Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä kohtaa Raamattu kieltää tanssimisen?

Vierailija
06.06.2026 |

Ei missään!!
Herran kansa on aina tanssinut ja hypellyt, kun on ollut jokin ilo.
Esim. pojan kotiinpaluun kunniaksi on voitu polkaista pystyyn juhlat, joissa on tanssittu.
Tanssi/karkelointi on ollut myös Jumalan ylistyksen muoto soiton ja laulun ohella.
Ks. esim.
Psalmit 30, 87, 149 ja 150
2. Sam. 6:14
Saar. 3:4
2. Moos. 15:20
Jer. 31:4 ja 13
Tuom. 11:34
Job 21:11
Luuk. 7:3!-32 ja 15:25
Ja kauniiksi lopuksi vielä Kol. 3:17

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hyväksyy kaiken raamatusta, pitäisi hyväksyä Lootin tyttärien toimet, jotka olisivat tänä päivänä tuomittavia. Tyttäret hankkivat lapsensa isänsä kanssa.

Vierailija
82/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään. Olen ollut evankelisten juutalaisten jumalanpalveluksessa ja ne karkeloi ihan huolella.

Miksiköhän kun juutalainen kääntyy kristinuskoon hän on "evankelinen juutalainen", mutta kaikki muut ovat ihan vaan kristittyjä? 

Tämä kristillisen oikeiston käyttämä termi on itse asiassa yksi antisemi*ismin muodoista.

"Messiaaninen juutalainen" termi on yleisessä käytössä = Jeesukseen uskova juutalainen. 

Siis kristitty? Vai onko olemassa messiaanisia buddhalaisia? 

Messiaaninen juutalainen tarkoittaa juutalaista, joka ei ole ottanut kastetta tai muutenkaan liittynyt virallisesti kristilliseen seurakuntaan, mutta uskoo silti Jeesuksen messiaanisuuteen. Teknisesti ottaen voi ihan hyvin olla "messiaanisia buddhalaisia" jos he uskovat Jeesukseen liittymättä silti kirkkoon.

Ei tarkoita. Mesiaaniset juutalaiset kastavat omansa. Lopeta valheiden levittäminen.

.ohis

Mutta eivät kuulu kristinuskon piiriin vaan haluavat olla yhä juutalaisia, se on se pointti. Lopeta itse tuo herneen nenään vetäminen pikkuasioista.

Kuka sinä olet sanomaan kuka kuuluu kristinuskon piiriin tai ei. He uskovat Kristukseen, se riittää. Se että he ei kuulu johonkin luterilaiseen gayseurakuntaan ei tee heistä yhtään huonompia kristinuskon suhteen. Oikeastaan päinvastoin.

No en olekaan mikään sanomaan siitä mitään, enkä edes moista väittänyt. Sanoin miten asia on, eli eivät virallisesti kuulu kristinuskon piiriin, sillä he eivät kuulu mihinkään kristilliseen kirkkoon/yhteisöön, vaan vaikuttavat edelleen juutalaisen kansan osana. Heidän identiteettinsä on yhä juutalaisuus, mutta uskovat silti Jeesukseen kuten kristityt. Opettele itse sisäistämään lukemasi, en nimittäin tuominnut heitä yhtään mistään tai arvostellut heitä "huonoiksi kristityiksi". Kerroin vain mihin ja miten he uskovat ja mitä he paperilla ovat eli eivät virallisia kristittyjä, mutta käytännössä kyllä.

Tarpeetonta muuten mennä haukkumaan luterilaisia seurakuntia, ei ne myöskään ole yhtään sen huonompia.

Väität koko ajan erilaisilla "ei virallsiesti kuulu kristinuskon piiriin". Mitä se edes tarkoittaa? Kuka tässä on se "virallinen" taho joka asiasta päättää? Sinä? Luterilainen Gaykirkko? Historiallisissa heresioissa rypevät katoliset ja ortodoksit?

Ihan kristillisten kirkkojen omat säännöt ja seurakuntien omat jäsenluettelot, sellaisia löytyy kaikkialla missä uskonnolliset yhteisöt ovat mitenkään järjestäytyneitä ja yhteiskunnassa pidetään rekisteriä siitä kuka kuuluu mihin uskonnolliseen yhteisöön. Siihen minä nämä sanani perustan, en mutuiluun ja se on se "virallinen" taho. On eri asia miten joku uskoo käytännössä, mutta virallisesti kristityksi lasketaan se, joka kuuluu johonkin kristilliseen kirkkoon. Se on eri asia sitten miten se arjen elämässä menee, että mihin uskoo. Messiaaniset juutalaiset ovat vähän samassa asemassa kuin Jehovan todistajat, eli heitä ei lasketa virallisiksi kristityiksi, koska he itse eivät pidä itseään kristittyinä ja koska oppinsa katsotaan eroavan kristinuskosta juuri sen verran.

Lopeta itse tuo vaahtoaminen, minä nimittäin en näistä asioista päätä, vaan sanoin miten asia on. Kysy itse lisätietoa vaikka jostain seurakunnasta miten nämä ihmisten "viralliset" uskontoyhteydet hoidetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään. Olen ollut evankelisten juutalaisten jumalanpalveluksessa ja ne karkeloi ihan huolella.

Miksiköhän kun juutalainen kääntyy kristinuskoon hän on "evankelinen juutalainen", mutta kaikki muut ovat ihan vaan kristittyjä? 

Tämä kristillisen oikeiston käyttämä termi on itse asiassa yksi antisemi*ismin muodoista.

"Messiaaninen juutalainen" termi on yleisessä käytössä = Jeesukseen uskova juutalainen. 

Juu, mutta se onkin eri asia, kuin kristityksi kääntynyt juutalainen. Messiaaninen juutalainen on yhä juutalainen ilman kristillistä kastetta, mutta uskoo silti Jeesukseen.

Kastehan on peritty juutalaisuudesta. Muistatko Johannes Kastajan? Hän oli juutalainen saarnaaja joka kastoi mm Jeesuksen.

Kyllä ja hänen suorittamansa kaste ei ollut merkki mihinkään uuteen uskonnolliseen ryhmään liittymisestä.

Messiaanisen juutalaiset tekee edelleen paljon järeämpääkin merkkaamista kasteen lisäksi ryhmään liittymiseen, poikalapsilta nipsaistaan esari. Pietaria tulkitsemalla he ei edes tarvitsisi kastetta mutta kastavat silti. 

Esinahka poistetaan heillä poikalapsilta ihan siksi, että se on keskeinen juutalaisuuden piirre. He ovat juutalaisia ja noudattavat siksi juutalaista perinnettä, ainoa mikä heidät erottaa muista on usko Jeesuksen messiaanisuuteen.

Eli ovat kristittyjä. 

Vierailija
84/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa taas eksytty kauas aloituksesta !🥱

Näin täällä Vauvalla tuppaa käymään aika usein.

Vierailija
85/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, mutta se onkin eri asia, kuin kristityksi kääntynyt juutalainen. Messiaaninen juutalainen on yhä juutalainen ilman kristillistä kastetta, mutta uskoo silti Jeesukseen.

Kastehan on peritty juutalaisuudesta. Muistatko Johannes Kastajan? Hän oli juutalainen saarnaaja joka kastoi mm Jeesuksen.

Kyllä ja hänen suorittamansa kaste ei ollut merkki mihinkään uuteen uskonnolliseen ryhmään liittymisestä.

Messiaanisen juutalaiset tekee edelleen paljon järeämpääkin merkkaamista kasteen lisäksi ryhmään liittymiseen, poikalapsilta nipsaistaan esari. Pietaria tulkitsemalla he ei edes tarvitsisi kastetta mutta kastavat silti. 

Esinahka poistetaan heillä poikalapsilta ihan siksi, että se on keskeinen juutalaisuuden piirre. He ovat juutalaisia ja noudattavat siksi juutalaista perinnettä, ainoa mikä heidät erottaa muista on usko Jeesuksen messiaanisuuteen.

Eli ovat kristittyjä. 

Virallisesti eivät, koska eivät kuulu mihinkään kristilliseen kirkkoon/seurakuntaan ja itse he pitävät itseään juutalaisina. Kannattaa ehkä kysyä heiltä itseltään ovatko he omasta mielestään kristittyjä, mutta minun ymmärrykseni mukaan eivät edes itse itseään pidä sellaisina

Vierailija
86/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hyväksyy kaiken raamatusta, pitäisi hyväksyä Lootin tyttärien toimet, jotka olisivat tänä päivänä tuomittavia. Tyttäret hankkivat lapsensa isänsä kanssa.

Se, että Raamatussa kerrotaan jostain tapahtumasta, ei tarkoita että tämä olisi malliesimerkki Jumalan tahdon mukaisesta toiminnasta. Noissa kohdissa on tarkoitus kuvata tuon ajan ja kyseisen raamatunkohdan merkkihenkilöiden elämää niin hyvine kuin huonoine puolineen. Kukaan ei sanonut Lootin tytärten toimineen esimerkillisesti, vaan ainoastaan todettiin että he tekivät näin ja siitä seurasi asioita x.

Ylipäätään kristinusko ei ole syntynyt niin, että joku löysi Raamatun ja alkoi rakentaa sen pohjalta kirkkoa, vaan kristinusko perustuu evankeliumille Jeesuksesta Kristuksesta. Meille nykyihmisille tuo evankeliumi on välitetty Uuden testamentin kautta, mutta kirkon syntyhetkellä varhaiskristityillä oli vain Vanha testamentti eli juutalaisten Raamattu sekä muistot ja suulliset kertomukset Jeesuksesta. Kukaan ei nähnyt tarpeelliseksi poistaa Vanhasta testamentista kohtia, jotka syystä tai toisesta eivät tuntuneet eettisesti oikeilta. Eipä kukaan ole edes väittänyt, että ne olisivat jotain toimintaohjeita, vaan kuten sanottu, kertomusta siitä mitä tapahtui.

Vierailija
87/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ovat kristittyjä. 

Virallisesti eivät, koska eivät kuulu mihinkään kristilliseen kirkkoon/seurakuntaan ja itse he pitävät itseään juutalaisina. Kannattaa ehkä kysyä heiltä itseltään ovatko he omasta mielestään kristittyjä, mutta minun ymmärrykseni mukaan eivät edes itse itseään pidä sellaisina

Minun käsittääkseni ihminen voi olla kristitty vaikka ei olisi minkään kirkon tai seurakunnan jäsen, kunhan uskoo Jeesukseen Jumalan Poikana ja vapahtajana. 

Vierailija
88/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa taas eksytty kauas aloituksesta !🥱

Niin on. Joskus keskustelusta irtautuu kiinnostavia sivupyörteitä tai virta haarautuu tai jopa vaihtaa kulkuaan toiseen uomaan.

Vierailija
89/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesekiel 3:14-15.

Ei kiellä, siellä Hesekiel vaan siirtyy paikasta toiseen.

Vierailija
90/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä asiantuntija kertoo, raamattu ei ole toimintaohjeita, vaan kertomuksia tapahtumista omana aikanaan. Siten tanssia saa, ja seksuaalisuus on omavalintaista, eikä tuomittavaa meidän aikana.

Vierailija
91/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herodes nautti kun hänen silmiensä eteen tuotiin keikistelevä tanssityttö. Joten tanssimisella on eroja. Mikä on takaa-ajatuksena, kenelle tanssi osoitetaan ja mikä viesti siinä annetaan. Ja miksi tanssia sellaisen maallisen musiikin tahtiin, jossa korotetaan pettämistä ja seksiä.

Vierailija
92/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ovat kristittyjä. 

Minun käsittääkseni ihminen voi olla kristitty vaikka ei olisi minkään kirkon tai seurakunnan jäsen, kunhan uskoo Jeesukseen Jumalan Poikana ja vapahtajana. 

Samaa mieltä tai ehkä tarkennan ettei tarvitse olla edes kristitty voidakseen silti uskoa Jumalaan. 

Vierailija
93/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten täällä asiantuntija kertoo, raamattu ei ole toimintaohjeita, vaan kertomuksia tapahtumista omana aikanaan. Siten tanssia saa, ja seksuaalisuus on omavalintaista, eikä tuomittavaa meidän aikana.

Kyllä Raamattua lukemalla on helppoa huomata, missä kohdissa Jumala sanoo "älkää tehkö näin" tai "tehkää näin", ja missä vain todetaan jotain tapahtuneeksi ja mihin sävyyn.  Vähän sama kuin jos oikeudessa asianajaja siteeraisi lakikirjaa, joka antaa selkeän toimintaohjeen jostain asiasta, tai jos hän vain toteaa syytetyn tai uhrin tehneen jotain. Kirjoituksestasi saa sen käsityksen, että mielestäsi jokainen Raamatun kohta on joko yksiselitteistä toimintaohjetta tai sitten pelkkää dokumentaatiota, eikä vuorottelu näin välillä olisi mahdollista.

Ja joo, tanssia ei ole kielletty missään raamatunkohdassa, ainakaan jos tanssilla tarkoitetaan yleisesti rytmistä liikehdintää musiikin tahtiin.

Vierailija
94/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Kannattaa muistaa, että Raamattu on kokoelma oman aikansa ihmisten tekstejä, jotka ovat syntyneet pitkän ajan kuluessa, hyvin paljolti toisistaan riippumatta, hyvin vaihtelevissa tilanteissa ja kirjoittajilla ei ole ollut mitään hajua että heidän tuotoksensa joskus päätyisivät osaksi pyhäksi miellettyä kokoelmaa. Raamattu on enemmänkin kokoomateos muinaisesta Lähi-idästä kuin yksi yhtenäinen kirja. 

Vierailija
95/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ovat kristittyjä. 

Messiaanisia juutalaisia. 

Jeesusta seuraavia juutalaisia. 

Vierailija
96/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herodes nautti kun hänen silmiensä eteen tuotiin keikistelevä tanssityttö. Joten tanssimisella on eroja. Mikä on takaa-ajatuksena, kenelle tanssi osoitetaan ja mikä viesti siinä annetaan. Ja miksi tanssia sellaisen maallisen musiikin tahtiin, jossa korotetaan pettämistä ja seksiä.

Ihan siksi koska se on kivaa. Ei siihen muuta syytä tarvita.

Vierailija
97/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ovat kristittyjä. 

Messiaanisia juutalaisia. 

Jeesusta seuraavia juutalaisia. 

Nimenomaan. Se ei ole niin mustavalkoista, että uskoo Jeesukseen = kristitty. Messiaaniset juutalaiset ovat juutalaisia, jotka eroavat muista siinä, että ovat ottaneet uskoonsa mukaan kristinuskon piirteitä. 

Vierailija
98/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio kieltää sen, joten sitä olen tekemään tänne tullut.

Vierailija
99/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kristitty? Vai onko olemassa messiaanisia buddhalaisia? 

Messiaaninen juutalainen tarkoittaa juutalaista, joka ei ole ottanut kastetta tai muutenkaan liittynyt virallisesti kristilliseen seurakuntaan, mutta uskoo silti Jeesuksen messiaanisuuteen. Teknisesti ottaen voi ihan hyvin olla "messiaanisia buddhalaisia" jos he uskovat Jeesukseen liittymättä silti kirkkoon.

Ei tarkoita. Mesiaaniset juutalaiset kastavat omansa. Lopeta valheiden levittäminen.

.ohis

Mutta eivät kuulu kristinuskon piiriin vaan haluavat olla yhä juutalaisia, se on se pointti. Lopeta itse tuo herneen nenään vetäminen pikkuasioista.

Kuka sinä olet sanomaan kuka kuuluu kristinuskon piiriin tai ei. He uskovat Kristukseen, se riittää. Se että he ei kuulu johonkin luterilaiseen gayseurakuntaan ei tee heistä yhtään huonompia kristinuskon suhteen. Oikeastaan päinvastoin.

No en olekaan mikään sanomaan siitä mitään, enkä edes moista väittänyt. Sanoin miten asia on, eli eivät virallisesti kuulu kristinuskon piiriin, sillä he eivät kuulu mihinkään kristilliseen kirkkoon/yhteisöön, vaan vaikuttavat edelleen juutalaisen kansan osana. Heidän identiteettinsä on yhä juutalaisuus, mutta uskovat silti Jeesukseen kuten kristityt. Opettele itse sisäistämään lukemasi, en nimittäin tuominnut heitä yhtään mistään tai arvostellut heitä "huonoiksi kristityiksi". Kerroin vain mihin ja miten he uskovat ja mitä he paperilla ovat eli eivät virallisia kristittyjä, mutta käytännössä kyllä.

Tarpeetonta muuten mennä haukkumaan luterilaisia seurakuntia, ei ne myöskään ole yhtään sen huonompia.

Väität koko ajan erilaisilla "ei virallsiesti kuulu kristinuskon piiriin". Mitä se edes tarkoittaa? Kuka tässä on se "virallinen" taho joka asiasta päättää? Sinä? Luterilainen Gaykirkko? Historiallisissa heresioissa rypevät katoliset ja ortodoksit?

Ihan kristillisten kirkkojen omat säännöt ja seurakuntien omat jäsenluettelot, sellaisia löytyy kaikkialla missä uskonnolliset yhteisöt ovat mitenkään järjestäytyneitä ja yhteiskunnassa pidetään rekisteriä siitä kuka kuuluu mihin uskonnolliseen yhteisöön. Siihen minä nämä sanani perustan, en mutuiluun ja se on se "virallinen" taho. On eri asia miten joku uskoo käytännössä, mutta virallisesti kristityksi lasketaan se, joka kuuluu johonkin kristilliseen kirkkoon. Se on eri asia sitten miten se arjen elämässä menee, että mihin uskoo. Messiaaniset juutalaiset ovat vähän samassa asemassa kuin Jehovan todistajat, eli heitä ei lasketa virallisiksi kristityiksi, koska he itse eivät pidä itseään kristittyinä ja koska oppinsa katsotaan eroavan kristinuskosta juuri sen verran.

Lopeta itse tuo vaahtoaminen, minä nimittäin en näistä asioista päätä, vaan sanoin miten asia on. Kysy itse lisätietoa vaikka jostain seurakunnasta miten nämä ihmisten "viralliset" uskontoyhteydet hoidetaan.

Kiitos, mielenkiintoista. Sen verran kommenttia, että ehkä tuon ei-jäsenyyden osalta messiaanisia juutalaisia voi verrata Jehovan todistajiin. 

Opin sisällön puolesta nämä kaksi ryhmää ovat eri asemassa: messiaaniset juutalaiset käsittääkseni uskovat Jeesuksen Kristuksen täyttäneen lain vaatimukset ja sovittaneen 100%:sti heidän syntinsä. 

Jehovan todistajien uskonkäsityksessä on lainomaisuutta: heille Jeesuksen uhri ei ollut täydellinen vaan ihmisen on pakko tehdä sen lisäksi hyviä tekoja pelastuakseen. 

Kristinuskossa hyvät teot ovat myös tärkeitä mutta pelastuksemme ei riipu niistä vaan Jumala antaa voiman niihin. Lisäksi Jehovan todistajien opin sisällössä Jeesus on Jumalan Poika muttei Jumala ja hän nousi kuol.leista näkymättömänä henkiolentona, ei fyysisesti, kuten kristinuskossa. Eli heillä ei ole kolminaisuusoppia.  

Vierailija
100/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salome tanssi. Hän oli Herodeksen vaimon tytär. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan