Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheet kaipaavat kotiavulta apua kotitöihin

Vierailija
04.06.2026 |

Kyllä on nykyään laiskaa porukkaa.

Toista se oli ennen!

T. Kolmen äiti

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012051307.html?utm_source=ampparit

Kommentit (393)

Vierailija
341/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sen mukaan mennään millaisen järjestelmän ovat aikoinaan luoneet. En ole itse valinnut mistä eläke maksetaan, tai sitä, että sairastun parantumattoman sairauteen. Vanhemmuus on kuitenkin valinta. Mitä minun pitäisi siis tehdä, olla ottamatta eläkettä vastaan etten ole vaivaksi? Joku ehdottikin jo i-murhaa.

Sinä olet pelkkä kuluerä kaikille. Lopeta tuo älytön märinä. Tuollakin energialla olisit jo tehnyt työhakemuksia!

Vierailija
342/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse miten usein siitä, että ÄIDIT tarvitsevat apua kotitöihin ja nyt se apu halutaan kotiavulta, koska miehestä ei  sitä apua saa?

Kysyn tätä ihan sillä, että öapseni isä osallistui todella vähän pikkulapsiaikana mihinkään, ei edes maailman helpoimman lapsen hoitoon, koska pakeni töihin. Kun aloitin työt vanhempainvapaalta, jouduin pyytämään apua kotiavulta. Näin jälkikäteen ihmettelen, että mikä ihme sai pysymään kasassa, kun pyöritin arkea kuin yksinhuoltaja, ihan niistä auton renkaiden vaihdoista lähtien. Lapsen lisäksi huolehdin että lapsen isällä olisi kaikki ok, koska pelkäsin eroa niin paljon. Kotiapua en saanut, koska ei ollut kuulema mitenkään akuutti tilanne ja olihan mulla "mies auttamassa". Jotenkin ihmeen kaupalla selvisin kaikesta ja nyt lapsen ollessa 3 vuotta mieskin on alkanut olemaan arjessa mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Etkö sinä muka saa elannon verovaroista?"

Saan työeläkettä, eli ei mene verorahoista.

Se on osa Suomen lakisääteistä sosiaaliturvaa eli kyllä siinäkin yhteiskunnan näpit ovat pelissä, sinusta on huolehdittu.

Se on ansioperustainen etuus kuten vanhempainrahakin. Oli puhe kotiavusta. Kyllähän vanhemmatkin saavat etuuksia, mutta vaativat päälle vielä ilmaisen siivoojan. Minä taas olen sitä mieltä, että jos se heille maksetaan, niin sitten se pitää myös maksaa toimintakyvyttömille. Se on jo hieman niin ja näin, että vammaiset saavat avustajan, mutta toimintakyvyn lamaavista mt sairauksista kärsivät eivät. Eli säästösyistä vain osa saa apua vaikka useammalla olisi tarve.

Kyse on LAPSIperheiden tukemisesta, ei aikuisten.

Ja lapsiperheet maksaa veroja ja käyvät töissä. 

Minäkin kävin töissä kunnes sairastuin. Maksoin veroja silloin ja nyt. En edes tehnyt lapsia koska en sairauteni vuoksi olisi heistä kyennyt huolehtimaan. Ei olisi tullut mieleenkään tehdä lapsia joka tapauksessa ja sitten vaatia että joku siivoaa kotini kun en jaksa.

Vierailija
344/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö nämä henkilöt voisi palkata omalla rahallaan ammattisiivoojan kotiinsa niin kuin muutkin tekevät? Ja ostaa kaupasta valmisruokaa esim. kinkkukiusausta tai pyttipannua?

Vierailija
345/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sen mukaan mennään millaisen järjestelmän ovat aikoinaan luoneet. En ole itse valinnut mistä eläke maksetaan, tai sitä, että sairastun parantumattoman sairauteen. Vanhemmuus on kuitenkin valinta. Mitä minun pitäisi siis tehdä, olla ottamatta eläkettä vastaan etten ole vaivaksi? Joku ehdottikin jo i-murhaa.

Sinä olet pelkkä kuluerä kaikille. Lopeta tuo älytön märinä. Tuollakin energialla olisit jo tehnyt työhakemuksia!

Minulla on sananvapaus kuten sinullakin joten en lopeta puhumista vaikka se kuinka sinua harmittaisi.

Vierailija
346/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse miten usein siitä, että ÄIDIT tarvitsevat apua kotitöihin ja nyt se apu halutaan kotiavulta, koska miehestä ei  sitä apua saa?

Kysyn tätä ihan sillä, että öapseni isä osallistui todella vähän pikkulapsiaikana mihinkään, ei edes maailman helpoimman lapsen hoitoon, koska pakeni töihin. Kun aloitin työt vanhempainvapaalta, jouduin pyytämään apua kotiavulta. Näin jälkikäteen ihmettelen, että mikä ihme sai pysymään kasassa, kun pyöritin arkea kuin yksinhuoltaja, ihan niistä auton renkaiden vaihdoista lähtien. Lapsen lisäksi huolehdin että lapsen isällä olisi kaikki ok, koska pelkäsin eroa niin paljon. Kotiapua en saanut, koska ei ollut kuulema mitenkään akuutti tilanne ja olihan mulla "mies auttamassa". Jotenkin ihmeen kaupalla selvisin kaikesta ja nyt lapsen ollessa 3 vuotta mieskin on alkanut olemaan arjessa mukana.

Miksi sun mies edes halusi aikoinaan vauvan, jos ei kuitenkaan kiinnostanut hoitaa sitä?

Vierailija
347/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikö nämä henkilöt voisi palkata omalla rahallaan ammattisiivoojan kotiinsa niin kuin muutkin tekevät? Ja ostaa kaupasta valmisruokaa esim. kinkkukiusausta tai pyttipannua?

Meillä lapsi ei syö mitään tyypillistä einesruokaa, jos ei lasketa ranskalaisia. Yritän välillä oikaista ruuanlaitossa, mutta ei maistu edes eineslihapullat.

Vierailija
348/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sananvapaus kuten sinullakin joten en lopeta puhumista vaikka se kuinka sinua harmittaisi.

Lue otsikko. Keskustele aiheesta. Se on palstan säännöissä.

Vierailija
349/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tää juttu nyt on. Apua saa, kun osaa käyttää puhelinta. Tsiisus mitä elämänkoululaisia nykyajan vanhemmat ovat. Kai nyt jokainen ymmärtää, että perheet ja lapset ovat erilaisia, toiset pääsee helpolla, toisilla mennään vaikeimman kautta. Silloin soitetaan apua.

Vierailija
350/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en usko, että toteutuu. Eläkeläistenkin on vaikea saada edes maksullista kotiapua. Lääkärin tarkastus on siihenkin, ei ole hyväkuntoisille.

Vierailija
351/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun mies edes halusi aikoinaan vauvan, jos ei kuitenkaan kiinnostanut hoitaa sitä?

Jotenkin se vaan oli sille niin kauhea shokki miten elämä muuttui, ja sanoinkin että totta hitossa se muuttui kun jätti kaiken työn minulle. Työnarkomaanina koki työt hermolomana, kotona kävi tyyliin vain nukkumassa. Keskusteltiin kyllä auki alkuajat ja nykyään auttaa paljon ihan pyytämättäkin. Eipä sitä kai voi tietää miten reagoi lapsiarkeen ennen kuin elää sitä.

Vierailija
352/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialueen kotihoito on maksullista eikä he kanna lämmityspuita eläkeläiselle, ei kuulu heidän työtehtäviin.

Vierailija
353/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen ja pihanhoidon. Ei hyvinvointialueella ole edes työntekijöitä noihin hommiin.

Vierailija
354/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen ja pihanhoidon. Ei hyvinvointialueella ole edes työntekijöitä noihin hommiin.

No ei lapsiperheetkään mitään saa. 

Vierailija
355/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei lapsiperheetkään mitään saa. 

Ei saakaan. Olen hoitanut itse lapseni.

Vierailija
356/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä juuri sosiaalisista syistä kuten nytkin ja erikseen tietysti kaupunkien paremmat perheet .

Ei vaan ihan tavalliset perheet ihan normaalisti, rutiininomaisesti. 

Tuohon aikaan vain harva oli niin kädetön, että ei pärjää ilman apua synnytyksen jälkeen.

Vanhemmat sisarukseni  saivat lapsensa 60-luvulla. Ei heillä mitään kotiapua ollut.  Harkitusti sektioon menneen lapsi 3 v oli kälynsä hoidossa. Lapsen isä oli matkatöissä. Vaimonsa olikin oikea kodinhoidon ihme, tekevämpää ihmistä ja kätevämpää en yht äkkiä muista.  Ja hyväntuulinen savolainen.

Kyllä normaali ihminen kykenee hoitamaan lapset ja kodin. Nämä vinkujat on niitä, joiden ei ole tarvinnut tehdä kotonaan koskaan mitään. Sitten ollaan sormi suussa kun palvelija ei ole tekemässä kaikki puolesta.

Ei minulla ole ollut ilmaisia apulaisia, vaikka yksin hoidin lapset ja kodin.

Et ilmeisesti ole ikinä istunut vauva sylissä pytyllä ja pitänyt samalla kiinni taaperosta toivoen,ettei ruoka pala uuniin.

No miksi se ruoka nyt yhtäkkiä palaisi uuniin vessareissun aikana?

Jos on täysistunto?

Vierailija
357/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan siis kotiapulaiset perheisiin hoitamaan ikävät arkirutiinit kuten siivous, pyykinpesu, ruuan hankkiminen ja valmistaminen. Rahalla tuon kaiken saa, turhaa valittamista. Yhteiskunnan tehtävä ei ole tuota ylellisyyttä kustantaa. 

Vierailija
358/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialueen kotihoidon työntekijät on lähihoitajia, jotka auttavat pukemisessa, antavat lääkkeet ja aamupalaa. He eivät siivoa.

Vierailija
359/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialueen kotihoidon työntekijät on lähihoitajia, jotka auttavat pukemisessa, antavat lääkkeet ja aamupalaa. He eivät siivoa.

Yhdellä kotihoitajalla on noin 20 asiakasta per työvuoro. Asiakkaan luona ollaan 15 minuuttia, käyntejä voi olla kolmesta viiteen päivässä riippuen eläkeläisen kunnosta, osalla on vaipat.

Vierailija
360/393 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kysymys jutussa ollut siitä, vaan perhe kaipasi apua  arjen haasteeseen, jossa pieni keskosvauva (nykyään hoidetaan jo 500g painavat) koska jo pelkkä imetys vie paljon aikaa ja sitä univelkaa keskos/sairaan lapsen kanssa kertyy, vaikka toinen vanhempi olisi tukena.  Tuo perheen tilanne olisi katasrofaalinen, jos useampi lapsi, sillä ainakin omassa sotepiirissä toisen vanhemman, yleensä äidin oletetaan olevan  sairaalassa hoitamassa vauvaa.  Ja vielä peritään sairaalamaksu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän