Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ateismi jotenkin neutraali uskomusjärjestelmä?

Vierailija
30.05.2026 |

Kun tässä Suvivirsi-keskustelussa tunnutaan ajattelevan, että ateistinen laulu olisi jotenkin neutraalimpi kuin uskonnollisia asioita sisältävä.

Mutta onhan ateismi uskomusjärjestelmä muiden joukossa, ei sen neutraalimpi. 

Kukaan ei voi todistaa, että ateistinen maailmankuva olisi totuudenmukainen, enempää kuin sitäkään että Luoja olisi olemassa. Tasoissa siis ollaan.

Kommentit (2852)

Vierailija
2421/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hankala selittää uskovaisille, että oikeasti meidän ateistien mielestä teidän uskovien höpinät kuulostavat käytännössä tältä:

 

Meidän joulupukki on oikea, menninkäisiin uskovat ovat mörön houkuttelemia ja joutuvat ikuiseen piinapenkkiin. 

 

Eipäs kun meidän Metsänhenki on se oikea, te kaikki ajattelette väärin!

 

Ateistit: Eivätkö nämä oikeasti kuuluisi johonkin osastolle..

Mistään asioista ei tunnuta kykenevän keskustella yhdessä. Käytöstapojen puute estää sosiaalista kanssakäymistä.

Vierailija
2422/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateismi ei ole uskomusjärjestelmä. Ateismi tarkoittaa nimenomaan sitä että ei ole uskomusta.

Ateismi on uskomista siihen että jumalaa ei ole. Ateisimi ei ole jumaluskon puutetta, eikä mitenkään neutraalia.

Usko tarkoittaa uskonnollisessa asiayhteydessä uskonnollista vakaumusta, erityisesti ihmisen vakaumusta jumalan tai muun yli-inhimillisen mahdin olemassaolosta ja tähän turvautumista.[1]

Ateistit nimenomaan uskovat että jumalaa ei ole. He eivät ole epävarmoja asiasta. Monet ovat jopa varsin äänekkäästi ja ärhäkkäästi kertomassa kaikille muille (kuin lähetyssaarnaajat konsanaan) sitä omaa uskoansa siitä että jumalaa ei ole.

Mielipiteet tulisi saada jokaisen kertoa ja niistä voisi keskustella yhteisymmärryksessä ilman ilkeilyä. Tuntuu että itseckeskustelun edelle menee kuitenkin tarve olla ilkeä ja loukata muita. Kuka haluaa koko ajan vastata ihmisille jotka kohtelevat ala-arvoisesti ja halveksivat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2423/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateismi ei ole neutraalia, päin vastoin! 

Ateismi on neutraalia, jokainen ihminen on erilainen uskossaan.

Vierailija
2424/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateisti ei ole ensisijaisesti henkilö, joka uskoo ettei jumalaa ole, vaan henkilö.joka ei usko jumalan olemassaoloon.

Vierailija
2425/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se, joka keskustelussa ivaa toisen maailmankatsomusta, vetää mattoa itsensä ja omien argumenttiensa alta. Ainakin hän paljastaa oman arvoperustansa sellaiseksi, joka ei kunnioita toista tai dialogia, vaan asettaa itsensä toista ylemmäs. Keskustelijan pitäisi kyetä kestämään se, että toinen näkee asian eri tavalla. 

Vierailija
2426/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ateisti "ei usko mihinkään"?

Ehkä on huomannut että mikään ei oikein sovi itselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2427/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ateismi olisi neutraali uskomusjärmestelmä ja usko Jumalaan samantekevää, niin koko suvivirsi ei herättäisi heissä asenteita vastaan. Vain agnostismi suhtautuu neutraalisti uskonnollisiin uskomuksiin. 

Ateisti osaa myös suhtautua.

Vierailija
2428/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat todella harvoin neutraaleja. Mutta välinpitämättömät ihmiset osaavat jättää toiset ihmiset rauhaan. Joten paras mitä voit saada ovat ihmiset, jotka eivät välitä mihin uskot, kunhan et tule niitä uskomuksia tuputtamaan.

Ristiriitaista tekstiä eikä kovin älykästä ajattelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2429/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala ei halua antaa todisteita pyynnöstämme sillä hän ei tarvitse hyväksyntäämme. 

Jumala tietää että ihmisen uskolla ei ole koskaan mitään väliä elämän kannalta.

Jumala tietää että ihminen voi olla ehdottomasti jotakin mieltä mutta hän pystyy kääntämään ihmisen pään tai pystyy saamaan tahtonsa läpi niin halutessaan.

Jumala tietää kaiken senkin mitä emme koskaan myönnä tai paljasta.

Jumala tietää miten toimia kun ihmiset salailevat asioita tai pihtaavat tietoa.

Luota siihen että Jumala järjestää aina kaiken parhain päin.

Ihmisen rooli on vain tehdä parhaansa elämässä sillä muuhun ihminen ei kykene.

Raamatun mukaan jumala nimenomaan tarvitsee hyväksyntää, alistumista ja palvomista. Se sepite on täynnä käskyjä palvoa sitä sadistista hirviötä. Onneksi ei ole olemassa.

Olet tullut kanssani erilaisiin johtopäätöksiin Raamatusta.

Vierailija
2430/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus löytyy Raamatusta. 

Lukekaa sitä avoimin sydämin.

Jumala on totuus. Miksiköhän ateisti ei usko totuuteen?

Jumala on USKOVIEN totuus. Yhtä hyvin voisi kysyä, miksi et usko ateistien totuuteen? Tai saatanapalvojien, wiccojen tai scientologien totuuteen?

Koska ihminen uskoo siihen mitä pitää vakuuttavana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2431/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kovia kysymyksiä ateistille

En nyt ala mitään Pelle Reinikaisen paskanplöräystä katselemaan, mutta voin ihan katsomattakin kertoa että siinä ei ole ainuttakaan "kovaa kysymystä" yhtään kenellekään vaan jotain luulevaisten vajaaälyistä käsienheiluttelua. 

Miten voit tuomita katsomatta?

Seon paljon helpompaa kun vaan tietää, niin ei tarvitse vaivautua tutkimaan asioita.

Vierailija
2432/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ateismi on neutraalia suhteessa uskontoon, siinä tapauksessa absolutisti on neutraali suhteessa alkoholiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2433/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala ei halua antaa todisteita pyynnöstämme sillä hän ei tarvitse hyväksyntäämme. 

Jumala tietää että ihmisen uskolla ei ole koskaan mitään väliä elämän kannalta.

Jumala tietää että ihminen voi olla ehdottomasti jotakin mieltä mutta hän pystyy kääntämään ihmisen pään tai pystyy saamaan tahtonsa läpi niin halutessaan.

Jumala tietää kaiken senkin mitä emme koskaan myönnä tai paljasta.

Jumala tietää miten toimia kun ihmiset salailevat asioita tai pihtaavat tietoa.

Luota siihen että Jumala järjestää aina kaiken parhain päin.

Ihmisen rooli on vain tehdä parhaansa elämässä sillä muuhun ihminen ei kykene.

Raamatun mukaan jumala nimenomaan tarvitsee hyväksyntää, alistumista ja palvomista. Se sepite on täynnä käskyjä palvoa sitä sadistista hirviötä. Onneksi ei ole olemassa.

Olet tullut kanssani erilaisiin johtopäätöksiin Raamatusta.

Joo niin minäkin olen tullut hänen kanssaan erilaiseen johtopäätökseen raamatun Jumalasta.

Vierailija
2434/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ateismi on neutraalia suhteessa uskontoon, siinä tapauksessa absolutisti on neutraali suhteessa alkoholiin.

Ei ollut puhe suhteessa uskontoon vaan itsenäisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2435/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus. 

Jos en ole kanssasi samaa mieltä, se ei tarkoita että olisin sinua vastaan.

Vierailija
2436/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistina voin olla sitä mieltä että raamatun Jumala on rehellinen asia. Asiat ovat tärkeimpiä ja nimenomaan niitä olennaisimpia.

Vierailija
2437/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ateismi on neutraalia suhteessa uskontoon, siinä tapauksessa absolutisti on neutraali suhteessa alkoholiin.

No niinhän hän onkin. 

Vierailija
2438/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus löytyy Raamatusta. 

Lukekaa sitä avoimin sydämin.

Jumala on totuus. Miksiköhän ateisti ei usko totuuteen?

Olematon ei voi olla totuus, joten väitteesi on yksiselitteisesti väärin. 

Uskovaisten vakuuttelu on ihan samantapaista kuin puolueiden ääntenkalastelu vaalien alla.

Vierailija
2439/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa hedelmätön keskustelu, mitään selvyyttä ateismin ydinsanomaan ei ole tullut. 

Ei ateismilla ole mitään ydinsanomaa. Se ei ole mikään uskontojärjestelmä. 

Ateismi on vain ja ainoastaan uskon puutetta. Samalla tavoin, kuin sinä (ehkä) et usko joulupukkiin, ei ateisti usko mihinkään muuhunkaan yliluonnolliseen olentoon. 

Vierailija
2440/2852 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. En halua puhua pahaa ateisteistakaan, mutat heidän olisi hyvä sisiäistää oelvansa yhtä uskon varassa kuin uskovatkin ovat. Vain agnostikko voi sanoa tietävänsä. Että mitään ei voi varmuudella tietää. ehkä jonanin päivänä. 

Agnostikkoja on sekä uskovia, että ateistisia. Ja myös kantaa ottamattomia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän