Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jalkapallon MM-kilpailut -Official

Vierailija
30.05.2026 |

Noin pari viikkoa ja sitten mennään. Mikä maa on suosikkisi kisoissa ja keitä pelaajia seuraat?

Itsellä suosikit Espanja, Argentiina ja Uruguay. Pelaajista nostaisin esiin Pedrin , Yamalin, Julian Alvarezin ja Nico Pazin

Kommentit (3762)

Vierailija
3481/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norja ja Ruotsi pian tulessa MM-näyttämöllä. Äkkiseltään tuntuisi Norjan - lue: Haalandin - kykenevän lyömään Norsunluurannikon, mutta Ranska taitaa olla liian vahva Ruotsille. Ruotsin pitäisi kyetä pelaamaan koko porukkana ylärekisterissä ja myös pelitaktiikan pitäisi olla huippputasonkin yläpuolella, jotta Ruotsi voittaisi. Ei se vailla mahdollisuuksia ole, mutta selvä altavastaaja kumminkin.

Vierailija
3482/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkkunen on otettu silmätiksuksi näissä kisoissa. Miksi? Paras selostaja nyt ja kaikissa Mestarienliigan matseissa. Juuri hänen selostamista matseista pidän eniten. Kim Kallström sen sijaan vinkuu ääni falsetissa ettei mitään selvää saa ja Kottonen honottaa kuin nenä olisi tukossa kaiken aikaa. 

Virkkusta toivoisin Viiden jälkeen ohjelman juontajaksi Kottosen tai Papusen tilalle.

Onhan tuolla netissä paljon arvostelua Virkkusen oudosta puhetavasta jo vuosien takaa. Mutta viimeöinen Saksan peli meni tavallistakin oudommalla tyylillä. Ihan matsin alussa hän puhui todella kummallisesti ääntään vääntäen, sitten pelin alettua puhe muuttui joksikin aikaa lähes normaaliksi, mutta se oli lyhytaikainen ilo. Selvästi hän osaa puhua myös normaalisti. Minua ei haittaa se, että välillä huudetaan innokkaasti, mutta se haittaa, että sanoja ja lauseita ei sanota loppuun ja puhe menee puuroksi.

Foorumeilla moni sanoo että hän on jalkapallosss kaikkein asiantuntevin selostaja, ja saattaa ollakin, mutta ei siitä ole mitään hyötyä, kun hän ei osaa ilmaista asiantuntemustaan selvästi.

Minä olen saanut selvää kaikista hänen selostuksistaan. Onko sinulla vaikkua korvissa? Vai muuten vain haluat dissata häntä? Ja todellakin, hän on asiantuntevin pelaajiin, peleihin , taktiikoihin etc. paneutunut selostaja ikinä.

Minulla ei ole ollut ongelmaa saada selvää ääntämyksestä (no, jotkut pelaajien nimet menevät vain sinne päin), mutta en kestä sitä kiljumista ja kiekumista ja ylenmääräistä hehkutusta. Toiseksi vaikka hän olisi asiantunteva, niin ei minua kiinnosta kesken pelin kuulla, missä kaikissa seuroissa joku pelaaja on pelannut ja miten on niissä mennyt, tai jommankumman maan vuosikymmenten takaista futishistoriaa. Jos nuo jutut kiinnostavat, niin voin selvittää ne itse, kun peli on ohi.

Tarvitsisin vain sen tiedon, kuka pelaaja milloinkin palloa potkaisee tai kuka häntä yrittää estää. Se on se asia, jota en osaa nähdä itse. Mutta sen kertomista hän ilmeisesti pitää turhana (kuten moni muukin selostaja), tai sitten vain ei tiedä itsekään.

Jos et tiedä ketä missäkin joukkueessa edes pelaa ja millä paikoilla, niin mitä jonkin satunnaisen nimen mainitseminen sinua auttaa?

Tiedän pelaajien nimet, ja voin tietää myös ne paikat, jotka periaatteessa on. Mutta eihän ne pelaajat tasan tarkkaan paikoillaan pysy. Sen takia nimien mainitseminen auttaa. 20 kenttäpelaajan liikkeiden seuraaminen on minun aivokapasiteetilleni liian vaativa tehtävä, ja juuri siihen tarvitsisin osaavamman selostajan apua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3483/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti Haaland antaa isän kädestä.

Vierailija
3484/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YLE:n selostajat ovat sieltä missä aurinko ai paista. Jos pelin haluaa pilata niin viimeöinen Hollanti-Marokko on erinomainen esimerkki, kuinka varmasti jokaiselle katsojalle tulee  selväksi ettei selostaja tuntuu vihaavan jalkapalloa ja olen täällä vain töissä, koska saan palkkaa siitä. Todella surkeaa esitystä YLE:ltä. Hollanti-Marokko ottelun selostajan ongelmat tulevat esiin vielä räikeästi, koska sitä ennen tuli maikkarilta Saksa-Paraguay ottelu, joka asettaa riman korkealle. Samoin YLE studio on aika turha ja taas "olen täällä vain töissä" asenteella tehty. 

YLE voisi keskittyä saappaanheittoon, taitoluisteluun ja yleisurheiluun...

Makuasioita. Minä taas en pysty kuuntelemaan maikkarin Virkkusen hysteeristä kiekumista, pakko laittaa äänet pois. Eikä..... yhden...... sanan...... kerrallaan...... pudotteleva.... Karhu.... paljon parempi.... ole.

Selostuksen pitäisi olla kaupallinen palvelu - myös Ylen puolella - ja kuluttaja eli katsoja voisi pikku maksusta valita mieleisensä selostajan, tai pelin ilman selostusta kokonaan. Maikkarilla ei edes ole mahdollisuutta kuunnella vain kentän ääniä ilman selostusta. Ylellä se joissakin otteluissa on ja toisissa ei, en tiedä miksi ei ole kaikissa.

Pikku maksu on jo maksettu, nimittäin ylevero. 

Mutta sillä ei saa valittua mieleistään selostajaa. Siinä se pointti.

(Ja noin muuten arvostan kyllä Ylen toimintaa ja maksan Yle-veron ihan mielelläni, vaikka olenkin etenkin urheilun tapauksessa eri mieltä siitä, mihin rahaa kannattaisi käyttää.)

Vierailija
3485/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisena sanoisin että Virkkunen on parhaan näköinen selostaja näissä keimeissä. harmi ettei kasvot ole enempää esillä.

Ehkä siinä onkin miesten syy dissata häntä?

Minä olen tuo Virkkusen epäselvästä ja oudosta puhetavasta äsken avautunut. Olen ihmetellyt tuota puhetapaa monissa aiemmissakin kisoissa, mutta en ole tiennyt, miltä mies näyttää. Vasta viimeöisen pelin aikana tarkistin tuonkin asian, ja yllätyin siitä, että äänen takana on aivan normaalin ja jopa miellyttävän näköinen kaveri. 

Kyllä, olen mies eikä minua haittaa että hän on miellyttävän näköinen ja monen naisen mielestä luultavasti hyvännäköinen.

Kaikilla meillä on omanlainen puhetapa mutta kaikista meistä ei tule hyviä selostajia. Jos vertaa Virkkusen tai Kallströmin selostustyyliä Mertarantaan - jonka selostusta ei voinut kuunnella - niin sanottakoon  makunsa kullakin. Mertarantaakin kehuttiin suotta ja jopa sanottiin parhaaksi lätkäselostajaksi. Hän selosti myös futista mutta sitä ei pystynyt kuunnella.

Hoopi Hänninen kilisteli tietojen mukaan maljoja välittömästi kun Mertaranta lähti yleltä. Mikähän se vuosi lienee ollut, ja kummalla puolen vuosituhannen vaihdetta?

H-P oli selostajalegenda Pentti Salmen kasvatti ammattiinsa, jolloin selkeä puhetapa oli kuningasajatus. Mertaranta taisi katkeroitua tällöin tiedettyäkin enemmän. 

Mertaranta taisi olla yle:llä vuodet 1992-2011. Eli tosiaan 2011 lähti yleltä, mutta selosti sinne oman firmansa kautta myöhemminkin. 

Mertaranta kertoi Urheilulehdessä 2006, että Hoopi skoolasi 1999 kesällä "kun kuuli" että Mertaranta olisi lähdössä yleltä. Hänninen oli ollut ylellä jo 70 luvun lopulta mutta joutui Mertarannan kakkosmieheksi. Ehkä molemmat oli katkeria toisilleen. 

Hänninen on aina ollut pikkusieluinen, katkera ja vit##mainen mies.

Ja itse et olisi jos joutuisit nöyrtymään jollekin hetkelliselle suosikille, vaikka takanasi olisi yli 15 vuotta pitempi aika samassa yhtiössä?? 

Hoopi halveerasi esim. Anssi Kukkosta joka oli legendaarinen selostaja.

Tuosta EI OLE muistikuvia.

Tosin 1997 Kukkonen halveerasi kuvaajan Tomi Hännistä, kun Suomi - Unkari päättyi 1-1 Unkarin tehtyä tasoituksen lisäajalla. Jonka vuoksi Suomen mm-haaveet romuttuivat. 

Vierailija
3486/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norja ja Ruotsi pian tulessa MM-näyttämöllä. Äkkiseltään tuntuisi Norjan - lue: Haalandin - kykenevän lyömään Norsunluurannikon, mutta Ranska taitaa olla liian vahva Ruotsille. Ruotsin pitäisi kyetä pelaamaan koko porukkana ylärekisterissä ja myös pelitaktiikan pitäisi olla huippputasonkin yläpuolella, jotta Ruotsi voittaisi. Ei se vailla mahdollisuuksia ole, mutta selvä altavastaaja kumminkin.

Tasainen peli, jossa Norsurannikolla on kyllä laittaa pykälää Haalandin eteen. Haaland tekee yhden maalin, mutta Norsut voittaa rankkareilla 5-3. 

Vierailija
3487/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksa ja Hollanti ulkona, varsinkin jälkimmäinen harmittaa. No tällasta se on, ei voi mitään.

Hollanti on aina ollut tylsä ja Saksa ylimielinen. En pidä noista keskisen Euroopan maista, paitsi Belgia on ok koska siellä pelaa Lukaku. Toivoisin että Espanja voittaisi. Ranskaa en toivo. Englanti joutaa mennä.

Henkilö joka sanoo Hollannin olleen aina tylsä ei selvästikään ole seurannut jalkapalloa kovin pitkään. 

Eihän Arjen Robbeninkaan kanssa koskaan mm:ssä tylsää ollut. 

Vierailija
3488/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottiko Marokon maalivahti liikkeillään rankkarinvetäjän mentaalisesti haltuun? 

Vierailija
3489/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kohdassa 10 minuuttia ja 25 sekuntia

Vierailija
3490/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komein mies kisoissa , Brasilian Vinicius Jr.

Akat perse paljaana missä Vini liikkuu.

Vierailija
3491/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori mut Brasilian joukkueessa ei ollut ketään komeaa. Pellen näköisiä mammanpoikia.  Nuo eivät muuta osaa kuin patsastella Copacabanalla. 

Vierailija
3492/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YLE:n selostajat ovat sieltä missä aurinko ai paista. Jos pelin haluaa pilata niin viimeöinen Hollanti-Marokko on erinomainen esimerkki, kuinka varmasti jokaiselle katsojalle tulee  selväksi ettei selostaja tuntuu vihaavan jalkapalloa ja olen täällä vain töissä, koska saan palkkaa siitä. Todella surkeaa esitystä YLE:ltä. Hollanti-Marokko ottelun selostajan ongelmat tulevat esiin vielä räikeästi, koska sitä ennen tuli maikkarilta Saksa-Paraguay ottelu, joka asettaa riman korkealle. Samoin YLE studio on aika turha ja taas "olen täällä vain töissä" asenteella tehty. 

YLE voisi keskittyä saappaanheittoon, taitoluisteluun ja yleisurheiluun...

Makuasioita. Minä taas en pysty kuuntelemaan maikkarin Virkkusen hysteeristä kiekumista, pakko laittaa äänet pois. Eikä..... yhden...... sanan...... kerrallaan...... pudotteleva.... Karhu.... paljon parempi.... ole.

Selostuksen pitäisi olla kaupallinen palvelu - myös Ylen puolella - ja kuluttaja eli katsoja voisi pikku maksusta valita mieleisensä selostajan, tai pelin ilman selostusta kokonaan. Maikkarilla ei edes ole mahdollisuutta kuunnella vain kentän ääniä ilman selostusta. Ylellä se joissakin otteluissa on ja toisissa ei, en tiedä miksi ei ole kaikissa.

Minä kaipaisin futismatseihin Koo-18 for Ladies only -selostusta. Tässä keskityttäisiin pelin ja lajin kannalta täysin epäolennaisiin seikkoihin. Jään odottamaan!

Vierailija
3493/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan mainittu jo mutta hyvät eurooppalaiset joukkueet pudonneet jo, saksa ja alankomaat. Uskomatoanta että paraguay voitti jalkapallon jättimaan saksan. Se on kuin norja pudottaisi suomen jääkiekossa. Hyvät eurooppalaiset joukkueet pelanneet hieman varovaisesti ja pelokkaasti. Paineen vuoksi varmaan. 

No totuuden nimissä Saksalta vietiin täysin kelpoisa maali.

No voi nyyh ja kyynel. Jumala on vielä olemassa! Goodbye Saksa ja Hollanti. Toivon, että Ranska seuraa perässä!

Vierailija
3494/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori mut Brasilian joukkueessa ei ollut ketään komeaa. Pellen näköisiä mammanpoikia.  Nuo eivät muuta osaa kuin patsastella Copacabanalla. 

Ei näitä pelejä komeudella ratkaista. Kun katsoo vaikka maalintekijäpörssin kärkeä niin vähemmän komeita tapauksia siellä on monta.

Vierailija
3495/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paraguayn veska Orlando Gill joutui myymään vaatteetkin päältään elättääkseen vaimonsa ja ennenaikaisesti syntyneen lapsensa. On menestyksensä ansainnut, toivottavasti onnistuu jatkossakin.

Tyhmä mies jos  hankkii lapsia varattomana. 

Vierailija
3496/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän peukkuja pystyssä Ruotsille ja Norjalle. Norjalla tosiaan on ehkä vähän helpompi vastus paperilla. 

Vierailija
3497/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se varmaan myönnettävä, että Afrikan maat ovat tarjonneet viihdyttävintä jalkapalloa. 

Minusta Japani. Harmi että karsiutuivat.

Vierailija
3498/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäöllisesti meikäläisen suosikki on Harry Kane. En tykkää liian komeista mallipojista kuten Ronaldo. 

Vierailija
3499/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paraguayn veska Orlando Gill joutui myymään vaatteetkin päältään elättääkseen vaimonsa ja ennenaikaisesti syntyneen lapsensa. On menestyksensä ansainnut, toivottavasti onnistuu jatkossakin.

Tyhmä mies jos  hankkii lapsia varattomana. 

No mut onneksi on vielä pelaamassa. Ainoita mieskarkkeja kun Sommer ei enää pelaa maajoukkueessa.

Vierailija
3500/3762 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteispeli sujui kohtuu hyvin kun suopertähti Neymar ei ollut kentällä vaan kello-ostoksilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme