Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla ongelma ettei löydä vaatteita koska ne ovat rumia tai ouidonmallisia?

Vierailija
30.05.2026 |

Olen alkanut harkita että alan tehdä omat vaatteeni kohta!!

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Lyhyet laatikonmalliset paidat ja siihen "pyjamanhousut" - ei kiitos näin keski-ikäisenä! Kävin uudistamassa vaatekaappiani äskettäin tyköistuvilla ja kauniin värisillä kesäpaidoilla, housujakin löytyi. Ei siis Suomesta vaan ulkomailta. Suomessa ei ole liikkeitä, jotka myyvät kauniita vaatteita. Kenelle näitä laatikkovaatteita oikein tehdään? Osa näyttää siltä, että ovat hankittu jostain naisvangeille vaatteita tekevästä tehtaasta!

Tasa-arvoistaa kuluttajia, kun näyttävät rumilta niin hoikan, normaalipainoisen kuin pullukankin päällä. Nuo laatikkovaatteet ovat myös kustannustehokkaita, kun ei tarvita mitään muoto-ompeluita tms.

Pitäisi opetella itse tekemään vaatteita.

Vierailija
22/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. Tai kangas on ihan läpinäkyvää.. en minä tahdo että rintaliivit tai alushousut paistaa vaatteen alta. En myöskään ymmärrä tätä paitojen lyhyyttä, moni kivemman näköinen paita on ollut ei crop mallinen, mutta silti turhan lyhyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on ongelmia löytää oikeanlaisia nättejä vaatteita Suomesta. Kateellisena katson amerikkalaisten vaatekauppojen nettisivuja. Siellä olisi jokaiselle sieviä, hyvinistuvia vaatteita.

Aika monesta jenkkikaupasta voi tilata Suomeen, toki tullit nostaa hintoja. Samaten voi tilata vaikka UK, Ranska tai Italia.

Vierailija
24/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Lyhyet laatikonmalliset paidat ja siihen "pyjamanhousut" - ei kiitos näin keski-ikäisenä! Kävin uudistamassa vaatekaappiani äskettäin tyköistuvilla ja kauniin värisillä kesäpaidoilla, housujakin löytyi. Ei siis Suomesta vaan ulkomailta. Suomessa ei ole liikkeitä, jotka myyvät kauniita vaatteita. Kenelle näitä laatikkovaatteita oikein tehdään? Osa näyttää siltä, että ovat hankittu jostain naisvangeille vaatteita tekevästä tehtaasta!

Tasa-arvoistaa kuluttajia, kun näyttävät rumilta niin hoikan, normaalipainoisen kuin pullukankin päällä. Nuo laatikkovaatteet ovat myös kustannustehokkaita, kun ei tarvita mitään muoto-ompeluita tms.

Ilmeisesti se on just tuo. Jokainen muotolaskos maksaa maltaita, olen kuullut. Sen takia ei enää voida valmistaa istuvia vaatteita. Ei vaan voida, on mahdotonta. Kaupassa on vaan ohuista polyesterikankaista, omituisilla kuoseilla tehtyjä laatikkotelttoja. 

Vierailija
25/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen y-vartaloinen ja rintava. Nykymuoti, just toi että yläosat on lyhyitä ja laatikkomaisia, on pahin mitä voi tällä vartalonmallilla päälleen pukea. En ole kumminkaan ylipainoinen, mutta näytän siltä jos en ole tosi tarkka vaatteen mallista. Toinen vaihtoehto on sitten että näytän niiden isojen tissieni vuoksi tyrkyltä😒. Yritä siinä sitten etsiä vaatetta. 

Vierailija
26/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. Tai kangas on ihan läpinäkyvää.. en minä tahdo että rintaliivit tai alushousut paistaa vaatteen alta. En myöskään ymmärrä tätä paitojen lyhyyttä, moni kivemman näköinen paita on ollut ei crop mallinen, mutta silti turhan lyhyt.

Jep. Paidat ovat lyhyitä. Lisäksi hihoissa on ties mitä puhvihihaa tai muita käyttöä hankaloittavia nyörivirityksiä. Ovat arjessa epäkäytännöllisiä, esim jäävät ruttuun takkia pukiessa. Tämä ongelma myös mekoissa.

Mejot taas ocat tosi lyhyitä tai tosi pitkiä. Oonko mä muka ainoa, joka kaipaa n. polvipituisia mekkoja?

Vierailija
27/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti minun kohdallani on niin päin, että olen itse ruma ja oudon mallinen. 

Sama, vaikea löytää oikeasti istuvia vaatteita. Farkuissa esim. koko 36 (s) on liian tiukka, 38 (m) taas liian iso. Tarvitsisin välimallin 37, jota sitten ei ole olemassakaan.

Löysät yläosat roikkuvat päällä, ja saavat näyttämään laatikkomaiselta. Tyköistuvat näyttävät sitten makkarankuorilta, vaikka olisi varmasti oikean kokoinen.

Vierailija
28/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kehoni on kaunis ja oikeanmallinen. Ihan sama mitä puen päälleni koen oloni hyväksi.

Vierailija
29/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatikkomallisten vaatteiden rinnalla kulkee jäykästä kankaasta valmistetut a-linjaiset mekot/tunikat/paidat ja takit.  Tönkkönä sojottavat niin että lähes jokainen näyttää raskaan olevalta. Tai sitten sellaisia juhlamekkoja joissa spagettiolkaimet ja ovat kuin entisvanhaisia yöpukuja. Jos jostain löytää jonkun kivan mekon jossa hieno leikkaus istuvuus korostaa kauniisti vartaloa niin ne kaikki ovat hihattomia, eivät kaikki sellaisia halua,  olisipa niissä malleja joissa hihat hieman yli kyynärpään. Tai jos löuytyy jokin kaunis mekko niin se on lähes aina jotain sellaista materiaalia ettei sitä kesäisin voi pitää., jotain keinosilkkiä tms

Vierailija
30/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti se on just tuo. Jokainen muotolaskos maksaa maltaita, olen kuullut. Sen takia ei enää voida valmistaa istuvia vaatteita. Ei vaan voida, on mahdotonta. Kaupassa on vaan ohuista polyesterikankaista, omituisilla kuoseilla tehtyjä laatikkotelttoja. 

Itse katson nykyään vaatteen materiaalilapun ennen sovittamista. Jos on 100% akryylia tai polyesteriä, vaate jää kauppaan vaikka olisi kuinka kivan näköinen. Samoin 50-50 sekoitukset tai ne, joissa muovikuitua on enemmän kuin luonnonkuitua.

Puuvilla-vaatteita löytyy kyllä, mutta vaatii vähän seulontaa. Modaalin ja viskoosin hyväksyn myös vaatekaappiini. 

Vierailija
31/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpputoreilta välillä löydän Nanson vanhanmallisia paitoja, ovat kivan värisiä, pehmeä miellyttävä materiaali, ja istuvat täydellisesti. Kaupoissa on pelkkiä kaapuja nykyjään. 

Vierailija
32/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä löydän nykyään kaupoista vaikka miten paljon hienoja vaatteita ja ne istuvat melkein kaikki päälleni hyvin nyt, kun olen pudottanut ylimääräiset kilot pois ja olen myös kiinteyttänyt vartaloani kuntosalilla. Olen onnellinen, koska minun ei tarvise enää hankkia kesäksi vartalon muodot peittäviä telttamekkoja. Jos aloitat jo maanantaina maltillisen kilojen pudottamisen (2 kg/kuukausi), niin olet elokuun loppuun mennessä 6 kg hoikempi ja saat pienentää vaatekokoasi ja jos jatkat painonpudotusta vielä tästä, niin joulukuun loppuun mennessä painat 14 kg vähemmän kuin nyt ja se on jo melkoinen saavutus ja sitä eivät voi muutkaan olla huomaamatta.

Ai kauhee, vuodenvaihteessa painaisin 39 kg ja olen sentään 54 v nainen. 

Vierailija
33/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi y-kroppainen pitkä (180+) nainen, joka ei todellakaan löydä istuvia vaatteita. 

En jaksa enää tässä iässä välittää. Käytän jotain unisex xxs-kokoa ja näytän siltä miltä näytän. Joskus parikymppisenä harmitti, nyt ei enää. Kun ei ole istuvia, niin sitten ei ole. Naisten vaatteet on suunniteltu lyhyemmille, muodokkaammille ja muutenkin eri mallisille kuin minä. 

Ei ole, tiedän minä lyhyt ja muodokas nainen. Jos yläosassa on riittävästi tilaa hartioille ja rinnoille, alaosa on hirmuinen teltta. Joskus viime vuosisadalla löysin kirpparilta housupuvun, joka kelpaa vaikka juhlakäyttöön. Kai se naisten malli on, mutta se sopii. Lyhyille on vaatteitten pituus ongelma. Jopa riittävän isokuppiset rintaliivit on suunniteltu paljon pitemmille kuin alle 160-senttisille.

Vierailija
34/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen y-vartaloinen ja rintava. Nykymuoti, just toi että yläosat on lyhyitä ja laatikkomaisia, on pahin mitä voi tällä vartalonmallilla päälleen pukea. En ole kumminkaan ylipainoinen, mutta näytän siltä jos en ole tosi tarkka vaatteen mallista. Toinen vaihtoehto on sitten että näytän niiden isojen tissieni vuoksi tyrkyltä😒. Yritä siinä sitten etsiä vaatetta. 

Täällä kohtalotoveri. Näytän DDR-läiseltä mörssäriltä tuollainen laatikkoyläosa ylläni. Siksi en suostu pukeutumaan muodikkaasti. Olen ratkaissut asian samaan tyyliin kuin Katja Kallio on monesti tehnyt eli alle alustoppi ja päälle tyköistuvampi paitapusero, jonka ylimmät napit ovat auki. Minulla ne paitapuserot ovat ihan 2000-luvun alusta ja ne ovat vielä kunnollista materiaalia eivätkä mitään läpinäkyviä luirakkeita. 

Vierailija
35/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvävartaloinen voi pukeutua vaikka säkkiin ja näyttää hyvältä. Kun on huono vartalonmalli jne niin mikään ei oikein näytä hyvältä. Valitettava totuus.

Vierailija
36/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muodotonta säkkiä tosiaan löytyy, prkl. Ostankin sitten sellaisia vaatteita joihin teen itse muotolaskokset ja esim. nyörin vyötärölle jolloin hemulikaapumekosta voi saada oikein kivan. Näitä perunasäkkivaatteita tehdään koska kaavoitus (mikä kaavoitus..?) tulee halvaksi.

Vierailija
37/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kankaat ovat ohentuneet paljon, koska ne ovat siten halvempia. T-paita on keventynyt 2000-luvun alusta 40 gramman verran. Löysin vaatehuoneeni perältä aikoinaan Anttilasta ostamiani T-paitoja ja punnitsin niitä ja viime kesänä ostamani T-paidan, jonka läpi kuultavat rintaliivit. 

Markkinoijat voivat myydä nykyään sen T-paidan ja sen alle vielä alustopin niille, jotka eivät hakua esitellä alusvaatteitaan koko maailmalle. Se on bisnestä. Sen lisäksi puuvilla on lyhykuituisempaa ja nyppyyntyy nopeammin kuin 1990-luvun ja 2000-luvun alun puuvillalaadut. 

Vierailija
38/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muodotonta säkkiä tosiaan löytyy, prkl. Ostankin sitten sellaisia vaatteita joihin teen itse muotolaskokset ja esim. nyörin vyötärölle jolloin hemulikaapumekosta voi saada oikein kivan. Näitä perunasäkkivaatteita tehdään koska kaavoitus (mikä kaavoitus..?) tulee halvaksi.

Säkki on halvinta ommella. 

Vierailija
39/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu todellakaan en löydä vaatteita. Tosin vikaa on kauppojen tarjonnan lisäksi myös minun kropassani. Olen menninkäinen, kaikki paikat kropassani on rumasti ja vinksin vonksin. 

En tosissani tarkoita, mutta muslimien kaapu olisi mulle paras ratkaisu pukeutumisongelmiin..

Älylasien yleistymisen myötä se voi olla pian eniten yksityisyyttä tarjoava vaate, jos se naisten videoiminen älylaseilla kaupassa jne ja niiden videoiden lataaminen yleistyy. Mus-naisethan pukeutuvat hyvinkin seksikkäästi tai näyttävästi sitten kotioloissaan. Se kaapu ja pitkä takki ovat ikäänkuin suoja, etteivät vieraat miehet vahtaa heitä likaiset ajatukset mielessään. 

Vierailija
40/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatikkomallisten vaatteiden rinnalla kulkee jäykästä kankaasta valmistetut a-linjaiset mekot/tunikat/paidat ja takit.  Tönkkönä sojottavat niin että lähes jokainen näyttää raskaan olevalta. Tai sitten sellaisia juhlamekkoja joissa spagettiolkaimet ja ovat kuin entisvanhaisia yöpukuja. Jos jostain löytää jonkun kivan mekon jossa hieno leikkaus istuvuus korostaa kauniisti vartaloa niin ne kaikki ovat hihattomia, eivät kaikki sellaisia halua,  olisipa niissä malleja joissa hihat hieman yli kyynärpään. Tai jos löuytyy jokin kaunis mekko niin se on lähes aina jotain sellaista materiaalia ettei sitä kesäisin voi pitää., jotain keinosilkkiä tms

Minä olen ostanut sellaisia hihattomien mekkojen ja paitojen alle laitettavia boleromaisia vaatekappaleita, joiden nimitys on englanniksi shrug. Niitä on viskoositrikoisina, mesh-kankaisina, pitsikankaisina jne. Ne eivät ole monimutkaisen mallisia ja ompelutaitoinen pyöräyttää varmaan sellaisen tunnissa tai illassa nopeasti. Sitä olen ihmetellyt, ettei kukaan ala tehdä ja myydä niitä Suomessa. Ostaisin mielelläni niitä Suomesta. Niillehän tulee hintaa ulkomailta tilatessa kun laskee mukaan toimituskulut ja tullimaksut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän