Alemmasta keskiluokasta ylempään keskiluokkaan
Olen viettänyt lapsuuteni alemman keskiluokan perheessä, mutta nyt maisteritutkinnon suorittaneena huomaan, miten vaikeaa on karistaa lapsuudessa totuttuja käytösmalleja ja tapoja. Mitkä asiat teidän mielestä erottaa alemman keskiluokan ylemmästä? Ja tällä kertaa en hae materialistisia asioita, kuten auton merkki tai kodin valaisimet, vaan enemmän sellaisia käyttäytymiseen ja tapaan viettää aikaa ja olla liittyviä.
Jos joku on tehnyt ns. luokkasiirtymän, olisi kiva kuulla kokemuksia.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Kirjasto on tosiaan suomalaisen köyhällistön pakopaikka.
Se on köyhälistö.
Jumalauta miten typerä aloitus😃
Vierailija kirjoitti:
Myös kielenkäyttö, etenkin kirjallinen ilmaisu, vaikuttaa. Ehkei se nosta tai laske ihmistä luokasta toiseen, mutta vähän hankalalta tuntuisi ajatella ketään kovin yläluokkaiseksi, jos kirjoitustaidot ovat kovin, no, luokattomat.
Voi harmi. Osa meistä on suomenruotsalaisia, tiedäthän, aatelisia. Siinä missä sinun esi-isäsi kynti peltoa niin meillä oli suvussa jo ylioppilaita. Ei ole sivistymätöntä mainita asiasta vaan se on fakta, bro. Etkö kestä kuulla totuutta?
Tienaan 3700 euroa bruttona kuukaudessa. Minulla on korkeakoulututkinto. Asun Helsingin läheisyydessä olevalla paikkakunnalla omistusasunnossa josta on velkaa. Ei lemmikkejä. Kävin viime vuonna ulkomailla kerran ja sitä edellisenä vuonna pari kertaa. Käyn kuntosalilla. Tykkään klassisesta musiikista. En käy oopperassa enkä baletissa. Luin viime vuoden aikana yhden kirjan mutta parina edeltävänä en yhtään. Seuraan politiikkaa ja olen kiinnostunut historiasta. Käytän vaatteitani niin kauan että ne menee rikki. Syön ulkona muutaman kerran viikossa. Olen keskittänyt ostokseni S-ryhmään. Katson Salkkareita toisinaan, mutta reality ei kiinnosta minua. Minulla ei ole autoa ja kuljen lähiliikenteessä toisinaan pummilla.
Auttakaa!! En tiedä mihin luokkaan kuulun!
Olen maisteri. Se ei ole nykyään mikään ihmeellinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan 3700 euroa bruttona kuukaudessa. Minulla on korkeakoulututkinto. Asun Helsingin läheisyydessä olevalla paikkakunnalla omistusasunnossa josta on velkaa. Ei lemmikkejä. Kävin viime vuonna ulkomailla kerran ja sitä edellisenä vuonna pari kertaa. Käyn kuntosalilla. Tykkään klassisesta musiikista. En käy oopperassa enkä baletissa. Luin viime vuoden aikana yhden kirjan mutta parina edeltävänä en yhtään. Seuraan politiikkaa ja olen kiinnostunut historiasta. Käytän vaatteitani niin kauan että ne menee rikki. Syön ulkona muutaman kerran viikossa. Olen keskittänyt ostokseni S-ryhmään. Katson Salkkareita toisinaan, mutta reality ei kiinnosta minua. Minulla ei ole autoa ja kuljen lähiliikenteessä toisinaan pummilla.
Auttakaa!! En tiedä mihin luokkaan kuulun!
Kuulostat ihan tavikselta
Trollolllooooo