Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä kohtaa Raamattu kieltää tanssimisen?

Vierailija
06.06.2026 |

Ei missään!!
Herran kansa on aina tanssinut ja hypellyt, kun on ollut jokin ilo.
Esim. pojan kotiinpaluun kunniaksi on voitu polkaista pystyyn juhlat, joissa on tanssittu.
Tanssi/karkelointi on ollut myös Jumalan ylistyksen muoto soiton ja laulun ohella.
Ks. esim.
Psalmit 30, 87, 149 ja 150
2. Sam. 6:14
Saar. 3:4
2. Moos. 15:20
Jer. 31:4 ja 13
Tuom. 11:34
Job 21:11
Luuk. 7:3!-32 ja 15:25
Ja kauniiksi lopuksi vielä Kol. 3:17

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi oli sota-aikaan ainoa Euroopan maa, jossa oli tanssikielto.

Se on hyvin suomalaista että kielletään hauskanpito.

Mitä hauskaa Stalinin pommituksissa oli ?

Ei mitään, mutta oli typerää kieltää ihmisiä nauttimasta edes niistä pienistä iloista, joita elämällä oli tarjota. Sairasta, ettei edes tanssia saanut ja hetken olla iloinen, vaikka jo seuraavana päivänä saattoi elämä päättyä pommin paukkuessa.

Pommien paukkuessa pimennysverhot, ulkonaliikkumiskielto jne

Vierailija
42/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun katsoo tanssivia suomalaisia, niin pitäisi olla edelleen. 

Ei ole mitään perustetta kieltää asiaa X vain koska se näyttää sinun mielestäsi rumalta.

Meillä on useita lakeja, jotka kieltävät rumat asiat julkisilla paikoilla, ihmiskehosta taloihin ja pihoihin. Miksei siis myös tanssia voisi edes rajoittaa? 

Niin kuin mitä sellaisia lakeja muka on? Entä kuka olisi se, joka päättää mikä tanssi on sallittua ja miten sitä edes valvottaisiin?

Koko ehdotus on todella typerä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siä noi joraa!

Vierailija
44/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään. Olen ollut evankelisten juutalaisten jumalanpalveluksessa ja ne karkeloi ihan huolella.

En ole asiantuntija mutta olen saanut käsityksen, että heille itselleen juutalainen identiteetti on hyvin tärkeä edelleen, kun he löytävät Jeesuksen Kristuksen omana Messiaanaan. 

Toki yksilökohtaisia eroja varmaan on, niinkuin kaikessa. 

Samoin kristityille jokainen Jeesuksen löytänyt on tärkeä ja juutalaisilla on jopa erityinen asema, koska evankeliumin julistamisen periaate oli ja on "juutalaisille ensin, sitten kreikkalaisille" eli kaikille muille. 

Vierailija
45/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanssia on monenlaista. Esim. paritanssi on eroottista virittelyä, sellainen ei kuulu kuin avioparin välille. Mutta taisipa itse daavidkin tanssia jumalan edessä

Höpsis ! KIlpatanssistakin on eroottisuus kaukana  parin välillä, siinä mennään tosissaan

Se taas onkin Raamatussa kielletty. Lue niin viisastut, tanssija. On muuten maailman turhinta pas kaa.

Vierailija
46/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kuollaan joku päivä, tanssi niin paljon ku voit ja nauti elämästä. Se on tärkeää.

Uskontoja on yli 10 000,kaikilla omat rajoitukset. Olet vaan kasvanu omassa kuplassa.

Vierailija
47/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvin suomalaista että kielletään hauskanpito.

Mitä hauskaa Stalinin pommituksissa oli ?

Kyllä niitä kaatuneita oli Euroopassakin mutta silti sai tanssia.

Sota ei tullut heidän rajalleen ja yli, toisin kuin Suomessa, joka menetti Karjalan. 

Satutitko huomaamaan, mitä tapahtui Baltiassa, Tsekissä, Puolassa, Ukrainassa, Saksassa, Italiassa...?

Elämää on myös Suomen ulkopuolella.

Vierailija
48/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko aika lopettaa se tyhjänpäiväinen höpölöpö raamatusta ja alkaa itse tutkimaan sitä mikä on homman nimi ja mitä saat sieltä itse tutkia ja ajatuksia jota löydät sieltä, raamattu ei ole satukirja niinkuin muut mielikuvitus romaanit.

Vierailija
49/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään. Olen ollut evankelisten juutalaisten jumalanpalveluksessa ja ne karkeloi ihan huolella.

Miksiköhän kun juutalainen kääntyy kristinuskoon hän on "evankelinen juutalainen", mutta kaikki muut ovat ihan vaan kristittyjä? 

Ihan siitä syystä etteivät he halua itseään kutsuttavan kristityiksi. Historialliset skismat nääs. Ei ole aina kristityt kohdelleet juutalaisia kivasti.

Vierailija
50/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään perustetta kieltää asiaa X vain koska se näyttää sinun mielestäsi rumalta.

Sinä taas olet ruma ihminen sisimmältäsi.

Vierailija
51/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juutalaisilla ei tosin ole mitään tekemistä Raamatun kanssa. Mutta siis Raamattu joka tapauksessa ei toki kiellä tanssimista. 

Täh. VT on pelkkää juutalaisuutta.

Vierailija
52/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juutalaisilla ei tosin ole mitään tekemistä Raamatun kanssa. Mutta siis Raamattu joka tapauksessa ei toki kiellä tanssimista. 

Juutalaiset/israelilaiset ovat Vanhan testamentin keskiössä kaiken aikaa, Jeesus oli juutalainen, samoin kuin perheensä ja alkukristityt, juutalaisuus on kristinuskon runkona.

Juu, ei varmaan ole juutalaisilla mitään tekemistä Raamatun kanssa.

Vierailija
53/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanssia on monenlaista. Esim. paritanssi on eroottista virittelyä, sellainen ei kuulu kuin avioparin välille. Mutta taisipa itse daavidkin tanssia jumalan edessä

Höpsis ! KIlpatanssistakin on eroottisuus kaukana  parin välillä, siinä mennään tosissaan

Se taas onkin Raamatussa kielletty. Lue niin viisastut, tanssija. On muuten maailman turhinta pas kaa.

Suksi kuuseen hölmö 😅🤣

Se on urheilua !

Vierailija
54/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on useita lakeja, jotka kieltävät rumat asiat julkisilla paikoilla, ihmiskehosta taloihin ja pihoihin. Miksei siis myös tanssia voisi edes rajoittaa? 

Tyhmä. Lääkäritkin tietävät että se on aivoille hyvää ja  hyvää liikuntaa 

Niin on silakan syöntikin, mutta tarvitseeko sitä tehdä yleisellä paikalla? 

Tarvitsee, miksi ei saisi syödä?

Usko hyvällä, asioita ei kielletä sen perusteella että ne juuri sinun mielestäsi ovat rumia. Muutenkaan ei asioita kielletä lain voimalla ihan tuosta vain vain siksi että ne ovat jonkun mielestä rumia. Muussa tapauksessa esim. Pasilan design olisi aivan eri kuin se on nyt.

Vierailija
55/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän kun juutalainen kääntyy kristinuskoon hän on "evankelinen juutalainen", mutta kaikki muut ovat ihan vaan kristittyjä? 

Tämä kristillisen oikeiston käyttämä termi on itse asiassa yksi antisemi*ismin muodoista.

"Messiaaninen juutalainen" termi on yleisessä käytössä = Jeesukseen uskova juutalainen. 

Siis kristitty? Vai onko olemassa messiaanisia buddhalaisia? 

"Messiaaninen juutalainen" on termi, jota kyseiset henkilöt itse itsestään käyttävät. Tällä halutaan osoittaa, että Kristuksen seuraajina he ovat edelleen osa juutalaista kansaa. Jeesus oli ihmisenä juutalainen, hänet ympärileikattiin juutalaisen perinteen mukaisesti ja hän opetti ihmisille saman Jumalan sanomaa, jota juutalaiset olivat kumarteneet läpi Vanhan testamentin. Sen sijaan buddhalaisuus rakentuu kokonaan erilaiselle maailmankuvalle, jonka kanssa Jeesuksella ei ole yhteistä opetuspohjaa. Lisäksi termi "kristitty" tuo monille juutalaisille mieleen menneisyyden vastakkainasettelun, jossa kristityt syyttivät heitä Jeesuksen surmaamisesta. Vaikka uskon kohde on yhteinen kristityillä ja messiaanisilla juutalaisilla, kristitty-termin käyttö juutalaisessa kontekstissa voi tuntua heistä vaikealta.

Vierailija
56/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kristillisen oikeiston käyttämä termi on itse asiassa yksi antisemi*ismin muodoista.

"Messiaaninen juutalainen" termi on yleisessä käytössä = Jeesukseen uskova juutalainen. 

Juu, mutta se onkin eri asia, kuin kristityksi kääntynyt juutalainen. Messiaaninen juutalainen on yhä juutalainen ilman kristillistä kastetta, mutta uskoo silti Jeesukseen.

Vierailija
57/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, mutta se onkin eri asia, kuin kristityksi kääntynyt juutalainen. Messiaaninen juutalainen on yhä juutalainen ilman kristillistä kastetta, mutta uskoo silti Jeesukseen.

Valetta. Tekevät upotuskasteen kuten ennenwanhaan.

Vierailija
58/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskontoja on useita ja uskonnon sisällä on usein monia eri lahkojakin. Siis raamattua tunnustaa vain pieni osa ihmisistä ja sitäkin tulkitaan monella tavalla riippuen lahkoista. Lahkoilla tarkoitan mm. körttiläisyys, vanhoillislestadiolaisuus ja Pietismi.

Ja jos joku ei tanssi uskonnon takia, niin onko se nyt jollekin toiselle ongelma? Suomessa on uskonnanvapaus, emme voi kieltää toista kuulumasta johonkin tiettyyn uskontoon tai ärsyyntyä siitä saako toinen uskonnon takia tanssia vaiko ei.

Minä en aikoinaan tanssinut vanhojen tansseissa lukiossa. Ei ollut minulle ongelma, ei ollut luokkakavereille ongelma, ei ollut opettajille ongelma. Opettaja ei edes kysynyt, miksi en tullut liikunnantunnilla tanssiharjoituksiin. Ei tarvinnut edes selittää poissaoloa. Jokainen voi miettiä, onko tuo perustuslain mukaista uskonnanvapautta vai ei.

Ei se ole kovin monelle ongelma, ettei joku tanssi uskonnollisen vakaumuksensa takia. Enemmänkin tuntuu olevan ongelma monelle uskonnolliselle ihmiselle, jos joku muu tekee asioita, jotka ovat ko. uskovaisen vakaumuksen vastaisia.

59/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Weranta: Rakastaa ja laulaa.

"Tässä elämäs

pitäis enemmän

vaan tanssia ja nauraa

antaa sydämen pauhaa

rakastaa ja laulaa"

Allekirjoitan tuon ja yritän toteuttaa käytännössä.

M60+

Vierailija
60/107 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kristitty? Vai onko olemassa messiaanisia buddhalaisia? 

Messiaaninen juutalainen tarkoittaa juutalaista, joka ei ole ottanut kastetta tai muutenkaan liittynyt virallisesti kristilliseen seurakuntaan, mutta uskoo silti Jeesuksen messiaanisuuteen. Teknisesti ottaen voi ihan hyvin olla "messiaanisia buddhalaisia" jos he uskovat Jeesukseen liittymättä silti kirkkoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme