Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Nuoret kertovat millaisista vaatteista tunnistaa keski-ikäisen

Vierailija
03.06.2026 |

Itselläni heräsi lähinnä kysymys, että onko keski-ikäisyydessä toimittajan mielest jotain vikaa? Miksi keski-ikäinen ei saisi näyttää keski-ikäiseltä? Pitäisikö muka juosta joka trendin perässä kuin teinit? 

https://m.youtube.com/shorts/R7_H7D1Wc4Y

Kommentit (560)

Vierailija
501/560 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siisteistä, laadukkaista, istuvista, mukavista. Arvasinko oikein?

Vierailija
502/560 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yli 30-vuotiaat on jo tavallaan vanhoja nuorempien silmissä. Valitettavasti et näytä keski-ikäisenä nuorelta pukeutumalla teinivaatteisiin, vaikka itse luulet niin. 

Ihmisten ikääntymisessä on ihan hirveen paljon eroja. Esimerkiksi urheilullinen ja lihaksikas 35-vuotias näyttää elinvoimaisemmalta kuin rapakuntoinen 20-vuotias. Etenkin miehissä, eihän mies tyypillisesti näytä edes komealta ennen 30 ikävuotta. Sen takia vaikkapa James Bondin esittäjät ovat aina vähintään tuon ikäisiä, usein lähempänä 40.

Esim. tässä Erikoisjoukot-ohjelmassa olevat kouluttajat.. Robin Hendry 39, Janne Lehtonen 43, Jan Kuntti 48.

Tuskinpa monikaan nuori ajattelee että he eivät ole "cooleja äijiä", pukeutuivat miten vain. Vaan kunnioitusta herättäviä ja karismaattisia miehiä. 

Riipuu täysin millainen on. Ja miten on elämänsä elänyt, ja terveydestään huolta pitänyt. Tietysti tuon ikäinen mies voi olla aivan rupsahtanut kurppakin.

Vaatteita enemmän kyse on siitä, miten niitä kantaa. Ja mitä siellä alla on. Urheilullisuus on muodikasta aina, ja valitettavan harva suomalainen tuota muotia seuraa, nuoret mukaanlukien.

Vaikka olisi kuinka elinvoimaisen näköinen, naama paljastaa iän ainakin 10 vuoden tarkkuudella. Plösöyåt nuoret ovat plösöjen, mutta nuoren näköisiä. Nuoret ja vanhat voivat arvioida enemmän väärin. Vanhojen mielestä kaikki muut ovat nuoria ja teinien mielestä kaikki aikuiset vanhoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/560 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että esim.kesämekko on keski-ikäisen näköiseksi tekevä🤔

Tämä.

Kesähän on mekkojen kulta-aikaa, nuoresta tytöstä vanhukseen saakka.

ei kyl oo mitkään kukka mekot nuorten vaatteita.

Vierailija
504/560 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi jos nuoret ei voi käyttää edes kesämekkoja, koska nekin on tätien vaatteita. Ihanaa olla keski-ikäinen, kun saa pukea mitä haluaa!

Mitä ihanaa siinä on että saa ostaa mitä kaikki muutkin ostaa. Prisma ja Nanso rules. 

Vierailija
505/560 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisikymppisen miehen tunnistaa farmariasusta, converse-tennareista ja tyköistuvasta paidasta.

Converse.. onko säälittävämpää ?

Minun mielestäni ikään katsomatta kaikenlaisten tuotemerkkien näkyvänä mainospaaluna toimiminen (olivatpa kalliita tai halpoja) on säälittävää. Ostakaa vaatteita, missä tuotemerkit ja logot eivät näy ja leikatkaa/ratkokaa kaikki tuotelaput pois. 

Peukutuksista huomaa että tällä palstalla käy lähinnä Suomen alaluokat sekä täysin metsäläiset keskiluokkaiset tyylitajuttomat olmit. Kukaan tyylitajuinen ihminen ei pidä isoja logoja päällään.

Word!

Vierailija
506/560 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tunika tai mekko on nuoren päällä nuorekkaan kivan näköinen, ja lihavan keski-ikäisen päällä tätivaate? Ei se vaate vaan käyttäjä näyttää just ikäiseltään, ja miksi ei? Vaate on kiva kummankin päällä.

Vierailija
507/560 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että esim.kesämekko on keski-ikäisen näköiseksi tekevä🤔

Kyllä se on tiedetty jo pitkään. Kukkamekot, tunika ja Marimekko kuosit tai olkalaukut. 

Nuoret eivät käytä kukkamekkoja tai tunikoita.

Mitä sillä on väliä näyttääkö vanhalta vai keski-ikäiseltä?

Miltä sitten nuoret näyttävät.

No ainakin tänä kesänä Tukholman nuorilla on paljon värikkäitä mekkoja. 

Nyt on mammalla sekaisin kukkamekko ja Tukholman värikäs mekko.

Vierailija
508/560 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ikä= paras ikä. 

En kyllä koskaan ole halunnut pukeutua kuin omaan ikäluokkaan kuuluviin 'muotivaatteisiin'.  Eli teininä piti pukeutua aivan eri lailla kuin äiti, nuorena aikuisena piti olla uskottava työelämässä kun halusi edetä ja menestyä, keski-ikäisenä piti näyttää, että on menestynyt, nyt eläkeikää lähestyvänä ei enää tarvitse pukeutua kuin omaksi iloksi, muiden mielipiteistä viis.

Vierailija
509/560 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadissa ainakin kaikenikäiset kulkee kukkamekoissa.

Vierailija
510/560 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan muotia, mutta viisveissaaa mitä mun pukeutumisesta ajatellaan. Paitsi sen verran että en halua yrittää näyttää nuorelta tai nuoremmalta kuin olen. Vaikka olen keski-iän jo ylittänytkin, ei silti tulisi mieleenkään laittaa skinny-farkkuja tai muitakaan keski-ikäfarkkuja päälle. On kivaa kun tuli leveät löysät farkut muotiin, käytän leveälahkeisia hyvin pitkiä farkkuja mm. lenkkareiden ja tennareiden kanssa.  Kukkamekkoa ei tule mulle, ei tullut keski-iässäkään.  

- N60

Vierailija
511/560 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
512/560 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä säjokainen päättää sen omasta puolesta. Ei tarvi olla toisista huolissa.

Vierailija
513/560 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toimittaja huolissa itsestään kohta alkaavan keskiikäisyyden takia, että käy nuorilta tulevaisuuden varalle neuvuja kysymässä? Miksi pitäisi olla huolssa, mitä joku meistä on mieltä? Maailmassa on 8 miljaedia ihmistä. Jokaisella omat mielipiteet. Ei kaikkien mieliksi pystyy oleman. Siksi vois jo tämään keskeenjäänyt lapsellisen-" mitä muut on mieltä?"  peli lopetra iäksi ja sen sijaan vois jokainen rohkeasti alkaa olla oma itse toisten mielipiteistä piittamata. Muutuis maailma taas monipuolisemmaksi.

Vierailija
514/560 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisikymppisen miehen tunnistaa farmariasusta, converse-tennareista ja tyköistuvasta paidasta.

Converse.. onko säälittävämpää ?

Minun mielestäni ikään katsomatta kaikenlaisten tuotemerkkien näkyvänä mainospaaluna toimiminen (olivatpa kalliita tai halpoja) on säälittävää. Ostakaa vaatteita, missä tuotemerkit ja logot eivät näy ja leikatkaa/ratkokaa kaikki tuotelaput pois. 

Peukutuksista huomaa että tällä palstalla käy lähinnä Suomen alaluokat sekä täysin metsäläiset keskiluokkaiset tyylitajuttomat olmit. Kukaan tyylitajuinen ihminen ei pidä isoja logoja päällään.

Word!

Alaluokkajuttu kertoo sanojasta,, että on median oppinut joka ei paljon tiedä.

Vierailija
515/560 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän farkkuja, hupparia ja lippistä. m50

Vierailija
516/560 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ko eihän tossa mitenkään negatiiviseen sävyyn puhuttu keski-ikäisistä.

En sitä tarkoitakaan, ihan asiallisia nuo nuoret oli eikä heistä mitään pahaa sanottavaa. Mutta en ymmärrä tämän jutun pointtia. Ihan kuin keski-ikäinen ei itse tunnistaisi olevansa keski-ikäinen.

Ap

Minusta ihan mielenkiintoista kuulla, miten nuoret näkevät keski-ikäiset. Minä olen se "perusfarkut"-versio.

No tämä. En löytänyt artikkelia, mutta ainakin tuo video oli ihan hyvänmielen juttu. Minä olen keski-ikäinen ja todella mielelläni myös ikäiseltäni näytän. Naurattaa myös kaikki viisikymppisiä imitoivat videot somessa, koska osuvat niin naulan kantaan. 

Väkisin tulee mieleen jonkinlainen epävarmuus omasta itsestään ja olemuksestaan, jos tuosta tulee millään tavoin hankala olo tai paha mieli. Eikö me keski-ikäiset nyt sentään olla kasvettu siitä yli jo ajat sitten?

Vierailija
517/560 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Patrick 19v nuorisomuodin aallonharjalla

https://img.img-cdn.yle.fi/crop_extract,w_3724,h_2094,x_0,y_1332/crop_f…

Patrick on ruotsinkielinen Hankenin opiskelija, jolla on työpaikka valmiina. 

Suomenkielisillä mustiin farkkuihin ja huppariin pukeutuneilla yliopistosta/AMK:sta/AO:sta valmistuvilla on 3 vuoden työttömyys edessä.

Vierailija
518/560 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Patrick 19v nuorisomuodin aallonharjalla

https://img.img-cdn.yle.fi/crop_extract,w_3724,h_2094,x_0,y_1332/crop_f…

Smokin' hot!

Vierailija
519/560 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kalja mahasta ja liian pienestä paidasta.

Vierailija
520/560 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaksikymppisen tunnistaa collari pöksyistä  mitkä roikkuu ja vähän paskaset ja tennareista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan