Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun yliopiston ovet ei vain aukene?

Vierailija
04.06.2026 |

Haen tänä keväänä kolmatta kertaa yliopistoon. Olen pian nelikymppinen perheellinen ihminen ja tähän asti sinnitellyt surkeassa matalapalkka-alan työssä. Olen niin kyllästynyt ja ahdistunut työstäni että en kestä enää. Minulla ei ole aikaisempaa korkeakoulututkintoa, pelkkä ylioppilastutkinto. Silti en ole ensikertalainen hakija, eli mahdollisuuteni päästä sisään yhteishaussa on häviävän pieni. Ensimmäisenä hakuvuonna jäi yhdestä pisteestä kiinni sisäänpääsy. Toisena vuonna tuli pääsykoeuudistus ja siinä aika loppui kesken, ei toivoakaan sisäänpääsystä. Tänä vuonna olen treenannut pääsykokeeseen vastaamista mutta silti ahdistaa ensikertalaiskiintiön takia mahdollisuuksien pienuus.

Onko kellään kokemusta avoimesta yliopistosta ja sen avulla hakemisesta tutkinto-opiskelijaksi? Ymmärsin, että opintoihin ei saa opintotukea eikä myöskään työttömyyskorvausta kun opiskelu on päätoimista.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus tätä palstan katkeruutta ja huono-osaisuutta :D nojoo ap, oletko miettinyt yo-arvosanojen korottamista ja todistusvalintaa? Itse pääsin yhteen paikkaan sillä tavalla.

Vierailija
62/70 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen 'luonnontieteellisen' valintakokeen olen suorittanut ja päässyt sisään (kemia, farmasia, amk-insinööri) mitenkään valmistautumatta. Muualle voi olla sit vähän erilaiset valintakokeet ja paljon enemmän hakijoita, joista  5–10 prosenttia otetaan sisään.

Oletko tehnyt kaiken tämän sen jälkeen, kun tuli todistusvalinta ja ensikertalaisten valtava kiintiö?

En, koska opiskelin ennen kuin se tuli voimaan. Eikö ensikertalaisiksi lasketa myöskin kaikki ne, joilla ei ole valmista tutkintoa, jos opinnot on aloitettu ennen vuotta 2013? Näin ainakin muistan lukeneeni jostain silloin kun ensikertalaisuuskiintiöt otettiin käyttöön. 

Eli et tiedä mitään siitä kuinka hlvetin vaikeaa on tällä hetkellä päästä sisään mihinkään kouluun ei-ensikertalaisena.

Itse pääsin ensimmäisellä yrittämällä suoraan pääsykokeella tekemään toista tutkintoa Helsingin yliopistolle. Mutta olinkin jo siinä vaiheessa tohtoriopiskelija ensimmäisessä tutkinnossani, joten älliä ja akateemista kokemusta oli riittämiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köysi on halpaa ja painovoima ilmaista. Jos se sillä aukeaisi.

Vierailija
64/70 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensikertalaisuuskiintiöt pitäisi poistaa kokonaan. Aiheuttavat turhia paineita nuorille, jotka eivät heti pääse opiskelemaan unelma-alaansa. Sen sijaan, että he kokeilisivat jotain toista alaa, he uusivat yo-kokeita niin kauan, että paikka irtoaa laudatureilla.

Vierailija
65/70 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt mutta vittua​ko sinne änget kun ei kerran älli riitä kuin korkeintaan olemaan samaa massaa kaikkien muiden hakijoiden kanssa. Jätä se nuoremmille, mene töihin jonnekin mihin pääset helpommin.

Voitko mennä pois täältä?

En. Jonkun on kerrottava teille ettei yliopistotason koulutus ole mikään ihmisoikeus, siihen on yhteiskunnalla rajalliset resurssit. Siksi sinne ei kaikki pääse. Vähiten niitä resursseja kannattaa uhrata johonkin keski-ikäiseen joka tahtoisi tonttutieteen tutkinnon sillä oletuksella että liksa nousisi. Vaikka tonttutieteilijöille ei ole kysyntää.

Parempi tuhlata niitä nuoriin jotka valitsevat vääriä aloja eikä opinnot etene ahdistuksen vuoksi? Mitä ovat tonttutieteet? 

Parempi käyttää se nuoriin koska heillä on pidempi potentiaalinen työura edessä. Mikään ei takaa että aloittajan valinnat olisivat yhtään sen parempia.

Moni nuori jää mielenterveyseläkkeelle. Jos on pysynyt työelämän kelkassa kohta nelikymppiseksi, eikö potentiaalia hyödyntää?Millenniaalit joutuvat olemaan töissä ainakin 70-vuotiaiksi. Että vielä olisi ainakin 30 vuotta työelämää edessä. 

Todennäköisyydet pidemmälle työuralle ovat kuitenkin aina nuorilla, ei 40-vuotiailla.

Jos yliopiston ovet eivät aukene siksi ettei pääse läpi pääsykokeista (pisteet/aika ei riitä) niin ratkaisu on joko ryhtyä fiksummaksi tai lopettaa pään seinään hakkaaminen ja keskittää voimansa johonkin muuhun mihin kykenee.

Vierailija
66/70 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin avoimen väylän kautta kasvatustieteen maisteriksi 56v. Maksoin avoimet opiskelut itse. Heittämällä sisään Jkylän YO, 2 v maisteriopintoja työn ohessa. Avoimen väylä toimii, mutta vaatii jaksamista. Kannattaa tsekata koko Suomen avoimen etäopinnot ja kesäyliopistot. Muutamakin opintopiste hyödyttää! Tsemppiä! 

Vierailija
67/70 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kuunnella elämässään hävinneiden luusereiden lannistavia puheita. Ap lasketaan ensikertalaiseksi, koska hänellä ei ole korkeakoulututkintoa, joten hän on samassa kiintiössä kuin tämän kevään ylioppilaat. 

Alan vaihtajille, joilla on ylempi korkeakoulututkinto suoritettuna, on olemassa erikseen maisterihaku, jonka kautta voi hakea opiskelijaksi suorittamalla avoimessa yliopistossa perus- ja aineopinnot yli 3 keskiarvolla. Avoimen väylä on sitten tarkoitettu niille, joilla ei ole korkeakoulututkintoa.

Vierailija
68/70 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kolmekymppinen siskontyttö on myös hakenut monesti, on merkonomi hyvällä todistuksella. Onneksi on töitä kuitenkin.

Vierailija
69/70 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin avoimen väylän kautta kasvatustieteen maisteriksi 56v. Maksoin avoimet opiskelut itse. Heittämällä sisään Jkylän YO, 2 v maisteriopintoja työn ohessa. Avoimen väylä toimii, mutta vaatii jaksamista. Kannattaa tsekata koko Suomen avoimen etäopinnot ja kesäyliopistot. Muutamakin opintopiste hyödyttää! Tsemppiä! 

Miten tutkintosi vaikutti työuraasi?

Vierailija
70/70 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensikertalaiskiintiö on kyllä todella epäreilu meille jotka emme ole nuoria enää. 

Eihän siinä ole kyse iästä.

No sikäli on, että se parantaa nuorten mahdollisuuksia päästä sisään (ja vaikka valita väärä ala ja epäonnistua opinnoissa) ja heikentää merkittävästi työikäisten aikuisten mahdollisuuksia käyttää koko potentiaaliaan, jos työura päättyy vaikka itsestä riippumattomista syistä. Jos Suomi haluaa olla kilpailukykyinen ja aikoo pidentää työuria, niin uudelleen kouluttautumisen mahdollistaminen olisi aika elintärkeää. 

Ei vaan se parantaa ensikertalaisten mahdollisuuksia päästä opiskelemaan. Ikää siinä ei katsota ja yhtä hyvin se 20-vuotiaskin voi olla ei-ensikertalainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi