Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheet kaipaavat kotiavulta apua kotitöihin

Vierailija
04.06.2026 |

Kyllä on nykyään laiskaa porukkaa.

Toista se oli ennen!

T. Kolmen äiti

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012051307.html?utm_source=ampparit

Kommentit (352)

Vierailija
301/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä juuri sosiaalisista syistä kuten nytkin ja erikseen tietysti kaupunkien paremmat perheet .

Ei vaan ihan tavalliset perheet ihan normaalisti, rutiininomaisesti. 

Tuohon aikaan vain harva oli niin kädetön, että ei pärjää ilman apua synnytyksen jälkeen.

Vanhemmat sisarukseni  saivat lapsensa 60-luvulla. Ei heillä mitään kotiapua ollut.  Harkitusti sektioon menneen lapsi 3 v oli kälynsä hoidossa. Lapsen isä oli matkatöissä. Vaimonsa olikin oikea kodinhoidon ihme, tekevämpää ihmistä ja kätevämpää en yht äkkiä muista.  Ja hyväntuulinen savolainen.

Kyllä normaali ihminen kykenee hoitamaan lapset ja kodin. Nämä vinkujat on niitä, joiden ei ole tarvinnut tehdä kotonaan koskaan mitään. Sitten ollaan sormi suussa kun palvelija ei ole tekemässä kaikki puolesta.

Ei minulla ole ollut ilmaisia apulaisia, vaikka yksin hoidin lapset ja kodin.

Et ilmeisesti ole ikinä istunut vauva sylissä pytyllä ja pitänyt samalla kiinni taaperosta toivoen,ettei ruoka pala uuniin.

Minulla oli kaksi vaippaikäistä yhtä aikaa. Syntyneet vuoden välein. Vauva on istunut sitterissä sen ajan, kun asioin pytyllä. Taapero leikkii siinä lähellä. Minä en ole nepsy, eikä mun lapset ole nepsyjä. Ruoka otetaan uunista ennen, kun mennään vessa-asioille. Liedeltä otetaan paistinpannu sivuun, jos on asiaa vessaan. Näin nykyäänkin. Jos tulee äkkihätä, niin ei muuta kuin kattila tai pannu pois liedeltä siksi aikaa.

Kokeile kuule vauvaa joka EI VIIHDY sitterissä eikä vaunuissa vaan huutaa pää punaisena,kunnes pääsee syliin. Siinä kuulee oppii pissimään lisäpainin kanssa. Ärsyttää kun kaltaisesi ihmiset,joilla on ollut helpot lapset, tulevat pätemään.

Ei sun vauva siihen kuole sitteriin sillä aikaa kun sinä pissaat sen minuutin ajan.

Tässä nyt äidit pätevät ja elvistelevät toisilleen...

Vierailija
302/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä harkkapaikat eivät olleet sosiaaliapua vaan mahdollisuus "paremmassa lapsiperheessä" saada työkokemusta ja harjoittelu tehtyä.

Just todistettiin työttömät näyttelijätkin sai sellaisen harjoitteiljan.

Tokkopa melasniemet olivat työttömiä 70-luvulla? Mutta eihän se meille kuulu. Noin Halkola haastattelussa kuitenkin kertoi että kelpasivat harjoittelupaikaksi.

Melasniemet olivat todellakin työttömiä 70-luvulla.

Kristiina Halkola: Poliitikoksi, ja vieläpä melko rankkaan asemaan, hän sanoo lähteneensä osittain siksi, että hänellä oli pitkäaikaistyöttömänä luppoaikaa. 

No minulle tuli mieleen keskustelun aihe, kotitalousharjoittelijat. He eivät siis olleet narkkikodista toiseen rientäviä siivoojia  vaan niissä "paremmissa kodeissa" työharjoittelujaksonsa suorittavia.

Olin 70-lopun talouskoulun työharjoittelussa ja ainakin silloin  perheiden elintaso ja koulutus  oli laidasta laitaan ja jokainen sai harjoittelin, jos vain pyysi. Käyttäjät olivat pieni- ja keskituloisia, hyvinkin vaatimattomista olosuhteista, sillä yläluokalla oli kotiapulaiset, kokit, pyykkärit jne. he tarvitsivat huippuosaajia, ei harjoittelijoita, jotka olivat alinta kastia. 

Toisaalta itse opin noilta ajoilta paljon empatiakykyä, suvaitsevaisuutta ja erilaisuuden hyväksymistä, kun jo parikymppisenä ymmärsin miten jokainen on saanut jo syntymähetkellä erilaiset pelikortit ja ponnistaa niillä eväillä ja voimavaroilla mitä saanut ja ehkä siksi, kaikki sympatiani on tuon kirjoutuksen äidin puolrlls. Tsemppiä.  Ehkä kaikkeen opiskeluun enemmän työharjoittelua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tuore kaksosten äiti ja pidän kyllä ihan älyttömänä sitä, ettei kotiapu auta kokkaamisessa tai siivoamisessa. Eli jos pikkulasten vanhemmat on ihan uupumuspistessä, se apu on sitä, että kotiapu leikkii lasten kanssa kun tartut itse luudanvarteen? Ja taitaa sitäpaitsi olla maksullista tuo palvelu. 

Veronmaksajana pidän tätä ihan oikeana päätöksenä. He voivat opettaa sinulle miten saat arjen organisoitua niin että jaksat sitä pyörittää. On ihan ymmärrettävää, että uusi tilanne on alussa hankala, sormi voi mennä suuhun, ja arki tuntua ylipääsemättömän raskaalta, mutta he ovat nähneet tuhansia muita vastaavassa tilanteessa olevia, ja osaavat kyllä neuvoa. Sen sijaan heidän ei pidä ryhtyä tekemään asioita puolestasi. 

Mitä ne ammattilaiset olisivat voineet minulle opettaa? Apua olisin tarvinnut ensimmäisen 3 kk aikana. Toisella lapsella refluksi, jonka vuoksi pidin pystyssä 45 min jokaisen ruokailun jälkeen, myös yöllä. Ruokailuvälin ollessa 2-3 h. 

Onneksi meillä mummi tuli paljon auttamaan. Poika nukkui hänen sylissään useita tunteja aamuisin silloin kun refluksi oli pahimmillaan, kun ei pystynyt sängyssä nukkua (edes korotetulla sängynpäädyllä). Joku yhden tai kahden tunnin kotiapu olisi ollut täysin hyödytön. Konkurssi olisi tullut pelkästään niitä hoitoja maksaessa. 

Vierailija
304/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai ennen pärjättiin paremmin kun vielä 80luvulla isosisar sai hakea pikkusisaren esikoulusta ja käydä ostamassa ruokaa kaupasta "Korhosen Martan tilille",kun äiti ja isä tulivat kotiin niin siellä oli ruoka tehtynä ja kumpikin lapsi  läksyjen kimpussa.

Nykyään jos huomataan että isolla sisarella on liikaa vastuuta,niin se on lasu. 

Ei mun lapsen isosisar ole hakenut vuotta nuorempaansa koskaan mistään hoidosta. Minä hoidin itse lapset kotona kouluikäisiksi. Ikäeroa on 1 vuosi. Ei mitään apua kotiin saanut.

Lopettakaa se jonninjoutava uikutus lasten hoitamisen vaikeudesta. Ihan normaalia elämistä se on kahdenkin vaippaikäisen kanssa.

No mitä ihmeen apua olisit kotiin saanut, kun et sitä tarvinnutkaan. 

Normaali ihminen kyllä pärjää kahden lapsen kanssa ilman ilmaista apua. Tää on se pointti.

Vierailija
305/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen joutuu ostamaan kodinsiivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä, jos ei pysty itse siivoamaan.

Vierailija
306/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä juuri sosiaalisista syistä kuten nytkin ja erikseen tietysti kaupunkien paremmat perheet .

Tuohon aikaan vain harva oli niin kädetön, että ei pärjää ilman apua synnytyksen jälkeen.

Vanhemmat sisarukseni  saivat lapsensa 60-luvulla. Ei heillä mitään kotiapua ollut.  Harkitusti sektioon menneen lapsi 3 v oli kälynsä hoidossa. Lapsen isä oli matkatöissä. Vaimonsa olikin oikea kodinhoidon ihme, tekevämpää ihmistä ja kätevämpää en yht äkkiä muista.  Ja hyväntuulinen savolainen.

Kyllä normaali ihminen kykenee hoitamaan lapset ja kodin. Nämä vinkujat on niitä, joiden ei ole tarvinnut tehdä kotonaan koskaan mitään. Sitten ollaan sormi suussa kun palvelija ei ole tekemässä kaikki puolesta.

Et ilmeisesti ole ikinä istunut vauva sylissä pytyllä ja pitänyt samalla kiinni taaperosta toivoen,ettei ruoka pala uuniin.

Minulla oli kaksi vaippaikäistä yhtä aikaa. Syntyneet vuoden välein. Vauva on istunut sitterissä sen ajan, kun asioin pytyllä. Taapero leikkii siinä lähellä. Minä en ole nepsy, eikä mun lapset ole nepsyjä. Ruoka otetaan uunista ennen, kun mennään vessa-asioille. Liedeltä otetaan paistinpannu sivuun, jos on asiaa vessaan. Näin nykyäänkin. Jos tulee äkkihätä, niin ei muuta kuin kattila tai pannu pois liedeltä siksi aikaa.

Kokeile kuule vauvaa joka EI VIIHDY sitterissä eikä vaunuissa vaan huutaa pää punaisena,kunnes pääsee syliin. Siinä kuulee oppii pissimään lisäpainin kanssa. Ärsyttää kun kaltaisesi ihmiset,joilla on ollut helpot lapset, tulevat pätemään.

Ei sun vauva siihen kuole sitteriin sillä aikaa kun sinä pissaat sen minuutin ajan.

Tässä nyt äidit pätevät ja elvistelevät toisilleen...

Nämä nepsyt ja lumihiutaleet tarttee sitä apua anyway, ja ilmaisena palveluna.

Vierailija
307/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei tiedä mitä elämä heittää  eteen. Esikoisella alettiin epäillä lievää kehitysvammaa/ADHD:ta 3vuotiaana,samoihin aikoihin syntyi toinen lapsemme joka ei rauhoittunut vaunulenkillä vaunuihin vaan ainoastaan heijaukseen sylissä (minulle kehittyi vasemmalle puolelle näkyvät lihakset siitä "treenistä").

Kun mies oli töissä heijasin mekaanisesti nuorempaa  samalla kun tein ruokaa, siivoilin ja pidin silmillä esikoista joka oli täysin vaarantunnoton sekä ylivilkas ,kerran kävin vessassa ja pikkujätkä oli kiivennyt hattuhyllylle. Miehen tullessa töistä painelin suihkuun ja sitten laitettiin yhdessä lapset yöunille. Silti minä,jolla ei aamulla soinut kello, olin se joka  nousi yöllä vaihtamaan vauvan vaippaa ja laittamaan leikkimään heränneen esikoisen takaisin sänkyyn. Luulin helpottavan kun saimme esikoisen puolipäiväiseksi (klo 8-12) päiväkotiin mutta kävi päin vastoin,kotona pikkujätkä veti täysin ylikierroksilla ja kiusasi siskoaan.

Olisin varmaan läväyttänyt päin näköä jos joku olisi tullut meille istumaan ja opettamaan vessan pesemistä..

Vierailija
308/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuen lakkauttamista suunnitellaan.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012050381.html

Vierailija
309/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt niin, että kotiin pitää saada kotitöiden tekijä siis ihan ilmaiseksi? Siltä vähän vaikuttaisi, nimittäin tässäkin kunnassa(jossa asun) on vaikka kuinka monta palveluntarjoajaa, jotka tekee kotitöitä maksua vastaan.

No olisihan se kiva ja kun etu saavutettu, siitä pidetään kiinni. Millä hyvinvointialueella olisi varaa tällaiseen palveluun kaikille halukkaille? 
Jotkut perheet toki hyötyisivät lyhytaikaisesti tällaisesta käytännön avusta, mutta onko palkkalistoilla enää kodinhoitajia?

Vierailija
310/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastan vaikeaa masennusta jo kolmatta vuosikymmentä. Joskus en jaksa edes peseytyä viikkoon, syödä kuin kerran päivässä, siivoamisesta puhumattakaan. Ei ole kukaan tarjonnut minkäänlaista kotiapua koskaan. Jos vanhemmat ovat kuitenkin terveitä niin aika erikoista olisi jos heille sitten siivooja maksettaisiin?

Vierailija
311/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäköhän meinataan että löytyisi tarvittava reservi halukkaita kotiapulaisia näihin hommiin? Palkka tuskin olisi kovin kilpailukykyinen ja harvaa kiinnostaa puunata toisten vessoja työkseen sillä rahalla. Ilmeisesti maahanmuuttajat piikomaan sitten?

Vierailija
312/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sairastan vaikeaa masennusta jo kolmatta vuosikymmentä. Joskus en jaksa edes peseytyä viikkoon, syödä kuin kerran päivässä, siivoamisesta puhumattakaan. Ei ole kukaan tarjonnut minkäänlaista kotiapua koskaan. Jos vanhemmat ovat kuitenkin terveitä niin aika erikoista olisi jos heille sitten siivooja maksettaisiin?

Ammu itsesi.

Vierailija
313/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon työttömyyttä ja vähän lapsia. Nykyinen ”jälkiä paikkaileva” yhteiskunnan apu tulee kalliimmaksi kuin vanha, ennakoiva apu (kodinhoitajat). 
Älkää nyt hyvät naiset marttyyreina kiillottako kruunuanne, jos ette itse saaneet apua, vaan huudetaan kaikki yhdessä niin että päättäjät kuulee:

LAPSIPERHEET TARVITSEVAT MATALAN KYNNYKSEN APUA ARKEEN.

Vain arvostamalla lapsiperheitä Suomi ja suomalaiset eivät häviä.

Vierailija
314/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat kyllä hyvin herkästi orjuuttamassa toisiaan, se ei ole historiassa muuttunut. Ajatellaan vain mitä itse haluaa ja tarvitsee. Niillä kotiapulaisilla olisi ensin omat kotityöt ja lapset ja sen päälle toisten kotien siivous ja lapset. Tulisiko heillekin sitten kotiapu, eli syntyisi toistensa koteja siivoavien ketju, vai olisiko siivoaminen vain pienituloisten hommaa?

Vierailija
315/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammu itsesi.

Ai miksi?

Vierailija
316/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammu itsesi.

Ai miksi?

Joutuva menoerä.

Vierailija
317/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi kiva saada alapeukkua kommenttiin jossa vain tuodaan ilmi, että on paljon ihmisiä joilla on oikeasti toimintakyvyn lamaavia sairauksia, eivätkä hekään saa mitään apua, eikä heidän tilanne kiinnosta ketään. Verorahoja on rajallinen määrä ja niitä ei voida jakaa vain enemmistölle tai niille jotka jaksavat pitää asiaansa esillä.

Vierailija
318/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Toista se oli ennen. Lapsiperheille tarjottiin kotiapua esim äidin sairastaessa tai toipuessa synnytyksestä. Silloinkin annettiin kotiapua jos perheessä oli useita lapsia.

Vierailija
319/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi se ruoka nyt yhtäkkiä palaisi uuniin vessareissun aikana?

Vierailija
320/352 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammu itsesi.

Miksi et tee kuten opetat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi