Lapsiperheet kaipaavat kotiavulta apua kotitöihin
Kyllä on nykyään laiskaa porukkaa.
Toista se oli ennen!
T. Kolmen äiti
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012051307.html?utm_source=ampparit
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sairastan vaikeaa masennusta jo kolmatta vuosikymmentä. Joskus en jaksa edes peseytyä viikkoon, syödä kuin kerran päivässä, siivoamisesta puhumattakaan. Ei ole kukaan tarjonnut minkäänlaista kotiapua koskaan. Jos vanhemmat ovat kuitenkin terveitä niin aika erikoista olisi jos heille sitten siivooja maksettaisiin?
Ammu itsesi.
Ai miksi?
Joutuva menoerä.
No etpä itsekään vaikuta kovin hyödylliseltä. Isommassa mittakaavassa meillä kaikilla on tasan ei mitään merkitystä, joten jospa pidetään se mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä juuri sosiaalisista syistä kuten nytkin ja erikseen tietysti kaupunkien paremmat perheet .
Ei vaan ihan tavalliset perheet ihan normaalisti, rutiininomaisesti.
Tuohon aikaan vain harva oli niin kädetön, että ei pärjää ilman apua synnytyksen jälkeen.
Vanhemmat sisarukseni saivat lapsensa 60-luvulla. Ei heillä mitään kotiapua ollut. Harkitusti sektioon menneen lapsi 3 v oli kälynsä hoidossa. Lapsen isä oli matkatöissä. Vaimonsa olikin oikea kodinhoidon ihme, tekevämpää ihmistä ja kätevämpää en yht äkkiä muista. Ja hyväntuulinen savolainen.
Kyllä normaali ihminen kykenee hoitamaan lapset ja kodin. Nämä vinkujat on niitä, joiden ei ole tarvinnut tehdä kotonaan koskaan mitään. Sitten ollaan sormi suussa kun palvelija ei ole tekemässä kaikki puolesta.
Ei minulla ole ollut ilmaisia apulaisia, vaikka yksin hoidin lapset ja kodin.
Et ilmeisesti ole ikinä istunut vauva sylissä pytyllä ja pitänyt samalla kiinni taaperosta toivoen,ettei ruoka pala uuniin.
Minulla oli kaksi vaippaikäistä yhtä aikaa. Syntyneet vuoden välein. Vauva on istunut sitterissä sen ajan, kun asioin pytyllä. Taapero leikkii siinä lähellä. Minä en ole nepsy, eikä mun lapset ole nepsyjä. Ruoka otetaan uunista ennen, kun mennään vessa-asioille. Liedeltä otetaan paistinpannu sivuun, jos on asiaa vessaan. Näin nykyäänkin. Jos tulee äkkihätä, niin ei muuta kuin kattila tai pannu pois liedeltä siksi aikaa.
Kokeile kuule vauvaa joka EI VIIHDY sitterissä eikä vaunuissa vaan huutaa pää punaisena,kunnes pääsee syliin. Siinä kuulee oppii pissimään lisäpainin kanssa. Ärsyttää kun kaltaisesi ihmiset,joilla on ollut helpot lapset, tulevat pätemään.
Ei minunkaan vauvani viihtynyt sitterissä. Vessaan ei tarvitse jäädä asumaan, vaan se vauva voi huutaa siinä sitterissa sen aikaa, että saa tarpeet tehtyä. Ruokakaan ei kerennyt palaa uuniin sinä aikana.
"Etkö sinä muka saa elannon verovaroista?"
Saan työeläkettä, eli ei mene verorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Se on osa Suomen lakisääteistä sosiaaliturvaa eli kyllä siinäkin yhteiskunnan näpit ovat pelissä, sinusta on huolehdittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sairastan vaikeaa masennusta jo kolmatta vuosikymmentä. Joskus en jaksa edes peseytyä viikkoon, syödä kuin kerran päivässä, siivoamisesta puhumattakaan. Ei ole kukaan tarjonnut minkäänlaista kotiapua koskaan. Jos vanhemmat ovat kuitenkin terveitä niin aika erikoista olisi jos heille sitten siivooja maksettaisiin?
Tosi kiva saada alapeukkua kommenttiin jossa vain tuodaan ilmi, että on paljon ihmisiä joilla on oikeasti toimintakyvyn lamaavia sairauksia, eivätkä hekään saa mitään apua, eikä heidän tilanne kiinnosta ketään. Verorahoja on rajallinen määrä ja niitä ei voida jakaa vain enemmistölle tai niille jotka jaksavat pitää asiaansa esillä.
Lapsiperheiden kotiapu on LASTEN etu, ei sillä hoivata vanhempia. Aikuiset ihmiset nyt ikävä kyllä joutuvat hoitamaan itse itsensä jos teoriassa siihen kykenevät.
Käytännössä se, kun apua ei ole nyky-yhteiskunnassa saatavilla, on johtanut siihen että lapsia ei tehdä tai tehdään vähemmän. Eli mitoitetaan lasten määrä omaan jaksamiseen. Jos yhteiskunta haluaa lapsia, olisi ehkä yhteiskunnan intresseissä auttaa vanhempia saamaan ja selviämään mahdollisimman monesta. Jos siihen ei ole yhteiskunnalla halua, ei yhteiskunnan pidä nillittää.
Olen kolmikymppinen, ja muistan meillä käyneen kotiavun tehneen nimenomaan niitä kotihommia äitini kanssa yhdessä samalla kun kävivät läpi myös erityissisarukseni asioita. Lajittelivat ja viikkasivat pyykkejä, tyhjensivät ja täyttivät tiskikonetta samalla kun äitini teki ruokaa yms. Olen kuullut, että on nykyään enemmän sitä, että seisotaan vieressä katsomassa hommien tekemistä.
Kotihoito eläkeläiselle on maksullista. Lasku menee eläkkeen suuruuden mukaan. Lisäksi ostetaan tukipalvelut kuten kotisiivous, kauppapalvelut, lämmin ruoka, pyykkipalvelut, kylvetys jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt niin, että kotiin pitää saada kotitöiden tekijä siis ihan ilmaiseksi? Siltä vähän vaikuttaisi, nimittäin tässäkin kunnassa(jossa asun) on vaikka kuinka monta palveluntarjoajaa, jotka tekee kotitöitä maksua vastaan.
No olisihan se kiva ja kun etu saavutettu, siitä pidetään kiinni. Millä hyvinvointialueella olisi varaa tällaiseen palveluun kaikille halukkaille?
Jotkut perheet toki hyötyisivät lyhytaikaisesti tällaisesta käytännön avusta, mutta onko palkkalistoilla enää kodinhoitajia?
Ja siksi hedelmällisessä iässä olevat jättävätkin lapset tekemättä ja hedelmällisyys luku lähentelee jo yhtä, mieluimmin verovarat voi käyttää yritystukiin, puolustusmenoihin ja eläkeläisten hoitoon, kuin tulevaisuuden veronmaksajiin tai työvoimaa, kun syntyvät lapset voidaan helposti korvata maahanmuutolla ja veronmaksajat kiittävät, kun ei tarvitse suomalaisille äideille ja lapsille maksaa.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta.
Miten maksu menisi, jos osalla on kuitenkin rahaa kalliiseen asuntoon ja ulkomaanmatkoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on osa Suomen lakisääteistä sosiaaliturvaa eli kyllä siinäkin yhteiskunnan näpit ovat pelissä, sinusta on huolehdittu.
Se on ansioperustainen etuus kuten vanhempainrahakin. Oli puhe kotiavusta. Kyllähän vanhemmatkin saavat etuuksia, mutta vaativat päälle vielä ilmaisen siivoojan. Minä taas olen sitä mieltä, että jos se heille maksetaan, niin sitten se pitää myös maksaa toimintakyvyttömille. Se on jo hieman niin ja näin, että vammaiset saavat avustajan, mutta toimintakyvyn lamaavista mt sairauksista kärsivät eivät. Eli säästösyistä vain osa saa apua vaikka useammalla olisi tarve.
Nythän suunnitellaan, että omaiset osallistuvat eläkeläisten hoitoon, koska eläkeläisiä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Nythän suunnitellaan, että omaiset osallistuvat eläkeläisten hoitoon, koska eläkeläisiä on paljon.
Eli monella pienten lasten vanhemmille tuli vielä eläkkeellä olevat vanhemmat hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ansioperustainen etuus kuten vanhempainrahakin. Oli puhe kotiavusta. Kyllähän vanhemmatkin saavat etuuksia, mutta vaativat päälle vielä ilmaisen siivoojan. Minä taas olen sitä mieltä, että jos se heille maksetaan, niin sitten se pitää myös maksaa toimintakyvyttömille. Se on jo hieman niin ja näin, että vammaiset saavat avustajan, mutta toimintakyvyn lamaavista mt sairauksista kärsivät eivät. Eli säästösyistä vain osa saa apua vaikka useammalla olisi tarve.
Kyse on LAPSIperheiden tukemisesta, ei aikuisten.
Ja lapsiperheet maksaa veroja ja käyvät töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi kiva saada alapeukkua kommenttiin jossa vain tuodaan ilmi, että on paljon ihmisiä joilla on oikeasti toimintakyvyn lamaavia sairauksia, eivätkä hekään saa mitään apua, eikä heidän tilanne kiinnosta ketään. Verorahoja on rajallinen määrä ja niitä ei voida jakaa vain enemmistölle tai niille jotka jaksavat pitää asiaansa esillä.
Lapsiperheiden kotiapu on LASTEN etu, ei sillä hoivata vanhempia. Aikuiset ihmiset nyt ikävä kyllä joutuvat hoitamaan itse itsensä jos teoriassa siihen kykenevät.
Käytännössä se, kun apua ei ole nyky-yhteiskunnassa saatavilla, on johtanut siihen että lapsia ei tehdä tai tehdään vähemmän. Eli mitoitetaan lasten määrä omaan jaksamiseen. Jos yhteiskunta haluaa lapsia, olisi ehkä yhteiskunnan intresseissä auttaa vanhempia saamaan ja selviämään mahdollisimman monesta. Jos siihen ei ole yhteiskunnalla halua, ei yhteiskunnan pidä nillittää.
No kuten kerroin, niin pahimpina kausina en kykene teoriassa tai käytännössä huolehtimaan itsestäni. Jos olisin esimerkiksi kehitysvammainen niin saisin apua, joku veisi jopa teatteriin, mutta mielenterveyspotilaat jätetään ilman apua, vaikka ei saisi edes syötyä. Se oli se pointtini, että ymmärrän vanhempien toiveen, mutta ehkä he eivät ymmärrä että on muitakin ihmisjoukkoja jotka tarvitsisivat apua kipeästi, eivätkä sitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Muut maksavat sinunkin eläkkeesi.
Ja siihenkin tullaan koskemaan ja leikkaamaan, sanoi Orpo haastattelussa, kun syntyvyys on liian alhaista ja ne maksajat loppuvat, eikä maahanmuutosta ole apua. Eläkkeuden leikkaus on jo seuraavan hallituksen, ellei jo tämän hallituksen työlistalla. Myös työeläkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Olen kolmikymppinen, ja muistan meillä käyneen kotiavun tehneen nimenomaan niitä kotihommia äitini kanssa yhdessä samalla kun kävivät läpi myös erityissisarukseni asioita. Lajittelivat ja viikkasivat pyykkejä, tyhjensivät ja täyttivät tiskikonetta samalla kun äitini teki ruokaa yms. Olen kuullut, että on nykyään enemmän sitä, että seisotaan vieressä katsomassa hommien tekemistä.
Kotiavustajat irtisanottiin 1990-luvun lamassa. Heitä ei enää ole.
Lapsiperheiden kotiapuhan ei ole ilmaista. Vaan ihan maksullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut maksavat sinunkin eläkkeesi.
Ja siihenkin tullaan koskemaan ja leikkaamaan, sanoi Orpo haastattelussa, kun syntyvyys on liian alhaista ja ne maksajat loppuvat, eikä maahanmuutosta ole apua. Eläkkeuden leikkaus on jo seuraavan hallituksen, ellei jo tämän hallituksen työlistalla. Myös työeläkkeet.
Niin, sen mukaan mennään millaisen järjestelmän ovat aikoinaan luoneet. En ole itse valinnut mistä eläke maksetaan, tai sitä, että sairastun parantumattoman sairauteen. Vanhemmuus on kuitenkin valinta. Mitä minun pitäisi siis tehdä, olla ottamatta eläkettä vastaan etten ole vaivaksi? Joku ehdottikin jo i-murhaa.
Etkö sinä muka saa elannon verovaroista?