Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alemmasta keskiluokasta ylempään keskiluokkaan

Vierailija
06.06.2026 |

Olen viettänyt lapsuuteni alemman keskiluokan perheessä, mutta nyt maisteritutkinnon suorittaneena huomaan, miten vaikeaa on karistaa lapsuudessa totuttuja käytösmalleja ja tapoja. Mitkä asiat teidän mielestä erottaa alemman keskiluokan ylemmästä? Ja tällä kertaa en hae materialistisia asioita, kuten auton merkki tai kodin valaisimet, vaan enemmän sellaisia käyttäytymiseen ja tapaan viettää aikaa ja olla liittyviä.

Jos joku on tehnyt ns. luokkasiirtymän, olisi kiva kuulla kokemuksia.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työväenluokasta ylempään keskiluokkaan koulutuksen, uran ja avioliiton kautta. Minun suurin eroni on, että en osaa pukeutua. Vanha työväenluokka siellä kolkuttaa kaikessa. Olemme varakkaita, mutta silti plaraan aina edullisimmasta päästä vaateostoksia. Ostan retkuja, pikamuotia liian helposti. Ja tyyli sitten. Keskiluokan hillitty charmi, maanläheiset värit jne. Ei onnistu. Ostan kirkkaita värejä, avoimia kaula-aukkoja, täysin työväenluokkaa. Nykyisin hyväksytän miehellä kaikki ostokseni etten osta huonoa. 

Vierailija
2/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannan ylpeydellä perhetaustani enkä yritä esittää ylempää keskiluokkaa vapaa-ajalla. Asiantuntijatyössä pukeudun ja käyttäydyn toki ammattiroolin mukaisesti, mutta se on vain työroolini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kavunnut läpi alemman alemman keskiluokan, ylemmän alemman keskiluokan sekä keskikeskiluokan

Vierailija
4/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempään keskiluokkaan kuuluu opiskelu sivistyksen vuoksi. Esimerkiksi juristina taidehistoriaa tai lääkärinä tähtitiedettä. Lisäksi ylemmältä keskiluokalta odotetaan jonkinlaista kulttuurillista sivistyneisyyttä. Ei tarvitse omistaa oopperan kausikorttia, mutta jos edellinen teatterikokemus oli lukioajoilta koulun pakottamana, niin asialle olisi hyvä tehdä jotain.

Vierailija
5/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiinnostavaa lukea, mitä ap tarkemmin tarkoittaa. Mistä tavoista sinun siis on ollut vaikeaa irrottautua? Mikä ongelmasi on?

Vierailija
6/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikennäköisiä ongelmia sitä onkin. Itse olen melko köyhästä maanviljelijäperheestä lähtöisin, nykyisin duunarina tienaan noin 10 000 euroa kuukaudessa nettona palkka- ja pääomatuloina eikä vähempää voisi kiinnostaa missä luokassa olen. Tavat ja pukeutuminen ovat pysyneet muuttumattomina köyhyydestä varakkuuteen.

Vierailija
7/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutumisesta, puhetavassa, huonosti hoidetuista hampaista. 

Vanhemmista; esimerkiksi sukujuhlissa ja karonkoissa näkee jo kaukaa, ettei tuon vanhemmat ole ainakaan tohtoreiksi väitelleet. 

Keskusteluista: eivät työpaikkalounaalla osallistu keskusteluun vanhempien virkamatkoiltaan Kanadaan, Jenkkeihin ja Japaniin 80-luvulla. Eivät kerro, mistä aiheesta heidän äitinsä Kauppakorkeaan väitteli, tai mitä kansainvälistä julkisuutta heidän isänsä fysiikan alaan kuuluva väitöskirja sai.

Pitävät matkustelua jotenkin ihmeellisenä asiana. Vanhemmat eivät ole vieneet heitä omatoimimatkoille Saksaan, Ranskaan, Britteihin, Irlantiin tai Tanskaan ym ym ja pärjänneet siellä kunkin maan omalla kielellä - itsellä siis näin lapsuudessa 70- ja 90-luvuilla.

Vierailija
8/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää järjestää kynttiläillallisia ja pöytään Royal Doltonia käsinmaalatuin talvioin.

Vierailija
9/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

huutelu toisesta huoneesta samassa taloudessa asuvalle, tai kun tämä on esim vessassa, niin että vaikea kuulla. keskusteluyhteys samassa huoneessa, kiitos! näiden huutelijoiden on heti pakko sanoa jotain, kun itse vaihtaa toiselle puolelle taloa. rentoa? spontaania?

Vierailija
10/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannan ylpeydellä perhetaustani enkä yritä esittää ylempää keskiluokkaa vapaa-ajalla. Asiantuntijatyössä pukeudun ja käyttäydyn toki ammattiroolin mukaisesti, mutta se on vain työroolini.

Sulla on hyvä asenne toteaa itsekin työväenluokkainen kouluja käynyt.

Vierailija
11/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimon kanssa kiivettiin äärimmäisestä köyhyydestä ylempään keskiluokkaan. Mikään ei ole juuri muuttunut - verottaja on iloinen.

Vierailija
12/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmista; esimerkiksi sukujuhlissa ja karonkoissa näkee jo kaukaa, ettei tuon vanhemmat ole ainakaan tohtoreiksi väitelleet. 

Keskusteluista: eivät työpaikkalounaalla osallistu keskusteluun vanhempien virkamatkoiltaan Kanadaan, Jenkkeihin ja Japaniin 80-luvulla. Eivät kerro, mistä aiheesta heidän äitinsä Kauppakorkeaan väitteli, tai mitä kansainvälistä julkisuutta heidän isänsä fysiikan alaan kuuluva väitöskirja sai.

Pitävät matkustelua jotenkin ihmeellisenä asiana. Vanhemmat eivät ole vieneet heitä omatoimimatkoille Saksaan, Ranskaan, Britteihin, Irlantiin tai Tanskaan ym ym ja pärjänneet siellä kunkin maan omalla kielellä - itsellä siis näin lapsuudessa 70- ja 90-luvuilla.

Osittain samaa mieltä. Pukeutumisesta ei nykyään voi päätellä kauheasti. Ylemmän keskiluokan puhetavassa näkyy lukeneisuus ja rikas sanavarasto, jonka varsinkin toinen ylemmän keskiluokan edustaja huomaa helposti. Ylempi keskiluokka hoitaa hampaitaan paremmin ja hoidattaa niitä yksityisellä, mikä näkyy purukaluston laadussa. Sen sijaan muista ihmisistä puhuminen on kovin työväenluokkaista etenkin, jos ihmiset ovat muille osapuolille vieraita. Keskiluokkaisiin aiheisiin kuuluu ennemmin korkeakulttuuri, ajankohtaiset tapahtumat, sekä ideat ja ajatukset.

Vierailija
13/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en ymmärrä teitä ja luokkianne. Missä menee rajat mihin kuuluu? Miksi edes mietitte tuollaisia? Luultavasti olen itse siirtynyt ylemmästä keskiluokasta alaluokkaan, mutta en ole varma. En tunnista mainittuja asioita omassa elämässäni. 

Vierailija
14/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osittain samaa mieltä. Pukeutumisesta ei nykyään voi päätellä kauheasti. Ylemmän keskiluokan puhetavassa näkyy lukeneisuus ja rikas sanavarasto, jonka varsinkin toinen ylemmän keskiluokan edustaja huomaa helposti. Ylempi keskiluokka hoitaa hampaitaan paremmin ja hoidattaa niitä yksityisellä, mikä näkyy purukaluston laadussa. Sen sijaan muista ihmisistä puhuminen on kovin työväenluokkaista etenkin, jos ihmiset ovat muille osapuolille vieraita. Keskiluokkaisiin aiheisiin kuuluu ennemmin korkeakulttuuri, ajankohtaiset tapahtumat, sekä ideat ja ajatukset.

Sinä siis ajattelet ettei ylempään keskiluokkaan voi kuulua jos on epäsosiaalinen ja viihtyy kotona lukemassa ja tutkimassa? Monet autistisia piirteitä omaavat ovat tällaisia ja hyvin korkeasti koulutettuja ja hyvin tienaavia.

Vierailija
15/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en ymmärrä teitä ja luokkianne. Missä menee rajat mihin kuuluu? Miksi edes mietitte tuollaisia? Luultavasti olen itse siirtynyt ylemmästä keskiluokasta alaluokkaan, mutta en ole varma. En tunnista mainittuja asioita omassa elämässäni. 

Suosittelen yliopistosta sosiologian perusopintoja. Usein keskiluokkaisuuteen kuuluu tiiviisti se, että ei tunnista yhteiskuntaluokkien olemassa oloa.

Vierailija
16/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylempään keskiluokkaan kuuluu opiskelu sivistyksen vuoksi. Esimerkiksi juristina taidehistoriaa tai lääkärinä tähtitiedettä. Lisäksi ylemmältä keskiluokalta odotetaan jonkinlaista kulttuurillista sivistyneisyyttä. Ei tarvitse omistaa oopperan kausikorttia, mutta jos edellinen teatterikokemus oli lukioajoilta koulun pakottamana, niin asialle olisi hyvä tehdä jotain.

Teatteri on aika vanhanaikaista. Ihmiset kävi teatterissa silloin 1800-luvulla, koska TV:tä ei oltu keksitty vielä. Nykyään on Netflixit sun muut, joten hyvin harva käy teatterissa. 

Vierailija
17/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki Suomessa yliopistotutkinnon lukeneet on ihan samaa luokkaa kuin duunarit. Ne duunarit on tehneet silloin töitä ja maksaneet veroja joilla yliopistoja ym pyöritetään kun nämä itsensä johonkin mystiseen yläluokkaan lukeutuvat on opiskelleet ilmaisia tutkintoja. Ei Suomi ole mikään Britannia missä on oikeasti eri luokkia; aatelisia ym. Siellä on myös eri yhteuskuntaluokkien yliopistoja. 

Vierailija
18/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono. 

Vierailija
19/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarvitset niitä ylemmän keskiluokan merkkejä? Uusien ystävien löytämiseen, työssä etenemiseen? Ainakaan ei kannata ajatella, että se tekisi sinusta paremman ihmisen.

Ylemmän keskiuokan ja yläluokan kanssa pyörineenä sanoisin että seuraavat merkit on tunnistettavia (mutta mieti vielä haluatko oikeasti käyttää resurssejasi niihin): 

- yksi tärkeimmistä on osoite: Helsingissä mm. Ullanlinna, Töölö, Meilahti, Munkkiniemi,  Kuusisaari, Kulosaari, Tammisalo

- kuvataiteen keräily

- mökki Turun saaristossa

- purjevene

- ratsastus

- yllättäen myös juokseminen ja triathlon

- sähköauto

- oopperan ja teatterin harrastaminen

- laaja-alainen muun kulttuurin ja desgn'in seuraaminen

- kaupunkilomat

- kotikonsertit

- jonkin instrumentin hallitseminen

- erilaisten tasokkaiden illallisravintoloiden testaaminen

- viinien syvällinen tuntemus, myös ginit, viskit yms

- erittäin tarkka politiikan seuraaminen, kannat oikealle päin kallellaan vaikka olisi liberaalikin

Vierailija
20/65 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen yliopistosta sosiologian perusopintoja. Usein keskiluokkaisuuteen kuuluu tiiviisti se, että ei tunnista yhteiskuntaluokkien olemassa oloa.

Ahaa siis kuulun keskiluokkaan jos en tunnista luokkaani. Saan yleistukea alle 500€/kk kukaan ei tunnista minua rupusakiksi en edes itse vaikka varaton olenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi