Mitä tehdä kun yliopiston ovet ei vain aukene?
Haen tänä keväänä kolmatta kertaa yliopistoon. Olen pian nelikymppinen perheellinen ihminen ja tähän asti sinnitellyt surkeassa matalapalkka-alan työssä. Olen niin kyllästynyt ja ahdistunut työstäni että en kestä enää. Minulla ei ole aikaisempaa korkeakoulututkintoa, pelkkä ylioppilastutkinto. Silti en ole ensikertalainen hakija, eli mahdollisuuteni päästä sisään yhteishaussa on häviävän pieni. Ensimmäisenä hakuvuonna jäi yhdestä pisteestä kiinni sisäänpääsy. Toisena vuonna tuli pääsykoeuudistus ja siinä aika loppui kesken, ei toivoakaan sisäänpääsystä. Tänä vuonna olen treenannut pääsykokeeseen vastaamista mutta silti ahdistaa ensikertalaiskiintiön takia mahdollisuuksien pienuus.
Onko kellään kokemusta avoimesta yliopistosta ja sen avulla hakemisesta tutkinto-opiskelijaksi? Ymmärsin, että opintoihin ei saa opintotukea eikä myöskään työttömyyskorvausta kun opiskelu on päätoimista.
Kommentit (70)
Voisitko suorittaa tietyn määrän opintoja avoimen puolella ja sitten hakea erillishaussa? En siis tiedä miten yliopiston puolella tämä toimii, mutta itse olen tällä tavalla päässyt ammattikorkeakouluun ei-ensikertalaisena. Se maksaa jonkun verran eli vaatii hieman kukkaron nyörien avaamista, mutta ei ole mahdotonta.
Aiheen vierestä, kannattaa ehkä harkita jotain muuta alaa? Yliopisto-opinnot kestää uweamman vuoden, ja ne eivät enää takaa hyväpalkkaista työtä kuten ennen. Lisäksi moni ala tullee olemaan murroksessa lähivuosina (esim. juristit) tekoälyn vuoksi, jolloin työllistymisestä tulee nykyistä haastavampaa.
Aikuiskoulutuksena voi ammatin saada lyhyessä ajassa, jos opiskelee putkeen (=ilman lomia) noin vuodessa. Jos motivaatio on kohdillaan, töitäkin saa. Tuttu opiskeli sähkäriksi kun halusi vaihtaa alaa, nyt tienaa hyvin, vaikka ala oli alkujaan oli "tuntematon" hänelle, pitää työstä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö aika monessa ole tosiaan avoimen opintoja jota suoritettava x määrä tiettyjä kursseja, jotta voi hakea niiden suoritusten perusteella? Voithan olla itse yliopistoon yhteydessä ja kysyä vaihtoehdoista. Voiko valmennuskurssista olla apua?
Polkuopintoihin ei kai kovinkaan usein saa työkkäriltä tukea. Täytyy aika monen kriteerin täyttyä, että lähtevät tukemaan ja silloinkin se taitaa olla noin vuosi minkä aikaa saa työttömyysetuutta. Sitten kun siirryt opiskelijaksi polun suoritettua tiput opintotuelle. Aika paljon on tullut uudistuksia niin en tiedä päteekö tuo enää. Näin oli muutama vuosi sitten..
Ei taida olla noin vuosi. Eikä ap edes ole työtön.
Siskoni pääsi avoimen väylän kautta yliopistoon, joten on kyllä mahdollista. Joudut vaan rahoittamaan opinnot jollain muulla kuin opintotuella tai työttömyyspäivärahalla (ilmeisesti et ole edes työtön?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et läpäise edes pääsykokeita, miten kuvittelet pärjääväsi opinnoissa?
Oletko typerä? Pääsykokeen saattaa selvittää vain 5 %. Ei yliopisto-opinnot itsessään yhtä hankalia ole
Mä todella kamppailin jopa amk:n valintakokeessa, mutta sain avoimen yliopiston kurssista 5/5. Valintakoetilaisuus aikapaineineen on täysin eri asia kuin opinnot.
Minä taas en kamppaillut amk:n valintakokeessa, mutta toisaalta tuntui, että etten edes varmaan osaa näitä asioita. Tulin silti valituksi. Kannattaa siis hakea Kajaanin ammattikorkeakouluun, kun sinne ilmeisesti pääsee kuka vain. Ja siellä on opettajat paljon mukavampia ja ystävällisempiä kuin joissain muissa ammattikorkeakouluissa, joista itselläni on myös kokemusta.
Minäkin haluaisin yliopistoon. Oon jo amkin käynyt, niin haluaisin maisterilinjalle, mutta en tiedä kannattaako tuhlata rahaa avoimeen yliopistoon, kun nykyään niiiiiiiiin monet korkeastikoulutetut on työttöminä, ja tällä alalla pitäisi olla niin sosiaalinen, mitä en itse ole.
Miksi tuhlaat aikaa pääsykokeisiin valmistautumiseen, kun voisit hyödyntää sen ajan avoimen opintoihin? Se vaatii vähän rahaa, mutta helpottaa sisäänpääsyä varsinkin sellaisissa tiedekunnissa, joissa pääsykoe ja varsinaiset tentit ovat samankaltaisia.
Ei minun tarvinnut miettiä pääsykokeessa, pääsenkö sisään vai en, kun olin suorittanut siitä aineesta jo aineopintoja. Toiseksi minulla oli jo ensimmäisen lukukauden jälkeen koossa puolet maisterintutkinnosta, eli nopeuttaa varsinaisia opintoja.
Avoimen väylän opinnot sopivat ap:n kaltaisille hyvin. Niitä voi siis hyödyntää, jos ei ole ylempää korkeakoulututkintoa entuudestaan, ja jopa puolet hakijoista otetaan sisään (toki riippuu alasta, oikikseen on vaikeampi päästä avoimen väylän kautta kuin muualle, koska hakijoita on niin paljon). Ja pääainetta voi vaihtaa myöhemmin yliopistossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko typerä? Pääsykokeen saattaa selvittää vain 5 %. Ei yliopisto-opinnot itsessään yhtä hankalia ole
Mieti nyt saatana itse mitä näppikseltäsi päästät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Pääsykoe on paljon vaikeampi kuin yksikään tentti.
Häh? Totta kai tentit ovat helppoja niille jotka ovat läpäisseet pääsykokeet.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo oikeastaan korreloi mitenkään. Se ettei tule valituksi, ei tarkoita ettei koe voisi silti mennä hyvin. Hakijoita on paljon ja ei-ensikertalaispaikkoja tyyliin pari per koulutusohjelma. Itse olen hakenut kaksi kertaa pääsemättä, avoimessa yliopistossa opinnot sujuu hyvin. Odotan että opintopisteet riittäisi avoimen väylään. Työssäkäynti hidastaa paljon opiskelua.
Luonnontieteilijät ei vaihteeksi tajua mitään mistään muusta kuin matematiikasta ja luonnontieteistä, joita ap ei varmaan haluaisi opiskella.
Jos opiskelet alaa muualla, todennäköisesti tentti helpottuu. Usein se riittää, että tajuaa miten tentint tarkastaja ajattelee, ja osaat esittää keskeisimmän osaamisesi helpommin. Muuten voit pitää tärkeinä asioita, joilla ei ole oikeasti merkitystä tai ymmärtää termit väärin ja siksi vastata väärin.
Voisikohan avoimen opintoihin saada lainaa? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Pääsykoe on paljon vaikeampi kuin yksikään tentti.
Häh? Totta kai tentit ovat helppoja niille jotka ovat läpäisseet pääsykokeet.
Tentit ovat helppoja niille jotka ovat olleet kursseilla. Tentin voi myös uusia. Eikä tutkinto-opiskelijan tarvitse enää menestyä kaikessa, joskus voi tavoite olla vaan tentin läpäisy eikä se muuta vielä koko elämän suuntaa. Pääsykokeissa on oltava parempi kuin muut, hakijoita on tuhansia ja vapaita paikkoja muutama. Pääsykoeuudistuksen jälkeen kokeisiin valmistautuminenkin on alasta riippuen aika vaikeaa. Aikapaine ja kysymysten asettelukin on aika eri kuin kurssitenteissä.
Yks tuttu pääsi neljännellä kerralla. Ei vaikeuksia opiskeluissa. Erityisen pidetty ja sopiva ja tehokas töissä.
Vaikeus päästä sisään kertoo vain että on vaikeaa päästä sisään.
Jokaisen 'luonnontieteellisen' valintakokeen olen suorittanut ja päässyt sisään (kemia, farmasia, amk-insinööri) mitenkään valmistautumatta. Muualle voi olla sit vähän erilaiset valintakokeet ja paljon enemmän hakijoita, joista 5–10 prosenttia otetaan sisään.
Ensikertalaiskiintiö on kyllä todella epäreilu meille jotka emme ole nuoria enää.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen 'luonnontieteellisen' valintakokeen olen suorittanut ja päässyt sisään (kemia, farmasia, amk-insinööri) mitenkään valmistautumatta. Muualle voi olla sit vähän erilaiset valintakokeet ja paljon enemmän hakijoita, joista 5–10 prosenttia otetaan sisään.
Oletko tehnyt kaiken tämän sen jälkeen, kun tuli todistusvalinta ja ensikertalaisten valtava kiintiö?
Jos sinulla ei ole korkeakoulututkintoa, miksi et ole ensikertalainen? Oletko ottanut joskus esimerkiksi ammattikorkeakoulupaikan vastaan ja lopettanut opinnot kesken?