Alemmasta keskiluokasta ylempään keskiluokkaan
Olen viettänyt lapsuuteni alemman keskiluokan perheessä, mutta nyt maisteritutkinnon suorittaneena huomaan, miten vaikeaa on karistaa lapsuudessa totuttuja käytösmalleja ja tapoja. Mitkä asiat teidän mielestä erottaa alemman keskiluokan ylemmästä? Ja tällä kertaa en hae materialistisia asioita, kuten auton merkki tai kodin valaisimet, vaan enemmän sellaisia käyttäytymiseen ja tapaan viettää aikaa ja olla liittyviä.
Jos joku on tehnyt ns. luokkasiirtymän, olisi kiva kuulla kokemuksia.
Kommentit (1543)
Vapaa-aikaa voisi kuvata näin:
Ylempi keskiluokka: purjehdus, maraton, golf, ratsastus, matkustelu eksoottisissa kaukokohteissa tai luxus-kohteissa
Keski-keskiluokka: vaeltaminen, hiihto, suunnistus, pyöräily, ooppera ja konsertit, matkailu Alpeilla, Lapissa tai Euroopan kulttuurikaupungeissa
Alempi keskiluokka: Hyrox, laitepilates, lenkkeily, höntsä-golf, keikat ja festarit, matkustelu Kanariansaarilla tai Tukholmassa
Työväenluokka: voimailu, jumpat, kävely, matkustelu Tallinnassa tai Rodoksella
Vähän näin karrikoiden toki.
Mikä tämä luokanvaihtojuttu on ja miksi se on joillekin tärkeää????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sosiaalityöntekijä missä luokassa? Maisteri hänkin.
No ei ainakaan ylemmässä keskiluokassa.
Miksei? Tienaa Saman viisi tonnia kuin se lukion aineenope ja on maisteri. Täysin itsenäinen työ.
Keskituloinen ja tekee suorittavaa työtä. Itse olen FT, palkka vähän yli neljä tonnia. En kuulu ylempään keskiluokkaan.
Suorittavaa työtä? Miten niin?
Mitä muuta se on? Valtaosa akateemisista(kin) tekee suorittavaa työtä.
Mitä "suorittava työ" sinulle merkitsee? Itselleni se merkitsee määrätyllä työpaikalla olemista tiukasti määriteltynä aikana ja pääosin rutiinimaista työskentelyä valmiiksi annettuja ohjeita noudattaen. Jottei kukaan ymmärtäisi väärin, tässä ei ole mitään väheksyttävää, päinvastoin on selvää, että tietyt työtehtävät vaativat selkeitä linjauksia ilman sooloilua.
Tunnustan, ettei minulla ole juuri kokemusta sosiaalityöstä sen enempää tekijänä kuin asiakkaana, mutta ymmärrykseni mukaan he pyrkivät kohtaamaan kaikki asiakkaansa yksilöllisesti, näiden tarpeita kuulostellen ja arvioiden. Se, miten tässä onnistutaan, jääköön sitten toisten arvioitavaksi, mutta on vaikea kuvitella tuollaisen työn tapahtuvan tiukasti "lukujärjestystä" seuraten.
Sosiaalityössä asiakaskohtaamisia mitataan suoritteina. Ohis
Samoin virastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläluokkaisena en ymmärrä lainkaan alempien yhteiskuntaluokkien tapoja.
Kerro lisää. Mitä sellaisia tapoja alemmilla luokilla on, mitä et ymmärrä?
Olen eri, ja puhun yleisellä tasolla. Tiedän, etteivät KAIKKI toimi näin.
Itsellä ainakin se ettei peruskoulua hoideta lasten kanssa niin hyvin kuin mahdollista (se meneekö amikseen vai lukioon on sivuseikka, kaikkia tarvitaan), uutisten lukeminen vain iltapäivälehdistä, julkkisten seuraaminen vihamielessä, epäluuloisuus uusia asioita kohtaan, etikettien inho tai pitäminen turhana.No jaa, etiketti kyllä tarvitsee vähän päivitystä joidenkin asioiden suhteen. Esimerkiksi hautajaispukeutumisen etikettiä tulkitaan joskus vähän turhan tiukasti, itse olen ihan iloinen siitä että sitä vähän tuuletetaan.
Hautajaispukeutumisessa oleellista on tehdä ero muihin juhliin. Ollaan hautajaisissa eikä häissä. Jos tummaa ei ole köyhyydestä johtuen panna päälle, niin sillä mennään mitä on, mutta muiden kannattaa noudattaa etikettiä. Nämä asiat ovat sellaisia, joilla kunnioitetaan tilaisuutta ja muiden ihmisten tunteita. Itse toivoisin, että esim. oman puolisoni hautajaisiin ei tultaisi missään nirunarutopeissa ja verkkareissa.
juhlat on ylipäätänsä hyvä tapa havainnoida eri yhteiskuntaluokkia. Mitä ylemmäs mennään, sen tärkeämpi on juuri pukeutuminen ja etiketin hallinta. Työväenluokissa ei välttämättä käytetä edes juomalaseja, vaan olutta juodaan suoraan tölkistä jne.
Kuulun ilmeisesti ylempään keskiluokkaan, mutta kapinoin tuollaista ajatusta, että ihminen on etikettiä varten. Pienisieluista, epä-älyllistä orjailua ja noloa.
Miksi lasista on tärkeää, miksi olisi moukkamaista juoda suoraan tölkistä, onko mitään oikeaa syytä?
No ensimmäisenä hygienia. Joidenkin juomien kohdalla lasivalinta vaikuttaa makuun.
Näyttää vulgaarilta juoda suoraan tölkistä, varsinkin jos lasi on olemassa
Oletan heti, että ihminen on vähemmän älykäs.
Tölkistä juominen on usein myös opiskelijoiden tapa esim. joissain rennommissa tilaisuuksissa.
Nuorisolaisilla on omat säännöt ja rutiineja vasta haetaan. Etenkin, jos niitä ei ole opittu kotoa mikä on koko ketjun pihvi.
Eiköhän opiskelija ole jo kotona nähnyt, miten kotona juodaan.
Rentoon tilaisuuteen on eri säännöt, samoin opiskelijaelämään.
Se miten kotona juodaan vaihtelee. Osittain luokan mukaan. Ensimmäinen polvi yliopistossa ei välttämättä esimerkiksi tunne viinilasien eroja, jos niitä ei ole käytetty kotona.
Mutta kuten sanottua, nuorisolaisilla on omat säännöt. Aikuisten rennot grillijuhlat eivät ole este oluttuoppien käytölle, ainakaan ylemmissä luokissa.Sherry-, madeira- ja portviinilasit, sekä ryyppylasit, on myös syytä on myös perin tärkeää erottaa toisistaan.
Samoin koktaileja tarjotaan vähintään viidestä eri lasityypistä, joista yksi on oikeastaa shamppanjalasi.
Sinut alennetaan välittömästi rahvaan kastiin kulttuurisen pääoman puutteen vuoksi, jollet osaa pitää kiinni etiketistä juodessasi pullosta!
Ihan yleissivistykseen kuuluu tietää juomalaseista, vaikkei joisi alkoholia. Kuten myös eri lautasista, miten ottimet asetellaan pitkän kaavan ruokailuun ja missä järjestyksessä niitä käytetään.
Et siis nuolaise veistä etkä hörpi suoraan tuoremehupurkista! Sellaisesta käytöksestä keskiluokkaiset uudet ystäväsi suorastaan pyörtyvät!
Äläkä kaiva nenää perintähopea haarukalla.
Kuten ylempänä sanottiin, alempiin luokkiin kuuluu usein aktiivinen halu vältellä etikettejä. Ehkä se onkin pelkoa siitä, että tekee jotain väärin, kun niihin ei ole tottunut.
Ei minusta. Minusta kyse on siitä, että etiketit, kuten millaisesta lasista juodaan mikäkin alkoholijuoma, tuntuu minusta niin turhanpäiväiseltä erottelulta.
On nättiä, että lasit sentään ovat samannäköiset, mutta miksi eri juomille pitäisi olla erinäköiset lasit. Turhaa päänvaivaa, etenkin kun sitä ei yleensä ole tarvinnut koskaan aiemmin selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Itse AMK:n ja YAMK:n käyneenä C:n YO-papereilla tiedän, että ei sinne fiksut ja hyvästä taustasta tulevat päädy yleensä. On hyvin naivi ja epärealistinen kommentti "ei koulutus mitään kerro". Myös yliopiston käyneet avioituvat muita useammin ja hankkivat lapsia, melko varhainkin jotkut. Alhaalta on nykyään yhä vaikeampi ponnistaa nykyisen talouden aikana.
Alapeukku kapeasta fiksuuden käsityksestäsi. Fiksu voi olla niin monella tavalla, ja myös toiminnan ihminen voi olla kovin fiksu myös. Oikeasti ja aidosti hyvästä taustasta voi mennä minne vain, vaikka amikseen.
akateeminen joka arvostaa kaikkia muitakin
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan tämä nyt selväksi. AMK:lla ei olla ylempää keskiluokkaa. Ei siellä millään yamk:llakaan olla samassa joukossa kuin professorit, juristit, lääkärit ja muut akateemiset. Toinen pointti on, että ylemmässä keskiluokassa todellakin mennään avioon. Ei pelleillä avoliittojutuilla ellei olla aivan nuoria. Mennään avioon, hankitaan omistusasunto ja kasvatetaan loppuelämä niin lapsia, varallisuutta kuin kulttuuritietämystäkin yhdessä.
En yhtään tiedä, pitäisikö nyt nauraa vai itkeä jutuillenne. Täynnä tahatonta komiikkaa. Ai nyt jo kaikki ylemmän keskiluokan ihmiset ovat naimisissa? Lapsuudenperheeni oli niin ylempää keskiluokkaa kuin vaan olla ja voi. Jo isovanhempani olivat akateemisiä, vanhemmista puhumattakaan, tunnettuja ja kuuluisiakin omilla aloillaan. Sukuni on täynnä tohtoreita, dosentteja, professoreita. Toinen isovanhemmista on akateemikko, jos sanoisin nimen, niin ehkä jopa tietäisitte. Itse olen ollut sinkkuna ja yksin koko elämäni. Olen miehille kuin ilmaa ja näkymätön. Kaikilla wt naisilla on kyllä kumppani ja he ovat naimisissa. Ja toinen asia, voisitko ystävällisesti lopettaa sen AMK:in haukkumisen ja irvailun. Annat itsestäsi todella epämiellyttävän kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan tämä nyt selväksi. AMK:lla ei olla ylempää keskiluokkaa. Ei siellä millään yamk:llakaan olla samassa joukossa kuin professorit, juristit, lääkärit ja muut akateemiset. Toinen pointti on, että ylemmässä keskiluokassa todellakin mennään avioon. Ei pelleillä avoliittojutuilla ellei olla aivan nuoria. Mennään avioon, hankitaan omistusasunto ja kasvatetaan loppuelämä niin lapsia, varallisuutta kuin kulttuuritietämystäkin yhdessä.
En yhtään tiedä, pitäisikö nyt nauraa vai itkeä jutuillenne. Täynnä tahatonta komiikkaa. Ai nyt jo kaikki ylemmän keskiluokan ihmiset ovat naimisissa? Lapsuudenperheeni oli niin ylempää keskiluokkaa kuin vaan olla ja voi. Jo isovanhempani olivat akateemisiä, vanhemmista puhumattakaan, tunnettuja ja kuuluisiakin omilla aloillaan. Sukuni on täynnä tohtoreita, dosentteja, professoreita. Toinen isovanhemmista on akateemikko, jos sanoisin nimen, niin ehkä jopa tietäisitte. Itse olen ollut sinkkuna ja yksin koko elämäni. Olen miehille kuin ilmaa ja näkymätön. Kaikilla wt naisilla on kyllä kumppani ja he ovat naimisissa. Ja toinen asia, voisitko ystävällisesti lopettaa sen AMK:in haukkumisen ja irvailun. Annat itsestäsi todella epämiellyttävän kuvan.
Sinkuksi jääminen on tietenkin eri asia kuin erilaiset susiparijärjestelyt. Näissäkin monesti kyse on resurssien puutteesta. Ei ole varaa eikä osaamista järjestää avioliittoa ja häitä. Naisen asema eri yhteiskuntaluokissa saattaa myös olla erilainen samoin kuin miehen malli. Ylemmässä keskiluokassa naisillakin on koulutusta ja uraa sekä resursseja. Ei tarvitse alkaa piikomaan miehiä eivätkä miehet sitä puolisoiltaan edes haluaisi.
Tämä on mielenkiintoista seurattavaa tämä keskustelu. Joillekkin on pakonomaista päästä itse määrittelemään ja luokittelemaan itseään sekä muita. Mielestäni hyvä luokkatilanne on sellainen, jossa voit esimerkiksi päättää jäädä vaikka palkattomille vapaille halutessasi, voit ajaa sellaisella autolla kuin haluat, tehdä niitä harrastuksia mitä haluat, ja asua siellä missä haluat, ja opiskella sitä mikä tuntuu mielekkäältä.
Joku täällä keksi argumentoida, että vanhemmat arvoautot olisivat merkki alemmista luokista, mutta sanoisin ehkä, että vanhempia autoja ei rahoitusyhtiöt rahoita. Alemmilla luokilla ei ole laittaa kymmeniä tuhansia euroja autoon. On ihan eri asia sijoittaa pari tuhatta käsirahaa, ja ajella jollakin hybridillä, minkä uushankinta-arvo on naurettavan korkea, tuotantoketju eettisesti kestämätön, ja markkinarahat valuvat Kiinaan. Tähän kun lisätään auton arvon pikainen aleneminen, ja korkeat luottokulut niin en usko, että ylemmät luokat edes kepillä kokeilisivat tätä polkua. Varallisuus ja vastuu.
Yliopistoon suuntaavat tilastojen mukaan akateemisten vanhempien teoreettisesti lahjakkaat tyttäret.
Se ei kerro juuri mitään omatoimisuudesta, tai kyvystä suunnitella tulevaisuutta itsenäisesti. Se viestii käytännössä mahdollisesti turvallisesta kasvuympäristöstä, ja peritystä opintopolusta. Se helpottaa, mutta ei lupaa pärjäämistä tulevaisuudessa, tai siirtymää yläluokkiin. Siinä missä aloittelevan OTM:n palkat ovat laskeneet 5 500€ :stä n. 3 000€, ei minusta voida myöskään puhua kovin hyvästä sijoituksesta, etenkään kun ala kokee valtavaa digimurrosta. Joku älykäs ja nokkela yksilö keksii monta muuta ammattia tai ryhtyä yrittäjäksi ja tienata enemmän suuremmalla riskillä tietysti. Ja jos perheessä on niin paljon varallisuutta, niin ei sitä oikikseen lähdetä jos ei todella haluta. Päinvastoin, monet varakkaat lähtevät downsiftaamaan, ja tekemään sellaisia valintoja mitä haluavat, ei sellaisia mitä he joutuisivat "pakosta".
Täällä myös joku keksi väläyttää, että ylemmät luokat haluavat vaalia tiettyä etikettiä.
No minusta on suorastaan hullua pukeutua johonkin merkkivaatteisiin, scandinaavisiin väreihin, nostaa pikkurillia shampanjaa juodessa. Kovin moni ei taida tietää edes tuota pikkurillin nostamisen tarinaa. Se ei ole mitään muuta kuin murhaavan hallitsijan muiston ihannointia. Pelkoon alistumista.
Yksityiskone, ja enemmän ystäviä olisi mukavaa.
Silloin tuntuisi, että on täysin vapaa. Ehkä.
Sairaanhoitaja on jonkun mielestä alempaa keskiluokkaa? Mitään keskiluokkaisempaa ammattia en tiedä kuin sh. Minkälaiset ihmiset tälle palstalle oikein kirjoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja on jonkun mielestä alempaa keskiluokkaa? Mitään keskiluokkaisempaa ammattia en tiedä kuin sh. Minkälaiset ihmiset tälle palstalle oikein kirjoittaa?
Niin alempi keskiluokka on keskiluokkaa daa
Tunnen mieslääkärin, joka inhoaa kaikkia hyviä tapoja, röyhtäilee ruokapöydässä, ei sentään piereskele. Inhoaa korkeakulttuuria, klassista musiikkia, käyttäytyy huonosti. Kuuntelee jotakin death metallia ym roskaa. Vaimonsa samanlainen juntti, tatuoitu ja sivistymätön. Ylempää keskiluokkaa palstan mukaan? 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse AMK:n ja YAMK:n käyneenä C:n YO-papereilla tiedän, että ei sinne fiksut ja hyvästä taustasta tulevat päädy yleensä. On hyvin naivi ja epärealistinen kommentti "ei koulutus mitään kerro". Myös yliopiston käyneet avioituvat muita useammin ja hankkivat lapsia, melko varhainkin jotkut. Alhaalta on nykyään yhä vaikeampi ponnistaa nykyisen talouden aikana.
Alapeukku kapeasta fiksuuden käsityksestäsi. Fiksu voi olla niin monella tavalla, ja myös toiminnan ihminen voi olla kovin fiksu myös. Oikeasti ja aidosti hyvästä taustasta voi mennä minne vain, vaikka amikseen.
akateeminen joka arvostaa kaikkia muitakin
Järkevästi kirjoitettu, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja on jonkun mielestä alempaa keskiluokkaa? Mitään keskiluokkaisempaa ammattia en tiedä kuin sh. Minkälaiset ihmiset tälle palstalle oikein kirjoittaa?
Keskiluokkaisin ammatti on opettaja. Sh on alempaa keskiluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen mieslääkärin, joka inhoaa kaikkia hyviä tapoja, röyhtäilee ruokapöydässä, ei sentään piereskele. Inhoaa korkeakulttuuria, klassista musiikkia, käyttäytyy huonosti. Kuuntelee jotakin death metallia ym roskaa. Vaimonsa samanlainen juntti, tatuoitu ja sivistymätön. Ylempää keskiluokkaa palstan mukaan? 😂😂
Älkää jatkuvasti tulko kertomaan tähän keskusteluun näistä poikkeuksista, aivan varmasti on ihmisiä, jotka poikkeavat massasta. Puhutaan suuresta massasta ja isosta kuvasta.
Miksi minä en tunne yhtään (suomalaista) keskiluokkaista/ylempää keskiluokkaista, joka kävisi tämän ketjun kirjoittajien mukaan oopperassa/ klassisen musiikin konserteissa/taidenäyttelyissä? Kaikki käy kyllä jossain festareilla, iskelmä ym suomipop
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja on jonkun mielestä alempaa keskiluokkaa? Mitään keskiluokkaisempaa ammattia en tiedä kuin sh. Minkälaiset ihmiset tälle palstalle oikein kirjoittaa?
Keskiluokkaisin ammatti on opettaja. Sh on alempaa keskiluokkaa.
Jep, just opettajat, teologit ym. on sellaista tyypillistä keski-keskiluokkaa. Elävät ns. ”oikein”.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä en tunne yhtään (suomalaista) keskiluokkaista/ylempää keskiluokkaista, joka kävisi tämän ketjun kirjoittajien mukaan oopperassa/ klassisen musiikin konserteissa/taidenäyttelyissä? Kaikki käy kyllä jossain festareilla, iskelmä ym suomipop
Ketkä mielestäsi sitten täyttävät oopperan ja klassisen musiikin konserttien paikat? Duunarit?
Minusta sairaanhoitajat ovat ylempää työväenluokkaa, ammattityöläisiä. Se on suorittavan portaan ammatti. Mutta aviomiehen ammatti ratkaisee perheen luokka-aseman, ja sairanhoitajilla on usein akateeminen aviomies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä en tunne yhtään (suomalaista) keskiluokkaista/ylempää keskiluokkaista, joka kävisi tämän ketjun kirjoittajien mukaan oopperassa/ klassisen musiikin konserteissa/taidenäyttelyissä? Kaikki käy kyllä jossain festareilla, iskelmä ym suomipop
Ketkä mielestäsi sitten täyttävät oopperan ja klassisen musiikin konserttien paikat? Duunarit?
Minä taas tunnen useita opettajia, psykologeja, sossuja, lääkäreitä jne, jotka käyvät aktiivisesti oopperassa ja konserteissa. Näissä käydään jopa ulkomailla kulttuurimatkaillen. Iskelmäfestareilla käy työväenluokka.
Yliopistolla on paljon toimenkuvia.