Onko ateismi jotenkin neutraali uskomusjärjestelmä?
Kun tässä Suvivirsi-keskustelussa tunnutaan ajattelevan, että ateistinen laulu olisi jotenkin neutraalimpi kuin uskonnollisia asioita sisältävä.
Mutta onhan ateismi uskomusjärjestelmä muiden joukossa, ei sen neutraalimpi.
Kukaan ei voi todistaa, että ateistinen maailmankuva olisi totuudenmukainen, enempää kuin sitäkään että Luoja olisi olemassa. Tasoissa siis ollaan.
Kommentit (2852)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismi ei ole uskomusjärjestelmä. Ateismi tarkoittaa nimenomaan sitä että ei ole uskomusta.
Tämäkin on keksitty aikana, jolloin uskonto oli käytännössä pakko, kuten se on joissain arabimaissa ja Iranissa edelleen.
Se, että uskonnottomuudelle on ylipäätään tällainen sana on jotenkin hassua. Vähän sama kuin ei-vapaamurareille tai ei-helluntailaisille olisi omansa.
Itse pidän sanasta uskonnoton, sillä se kattaa kaikki agnostikot, ateistit ja sellaiset, joiden uskomusjärjestelmä ei istu valmiiseen dogman muottiin. En ole kieltämässä kenenkään jumalaa tai uskontoa, mutta en itse usko niihin.
Terminä ateismi on peräisin antiikin Kreikasta, eikä se ole mikään vastalause kristinuskolle niin kuin jotkut kuvittelevat. Se tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että ei ole uskoa jumaliin. Teisti uskoo jumaliin, ateisti eli ei-teisti ei usko.
Tämä! Jos ateisti pitäisi kääntää yhtenä sanana, se olisi "jumalankieltäjä". Teisti uskoo yhteen tai useampaan jumalaan, ateisti ei usko yhteenkään, ts. kieltäen jumalien olemassaolon.
"Uskonnoton" taas sisältää sekä ateistit että ne jotka eivät tunnusta mitään uskoa, mukaanlukien agnostikot.
Pitää tähän lisätä tutun määritelmä itsestään, kun häneltä oli joku uskonnontyrkyttäjä kysynyt uskosta. "En oikein vielä tiedä. Kysy sitten kun olen kuollut." oli vastaus kaikkiin uskontoon liittyviin kysymyksiin.
Edelleenkään ateisti ei erikseen kiellä jumalien olemassaoloa. Maailmassa on lukuisia jumalia (hinduilla niitä on miljoonia), joista en ole koskaan kuullutkaan. Miten voisin niitä siis kieltääkään?
Miten? Näin: Kieltämällä KAIKKI jumalat kieltää tuolloin ne kaikki. Niin tunnetut kuin tuntemattomatkin.
Uskomatta oleminen ja kieltäminen on edelleen eri asia. Lapsi on syntyessän ateisti, koska ei ymmärrä koko jumalakonseptista mitään, mutta hän EI KIELLÄ jumalia.
Olen samaa mieltä, voi olla uskomatta Jumalaan kuitenkaan kieltämättä sitä. Voi siis olla vain avoimin mielin kaikkea kohtaan. Sivusta.
Miten Jumala tuohon suhtautuisi?
En usko sinuun (en olemassaoloosi, en sanomisiisi). Mutta en kiellä sinua. ???
Se sinun jumalasi rankaisee ikuisella kidutuksella uskon puutteesta. Kieltäjä saanee armon.
Jumala ei kiduta vaan ihminen itse valitsee osansa.
Kun lopulta näkee itsensä sellaisena kuin oikeasti on ja on kaukana Jumalasta, se on kärsimystä.
Tottakai kiduttaa. Loi itse sen kidutuslaitoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala ei halua antaa todisteita pyynnöstämme sillä hän ei tarvitse hyväksyntäämme.
Jumala tietää että ihmisen uskolla ei ole koskaan mitään väliä elämän kannalta.
Jumala tietää että ihminen voi olla ehdottomasti jotakin mieltä mutta hän pystyy kääntämään ihmisen pään tai pystyy saamaan tahtonsa läpi niin halutessaan.
Jumala tietää kaiken senkin mitä emme koskaan myönnä tai paljasta.
Jumala tietää miten toimia kun ihmiset salailevat asioita tai pihtaavat tietoa.
Luota siihen että Jumala järjestää aina kaiken parhain päin.
Ihmisen rooli on vain tehdä parhaansa elämässä sillä muuhun ihminen ei kykene.
Raamatun mukaan jumala nimenomaan tarvitsee hyväksyntää, alistumista ja palvomista. Se sepite on täynnä käskyjä palvoa sitä sadistista hirviötä. Onneksi ei ole olemassa.
En ole ymmärtänyt näin. Ehkä kuitenkin hyvä että en edusta mitään muuta kuin itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Totuus löytyy Raamatusta.
Lukekaa sitä avoimin sydämin.
Jumala on totuus. Miksiköhän ateisti ei usko totuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus löytyy Raamatusta.
Lukekaa sitä avoimin sydämin.
Jumala on totuus. Miksiköhän ateisti ei usko totuuteen?
Olematon ei voi olla totuus, joten väitteesi on yksiselitteisesti väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus löytyy Raamatusta.
Lukekaa sitä avoimin sydämin.
Jumala on totuus. Miksiköhän ateisti ei usko totuuteen?
Olematon ei voi olla totuus, joten väitteesi on yksiselitteisesti väärin.
Kyllä on olemassa tarinassa joka on kerrottu. Tarinoitsijat ovat myös todellisiin älyllisiä olentoja. Sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus löytyy Raamatusta.
Lukekaa sitä avoimin sydämin.
Jumala on totuus. Miksiköhän ateisti ei usko totuuteen?
Tämä on käsitelty täällä aikaisemminkin, rahtikultit ovat totuus:
"Joissain lastikulteissa odotetaan eurooppalaistyyppisten tuotteiden yliluonnollista ilmestymistä, yleensä laivalla tai lentokoneella. Ilmestymistä uskotaan edesauttavan vauraimpien valtioiden tapojen, rituaalien ja symbolien imitointi." https://fi.wikipedia.org/wiki/Lastikultti
Minua harmittaa että jouduin kirjoittamaan tämän taas uusiksi ja olen loukkantunut. Toivoisin että edeltävä kirjoittaja ei levittelisi harhaoppeja.
Kyllä on olemassa tarinassa joka on kerrottu. Tarinoitsijat ovat myös todellisiin älyllisiä olentoja. Sivusta.
Korjaan, todellisia.
Se on tämä älyteknologia kun hidastaa matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus löytyy Raamatusta.
Lukekaa sitä avoimin sydämin.
Jumala on totuus. Miksiköhän ateisti ei usko totuuteen?
Olematon ei voi olla totuus, joten väitteesi on yksiselitteisesti väärin.
Se on itse asiassa ainoa totuus mitä on, muut ovat vääriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus löytyy Raamatusta.
Lukekaa sitä avoimin sydämin.
Jumala on totuus. Miksiköhän ateisti ei usko totuuteen?
Olematon ei voi olla totuus, joten väitteesi on yksiselitteisesti väärin.
Se on itse asiassa ainoa totuus mitä on, muut ovat vääriä.
Tikkakoski nestori Ulvaeus, bongorumpu savukone Pärssinenpä!
En kuulu kirkkoon, mutta en ole ateisti. Minua nuo asiat eivät kiinnosta pätkän vertaa. Miksi jokainen luokitellaan, ei voi olla ilman leimaa.
Vierailija kirjoitti:
En kuulu kirkkoon, mutta en ole ateisti. Minua nuo asiat eivät kiinnosta pätkän vertaa. Miksi jokainen luokitellaan, ei voi olla ilman leimaa.
Outo uskovainen jos ei uskon asiat kuitenkaan kiinnosta pätkän vertaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala on siis luotu hahmo jonka kautta asioita kerrotaan. Hahmo myös jonka avulla on kerrottu henkimaailmasta.
Jumala on tarinassa kaikkivaltias joka hallitsee koko maapalloa.
Jumala on tarinassa luoja joka loi taivaan ja maan, eläimet ja ihmiset.
Jumala on tarinassa hallitsija joka päättää mikä ja kuka kenellekin kuuluu.
Jumala on tarinassa rankaisija joka päättää kuka kärsii mistäkin.
Jumala on tarinan päähahmo.
Tämä tarina perustuu tositapahtumiin.
No juu. Todella, todella löyhästi, mutta jos oikein siristää ja pinnistää mielikuvitustaan äärimmilleen niin voi jotenkin ehkä ajatella sen perustuvan maailmankaikkeuden syntyyn big bangissa.
No se on tietenkin oma valinta mihin uskoo. Minä uskon siihen mitä minulle kerrotaan henkimaailmasta.
Uskot siis kuulopuheisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus löytyy Raamatusta.
Lukekaa sitä avoimin sydämin.
Jumala on totuus. Miksiköhän ateisti ei usko totuuteen?
Jumala on USKOVIEN totuus. Yhtä hyvin voisi kysyä, miksi et usko ateistien totuuteen? Tai saatanapalvojien, wiccojen tai scientologien totuuteen?
kaikki tuntemani ateistit ovat pornoaddikteja eli jotenkin liittyvät alkeisvoimissaan samaan jengiin nämä samoin muslimit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus löytyy Raamatusta.
Lukekaa sitä avoimin sydämin.
Jumala on totuus. Miksiköhän ateisti ei usko totuuteen?
Mikä niistä miljoonista jumalista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala on siis luotu hahmo jonka kautta asioita kerrotaan. Hahmo myös jonka avulla on kerrottu henkimaailmasta.
Jumala on tarinassa kaikkivaltias joka hallitsee koko maapalloa.
Jumala on tarinassa luoja joka loi taivaan ja maan, eläimet ja ihmiset.
Jumala on tarinassa hallitsija joka päättää mikä ja kuka kenellekin kuuluu.
Jumala on tarinassa rankaisija joka päättää kuka kärsii mistäkin.
Jumala on tarinan päähahmo.
Tämä tarina perustuu tositapahtumiin.
No juu. Todella, todella löyhästi, mutta jos oikein siristää ja pinnistää mielikuvitustaan äärimmilleen niin voi jotenkin ehkä ajatella sen perustuvan maailmankaikkeuden syntyyn big bangissa.
No se on tietenkin oma valinta mihin uskoo. Minä uskon siihen mitä minulle kerrotaan henkimaailmasta.
Uskot siis kuulopuheisiin?
Kuulemiini puheisiin kyllä, vakavasti ottaen ja tässä asiayhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
En kuulu kirkkoon, mutta en ole ateisti. Minua nuo asiat eivät kiinnosta pätkän vertaa. Miksi jokainen luokitellaan, ei voi olla ilman leimaa.
En minä "ateistileimaa" pahana pidä. Se kun kertoo minusta ihmisenä vain sen, etten usko jumaliin. Eli se ei kerro esim. moraalistani yhtään mitään. Noudatan periaatteessa kymmentä käskyäkin (ne ovat yleismaailmallisia ohjeita) kolmea ensimmäistä lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
kaikki tuntemani ateistit ovat pornoaddikteja eli jotenkin liittyvät alkeisvoimissaan samaan jengiin nämä samoin muslimit
Tunnet ilmeisesti aika vähän ateisteja? Miksi siis yleistät?
Ihmiset ovat suuressa viisaudessaan halunneet rajoittaa itseään uskontojen avulla. Ja vielä tarkemmin määriteltynä. Miehet haluavat rajoittaa naisia uskontojen avulla ympäri maailmaa.
Raamatun mukaan jumala nimenomaan tarvitsee hyväksyntää, alistumista ja palvomista. Se sepite on täynnä käskyjä palvoa sitä sadistista hirviötä. Onneksi ei ole olemassa.