vie työmatkalla päiväkotiin ja hakee sieltä? On tosi mukavaa painaa lumisohjossa lapset peräkärryssä ja sitten repussa ja tangoilla isot ruokaostokset. Montako kertaa saa pysähtyä hakemaan sen vessapaperipaalin maasta tolla extremereissulla?
Mitä ihmettä sekoilet.
Missä on sanottu , että juuri sinun pitäisi toimia noin.
Vierailija kirjoitti:
Työt tehdään nyt etänä.
Ei tarvitse pyöräillä keskustan toimistoon.
Mutta sitähän ei Helsingin päättäjä halua ideologiakiimassaan ymmärtää.
Etätyö romahdutti pyöräilyn määrän Helsingissä. Ja kun otetaan pois pyöräteillä ajelevat sähköskuutit ja Wolt mopot jotka jokainen tekevät kymmeniä matkoja päivässä on pyöräilyn romahdus mitattua suurempi. Edes ennen muita reittejä käyttäneiden pyöräilijöiden sumputtaminen pyöräbaanoille ei ole kasvattanut mitattuja määriä.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä kuvitella leppeänä +20 kesäpäivänä että stadi on joku Amsterdam, mutta laitetaan -10 ja merituuli niin jossain kruunuvuorensillalla ei liiku mitään randomiratikoiden lisäksi.
Kukaan ei tuo fillarilla kruunuvuorensillan yli keskustaan sellaista ostovoimaa jolla ylihintaiset liikkeet ja palvelut pidetään pystyssä.
Tällainen ostovoima kulkee omalla autollaan ja kun se karkoitetaan keskustasta, kivijalkaan saadaan enää tatuointisalonkia ja keskikaljaräkälää. Tämä ei ole arvailua vaan jo 2000-luvun aikana tapahtunut tosiasia.
Aivan vastaavasti ne henkilöt jotka vielä akavat työmatkansa keskustaan omalla autollaan edustavat jokaisessa organisaatiossa sitä tasoa joka päättää onko yrityksen mitään järkeä maksaa koko maan korkeinpia neliövuokria vain päästäkseen keskustaan johon asiakkaat ja yhteistyökumppanit eivät enää halua tulla. Kehille on syntynyt uusia korkealuokkaisia toimistokeskittymiä juuri siksi että yritykset ovat paenneet keskustasta liikenteen solmukohtiin joihin pääsee yhtä helposti niin autolla kuin julkisillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä usko kaikkea mitä hesari työntää.
Tutkimuksen mukaan pyöräily on vähentynyt kesäkaudella YHDEN PROSENTIN VERRAN.
No, onko se kasvanut KYMMENKERTAISEKSI mikä olisi ehdoton minimi kun koko keskustan liikenne on tuhottu käyttämällä tekisyynä pyöräilyn edistämistä ja siihen on syydetty satoja miljoonia euroja verovaroja.
ÄLÄ TULKITSE VÄÄRIN
Keskity... en ottanut asiaan kantaa muuta kuin tuon tutkimuksen osalta. Pyöräilyyn puolesta tai vastaan en sanonut mitään.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan voi pyöräillä töihin. Meikki ja hiukset menisi piloille ja dödö pettäisi.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräily on enimmäkseen kantisväestön harraste, kun muualta tulleiden määrä kasvaa, niin hiljalleen sekin vähenee.
Pyöräily on lähelle kauppaan jne eikä matkoja töihin jne
Perheen kansaa jäätelölle
Kai ne keksii kohta kieltää fillarit lähijunista ja metrosta, niin loppuu se vähäinenkin pyöräily kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työt tehdään nyt etänä.
Ei tarvitse pyöräillä keskustan toimistoon.
Mutta sitähän ei Helsingin päättäjä halua ideologiakiimassaan ymmärtää.
Etätyö romahdutti pyöräilyn määrän Helsingissä. Ja kun otetaan pois pyöräteillä ajelevat sähköskuutit ja Wolt mopot jotka jokainen tekevät kymmeniä matkoja päivässä on pyöräilyn romahdus mitattua suurempi. Edes ennen muita reittejä käyttäneiden pyöräilijöiden sumputtaminen pyöräbaanoille ei ole kasvattanut mitattuja määriä.
Eipä muuten houkuta pyöräily kaupungissa entiseen tapaan, kun joutuisi pelleilemään sähköskuuttien ja Wolt-mopojen seassa. Täysi villi länsi. Erikoista, että kaikki viha kohdistetaan edelleen pyöräilijöihin, vaikka skuutit ovat nykyisin se todellinen ongelma.
Ajoin ennen pyörällä yli 9 000 km työmatka ajoa ympäri vuoden Helsingisä. Se loppui kun tuli etätyö. Ajoin eilen pyörällä ensimmäisen kerran Koronan jälkeen Itiksestä Lauttasaareen ja Espoonlahteen. Espoossa suurin osa vastaantulijoista oli kippurasarvisilla ajavia kuntourheilijoita. Helsingissä skuutteja, Woltti skoottereita, Alepa pyöriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ON VÄHENTYNYT 1%. VIRHEMARGINAALI ON 2 %
Ei ole kuitenkaan pyöräilyn määrä kasvanut, vaikka on investoitu satoja miljoonia infraan ja samalla hankaloitettu autoilua mahdollisimman paljon. Ja aivan turhaan
Itse poljen pääkaupunkiseudulla n 4000 km vuodessa, ja aikaisemmin fillari-infra oli jopa selkeämpää kuin nykyisin kaikenmaailman yksisuuntaisten pyöräteiden takia. Lisäksi talvella ei Suomessa paljoa ajeta, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Itse olen vähentänyt talvipyöräilyä harjasuolauksen takia
Kyllä, mutta infraan sijoittaminen on yksi asia, ja pyöräily on toinen asia. Julkinen liikenne maksaa vuodessa veronmaksajille n 500 miljoonaa, kun on huomioitu lipputulot.
500 miljoonaa joka vuosi ? Ei kukaan sano, että se pitäisi lopettaa.
Ei kaupunkia voi ylläpitää ja rakentaa pelkällä kannattavuuspohjalla. Jos näin olisi, täältä poistuisi moni asia.
Väitöskirjassa käsitellään pyöräilyä vuodesta 2018 vuoteen 2024. Kerrotaanko väitöskirjassa että minä vuonna pyöräily on ollut suurinta?
Pyöräily on muuttunut vaaralliseksi Helsingissä. Eilen tuli Arabianrannassa puskan takaa fillarineekeri suoraan päin väärällä kaistalla. Toinen on keskelle pyöräteitä hylätyt sähköskuutit jota päin pimeällä ajaessa voi lähteä henki.
Vierailija kirjoitti:
Ajoin ennen pyörällä yli 9 000 km työmatka ajoa ympäri vuoden Helsingisä. Se loppui kun tuli etätyö. Ajoin eilen pyörällä ensimmäisen kerran Koronan jälkeen Itiksestä Lauttasaareen ja Espoonlahteen. Espoossa suurin osa vastaantulijoista oli kippurasarvisilla ajavia kuntourheilijoita. Helsingissä skuutteja, Woltti skoottereita, Alepa pyöriä.
9000 on jo paljon. Etätyö voi myös loppua joskus, ainakin isolta osin. Se alkoi olosuhteiden pakosta, ja yllättäen, ja se voi myös loppua, syystä, jota ei vielä osata ennakoida.
Ikivanha lausahdus, muun muassa Churchilliin liitetty, koskien siis eri sukupolvia: "Jos ei nuorena ole radikaali, häneltä puuttuu sydän – ja jos ei vanhana ole konservatiivi, häneltä puuttuu järki." .
Vanhemmiten olen alkanut huomata, että useilta alkaa se sydän löytyä taas uudelleen ihan vanhimmilla päivillä.
Autoilusta ja pyöräilystä käytyyn keskusteluun en ota isommalti kantaa. Ajan moottoripyörällä, kävelen, käytän taksia tai julkisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ON VÄHENTYNYT 1%. VIRHEMARGINAALI ON 2 %
Ei ole kuitenkaan pyöräilyn määrä kasvanut, vaikka on investoitu satoja miljoonia infraan ja samalla hankaloitettu autoilua mahdollisimman paljon. Ja aivan turhaan
Itse poljen pääkaupunkiseudulla n 4000 km vuodessa, ja aikaisemmin fillari-infra oli jopa selkeämpää kuin nykyisin kaikenmaailman yksisuuntaisten pyöräteiden takia. Lisäksi talvella ei Suomessa paljoa ajeta, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Itse olen vähentänyt talvipyöräilyä harjasuolauksen takia
Kyllä, mutta infraan sijoittaminen on yksi asia, ja pyöräily on toinen asia. Julkinen liikenne maksaa vuodessa veronmaksajille n 500 miljoonaa, kun on huomioitu lipputulot.
500 miljoonaa joka vuosi ? Ei kukaan sano, että se pitäisi lopettaa.
Ei kaupunkia voi ylläpitää ja rakentaa pelkällä kannattavuuspohjalla. Jos näin olisi, täältä poistuisi moni asia.
Kyllä sitä kannatavuutta on arvioitava ja se on erityisen tärkeää! Muuten stadi hyytyy itäblokin lähiöksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan voi pyöräillä töihin. Meikki ja hiukset menisi piloille ja dödö pettäisi.
Harvassa keskustan konttorissa on fillarikellaria ja suihkullisia pukkareita. Minusta sellainen pitäisi muutenkin olla jokaiselle työntekijälle.
Niin ja mihin laittaa ne lapset, joita vie työmatkalla päiväkotiin ja hakee sieltä? On tosi mukavaa painaa lumisohjossa lapset peräkärryssä ja sitten repussa ja tangoilla isot ruokaostokset. Montako kertaa saa pysähtyä hakemaan sen vessapaperipaalin maasta tolla extremereissulla?