Missä kohtaa Raamattu kieltää tanssimisen?
Ei missään!!
Herran kansa on aina tanssinut ja hypellyt, kun on ollut jokin ilo.
Esim. pojan kotiinpaluun kunniaksi on voitu polkaista pystyyn juhlat, joissa on tanssittu.
Tanssi/karkelointi on ollut myös Jumalan ylistyksen muoto soiton ja laulun ohella.
Ks. esim.
Psalmit 30, 87, 149 ja 150
2. Sam. 6:14
Saar. 3:4
2. Moos. 15:20
Jer. 31:4 ja 13
Tuom. 11:34
Job 21:11
Luuk. 7:3!-32 ja 15:25
Ja kauniiksi lopuksi vielä Kol. 3:17
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään. Olen ollut evankelisten juutalaisten jumalanpalveluksessa ja ne karkeloi ihan huolella.
Miksiköhän kun juutalainen kääntyy kristinuskoon hän on "evankelinen juutalainen", mutta kaikki muut ovat ihan vaan kristittyjä?
Tämä kristillisen oikeiston käyttämä termi on itse asiassa yksi antisemi*ismin muodoista.
Jep, sillä halutaan ilmaista että etpä sitten kuitenkaan oikeasti kuulu meihin. Käännynnäinen saa kuulla siitä loppuelämänsä, että on aluksi kuulunut johonkin muuhun ryhmään. Harva on niin tekopyhä ja raja-aitoja rakenteleva kuin "harras" kristitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi oli sota-aikaan ainoa Euroopan maa, jossa oli tanssikielto.
Se on hyvin suomalaista että kielletään hauskanpito.
Mitä hauskaa Stalinin pommituksissa oli ?
Siksi että elämä on sodan vuoksi muutenkin ikävää kielletään sitten kaikki hauskanpito? Ei erityisen loogista ja pikemminkin haitallista.
M60+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on selvä kun ihmisiä kuolee !
Millä tavalla muka selvää? On eri asia kieltää joukkokokoontumiset, koska turvallisuus, mutta toinen asia kieltää ilonpito kokonaan. Miten se muka niitä kuolevia auttaa, ettei elossaolevat saa edes tanssia silloin kun voivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun katsoo tanssivia suomalaisia, niin pitäisi olla edelleen.
Ei ole mitään perustetta kieltää asiaa X vain koska se näyttää sinun mielestäsi rumalta.
Meillä on useita lakeja, jotka kieltävät rumat asiat julkisilla paikoilla, ihmiskehosta taloihin ja pihoihin. Miksei siis myös tanssia voisi edes rajoittaa?
Tyhmä. Lääkäritkin tietävät että se on aivoille hyvää ja hyvää liikuntaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä kaatuneita oli Euroopassakin mutta silti sai tanssia.
Sota ei tullut heidän rajalleen ja yli, toisin kuin Suomessa, joka menetti Karjalan.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään. Olen ollut evankelisten juutalaisten jumalanpalveluksessa ja ne karkeloi ihan huolella.
Juutalaisilla ei tosin ole mitään tekemistä Raamatun kanssa. Mutta siis Raamattu joka tapauksessa ei toki kiellä tanssimista.
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että elämä on sodan vuoksi muutenkin ikävää kielletään sitten kaikki hauskanpito? Ei erityisen loogista ja pikemminkin haitallista.
Suomalaisten "logiikka". Kun on masentavaa, tehdään asiat vieläkin masentavammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään perustetta kieltää asiaa X vain koska se näyttää sinun mielestäsi rumalta.
Meillä on useita lakeja, jotka kieltävät rumat asiat julkisilla paikoilla, ihmiskehosta taloihin ja pihoihin. Miksei siis myös tanssia voisi edes rajoittaa?
Niin on silakan syöntikin, mutta tarvitseeko sitä tehdä yleisellä paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Tanssia on monenlaista. Esim. paritanssi on eroottista virittelyä, sellainen ei kuulu kuin avioparin välille. Mutta taisipa itse daavidkin tanssia jumalan edessä
Paritanssia tanssitaan vaatteet päällä !😁
Vierailija kirjoitti:
Ei missään. Sen sijaan Jumala varoittaa ihmisiä lisäämästä uskontoon itse keksimiään sääntöjä. Tätä kohtaa ei moni tule ajatelleeksi näissä lahkotouhuissa.
Kuka muka päättää mitä mihinkin uskontoon saa lisätä? Riippumatta onko Jumalaa olemassa, on jokaisen uskonnon pohjalla ihmisten vakaumus ja mielikuva hengellisyydestä ja niihin lisätään aikojen kuluessa uusia elementtejä tai poistetaan. Ei mikään uskonto tipahda taivaasta sellaisenaan vaan ne kaikki ovat muotoutuneet aikojen kuluessa vähitellen. Pätee myös juutalaisuuteen ja kristinuskoon, ei ne ole sellaisenaan annettuja vaan kehittyneet monen sadan vuoden aikana. Se, joka ei jaa niiden oppeja sellaisenaan, mutta uskoo silti Jumalaan, on vapaa uskomaan miten haluaa ja lisäämään tai poistamaan asioita miten haluaa. Millään uskonnollisella ihmisten pyörittämällä instituutiolla tai johtajalle ei siihen ole nokan koputtamista, vaan se on uskovaisen yksilön ja Jumalan välinen asia.
Hengellisen musiikin kanssa voipi tanssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on silakan syöntikin, mutta tarvitseeko sitä tehdä yleisellä paikalla?
No itse ainakin tanssin tanssisaleissa, en kadulla, joten voit olla rauhassa, et näe sitä !
Oli melkoisen huono tekosyy sinulla😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän kun juutalainen kääntyy kristinuskoon hän on "evankelinen juutalainen", mutta kaikki muut ovat ihan vaan kristittyjä?
Tämä kristillisen oikeiston käyttämä termi on itse asiassa yksi antisemi*ismin muodoista.
"Messiaaninen juutalainen" termi on yleisessä käytössä = Jeesukseen uskova juutalainen.
Vierailija kirjoitti:
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten "logiikka". Kun on masentavaa, tehdään asiat vieläkin masentavammaksi.
Viikate lauloi osuvasti:
Täällä ei nauraa saa asioille, joille muualla saa
Myös ikävät asiat visusti omana tietonaan
Töitä ja töitä ja kireitä vöitä ja pyhänä kerrasto puhtoinen
Täällä on huveina lepo ja liemi lämpöinen
Uskontoja on useita ja uskonnon sisällä on usein monia eri lahkojakin. Siis raamattua tunnustaa vain pieni osa ihmisistä ja sitäkin tulkitaan monella tavalla riippuen lahkoista. Lahkoilla tarkoitan mm. körttiläisyys, vanhoillislestadiolaisuus ja Pietismi.
Ja jos joku ei tanssi uskonnon takia, niin onko se nyt jollekin toiselle ongelma? Suomessa on uskonnanvapaus, emme voi kieltää toista kuulumasta johonkin tiettyyn uskontoon tai ärsyyntyä siitä saako toinen uskonnon takia tanssia vaiko ei.
Minä en aikoinaan tanssinut vanhojen tansseissa lukiossa. Ei ollut minulle ongelma, ei ollut luokkakavereille ongelma, ei ollut opettajille ongelma. Opettaja ei edes kysynyt, miksi en tullut liikunnantunnilla tanssiharjoituksiin. Ei tarvinnut edes selittää poissaoloa. Jokainen voi miettiä, onko tuo perustuslain mukaista uskonnanvapautta vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään, mutta oli typerää kieltää ihmisiä nauttimasta edes niistä pienistä iloista, joita elämällä oli tarjota. Sairasta, ettei edes tanssia saanut ja hetken olla iloinen, vaikka jo seuraavana päivänä saattoi elämä päättyä pommin paukkuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juutalaisilla ei tosin ole mitään tekemistä Raamatun kanssa. Mutta siis Raamattu joka tapauksessa ei toki kiellä tanssimista.
Raamattu tuli juutalaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Messiaaninen juutalainen" termi on yleisessä käytössä = Jeesukseen uskova juutalainen.
Siis kristitty? Vai onko olemassa messiaanisia buddhalaisia?
Taaperot tanssii musiikkia kuullessaan niin että vaippa hytkyy, vaikka kukaan ei ole opettanut. Se on ihmisluonnossa, tanssiminen.
Kyllä niitä kaatuneita oli Euroopassakin mutta silti sai tanssia.