Alemmasta keskiluokasta ylempään keskiluokkaan
Olen viettänyt lapsuuteni alemman keskiluokan perheessä, mutta nyt maisteritutkinnon suorittaneena huomaan, miten vaikeaa on karistaa lapsuudessa totuttuja käytösmalleja ja tapoja. Mitkä asiat teidän mielestä erottaa alemman keskiluokan ylemmästä? Ja tällä kertaa en hae materialistisia asioita, kuten auton merkki tai kodin valaisimet, vaan enemmän sellaisia käyttäytymiseen ja tapaan viettää aikaa ja olla liittyviä.
Jos joku on tehnyt ns. luokkasiirtymän, olisi kiva kuulla kokemuksia.
Kommentit (1543)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja, mutta minulla on myös yliopistotutkinto. En ajattele että yliopistotutkinto olisi tehnyt minusta mitenkään erilaista. Molemmat vanhempani ovat opettajia, jotka eivät ole koskaan olleet naimisissa. Soitan pianoa, harrastan valokuvausta, käyn lenkillä ja uimassa, talvisin laskettelen, luistelen ja hiihdän. Kesällä tykkään rullaluistella ja lisäksi pelaan tennistä. Käyn festareilla mutta myös klassinen musiikki ja teatteri kiinnostaa. Autoista en välitä, omaa ei olekaan. Kesäpaikka on aina ollut, sekä lapsuudenperheessä, mummolassa että nyt oma.
Oma tuntumani on, että aika suuri osa sairaanhoitajista on alempaa keskiluokkaa, osa on keskimmäistä keskiluokkaa ja pieni osa on ylempää keskiluokkaa. Vaikka koulutus, työ ja palkka ovat tärkeitä, niin myös perhetausta, puoliso, yhteiskunnalliset vastuutehtävät ja verkostot vaikuttavat. Joitakin sairaanhoitajia kuuluu eliittiinkin, mutta eivät he useinkaan tee sairaanhoitajan työtä, vaikka heillä se pätevyys on.
Eiköhän sairaanhoitajia ole kaikenlaisista taustoista, kuten myös yliopistotutkinnon suorittaneita, ja ammattikoulun suorittaneita. Nykyään ainakin omassa ikäluokassani, kolmekymppisissä, on aika tavallista sekin, että ihmisillä on useampia tutkintoja, myös eri oppilaitoksista. Kaveri suoritti lukion jälkeen ammattikoulututkinnon ja sitten yliopistotutkinnon, löytyy myös ensin yliopistotutkinnon suorittanut josta sittemmin tuli poliisi. Siksi on aika typerää määrittää joku alempaan keskiluokkaan, tai mihin tahansa luokkaan, vain siksi että tämä on suorittanut tietyn tutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta sairaanhoitajat ovat ylempää työväenluokkaa, ammattityöläisiä. Se on suorittavan portaan ammatti. Mutta aviomiehen ammatti ratkaisee perheen luokka-aseman, ja sairanhoitajilla on usein akateeminen aviomies.
Mitä lähärit sitten on, jos sh:t on ”ylempää” työväenluokkaa? Sh:t kuitenkin suorittaneet amk-tutkinnon, osa jopa ylemmän sellaisen.
Ovatko aiemman kommentoijan mielestä kirurgit ylintä työväenluokkaa? Suorittavaa työtähän hekin tekevät, duunareita siis?
Voisiko tämä (tai joku maa mahdollisesti samoin ajatteleva) kertoa mikä on suomalainen weetee-luokka ja ketkä siihen (lähihoitajien lisäksi) kuuluvat ja millä perusteilla, kiitos?
Miten suoritatte luokkajaottelua arkielämässänne? Nopea arvio vaatetuksesta ja käytöksestä oletko ylempänä vai alempana kyseistä henkilöä, ja mitä se sinulta edellyttää? Miten sopeutat käytöstäsi kun olet tekemisissä toisen luokan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Miten suoritatte luokkajaottelua arkielämässänne? Nopea arvio vaatetuksesta ja käytöksestä oletko ylempänä vai alempana kyseistä henkilöä, ja mitä se sinulta edellyttää? Miten sopeutat käytöstäsi kun olet tekemisissä toisen luokan kanssa?
vaatetuksesta ei voi päätellä oikein mitään. Käytöksestä ja puheista voi. En sopeuta mitenkään, kaikille olen samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä en tunne yhtään (suomalaista) keskiluokkaista/ylempää keskiluokkaista, joka kävisi tämän ketjun kirjoittajien mukaan oopperassa/ klassisen musiikin konserteissa/taidenäyttelyissä? Kaikki käy kyllä jossain festareilla, iskelmä ym suomipop
Lokeroisin itseni ylempään keskiluokkaan. Meille kaveripiirissä on aivan tavanomaista käydä katsoamassa korkeakulttuuria. Ei se ole edes mikään erityinen juttu tai luksus, vaan ihan kausarilaisena ja myyntilippujen mukaan mennään katsomaan mitä milloinkin haluaa.
Olen 33 ja yliopistosta maisteriksi valmistunut erityisasiantuntijatyössä oleva, työtä en nyt sen tarkemmin avaa. En jaksaisi mennä minnekään festareille tai suomipop-konserttiin. Eikä kiinnosta death metal tai räppi ja housunjen roikotus. Tiedän kyllä vanhoja tuttuja ym. erityisesti amk-puolelta tai lukiosta, jotka näissä suomipop-konserteissa käyvät kännissä römyämässä. Kertovat sitten niitä kännijuttujaan ja varmaan naureskelevat meille, joita kaljan lutkutus "hyvässä seurassa" ei kiinnosta.
Ja kyllä, en kuuntele iskelmää vaan klassista ja jazzia kotona. En ole parempi kuin muut, mutta ainakin oma tuttavapiirini on kovin samanlainen kuin minä. Ehkäs e yhteiskuntaluokka siinä näkyy.
Jaa, itsellä vastaavanlainen tausta, ja kyllä death metal uppoaa, sitä paremmin mitä vanhemmaksi tulen. Käyn muillakin keikoilla melko usein, tosin en örveltämässä. Harrastan kyllä myös ns. korkeakulttuuria jotain oopperaa ja balettia lukuun ottamatta. Avarakatseisuus on hyve, ei tuollainen kliseinen muiden ylenkatsonta.
Vierailija kirjoitti:
Miten suoritatte luokkajaottelua arkielämässänne? Nopea arvio vaatetuksesta ja käytöksestä oletko ylempänä vai alempana kyseistä henkilöä, ja mitä se sinulta edellyttää? Miten sopeutat käytöstäsi kun olet tekemisissä toisen luokan kanssa?
Omassa ymmärryksessäni nämä luokittelut eivät liity ihmisen arvoon, vaan enemmän vaikutusmahdollisuuksiin omassa elämässään ja koko yhteiskunnassa. Mitä enemmän ihminen osaa kieliä ja mitä laajemmin hän on oppinut ajattelemaan asioita eri näkökulmista, sitä paremmat mahdollisuudet hänellä on hankkia ja soveltaa tietoa. Nämä mahdollisuudet auttavat häntä vaikuttamaan asioihin. Hän on vähemmän altis muiden vaikutukselle, mutta samalla ymmärtää kuinka yhteiskunta tarvitsee kaikkien vuorovaikutusta.
Toisaalta tämä tuo myös vastuuta: jos ihminen on korkeassa yhteiskunnallisessa asemassa ja hänellä on paljon vaikutusvaltaa, mutta hän ei välitä sivistää itseään ja ottaa muita huomioon päätöksenteossa, vaikutukset voivat olla tuhoisia. Esimerkiksi ylemmän keskiluokan edustaja ei ole parempi ihminen kuin duunari, vaan molempia tarvitaan, ja myös pitkäaikaistyöttömällä on aivan yhtäläinen oikeus inhimilliseen elämään ja kunnioittavaan kohteluun. Niin omassa työssäni kuin yksityisessä elämässäni kohtaan ihmisiä kaikista näistä ryhmistä ja niiden väliltä, ja pyrin olemaan kaikkia kohtaan rehti ja reilu miettimättä sen kummemmin kuka on "ylempänä" tai "alempana". Minusta on pidetty huolta silloin, kun olin itse pitkäaikaistyötön, joten olisi kusipäistä muuttua nyt vakivirassa ylimieliseksi.
Minäkin ajattelen noin, että ei yhteiskuntaluokka liity ihmisen arvoon. Kaikkia tarvitaan, ja elämänsä aikana sama ihminen voi löytää itsensä erilaisista tilanteista.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ajattelen noin, että ei yhteiskuntaluokka liity ihmisen arvoon. Kaikkia tarvitaan, ja elämänsä aikana sama ihminen voi löytää itsensä erilaisista tilanteista.
Diibadaabadaa tämän ketjun aihe ei ole ihmisen arvo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ajattelen noin, että ei yhteiskuntaluokka liity ihmisen arvoon. Kaikkia tarvitaan, ja elämänsä aikana sama ihminen voi löytää itsensä erilaisista tilanteista.
Diibadaabadaa tämän ketjun aihe ei ole ihmisen arvo
Kun katsot muutaman kommentin ylöspäin, siellä eräs kommentoija kysyi "Nopea arvio vaatetuksesta ja käytöksestä oletko ylempänä vai alempana kyseistä henkilöä". Tästä voidaan päätellä hänen olettavan, että luokittelussa olisi kysymys juuri arvosta, ja nämä kommentit olivat vastauksia siihen.
Arvo on yläluokka, alaluokka, keskiluokka. Se sanoo mistä on kyse.
Huvittava ketju. Vanhempien tohtorien miekat seinilläkään ei näytä suojelevan vertailulta toisiin ihmisiin ja lähes riipaisevalta kuulostavaan tarpeeseen kuulua oikeaan luokkaan.
"Vähän niin urheilijat, jotka kuuluvat usein eliittiin, mutta heillä ei yleensä ole korkeakoulutkintoa, koska keskittyvät opintojen sijasta urheiluun."
Omissä silmissä kymmeniä miljoonia tehnyt lätkä- tai rallijonne on yhtä eliittiä kuin eurojackpot-voittaja. Enkä kyllä näe ketään olympiavoittajaakaan oikein eliitin jäsenenä sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei ole puheenaihe, tai edes tärkeä, vaan varallisuus.
Asuntolainaa ei ole paljon, koska sitä ei juuri tarvita: rahaa on jo valmiiksi.
Kun muut vertailevat korkokattojaan, ei osallistu keskusteluun (velaton omistusasunto Helsingissä).
Yksityinen sairausvakuutus - 80-luvulta (lapsuudesta) asti.
Vanhempien tohtorin miekat seinällä
Seinät täynnä vanhempien maisterin- ja tohtorin todistuksiaKuka sisustaa kotinsa laittamalla todistukset seinälle, heh?
Joillakin on talossaan niin monta huonetta, että yhden voi omistaa pelkästään niille.
Eli ne, joilla on huoneita. Kirjastohuone, askarteluhuone, sali päivällistä varten jne perinteisten huoneiden lisäksi.Niin niin. Kyllähän ylemmän keskiluokan kodissa nyt yleensä huoneita on. Mutta ei niitä silti ole tapana pyhittää todistuksille. Hassu.
No minun vanhempani ovat näin tehneet. Eli joillakin on tapana näin tehdä,Jos sinun vanhempasi niin tekivät, se ei tee siitä yleistä tapaa.
Olen nähnyt muissakin samaa yhteiskuntaluokkaa edustavien, kuten sukulaisten ja perhetuttujen kodeissa vastaavaa.
Eli ei Ile harvinaista. Et vain tunne ylintä keskiluokkaa edustavia.Veikkaan, että heidän taustansa on vaatimattomampi.
Niin, kyllä samoilla ihmisillä on usein monia tohtorin tutkintoja, olet aivan oikeassa.
Minun äidilläni ainoastaan kauppakorkeasta pääaineena johtaminen ja isällä Hgin yliopistosta fysiikasta.
Miten vauva-palstailu istuu luokkaidentiteettiisi? Vai oletko täällä vain vähän kuin ohjaamassa meitä raukkoja.
Kävelin yhtenä päivänä hautausmaalla. En nähnyt ylempiä enkä alempia. Kaikki olivat hiljaa mullan alla saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei ole puheenaihe, tai edes tärkeä, vaan varallisuus.
Asuntolainaa ei ole paljon, koska sitä ei juuri tarvita: rahaa on jo valmiiksi.
Kun muut vertailevat korkokattojaan, ei osallistu keskusteluun (velaton omistusasunto Helsingissä).
Yksityinen sairausvakuutus - 80-luvulta (lapsuudesta) asti.
Vanhempien tohtorin miekat seinällä
Seinät täynnä vanhempien maisterin- ja tohtorin todistuksiaKuka sisustaa kotinsa laittamalla todistukset seinälle, heh?
Joillakin on talossaan niin monta huonetta, että yhden voi omistaa pelkästään niille.
Eli ne, joilla on huoneita. Kirjastohuone, askarteluhuone, sali päivällistä varten jne perinteisten huoneiden lisäksi.Niin niin. Kyllähän ylemmän keskiluokan kodissa nyt yleensä huoneita on. Mutta ei niitä silti ole tapana pyhittää todistuksille. Hassu.
No minun vanhempani ovat näin tehneet. Eli joillakin on tapana näin tehdä,Jos sinun vanhempasi niin tekivät, se ei tee siitä yleistä tapaa.
Olen nähnyt muissakin samaa yhteiskuntaluokkaa edustavien, kuten sukulaisten ja perhetuttujen kodeissa vastaavaa.
Eli ei Ile harvinaista. Et vain tunne ylintä keskiluokkaa edustavia.Veikkaan, että heidän taustansa on vaatimattomampi.
Niin, kyllä samoilla ihmisillä on usein monia tohtorin tutkintoja, olet aivan oikeassa.
Minun äidilläni ainoastaan kauppakorkeasta pääaineena johtaminen ja isällä Hgin yliopistosta fysiikasta.Miten vauva-palstailu istuu luokkaidentiteettiisi? Vai oletko täällä vain vähän kuin ohjaamassa meitä raukkoja.
Jos ei omaa kehuskelun aihetta ole, joutuu puhumaan vanhemmistaan.
En ole koskaan nähnyt kenenkään kodissa todistuksia tai mitään opiskeluihin liittyviä juttuja seinillä, saati että niille olisi oma huoneensa, yhtään minkään luokkaisissa kodeissa. Kaverilla oli joskus joku uimataitotodistus oman huoneensa korkkitaululla, oltiin silloin ala-asteella. Veikkaan myöa, että ei todellakaan ole mitään yleistä, että usein samalla ihmisellä oliai useampia tohtorintutkintoja.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tämä (tai joku maa mahdollisesti samoin ajatteleva) kertoa mikä on suomalainen weetee-luokka ja ketkä siihen (lähihoitajien lisäksi) kuuluvat ja millä perusteilla, kiitos?
Ketjussa on keskitytty pääosin ylempään keskiluokkaan joten ei oteta tuota weetee luokkaa siihen. Voit tehdä oman keskustelun siitä jos haluat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ajattelen noin, että ei yhteiskuntaluokka liity ihmisen arvoon. Kaikkia tarvitaan, ja elämänsä aikana sama ihminen voi löytää itsensä erilaisista tilanteista.
Diibadaabadaa tämän ketjun aihe ei ole ihmisen arvo
Kun katsot muutaman kommentin ylöspäin, siellä eräs kommentoija kysyi "Nopea arvio vaatetuksesta ja käytöksestä oletko ylempänä vai alempana kyseistä henkilöä". Tästä voidaan päätellä hänen olettavan, että luokittelussa olisi kysymys juuri arvosta, ja nämä kommentit olivat vastauksia siihen.
Minä ylemmän keskiluokan akateemisena naisena, esim. katson miehistä päältäpäin yhteiskuntaluokan ja sillä arvioin kiinnostukseni. Työväenluokkaisia miehiä en katso sillä silmällä lainkaan, eivät ole minua varten.
Lähihoitajien ja sairaanhoitajien ero on melko pieni.