Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alemmasta keskiluokasta ylempään keskiluokkaan

Vierailija
06.06.2026 |

Olen viettänyt lapsuuteni alemman keskiluokan perheessä, mutta nyt maisteritutkinnon suorittaneena huomaan, miten vaikeaa on karistaa lapsuudessa totuttuja käytösmalleja ja tapoja. Mitkä asiat teidän mielestä erottaa alemman keskiluokan ylemmästä? Ja tällä kertaa en hae materialistisia asioita, kuten auton merkki tai kodin valaisimet, vaan enemmän sellaisia käyttäytymiseen ja tapaan viettää aikaa ja olla liittyviä.

Jos joku on tehnyt ns. luokkasiirtymän, olisi kiva kuulla kokemuksia.

Kommentit (208)

Vierailija
201/208 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka ei ole puheenaihe, tai edes tärkeä, vaan varallisuus.

Asuntolainaa ei ole paljon, koska sitä ei juuri tarvita: rahaa on jo valmiiksi.

Kun muut vertailevat korkokattojaan, ei osallistu keskusteluun (velaton omistusasunto Helsingissä).

Yksityinen sairausvakuutus - 80-luvulta (lapsuudesta) asti. 

Vanhempien tohtorin miekat seinällä

Seinät täynnä vanhempien maisterin- ja tohtorin todistuksia 

Kuka sisustaa kotinsa laittamalla todistukset seinälle, heh? 

Joillakin on talossaan niin monta huonetta, että yhden voi omistaa pelkästään niille.

Eli ne, joilla on huoneita. Kirjastohuone, askarteluhuone, sali päivällistä varten jne perinteisten huoneiden lisäksi.

Jees, meillä on gift wrapping room myös, kuntohuoneen ja kotiteatterin lisäksi. Käyttöä huoneelle on oikeasti. 

Tämä ei ollut vitsi kuten täällä kaikki ajattelee

Kuntoiluhuone ja tv-huone on ihan normaalia jos on tilaa, mutta gift wrapping room kuulostaa typerältä jenkkipelleilyltä, eikä eurooppalaiselta sivistykseltä.

Ehkä tuossa onkin se ero ylemmän keskiluokan ja alemman keskiluokan välillä. Alempi keskiluokka on enemmän nouveau riche -porukkaa, joka ottaa ihanteensa USA:sta ja sen kapitalismista, kun taas ylempi keskiluokka on enemmän kulttuuriväkeä tai sellaisia joilla on pitkät juuret ylempään luokkaan ja näiden tavat ammentavat enemmänkin Saksasta, Ranskasta ja Pohjoismaista. On joku näyttävä supermoderni älyasunto, jossa ei ole kirjahyllyä.

Edellisellä ryhmällä korostuu varauden ja nykyajan teknologian esittäminen (Ferrarit, muskeliveneet, yms), jälkimmäisellä ryhmällä taas enemmänkin esitetään yläluokkaa tapojen, sukuhistorian ja sivistyksen kautta, omaisuus on sijoitettu omistusasuntoon, purjeveneeseen, kesämökkiin (ei hirveän ökyjä) sekä rahastoihin, joilla jälkikasvu voi opiskella ja päästä hyvään asemaan. Koti on peritty tai ostettu ihan hyvänkokoinen omakotitalo. rivitalo tai kerrostaloasunto, jossa on kirjahylly tai jopa kirjastohuone.

Mistä sait sen kuvan, ettemme baletissa kävisi? :D Kulutamme kulttuuriaktiviteettia enemmän kuin Ulliksessa ylleensä, mutta huutelenko siitä ympärille? En. Sinä olet pelkkä maalaismoukka,, joka ei paremmasta tiedä eikä todellakaan tiedä missä suomenruotsalainen ylimystö aikaansa viettää. Sinä puhut ja käyt kirjastoissa, meidän ei tarvitse. Mikä on kirjasto? Onko niitä vielä köyhille olemassa?

Jo väitteesi että "kulutat kulttuuriaktiviteettejä" kertoo sivistyneemmälle ihmiselle paljon sun maailmastasi. Kirjastojen pitäminen "köyhien" paikkana on myös huippuhauska moka. Et sä vielä kulttuuripersoonasta käy, vaikka itse luulet.

Ja minä en ole muuten maalaismoukkaa nähnytkään, olen korkeasti koulutettu kaupunkilainen. Kirjastoissa toki käyn aika monenlaisissa kirjastoissa olen käynyt kaupunginkirjastojen lisäksi, on mm. tieteellisiä kirjastoja. 

Kirjastot on kaltaisiasi köyhiä varten. Osa meistä on maailman kansalaisia eikä jenkeissä esim kirjastoja ole. Meillä on kotona kirjasto, josta sinä voit vain unelmoida. Ja ystävä rakas, käyn ulkomaita myöten baletissa. Etkö sinä käy? Olet sivistymätön.

Trollolllooooo

Vierailija
202/208 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjasto on tosiaan suomalaisen köyhällistön pakopaikka.

Se on köyhälistö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/208 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalauta miten typerä aloitus😃

Vierailija
204/208 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös kielenkäyttö, etenkin kirjallinen ilmaisu, vaikuttaa. Ehkei se nosta tai laske ihmistä luokasta toiseen, mutta vähän hankalalta tuntuisi ajatella ketään kovin yläluokkaiseksi, jos kirjoitustaidot ovat kovin, no, luokattomat.

Voi harmi. Osa meistä on suomenruotsalaisia, tiedäthän, aatelisia. Siinä missä sinun esi-isäsi kynti peltoa niin meillä oli suvussa  jo ylioppilaita. Ei ole sivistymätöntä mainita asiasta vaan se on fakta, bro. Etkö kestä kuulla totuutta?

Vierailija
205/208 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan 3700 euroa bruttona kuukaudessa. Minulla on korkeakoulututkinto. Asun Helsingin läheisyydessä olevalla paikkakunnalla omistusasunnossa josta on velkaa. Ei lemmikkejä. Kävin viime vuonna ulkomailla kerran ja sitä edellisenä vuonna pari kertaa. Käyn kuntosalilla. Tykkään klassisesta musiikista. En käy oopperassa enkä baletissa. Luin viime vuoden aikana yhden kirjan mutta parina edeltävänä en yhtään. Seuraan politiikkaa ja olen kiinnostunut historiasta. Käytän vaatteitani niin kauan että ne menee rikki. Syön ulkona muutaman kerran viikossa. Olen keskittänyt ostokseni S-ryhmään. Katson Salkkareita toisinaan, mutta reality ei kiinnosta minua. Minulla ei ole autoa ja kuljen lähiliikenteessä toisinaan pummilla. 

Auttakaa!! En tiedä mihin luokkaan kuulun!

Vierailija
206/208 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maisteri. Se ei ole nykyään mikään ihmeellinen asia. 

Vierailija
207/208 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan 3700 euroa bruttona kuukaudessa. Minulla on korkeakoulututkinto. Asun Helsingin läheisyydessä olevalla paikkakunnalla omistusasunnossa josta on velkaa. Ei lemmikkejä. Kävin viime vuonna ulkomailla kerran ja sitä edellisenä vuonna pari kertaa. Käyn kuntosalilla. Tykkään klassisesta musiikista. En käy oopperassa enkä baletissa. Luin viime vuoden aikana yhden kirjan mutta parina edeltävänä en yhtään. Seuraan politiikkaa ja olen kiinnostunut historiasta. Käytän vaatteitani niin kauan että ne menee rikki. Syön ulkona muutaman kerran viikossa. Olen keskittänyt ostokseni S-ryhmään. Katson Salkkareita toisinaan, mutta reality ei kiinnosta minua. Minulla ei ole autoa ja kuljen lähiliikenteessä toisinaan pummilla. 

Auttakaa!! En tiedä mihin luokkaan kuulun!

Kuulostat ihan tavikselta

Vierailija
208/208 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin vannebii, NUKKUMAAN