Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alemmasta keskiluokasta ylempään keskiluokkaan

Vierailija
06.06.2026 |

Olen viettänyt lapsuuteni alemman keskiluokan perheessä, mutta nyt maisteritutkinnon suorittaneena huomaan, miten vaikeaa on karistaa lapsuudessa totuttuja käytösmalleja ja tapoja. Mitkä asiat teidän mielestä erottaa alemman keskiluokan ylemmästä? Ja tällä kertaa en hae materialistisia asioita, kuten auton merkki tai kodin valaisimet, vaan enemmän sellaisia käyttäytymiseen ja tapaan viettää aikaa ja olla liittyviä.


Jos joku on tehnyt ns. luokkasiirtymän, olisi kiva kuulla kokemuksia.

Kommentit (1543)

Vierailija
1381/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sairaanhoitajat ovat ylempää työväenluokkaa, ammattityöläisiä. Se on suorittavan portaan ammatti. Mutta aviomiehen ammatti ratkaisee perheen luokka-aseman, ja sairanhoitajilla on usein akateeminen aviomies. 

Eikä ole kuin keskiluokkaa. Aviomiehen ammatti ratkaisee? Tervetuloa tähän 2020-luvulle, pois sieltä 1950-luvulta. 

Vierailija
1382/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minä en tunne yhtään (suomalaista) keskiluokkaista/ylempää keskiluokkaista, joka kävisi tämän ketjun kirjoittajien mukaan oopperassa/ klassisen musiikin konserteissa/taidenäyttelyissä? Kaikki käy kyllä jossain festareilla, iskelmä ym suomipop  

Itse akateemisesti koulutettuna valtion virkamiehenä en ole koskaan käynyt oopperassa, suht. usein taidenäyttelyissä, melko harvoin teatterissa, hyvin harvoin klassisen musiikin konserteissa. Ikinä en ole käynyt festareilla, vaikka olen jo 6-kymppinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta sairaanhoitajat ovat ylempää työväenluokkaa, ammattityöläisiä. Se on suorittavan portaan ammatti. Mutta aviomiehen ammatti ratkaisee perheen luokka-aseman, ja sairanhoitajilla on usein akateeminen aviomies. 

Eikä ole kuin keskiluokkaa. Aviomiehen ammatti ratkaisee? Tervetuloa tähän 2020-luvulle, pois sieltä 1950-luvulta. 

Kyse on luokkajaoista jotka ovat perinteisiä

Vierailija
1384/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sairaanhoitajat ovat ylempää työväenluokkaa, ammattityöläisiä. Se on suorittavan portaan ammatti. Mutta aviomiehen ammatti ratkaisee perheen luokka-aseman, ja sairanhoitajilla on usein akateeminen aviomies. 

Mitä lähärit sitten on, jos sh:t on ”ylempää” työväenluokkaa? Sh:t kuitenkin suorittaneet amk-tutkinnon, osa jopa ylemmän sellaisen.

Vierailija
1385/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta sairaanhoitajat ovat ylempää työväenluokkaa, ammattityöläisiä. Se on suorittavan portaan ammatti. Mutta aviomiehen ammatti ratkaisee perheen luokka-aseman, ja sairanhoitajilla on usein akateeminen aviomies. 

Mitä lähärit sitten on, jos sh:t on ”ylempää” työväenluokkaa? Sh:t kuitenkin suorittaneet amk-tutkinnon, osa jopa ylemmän sellaisen.

Lähäri on klassinen weetee

Vierailija
1386/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sairaanhoitajat ovat ylempää työväenluokkaa, ammattityöläisiä. Se on suorittavan portaan ammatti. Mutta aviomiehen ammatti ratkaisee perheen luokka-aseman, ja sairanhoitajilla on usein akateeminen aviomies. 

Nalle Wahlroosin vaimo on myös sairaanhoitaja ammatiltaan. Ja jonkun Herlinin vaimokin oli muistaakseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1387/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta sairaanhoitajat ovat ylempää työväenluokkaa, ammattityöläisiä. Se on suorittavan portaan ammatti. Mutta aviomiehen ammatti ratkaisee perheen luokka-aseman, ja sairanhoitajilla on usein akateeminen aviomies. 

Nalle Wahlroosin vaimo on myös sairaanhoitaja ammatiltaan. Ja jonkun Herlinin vaimokin oli muistaakseni.

Niin?

Vierailija
1388/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minä en tunne yhtään (suomalaista) keskiluokkaista/ylempää keskiluokkaista, joka kävisi tämän ketjun kirjoittajien mukaan oopperassa/ klassisen musiikin konserteissa/taidenäyttelyissä? Kaikki käy kyllä jossain festareilla, iskelmä ym suomipop  

Ketkä mielestäsi sitten täyttävät oopperan ja klassisen musiikin konserttien paikat? Duunarit?

Minä taas tunnen useita opettajia, psykologeja, sossuja, lääkäreitä jne, jotka käyvät aktiivisesti oopperassa ja konserteissa. Näissä käydään jopa ulkomailla kulttuurimatkaillen. Iskelmäfestareilla käy työväenluokka. 

Mielenkiintoista päättelyä. Rakkaus, kiinnostus musiikkiin kai ohjaa ihmisiä käymään konserteissa, oopperoissa ja esim festareilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1389/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minä en tunne yhtään (suomalaista) keskiluokkaista/ylempää keskiluokkaista, joka kävisi tämän ketjun kirjoittajien mukaan oopperassa/ klassisen musiikin konserteissa/taidenäyttelyissä? Kaikki käy kyllä jossain festareilla, iskelmä ym suomipop  

Ketkä mielestäsi sitten täyttävät oopperan ja klassisen musiikin konserttien paikat? Duunarit?

Minä taas tunnen useita opettajia, psykologeja, sossuja, lääkäreitä jne, jotka käyvät aktiivisesti oopperassa ja konserteissa. Näissä käydään jopa ulkomailla kulttuurimatkaillen. Iskelmäfestareilla käy työväenluokka. 

Mielenkiintoista päättelyä. Rakkaus, kiinnostus musiikkiin kai ohjaa ihmisiä käymään konserteissa, oopperoissa ja esim festareilla. 

Ainakin ennen, konserteissa käytiin yli luokkarajojen (kirkko-, klassinen-, iskelmä) ja kaikissa luokissa harrastettiin musiikin soittoa. Savonlinnan opperajuhlat eivät ole mitenkään yläluokkainen tapahtuma, vaikka suurin osa on siellä varmaan epämusiikillisista syistä. 

Iskelmämusiikki ja tango kuuluvat tosin suomalaiseen kulttuuriin. Niitä kuunnellaan yli luokkarajojen. Mutta kaikki eivät halua lähteä iskelmäfestareille joissa meno on hyvin erilaista kuin klassisen musiikin konsertissa. 

Vierailija
1390/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minä en tunne yhtään (suomalaista) keskiluokkaista/ylempää keskiluokkaista, joka kävisi tämän ketjun kirjoittajien mukaan oopperassa/ klassisen musiikin konserteissa/taidenäyttelyissä? Kaikki käy kyllä jossain festareilla, iskelmä ym suomipop  

Lokeroisin itseni ylempään keskiluokkaan. Meille kaveripiirissä on aivan tavanomaista käydä katsoamassa korkeakulttuuria. Ei se ole edes mikään erityinen juttu tai luksus, vaan ihan kausarilaisena ja myyntilippujen mukaan mennään katsomaan mitä milloinkin haluaa.

Olen 33 ja yliopistosta maisteriksi valmistunut erityisasiantuntijatyössä oleva, työtä en nyt sen tarkemmin avaa. En jaksaisi mennä minnekään festareille tai suomipop-konserttiin. Eikä kiinnosta death metal tai räppi ja housunjen roikotus. Tiedän kyllä vanhoja tuttuja ym. erityisesti amk-puolelta tai lukiosta, jotka näissä suomipop-konserteissa käyvät kännissä römyämässä. Kertovat sitten niitä kännijuttujaan ja varmaan naureskelevat meille, joita kaljan lutkutus "hyvässä seurassa" ei kiinnosta.

Ja kyllä, en kuuntele iskelmää vaan klassista ja jazzia kotona. En ole parempi kuin muut, mutta ainakin oma tuttavapiirini on kovin samanlainen kuin minä. Ehkäs e yhteiskuntaluokka siinä näkyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1391/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylempi keskiluokka = korkeakoulututkinto + vuositulot yli 80ke/hlö/v. 

 

Yksinkertaistavaa, mutta pätee paremmin kuin moni muu tämän ketjun määritemä.

Ei.

 

Ylempi keskiluokka = yliopistossa suoritettu maisterin tutkinto + riittävät resurssit omista lähtökohdista arvioiden hyvään elämään + kyky ja halu nauttia tai harrastaa korkeakulttuuria yksinomaan mielihyvän takia + oma verkosto koostuu valtaosin ylemmästä keskiluokasta.

 

Ylempi keskiluokka ei ole palkka, titteli tai toiminta itsessään. Se on yhdistelmä erilaisia tekijöitä, resursseja sekä henkistä pääomaa, joiden avulla ihmisiä voidaan (keinotekoisesti) ryhmitellä erilaisiin lokeroihin, joita voidaan (osin kulttuurista riippumatta) havaita myös muissa tarkasteltavissa yhteiskunnissa.

 

Ylemmässä keskiluokassa ihminen on todennäköisimmin aviossa, kuuntelee klassista musiikkia, käy teatterissa, käyttää vähemmän alkoholia, lukee kirjoja ja elää pidempään.

 

Alempi keskiluokka = AMK/YAMK-tutkinto (tai joissain tilanteissa ammatillinen tutkinto) + riittävät resurssit omasta näkökulmasta hyvään elämään + verkosto koostuu valtaosin alemmasta keskiluokasta. 

 

Alempi keskiluokka on tavoitetila ihmiselle. Alemmassa keskiluokassa oleva ihminen elää hyvin ja usein kerryttää myös omaisuutta. Hän käy todennäköisimmin ravintoloissa juomassa ja syömässä, elokuvissa, ei nauti korkeakulttuurista ja elää ylempää keskiluokkaa keskimäärin hieman lyhyemmän elämän. Taustalla voi olla esimerkiksi avioero tai yksinhuoltajatapaus.

 

Työväenluokka/alaluokka = Muu. 

Tästä tunnistaa hyvin luokkien välisiä eroja.

Vierailija
1392/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan typeriä yleistyksiä ja oletuksia, erityisesti tuo joidenkin koulutusten, vaikka amk, mollaaminen. No, ehkäpä ne kirjoittelut kertoo eniten kirjoittajasta itsestään, ja omasta pienestä ajatusmaailmastaan.

Ei luulisi kenelläkään mitään keskiluokkaa olevalla olevan mitään tarvetta sellaiseen, ellei oma itsetunto ole erityisen alhaalla. Kannattaa myös opetella ajattelemaan asioista vähän toisestakin näkökulmasta kuin omasta navasta, vaikka aluksi sitä, että ei ole olemassa mitään yhdenlaisia tiettyjä määritelmiä sille, mitä johonkin luokkaan kuuluva tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1393/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja, mutta minulla on myös yliopistotutkinto. En ajattele että yliopistotutkinto olisi tehnyt minusta mitenkään erilaista. Molemmat vanhempani ovat opettajia, jotka eivät ole koskaan olleet naimisissa. Soitan pianoa, harrastan valokuvausta, käyn lenkillä ja uimassa, talvisin laskettelen, luistelen ja hiihdän. Kesällä tykkään rullaluistella ja lisäksi pelaan tennistä. Käyn festareilla mutta myös klassinen musiikki ja teatteri kiinnostaa. Autoista en välitä, omaa ei olekaan. Kesäpaikka on aina ollut, sekä lapsuudenperheessä, mummolassa että nyt oma.

Vierailija
1394/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minä en tunne yhtään (suomalaista) keskiluokkaista/ylempää keskiluokkaista, joka kävisi tämän ketjun kirjoittajien mukaan oopperassa/ klassisen musiikin konserteissa/taidenäyttelyissä? Kaikki käy kyllä jossain festareilla, iskelmä ym suomipop  

Lokeroisin itseni ylempään keskiluokkaan. Meille kaveripiirissä on aivan tavanomaista käydä katsoamassa korkeakulttuuria. Ei se ole edes mikään erityinen juttu tai luksus, vaan ihan kausarilaisena ja myyntilippujen mukaan mennään katsomaan mitä milloinkin haluaa.

Olen 33 ja yliopistosta maisteriksi valmistunut erityisasiantuntijatyössä oleva, työtä en nyt sen tarkemmin avaa. En jaksaisi mennä minnekään festareille tai suomipop-konserttiin. Eikä kiinnosta death metal tai räppi ja housunjen roikotus. Tiedän kyllä vanhoja tuttuja ym. erityisesti amk-puolelta tai lukiosta, jotka näissä suomipop-konserteissa käyvät kännissä römyämässä. Kertovat sitten niitä kännijuttujaan ja varmaan naureskelevat meille, joita kaljan lutkutus "hyvässä seurassa" ei kiinnosta.

Ja kyllä, en kuuntele iskelmää vaan klassista ja jazzia kotona. En ole parempi kuin muut, mutta ainakin oma tuttavapiirini on kovin samanlainen kuin minä. Ehkäs e yhteiskuntaluokka siinä näkyy.

Miksi sitten käytät sanaa korkeakulttuuri? Se mitä sinä sanot korkeakulttuuriksi on toisille ihan tavallisia asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1395/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda lätyt ohukaisiin ja tavallisen kahvin ryystäminen latten nautintaan... koukista myös pikkusormeasi ja narisuta puheääntäsi. Kaikenkaikkiaan ns. kermaperseile ja äänestä kokoomusta. Halveksi köyhälistöä.

Vierailija
1396/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työväenluokasta ylempään keskiluokkaan koulutuksen, uran ja avioliiton kautta. Minun suurin eroni on, että en osaa pukeutua. Vanha työväenluokka siellä kolkuttaa kaikessa. Olemme varakkaita, mutta silti plaraan aina edullisimmasta päästä vaateostoksia. Ostan retkuja, pikamuotia liian helposti. Ja tyyli sitten. Keskiluokan hillitty charmi, maanläheiset värit jne. Ei onnistu. Ostan kirkkaita värejä, avoimia kaula-aukkoja, täysin työväenluokkaa. Nykyisin hyväksytän miehellä kaikki ostokseni etten osta huonoa. 

huutista mikä naislammas.  Kun luokka on eri asia kuin  sivistys.  Väreille ja kaula-aukoille ei ole mitään  sivistyksellistä perustetta kuin luokka-erottautuminen. Pikemmin laaja-alaisempi hyväksyntä yhteiskunnan eri ilmiöille. Ja vielä on olevinaan sivistynyt nainen. 

Vierailija
1397/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minä en tunne yhtään (suomalaista) keskiluokkaista/ylempää keskiluokkaista, joka kävisi tämän ketjun kirjoittajien mukaan oopperassa/ klassisen musiikin konserteissa/taidenäyttelyissä? Kaikki käy kyllä jossain festareilla, iskelmä ym suomipop  

Ketkä mielestäsi sitten täyttävät oopperan ja klassisen musiikin konserttien paikat? Duunarit?

Minä taas tunnen useita opettajia, psykologeja, sossuja, lääkäreitä jne, jotka käyvät aktiivisesti oopperassa ja konserteissa. Näissä käydään jopa ulkomailla kulttuurimatkaillen. Iskelmäfestareilla käy työväenluokka. 

Mielenkiintoista päättelyä. Rakkaus, kiinnostus musiikkiin kai ohjaa ihmisiä käymään konserteissa, oopperoissa ja esim festareilla. 

Ainakin ennen, konserteissa käytiin yli luokkarajojen (kirkko-, klassinen-, iskelmä) ja kaikissa luokissa harrastettiin musiikin soittoa. Savonlinnan opperajuhlat eivät ole mitenkään yläluokkainen tapahtuma, vaikka suurin osa on siellä varmaan epämusiikillisista syistä. 

Iskelmämusiikki ja tango kuuluvat tosin suomalaiseen kulttuuriin. Niitä kuunnellaan yli luokkarajojen. Mutta kaikki eivät halua lähteä iskelmäfestareille joissa meno on hyvin erilaista kuin klassisen musiikin konsertissa. 

Nk. korkeakyltyyritapahtumat  on eri aikaan kuin sakean kansan menot..  Vuorotyöt, työn rasitus ym. vaikuttaa  paljon mitä jaksaa,  ja kaverit vapaa oleminen raskaan työn vastapainoksi. Kokemusmaailma on luonnollisesti erilainen. Onko se jokin ihme vai?  Pelkkä korkeakulttuurikin voi olla yksipuolista etenkin jos se koetaan luokkavelvollisuudeksi. 

Vierailija
1398/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja, mutta minulla on myös yliopistotutkinto. En ajattele että yliopistotutkinto olisi tehnyt minusta mitenkään erilaista. Molemmat vanhempani ovat opettajia, jotka eivät ole koskaan olleet naimisissa. Soitan pianoa, harrastan valokuvausta, käyn lenkillä ja uimassa, talvisin laskettelen, luistelen ja hiihdän. Kesällä tykkään rullaluistella ja lisäksi pelaan tennistä. Käyn festareilla mutta myös klassinen musiikki ja teatteri kiinnostaa. Autoista en välitä, omaa ei olekaan. Kesäpaikka on aina ollut, sekä lapsuudenperheessä, mummolassa että nyt oma.

Oma tuntumani on, että aika suuri osa sairaanhoitajista on alempaa keskiluokkaa, osa on keskimmäistä keskiluokkaa ja pieni osa on ylempää keskiluokkaa. Vaikka koulutus, työ ja palkka ovat tärkeitä, niin myös perhetausta, puoliso, yhteiskunnalliset vastuutehtävät ja verkostot vaikuttavat. Joitakin sairaanhoitajia kuuluu eliittiinkin, mutta eivät he useinkaan tee sairaanhoitajan työtä, vaikka heillä se pätevyys on. 

Vierailija
1399/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta sairaanhoitajat ovat ylempää työväenluokkaa, ammattityöläisiä. Se on suorittavan portaan ammatti. Mutta aviomiehen ammatti ratkaisee perheen luokka-aseman, ja sairanhoitajilla on usein akateeminen aviomies. 

Mitä lähärit sitten on, jos sh:t on ”ylempää” työväenluokkaa? Sh:t kuitenkin suorittaneet amk-tutkinnon, osa jopa ylemmän sellaisen.

Lähäri on klassinen weetee

MIksi noin rumasti sanot? Lähihoitajat ovat useimmiten työväenluokkaa. He ovat hoitoalan ammattityöntekijöitä. Tärkeitä ja arvostettuja ammattilaisia. Esimerkiksi vanhusten hoivan ja kotihoidon työntekjöistä suurin osa on lähihoitajia. Päiväkodeissakin on paljon lähihoitajia töissä hoitamassa lapsia. 

Vierailija
1400/1543 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta sairaanhoitajat ovat ylempää työväenluokkaa, ammattityöläisiä. Se on suorittavan portaan ammatti. Mutta aviomiehen ammatti ratkaisee perheen luokka-aseman, ja sairanhoitajilla on usein akateeminen aviomies. 

Mitä lähärit sitten on, jos sh:t on ”ylempää” työväenluokkaa? Sh:t kuitenkin suorittaneet amk-tutkinnon, osa jopa ylemmän sellaisen.

Lähäri on klassinen weetee

MIksi noin rumasti sanot? Lähihoitajat ovat useimmiten työväenluokkaa. He ovat hoitoalan ammattityöntekijöitä. Tärkeitä ja arvostettuja ammattilaisia. Esimerkiksi vanhusten hoivan ja kotihoidon työntekjöistä suurin osa on lähihoitajia. Päiväkodeissakin on paljon lähihoitajia töissä hoitamassa lapsia. 

Tässä puhutaan yhteiskuntaluokista joista yksi on tuo weetee