Lapsiperheet kaipaavat kotiavulta apua kotitöihin
Kyllä on nykyään laiskaa porukkaa.
Toista se oli ennen!
T. Kolmen äiti
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012051307.html?utm_source=ampparit
Kommentit (352)
Keskimäärin synnytyksen jälkeen ollaan sairaalassa ehkä vuorokausi kaksi. Sitten tullaan kotiin. Isillä on isyyslomat olemassa, isommilla lapsilla päivähoito. Mikä se terveen lapsen vanhempien konkreettinen tuen tarve on? Raskausaika kestää 9kk. Pienituloinenkin ehtii säästää itselleen puskuria, jolla ostaa lapsenhoitoa tai siivousta, jos vauvavuonna sellaista tarvitsee.
Miksi naiset lisääntyvät miesten kanssa joita ei perhe kiinnosta ja eivät osallistu? Nykyaikana. Kun jokaisella pitäisi olla jo järkeä ja tietoa. Ei vaan tanssilavan takana puskassa kyhättyjä ja pakkonaimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen synnyttänyt -80. Kaksi yötä sairaalassa. Keisarinleikkauksesta ehkä sen viikon. Eikä mitään kodinhoitajia näkynyt kotona vaikka oli yksi ennestään. Kätilö teki ensimmäisen käynnin kotona.
Minä olin sairaalassa 3 vuorokautta keisarinleikkauksen jälkeen. Sitten kotiin. Ihan kävin vauvan kanssa kaupassa heti. Vaunut kannoin yhden kerroksen ylöspäin luhtitalon rapuissa. Ei mun lasten isä koskaan voinut tuoda ruokaa tullessaan töistä. Hänellä oli kuitenkin perheemme auto työmatkoilla.
Hyhhyh isälle. Miten saattoi antaa sinun leikkausarpesi kanssa rehkiä.
Toisaalta, oma rakas isäni karkasi kalareissulle Norjaan, kun minä olin esikoisena juuri syntynyt. Jotkut eivät aina tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä juuri sosiaalisista syistä kuten nytkin ja erikseen tietysti kaupunkien paremmat perheet .
Ei vaan ihan tavalliset perheet ihan normaalisti, rutiininomaisesti.
Tuohon aikaan vain harva oli niin kädetön, että ei pärjää ilman apua synnytyksen jälkeen.
Vanhemmat sisarukseni saivat lapsensa 60-luvulla. Ei heillä mitään kotiapua ollut. Harkitusti sektioon menneen lapsi 3 v oli kälynsä hoidossa. Lapsen isä oli matkatöissä. Vaimonsa olikin oikea kodinhoidon ihme, tekevämpää ihmistä ja kätevämpää en yht äkkiä muista. Ja hyväntuulinen savolainen.
Kyllä normaali ihminen kykenee hoitamaan lapset ja kodin. Nämä vinkujat on niitä, joiden ei ole tarvinnut tehdä kotonaan koskaan mitään. Sitten ollaan sormi suussa kun palvelija ei ole tekemässä kaikki puolesta.
Ei minulla ole ollut ilmaisia apulaisia, vaikka yksin hoidin lapset ja kodin.
Nykyaikainen kaupunkikoti. Mikä siinä on niin raskasta, se läsnäolo lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset lisääntyvät miesten kanssa joita ei perhe kiinnosta ja eivät osallistu? Nykyaikana. Kun jokaisella pitäisi olla jo järkeä ja tietoa. Ei vaan tanssilavan takana puskassa kyhättyjä ja pakkonaimisiin.
Minusta tuntuu ja olen jopa lukenutkin uutisista, että koulutetut eivät niinkään tehtaile lapsia. Sen sijaan matalasti koulutetut lapsia tehtailee. Vipinää on siellä alapäässä, mutta yläpäässä ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi kotiapu, kun vauva oli 6 vko ikäinen ja valveillaollessaan vain itki. Ja hän valvoi paljon. Olin ihan loppu ja sanoin, että ainoa asia, mitä tulee tehdä, on pitää lapsi lähellä ja turvassa, jotta minä saan nukkua. Ja ihan oikeasti nukuin aina sen 2 tuntia, jonka kotiapu meillä oli. Saman tein, kun apuna oli äiti, anoppi, lapsen kummi, eno tai naapurin lukiolaistyttö. Vain kotiapu pääsi meille keskellä päivää, muut olivat apuna illalla ja viikonloppuina.
Minulta meni nukkumisen taito kokonaan astmaa sairastavan lapsen takia. Mikään kahden tunnin saman-tien-nukkuminen ei todellakaan onnistunut.
Kyseinen lapsi on nyt 22 ja edelleen uneni menee sekaisin hyvin vähästä, esimerkiksi pitkän työpäivän päälle otetut vartin nokoset saa kaiken sekaisin ja valvon sitten öitä putkeen vaikka miten pitkään.
Nyt olen ollut lomalla sunnuntaista ja viime yö oli eka kun nukuin edes kahdessa pätkässä.
Hyvin moni äiti kertoo tätä samaa: Nukkumisen taito katoaa.
Minulla taito säilyi, koska en siitä koskaan luopunut. Alussa isä oli tasa-arvoinen hoitaja, mutta kun hän palasi töihin, tarvittiin apua ja uskalsin sitä pyytää ihan vain vauvan kanssa olemiseen. Yksikään kotiapu ei arvostellut taloustaitojani ja kauhistellut kotia, jokainen ymmärsi, että minä menen nukkumaan. Jos vauva nukahti samaan aikaan, niin ehtivät siivota keittiötä, ripustaa pyykkejä kuivumaan jne., mutta koskaan ei sitä ole edellyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä olin opiskeluihin liittyvässä harjoittelussa kotipalvelun ohjaajana. Silloin henkilökuntaa oli paljon ja asiakkaita välillä vähemmän. Soiteltiin isoille tai haastaville lapsiperheille, että sopiiko, jos kotiavustaja tulee teille tänään töihin esim.lapsia hoitamaan. Sopi se aina.
Oli sekin aikaa, kun suomalaisten rahat käytettiin suomalaisten avuksi.
Meilläkin oli usein näitä harjoittelijoita, kun meitä neljä sisarta ja vanhemmat töisså, saattoivat leipoa, siivota jne. Periaatteessa ei kait mitään tarvetta meillä, mutta opiskelijoille piti saada harjoittelupaikka. ihania muistoja lapsuudesta, kun tulin koulusta, lämpimät sämpylät odotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä olin opiskeluihin liittyvässä harjoittelussa kotipalvelun ohjaajana. Silloin henkilökuntaa oli paljon ja asiakkaita välillä vähemmän. Soiteltiin isoille tai haastaville lapsiperheille, että sopiiko, jos kotiavustaja tulee teille tänään töihin esim.lapsia hoitamaan. Sopi se aina.
Meilläkin oli usein näitä harjoittelijoita, kun meitä neljä sisarta ja vanhemmat töisså, saattoivat leipoa, siivota jne. Periaatteessa ei kait mitään tarvetta meillä, mutta opiskelijoille piti saada harjoittelupaikka. ihania muistoja lapsuudesta, kun tulin koulusta, lämpimät sämpylät odotti.
Nuo harjoittelupaikat valittiin tarkoin. Semmosia parempilaatuisia koteja. Esim kristiina halkola kertoi heidän kotinsa päässeen seulasta läpi ja saivat harjoittelijan. Vaikka itse epäili ammattinsa ja eron takia.
Minä olin alusta asti yh,lapsen isä käski valita vauvan tai hänet.
'Taksilla kotiin ja sektioarven kanssa vauvan kanto hissittömän kerrostalon toiseen kerrokseen. Kotona huomasin että ei ole siteitä jälkivuotoon,eikä kahviakaan. Soittelin kaikki tutut läpi ja yksi onneksi sitten kävi kaupassa vaikka kehtasi vaatia 10euroa bensarahaa. Myöhemmin kävin sitten itse kaupassa ja raahasin ostoskasseja varmana siitä että vatsa repeää. Ei ollut mitään ruokarobotteja 21vuotta sitten.
Vauvaa hoidin yksin,myös kovassa kuumeessa jolloin ihan varmasti näin vauvan tanssivan olohuoneessa ja kirjoitin tästä jopa vauvakirjaan. Paitsi että 5kk ei edes seiso saat tanssi.
Väsymys oli niin kova että kävin puolella teholla, kerran jätin tiskikonetabletit keittiön tiskipöydälle mutta onneksi kylään tullut tuttu hoksasi ne ennen poikaa. Ja toisella kertaa poika kerkes syödä puoli tupakkaa kun olin unohtanut lukita parvekkeen oven.
Ei mulla ollut ketään. Tutuille oli omat elämänsä,vanhemmat asui toisella paikkakunnalla ja niitä hävetti kun 19v tytär menee tekemään aviottoman vauvan. Ja sisaruksia mulla ei ole.
Välillä mietin,miten hitossa sain pojan pidettyä elossa.
No tietysti. Konkreettisesta avusta on enemmän iloa kuin jostain turhan höpöttäjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo harjoittelupaikat valittiin tarkoin. Semmosia parempilaatuisia koteja. Esim kristiina halkola kertoi heidän kotinsa päässeen seulasta läpi ja saivat harjoittelijan. Vaikka itse epäili ammattinsa ja eron takia.
Eli Kristiina Halkola sai apua yhteiskunnalta 70-luvullakin, vaikka hänellä oli vain yksi lapsi, joka ei ollut edes enää vauva? I rest my case.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin alusta asti yh,lapsen isä käski valita vauvan tai hänet.
'Taksilla kotiin ja sektioarven kanssa vauvan kanto hissittömän kerrostalon toiseen kerrokseen. Kotona huomasin että ei ole siteitä jälkivuotoon,eikä kahviakaan. Soittelin kaikki tutut läpi ja yksi onneksi sitten kävi kaupassa vaikka kehtasi vaatia 10euroa bensarahaa. Myöhemmin kävin sitten itse kaupassa ja raahasin ostoskasseja varmana siitä että vatsa repeää. Ei ollut mitään ruokarobotteja 21vuotta sitten.
Vauvaa hoidin yksin,myös kovassa kuumeessa jolloin ihan varmasti näin vauvan tanssivan olohuoneessa ja kirjoitin tästä jopa vauvakirjaan. Paitsi että 5kk ei edes seiso saat tanssi.
Väsymys oli niin kova että kävin puolella teholla, kerran jätin tiskikonetabletit keittiön tiskipöydälle mutta onneksi kylään tullut tuttu hoksasi ne ennen poikaa. Ja toisella kertaa poika kerkes syödä puoli tupakkaa kun olin unohtanut lukita parvekkeen oven.
Ei mulla ollut ketään. Tutuille oli omat elämänsä,vanhemmat asui toisella paikkakunnalla ja niitä hävetti kun 19v tytär menee tekemään aviottoman vauvan. Ja sisaruksia mulla ei ole.
Välillä mietin,miten hitossa sain pojan pidettyä elossa.
Hyvin loppujen lopuksi pärjäsit. Näin sitä normaali ihminen pärjääkin, kun on pakko. Hyvä sinä, hyvä me, jotka sitkeästi vaan puskevat eteenpäin, vaikka apua ei ole ollut saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli Kristiina Halkola sai apua yhteiskunnalta 70-luvullakin, vaikka hänellä oli vain yksi lapsi, joka ei ollut edes enää vauva? I rest my case.
Hänellähän on monta lasta , siinä vaiheessa saivat tuon harjoittelijan kotiinsa. Melasniemen kanssa.
En tiedä maksettiinko noille mitään vai oliko koulu tyytyväinen kun harkkapaikkoja löytyi. Nuo harjoittelijat siis olivat samassa taloudessa ja kai perheenemännän piti pystyä arvioimaan heidän taitojaan. Hän ehkä tietää jonka kotina niitä on ollut.
Hänellähän on monta lasta , siinä vaiheessa saivat tuon harjoittelijan kotiinsa. Melasniemen kanssa.
En tiedä maksettiinko noille mitään vai oliko koulu tyytyväinen kun harkkapaikkoja löytyi. Nuo harjoittelijat siis olivat samassa taloudessa ja kai perheenemännän piti pystyä arvioimaan heidän taitojaan. Hän ehkä tietää jonka kotina niitä on ollut.
Sinä sanoit että hän sai harjoitteiljan eron jälkeen. Mistä erosta sinä puhut, jos et siitä ainoasta, jonka hän on ottanut???
Nämä harkkapaikat eivät olleet sosiaaliapua vaan mahdollisuus "paremmassa lapsiperheessä" saada työkokemusta ja harjoittelu tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä sanoit että hän sai harjoitteiljan eron jälkeen. Mistä erosta sinä puhut, jos et siitä ainoasta, jonka hän on ottanut???
No niin. Hän oli eronnut ensimmäisestä puolisostaan. Pelkäsi ettei se sovi kotitalousopiston arvoihin harjoittelupainaksi. Tylsä päivä tänään?.
Vierailija kirjoitti:
Nämä harkkapaikat eivät olleet sosiaaliapua vaan mahdollisuus "paremmassa lapsiperheessä" saada työkokemusta ja harjoittelu tehtyä.
Just todistettiin työttömät näyttelijätkin sai sellaisen harjoitteiljan.
Muistaahan nämä vauvaperheet hoitaa myös kotivaran kuntoon. On erittäin tärkeää, että vauvaperheissä on ruokaa ja tarvikkeita silloin, kun tulee vaikka sähkökatko.
Ohjeistuksissa lukee, että 3 vrk pitää pärjätä omin varastoin, mikäli kriisi tulee. Kukaan ei tule apuun juuri sinun lumihiutaleperheeseesi kun sinulta ruoka ja juoma sekä vaipat loppuu.
Tervetuloa vuoteen 2026