Onko muilla ongelma ettei löydä vaatteita koska ne ovat rumia tai ouidonmallisia?
Olen alkanut harkita että alan tehdä omat vaatteeni kohta!!
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on tätä tällaista mallia tosi paljon tarjolla. Outoa on että sitä ei näy kuitenkaan kukaan käyttävän. Mihin nämä paidat heitetään kun kukaan ei osta vaikka kuinka tyrkytetään:
https://www.zalando.fi/we-fashion-we-fashion-paitapusero-olive-green-wf…
Ihan ok paita mutta liian leveä. Miksi kaiken pitää olla leveää, niin housujen kuin paitojen?
Miksi? No siksi kun leveä vaate mahtuu (lähes) kaikkien päälle. Oletko katsonut minkä muotoisia ihmisiä kaduilla kulkee? Jokainen on eri mallinen. Ihan mahdotonta tehdä jokaiselle istuva. Tee siis itse tai teetä ompelijalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tyköistuvia, hyvistä kankaista ommeltuja vaatteita. Ei löydy. Paidat ovat säkkejä, mekot hemulikaapuja. Myös vaatekoot ovat suurentuneet. Monissa merkeissä XS on nykyään paljon isompi kuin ennen joten näin sirona ja hoikkana joutuu sitten skippaamaan nämä merkit kokonaan vaikka vaatteet näyttäisikin kivoilta.
Olin ennen kokoa M. Nyt joudun ostamaan joidenkin valmistajien S kokoa.
Mulla on paino noussut 10 kg, mutta olen edelleen kokoa S
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä löydän nykyään kaupoista vaikka miten paljon hienoja vaatteita ja ne istuvat melkein kaikki päälleni hyvin nyt, kun olen pudottanut ylimääräiset kilot pois ja olen myös kiinteyttänyt vartaloani kuntosalilla. Olen onnellinen, koska minun ei tarvise enää hankkia kesäksi vartalon muodot peittäviä telttamekkoja. Jos aloitat jo maanantaina maltillisen kilojen pudottamisen (2 kg/kuukausi), niin olet elokuun loppuun mennessä 6 kg hoikempi ja saat pienentää vaatekokoasi ja jos jatkat painonpudotusta vielä tästä, niin joulukuun loppuun mennessä painat 14 kg vähemmän kuin nyt ja se on jo melkoinen saavutus ja sitä eivät voi muutkaan olla huomaamatta.
Ai kauhee, vuodenvaihteessa painaisin 39 kg ja olen sentään 54 v nainen.
Olet siis 54-vuotias nainen, jonka täytyy päteä painollaan. Ok.
Olen yrittänyt etsiä itselleni siistejä pellavahousuja, mutta vaikuttaa olevan mahdoton tehtävä. Ovat kamalan ohutta kangasta, että kaikki näkyy läpi. Ja vyötärö on vähintään osittain resoria.
Kannattaa etsiä vaatteita vaateliikkeistä muotilikkeiden sijaan.
Olen laihtunut tahtomattani jonkin verran ja suurin osa vaatteistani alkaa roikkua päällä, mutta käytyäni vaatekaupoissa totesin, että jos vaihtoehdot ovat kotoa löytyvä teltta tai kaupasta löytyvä joukkueteltta, menen niillä kotoa löytyvillä teltoilla sen aikaa, että saan kerättyä lisää painoa. Näytän naurettavalta, mutta sille ei nyt voi mitään. Näytän naurettavalta jo muutenkin, kun jalkoja on metri, muuta 50 senttiä ja hartiat ovat kaksi kertaa niin leveät kuin lantio.
Tuntuu että kukaan ei löydä sopivia vaatteita. Ei pitkät eivätkä pätkät. Tuo laatikkomaisuus on tosiaan nykyään ongelma. Neulon paljon ja neulesuunnittelijat suunnittelevat tällä hetkellä todella paljon laatikkomalleja. Onhan niitä helppo suunnitella kun ei tarvitse miettiä ja laskea kavennuksia yms. Harvalle ne sopii. Yleensä tehty hoikille, muodottomille ihmisille.
Itse tykkään hameista ja mekoista ja todella vaikea löytää hyvin istuvia mekkoja joissa pituus olisi hieman alle polven. Tarjolla on nättejä mutta aivan liian lyhyitä tai sitten rumia kaapuja. Vasta katsoin Papu Design uutta mallistoa. Ei tarvitse ihmetellä miksi toimari lähettelee uutiskirjeitä asiakkaiden toivossa. Tuskin kauppa käy niillä vaatteilla.
Tykkäisin naisellisista malleista, materiaaleista. Kukkamekkoja jotka eivät näytä siltä kuin olisi tehty verhokankaasta. Moni myös yrittää keksiä Marimekkoa uudelleen rumilla, isoilla kuvioilla.
Mun ongelma on se, että olen perseetön ja haluaisin farkut, jotka ovat kapealahkeiset. Kapealahkeisia ei juuri ole, kun leveät ovat muotia. Kun löytyy kapeat vyötäröltä sopivat farkut, peffassa on paljon tyhjää. Näyttää naurettavalta.
Mekot myös ovat ruman mallisia. Suurin osa saa näyttämään tuplasti isommalta kuin onkaan mallinsa ja huonosti laskeutuvan materiaalin vuoksi.
Mun lemppari, punainen väri, loistaa poissaolollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on tätä tällaista mallia tosi paljon tarjolla. Outoa on että sitä ei näy kuitenkaan kukaan käyttävän. Mihin nämä paidat heitetään kun kukaan ei osta vaikka kuinka tyrkytetään:
Ihan ok paita mutta liian leveä. Miksi kaiken pitää olla leveää, niin housujen kuin paitojen?
Kivan näköinen paita muuten, mutta hihat pitäisi olla hiukan pidemmät, etteivät kainalot näy, kun töissä pitäisi olla siistit vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? No siksi kun leveä vaate mahtuu (lähes) kaikkien päälle. Oletko katsonut minkä muotoisia ihmisiä kaduilla kulkee? Jokainen on eri mallinen. Ihan mahdotonta tehdä jokaiselle istuva. Tee siis itse tai teetä ompelijalla.
Miten niin mahdotonta. Olihan ennenkin pitkää, pätkää ja siltä väliltä. Langanlaihaa ja pyöreän pulleaa, leveä lanteista jolla pieni yläosa ja myös toiste päin jolloin oli kapea lanne ja hyvinkin rintava ihan luonnostaan. Silti löytyi jos jonkin mallista ja kokoista vaatetta. Hameitakin oli vaikka minkä mallisia samoin kuin puseroita. Mekkoja oli useita malleja.
Nykyään kaikissa kaupoissa just presiis saman kaavan mukaan valmistettuja vaatteita. Tyyliin, jos on napapaita muotia niin joka ikinen kauppa myy vain napapaitaa tms.
Ainoa hyvä asia nykyään on kun esim farkuissa on useampaa pituutta ( jos ostaa muulta kuin marketeista) samoin kuin esim ulkoiluhousuissa. Tällainen "lyhyt jalkainen" tykkää kun ei kaikkia housuja tarvitse viedä lyhennettäväksi.
Ei kaikilla ole mahdollista tehdä itse vaatteitta, puuttuu vaikka osaamista. Hyviä ompelijoitakin on harvassa. Jopa housun lahkeiden lyhennys saattaa heillä mennä poskelleen, talvitakin vetoketjun vaihdosta puhumattakaan. Onnekseni olen löytänyt muutaman ompelijan joilla onnistuu niin lahkeiden lyhennykset kuin vetoketjojen vaihdotkin.
Yritin metsästää kesäksi t-paitoja, mutta mikä perkele siinä on, että kaikissa kangas on niin ohutta, että rintaliivit paistaa läpi? Ostin sitten paitani miesten puolelta. Jostain syystä miesten paidoissa on vara käyttää paksumpaa kangasta.
No samaa mallia,on seassa kauniitakin.Löydän vaatteita sattumalta.Mut monesti joutuu sanoo on ne rumia kauppojen vaatteet nykyään.
Oletko varma, että syy ei ole sinussa. Voi olla, että et ole liian läski, kuten suomalaiset yleensä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Yritin metsästää kesäksi t-paitoja, mutta mikä perkele siinä on, että kaikissa kangas on niin ohutta, että rintaliivit paistaa läpi? Ostin sitten paitani miesten puolelta. Jostain syystä miesten paidoissa on vara käyttää paksumpaa kangasta.
Mäkin ostin viimeksi hupparin miesten puolelta. Naisten mallit oli oudon lyhyitä ja leveitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ongelmia löytää oikeanlaisia nättejä vaatteita Suomesta. Kateellisena katson amerikkalaisten vaatekauppojen nettisivuja. Siellä olisi jokaiselle sieviä, hyvinistuvia vaatteita.
Aika monesta jenkkikaupasta voi tilata Suomeen, toki tullit nostaa hintoja. Samaten voi tilata vaikka UK, Ranska tai Italia.
No voihan niistä, mutta palautus vaikeaa, jos vaate ei olekaan hyvä.
Ennen kun olin ylipainoinen, niin vaatteet eivät istuneet ja oli tuskaa kokeilla ja katsella sovituskopin peilistä, mut nykyään normipainossa on helppo ostaa vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tyköistuvia, hyvistä kankaista ommeltuja vaatteita. Ei löydy. Paidat ovat säkkejä, mekot hemulikaapuja. Myös vaatekoot ovat suurentuneet. Monissa merkeissä XS on nykyään paljon isompi kuin ennen joten näin sirona ja hoikkana joutuu sitten skippaamaan nämä merkit kokonaan vaikka vaatteet näyttäisikin kivoilta.
Käy kirpparilla. En ole vuosiin ostanut uusia vaatteita, löydän kaiken kirppiksiltä. Minulla on tiimalasivartalo ja tykkään käyttää vaatteita, jotka korostavat kapeaa vyötäröä, suurehkoja rintoja ja leveää lantiota. Kirppiksiltä löytyy ihania mekkoja ja hameita, mitkä ei ole mitään kaapumalleja.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kun olin ylipainoinen, niin vaatteet eivät istuneet ja oli tuskaa kokeilla ja katsella sovituskopin peilistä, mut nykyään normipainossa on helppo ostaa vaatteita.
Mä oon laihtunut 30 kiloa. En huomaa eroa. Päälle mahtuvia vaatteita on laajempi valikoima, mutta hyvin istuvia vaatteita ei löydy vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy kirpparilla. En ole vuosiin ostanut uusia vaatteita, löydän kaiken kirppiksiltä. Minulla on tiimalasivartalo ja tykkään käyttää vaatteita, jotka korostavat kapeaa vyötäröä, suurehkoja rintoja ja leveää lantiota. Kirppiksiltä löytyy ihania mekkoja ja hameita, mitkä ei ole mitään kaapumalleja.
Miltä kirpputorilta?
Kokomerkintöihin ei ole luottamista. Kesävaatteita etsiskellessä kokeilin vaatteitani ja ihmettelin, kuinka olen näin valtavan suuret housut viime kesänä ostanut. Kokomerkintä oli M, kun tavallisesti saa olla L, toisinaan XL. Samassa kassissa oli kotimaassa valmistettu paita, jonka koko on XL, mutta on vähintään yhtä tyköistuva kuin Pierre Cavallon L-kokoinen.