Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lääkäri kysyy juotko alkoholia, kannattaako valehdella että ei juo?

Vierailija
02.06.2026 |

Kannattaako niille kertoa että juo jos kysyy? Vai tuleeko siitä jotakin seuraamuksia?

Kommentit (194)

Vierailija
121/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu lääkäristä

mut ei ekä kannata, voi määrätä sellassia lääkkeitä, jotka ei sovi alkoholin kanssa

Vierailija
122/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei ole koskaan kysytty lääkärissä mitään elämäntapakysymyksiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaa tehty peth testi on huono mittari, jos edellisinä päivinä on sattunut olemaan vaikka ainutkertainen saunailta tms.

Ei edellisen illan saunailta heilauta pethiä mihinkään.

Itse kävin työpaikan kesäjuhlilla juuri ennen pethiä. Pari drinkkiä join juhlissa.

Peth testin tulos oli, että käyttää alkoholia vain satunnaisesti tai ei ollenkaan.

Vierailija
124/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksa-arvot tapissa niin turha jauhaa jaskaa lekurille !

Vierailija
125/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh. Tää palsta olikin näin täynnä juoppoja.

Luulisi että nykypäivänä olisivat siirtyneet toisiin aineisiin.

Vierailija
126/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maksa-arvot tapissa niin turha jauhaa jaskaa lekurille !

Maksa-arvot voivat olla tapissa monesta eri tekijästä. 

Vierailija
127/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Kävin lääkärissä. Lääkäri kysyi juonko paljon. Vastasin todella harvoin ja vähän.

Mitäs sinne labrakokeisiin ilmestyi keskustelematta? No se paljon kohuttu juomista ilmaiseva testi..

Tutkin internettiä ja viinapitoisella desinfiointiaineella verikokeen yhteydessä voi saada väärän positiivisen. Olen hankala asiakas ja vaadin ilmiantotestin otettavaksi ilman vääriä positiivisia..

Loppujen lopuksi sillä alkoholipitoisella desinfektiolapun kertapyyhkäisyllä ei saa aikaiseksi reaktiota, joka elimistössä taphtuu silloin kun käyttää alkoholia. Alkoholilla desinfiointia vältetään vain siksi, ettei siitä tarvitse lähteä vääntämään. Pyyhkäisyn alkoholi haihtuu hyvin nopeasti, ei se päädy aineenvaihduntatuotteeksi. On vähän turhaa asiakkaankaan tuijottaa ja keskittyä peth- testiin ja -arvoon, kun jo sitä ennenkin on ollut muitakin merkkejä alkoholin liikakäytöstä. Peth- merkkiaine on tosin luotettavin, koska sitä syntyy aina jos elimistössä on etyylialkoholia.

Kysymykseen, kannattaako valehdella vai puhua totta, voi miettiä vastauksen siitä lähtökohdasta, kumpi ylipäätään kannattaa. Lääkärille valehtelemista sillä, että miksi edes menee lääkäriin, jos ei voi olla rehellinen. 

Vierailija
128/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No spurguthan sanoo aina ettei juo juuri ollenkaan.

Ja tämän päälle ihmettelevät miksei rahat tunnu riittävän.

Vierailija
129/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos on tapana vetää viinaa arkenakin ja jatkuvasti, se kyllä alkaa näkyä ulkonäössä, habituksessa. Ja lab.kokeilla selviää käyttö, mutta näissä kokeissa on kyllä sellaisiakin, että jos olet nyt vaikkapa yleensä ilman kaljoja, siidereitä, lonkeroita ja viinejä, mutta olet just ennen koetta viikko tai pari aiemmin jotain ottanut, niin se näkyy...

Mutta kokenut lääkäri pystyy jo ulkonäöstäkin päättelemään, mutta parempi olla kuitenkin kirjaamatta, että pt sanoo ettei käytä, mutta kyllähän minä sen nyt hänen naamastansa näen että valehtelee tässä kohtaa...

Vierailija
130/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se kuulu lääkärille juoo vai ei. Itse sanoisin että juon ja kunnolla kun janottaa.

Vierailija
131/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos on tapana vetää viinaa arkenakin ja jatkuvasti, se kyllä alkaa näkyä ulkonäössä, habituksessa. Ja lab.kokeilla selviää käyttö, mutta näissä kokeissa on kyllä sellaisiakin, että jos olet nyt vaikkapa yleensä ilman kaljoja, siidereitä, lonkeroita ja viinejä, mutta olet just ennen koetta viikko tai pari aiemmin jotain ottanut, niin se näkyy...

Mutta kokenut lääkäri pystyy jo ulkonäöstäkin päättelemään, mutta parempi olla kuitenkin kirjaamatta, että pt sanoo ettei käytä, mutta kyllähän minä sen nyt hänen naamastansa näen että valehtelee tässä kohtaa...

Naamasta ei näe varmuudella mitään. On tiedettävä kattavasti terveyteen vaikuttavat tekijät. 

Vierailija
132/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🦧

Vierailija
133/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei juo paljoa, niin turha siitä itse numeroakaan tehdä. Jos sen sijaan juo liikaa, niin se näkyy kuitenkin rutiininomaisissa labrakokeissa jossain vaiheessa.

Ei näy usein rutiinimaksakokeissa vaikka olisi kuinka paha juoppo. Siksi käytetään B-peth -ja S-CDT-testejä, niistä näkyy varmemmin. Monella nousee ALAT ja GT vasta kun on jo huomattavat maksavauriot.

Vierailija
134/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivottele, että se on liian kallista nykyään ja kysy voisiko lääkäri vipata parikymppiä kaljaan.

Vierailija
135/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naamasta ei näe varmuudella mitään. On tiedettävä kattavasti terveyteen vaikuttavat tekijät. 

Komppaan. 

Vierailija
136/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin maksavaurio tulee yleisemmin ylensyönnistä kuin juomisesta. Lihavuuden kyttääminen olisi paljon tuloksekkaampaa. Sen löytäminen silmämääräisellä seulonnalla on myös helpompaa.

Vierailija
137/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin maksavaurio tulee yleisemmin ylensyönnistä kuin juomisesta. Lihavuuden kyttääminen olisi paljon tuloksekkaampaa. Sen löytäminen silmämääräisellä seulonnalla on myös helpompaa.

Suhteellisen laihallakin voi olla rasvamaksa, jos syö sokeria ja huonoja rasvoja. Alipainoisellakin voi olla rasvamaksa. Silläkin on väliä mistä energia tulee. Perimä. 

Vierailija
138/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi yhdessä ruokavalion kanssa voi johtaa maksavaurioon. 

Vierailija
139/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko olemuksesta... Mutta naamasta, ilmeistä, eleistä, näkee jos valehtelee!

Kyllä pitkäaikainen jatkuva alkoholin käyttö alkaa näkyä koko olemuksessa!

Vierailija
140/194 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä siitä on, että valehtelisit, jos lääkärin tehtävä elämässäsi on tarkistaa terveytesi todellinen tila? Valehtelemalla pienenkin yksityiskohdan voi lääkitys ja/tai diagnoosi mennä pahasti pieleen. Minä itse olen esim. ylipainoinen, sanon sen aina itse ääneen ja sanon, että olen aina ollut iso ja jojoillut jo 50 vuotta. Tämä yleensä auttaa lääkäriä kokemaan empatiaa; ikänsä laihduttanut eikä onnistu, ja harvoin saan nalkutusta laihduttamisesta. Mitä jos olisit ihan rehellinen, että liikaa menee, vituttaa, mutta et halua muutakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi