Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ihmisellä ei ole kiire - eikö hän ajattele muita ihmisiä?

Vierailija
29.05.2026 |

Olin eilen valvomassa valintakokeita. Kun luokkaan on kaikki saapuneet, ja kaikki ovat päässeet verkkoon, voi kokeen aloittaa etuajassa.

Kaikki paitsi yksi tulivat luokkaan 45 minuuttia etuajassa. Olivat siis saapuneet koululle samaan aikaan ja saivat kaikki saman numeron. Yksi puuttui. Kaikki odotimme. Kaikilla verkko ja koe etsitty näytölle valmiiksi.

Sitten tämä yksi tulee. Berlofin-tyylinen. Kaikki suortuvat ojennuksissa. Kävelee hitaasti ainoalle vapaalle paikalle, nostaa läppärin pöydälle. Alkaa laittamaan hiuksiaan nutturalle. Ei mitäön kiirettä. Kaikki odottaa vaan häntä.

Mitä tällainen ihminen ajattelee? Minua alkaisi kuumottamaan. 

Kommentit (210)

Vierailija
161/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen enempää asiaan kantaa ottamatta, miksi on niin tärkeä mainita tämän viimeisenä tulleen ulkonäkö? 

Hänellä oli kaikki tip top. Hän näytti siltä, että tuli suoraan peilin kautta.

Ja kotona ei ole peiliä? 

Jos ei selvästi sanota, että ilmoittautumisen jälkeen siirrytään suoraan koetilaan ja koe alkaa tilan täytyttyä, eletään sen mukaan ett koe alkaa ilmoitettuun aikaan. 

Olen itse kerran odotuttanut kokemattomuuttani lentokonetta. Laskeuduin vaihtoon myöhässä, enkä tiennyt yhtään miten toimitaan. Kävin vessassa ja etsiydyin portin läheisyyteen. Siinä lukee Gate closed. Sitten siellä kuitenkin oli ihminen, joka odotti minua. Ja lentokone odotti kiitoradan läheisyydessä, minne vietiin henkilöautolla. Olisin tullut nopeammin, jos olisin tajunnut pääseväni lennolle. 

Vierailija
162/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmiset ikinä ajattele muita ihmisiä. Mutta miksi 45 minuuttia etuajassa se on melko erikoista.

Kutsussa pyydetään tulemaan paikalle tunti ennen. Massojen liikuttelu kestää.

Pitääkä sinullekin lainata tuota viestiä?

"AMK-valintakokeesi alkaa 28.05.2026 kello 14:00. Ilmoittautuminen kokeeseen alkaa kello 13:00. Saavu paikalle hyvissä ajoin ennen kokeen alkua. Valintakoetilassa tulee olla ennen kokeen alkamisaikaa."

Siis ilmottautuminen on ollut mahdollista tuntia ennen, ei ole mikään saapumisaika tuo tuntia ennen. 

En ole itse nähnyt kutsua. Mutta pointti ei edelleenkään ole se, ettei saavu luokkaan ajoissa. Olen koko ajan ihmetellyt vain sitä, ettei häntä häirinnyt muut ihmiset. Hän toimi kuin hidastetussa filmissä. Tiesi, että koko luokka odotti häntä. Vain häntä. 

Mistä hän tiesi sen? Sanoitko hänelle, että koe käynnistyy heti, kun hän saa systeeminsä valmiiksi ja muut odottavat? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tunnistaa olleensa paikalla, voi kertoa, miltä ap näyttää. 

Vierailija
164/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan jatkossa siihen kutsuun kirjata, että koe alkaakin aikaisemmin kuin ilmoitettuna Kellon aikana ja peiliin katsominen on ehdottomasti kielletty.

Vierailija
165/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niiden kokeiden ole tarkoitus alkaa ennen kuin ilmoitettuna alkuaikana. Jos joku tukee paikalle hermoilemaan tuntia ennen, se on sen jonkun oma ongelma, ei sen, joka tulee ilmoitettuun ajankohtaan.

On pyydetty tulemaan tuntia ennen! Jos koe alkaa 9.00, on ilmoitettu, että paikalle on hyvä tulla 8.00.

Oletko ap? Itsehän väitit, että koe alkaa, kun kaikki ovat paikalla. Ei silloin voi sanoa, että koe alkaa klo 9, mutta olkaa paikalla tuntia ennen, koska aloitamme jo klo 8. 

Mutta ihan hyvin sinä sait keskustelua aikaan näinkin typerällä provolla. 

Vierailija
166/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pointti ei edelleenkään ole se, ettei saavu luokkaan ajoissa. Olen koko ajan ihmetellyt vain sitä, ettei häntä häirinnyt muut ihmiset. Hän toimi kuin hidastetussa filmissä. 

Ap itse käy hitaalla. :D

Vierailija
167/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos joku laittoi nutturaansa kesken kokeen? Olisivatko kaikki muut pysäyttäneet kirjoittamisen ja ahdistuneet asiasta?

Vierailija
168/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et kysynyt häneltä?

Tojotin vain suu auki, että mitä v*ttua hän duunaa. 

Nää on varmaan samat tyypit, jotka tukkivat julkiset vessat. Kerran olin Stokkan vessajonossa. Kaksi vessaa käytössä, molemmat varattuna. Itse olisin käynyt 10 kertaa pissalla siinä ajassa, kun vessa oli varattu. Ei yhtään ajatella, että jollain voisi olla tosi hätä.

Tuntuu vieraalta, että pitäisi ratkaista Stockmannin ongelmaa. Jos siellä on liian vähän vessoja, niin on. Jos on liian vähän kassoja, niin on. Ei sellainen ole enää aikoihin muuttanut omaa toimintatapaa. Se vie sen ajan minkä vie kun on minun vuoroni.

Vierailija
169/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmiset ikinä ajattele muita ihmisiä. Mutta miksi 45 minuuttia etuajassa se on melko erikoista.

"AMK-valintakokeesi alkaa 28.05.2026 kello 14:00. Ilmoittautuminen kokeeseen alkaa kello 13:00. Saavu paikalle hyvissä ajoin ennen kokeen alkua. Valintakoetilassa tulee olla ennen kokeen alkamisaikaa."

Siis ilmottautuminen on ollut mahdollista tuntia ennen, ei ole mikään saapumisaika tuo tuntia ennen. 

En ole itse nähnyt kutsua. Mutta pointti ei edelleenkään ole se, ettei saavu luokkaan ajoissa. Olen koko ajan ihmetellyt vain sitä, ettei häntä häirinnyt muut ihmiset. Hän toimi kuin hidastetussa filmissä. Tiesi, että koko luokka odotti häntä. Vain häntä. 

Jos pointti ei ollut saapumisaika vaan liikehdinnän hitaus, niin voimme tehdä ap:n väitteistä seuraavia olettamuksia:

Tapaus A) Viimeinen oppilas saapui luokkaan 30 minuuttia ennen kokeen alkua (vrt. muut 45 min), liikkui hitaasti ja laittoi nutturaansa 3 minuuttia. Kaikkia muita ahdisti tilanne. Koe päästiin aloittamaan 27 min ennen ilmoitettua määräaikaa. 

Tapaus B) Viimeinen oppilas saapui luokkaan 5 minuuttia ennen kokeen alkua, liikkui normaalisti eikä laittanut nutturaansa. Ketään ei ahdistanut tilanne, vaikka koe päästiin aloittamaan vain pari minuuttia ajoissa ja muut olivat odottaneet jo 43 min. 

Vierailija
170/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä hän olisi voinut tietää muiden olevan etuajassa jos hän siis tuli ajallaan tai että kaikki ovat jo paikalla. Hän ei varmaankaan tuntenut kaikkia ja tiennyt onko hän viimeinen saapuja. Itse olen ainakin ollut siinä uskossa, että valintakokeet alkavat sillä kellonlyömällä kun on ilmoitettu eikä niitä aloiteta aiemmin vaikak kaikki olisivat paikallakin.

Vierailija
171/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on varmaan samat tyypit, jotka tukkivat julkiset vessat. Kerran olin Stokkan vessajonossa. Kaksi vessaa käytössä, molemmat varattuna. Itse olisin käynyt 10 kertaa pissalla siinä ajassa, kun vessa oli varattu. Ei yhtään ajatella, että jollain voisi olla tosi hätä.

Opettele vähän kärsivällisyyttä, aikuinen ihminen! Tai osta tena ja kuse housuusi. 

Vierailija
172/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele vähän kärsivällisyyttä, aikuinen ihminen! Tai osta tena ja kuse housuusi. 

Kerropas sinä kokemusasiantuntijana pitääkö nämä Tenat kunnollisen määrän kusta? Montako dl 

En ole kokemuasiantuntija, toisin kuin sinä, joka olet ilmeisesti monestikin kussut housuusi vessajonossa. Annoin vain ystävällisen neuvon. Tästä saat toisenkin: voit myös pysyä kotona. 

Vierailija
173/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut itsekin valintakoetta valvomassa ja kokeen ottajia on tietysti kohdeltava täysin tasavertaisesti. Koe alkaa virallisesti kuten on viestitty eli salin kellon mukaan kuten kirjeessä on kokeen alkamisaika viestitty kokelaille.

Siellä ohjeissa saattaa olla, että mikäli kaikki ovat paikalla ennen virallista kellonyömää voi kokeen aloittaa. Mutta eihän koetta saa tuntia ennen aloittaa jos salista saa poistua aikaisintaan 30min tai 45 min päästä jolloin toisessa salissa koe ei välttämättä ole vielä ehtinyt alkaa? Ei tuon ohjeen tarkoitus ole aloittaa koetta TUNTIA ennen virallista aikaa vaan esim. 5-10min jos kaikki sattuu silloin olemaan jo valmista.

AP kannattaa harjoitella taitoa, että keskittyy ihan omaan tekemiseensä eikä niin provosoidu muista, säästät emotionaalista energiaa itsellesi tärkeämpiin asioihin. :) 

Vierailija
174/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on odotettu jo 45 min mitä sitä yhden nutturan kanssa hosumaan AP Luuletko sinä AP, että viimeisenä saliin saapunut osaa lukea muiden ajatuksia ja tietää että kaikki muut ovat saapuneet saliin jo tuntia ennen? 

Vierailija
175/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ärsyyntyi omiin tunteisiinsa ja projisoi ne viimeisimpään saapujaan syyttä suotta. Ja viimeiseksi saapuvaa kuuluu odottaa vaikka tekisi mitä jos kello ei ollut yli kokeen alkamisajan.

Vierailija
176/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ehkä ihastuit? Ihastumisen hetkeä kuvataan ajan hidastumisella.

Vierailija
177/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se myöhemmin tullut ohjattiin aiemmin tulleiden luokkaan jos niitä luokkia oli useita ja niihin ohjattiin ihmisiä saapumisjärjestyksessä? 

Ihmettelen samaa. Jos luokkia on 10-15 (oudon iso haarukka 😂), niin aivan varmasti ei niin suuri joukko ole kaikki tullut 45min myöhässä paitsi tämä yksi. 

Suurin osa on varmasti ollut valmiina n. 10min ennen alkuaikaa. Se myöhemmin tullut olisi siis mennyt johonkin toiseen luokkaan. 

Huono trolli tämä. 

Mitä ihmettä. En minä tiedä, kuinka moni luokka tuli täyteen. Vain 50-60 % hakijoista ilmaantuu kokeeseen.

Faktat ei muutu siitä, että sinä epäilet.

Itsepä väitit, että kaikki muut tulivat yhtä aikaa samalla kulkuvälineellä. 

Vastaa nyt siihen, että miksi tämä yksi ohjattiin samaan luokkaan, jos kerran myöhästyjille oli omat luokat. 

eri

Kerroin jo. Hän tuli ilmoittautumiseen ala-aulaan samaan aikaan kuin muut. 
Jos hän olisi tullut myöhemmin ilmoittautumiseen, olisi hän saanut ero luokan.

Ilmoittautuminen ei tapahdu luokassa. 

Sen ilmoittautumisen jälkeen on tietysti kuitenkin aikaa vielä kerrata viimeisiä asioita siihen alkamisaikaan asti. Tietysti jokainen järkevä sen ajan hyväkseen käyttää. Minusta on epäuskottavaa, että muut olisivat sinne luokkaan menneet istumaan noin paljon etuajassa. 

Kaksi luokkaa pääsi aloittamaan kokeen puoli tuntia etuajassa, eli aika paljon heitä on.

Teidän koulussa on toimittu varmasti virheellisesti, kun kokeen tekeminen on aloitettu ennen kuin viimeinen kokelas on paikalla. Vaikka olisi eri luokassa, niin vilpin mahdollisuus on olemassa.

Vierailija
178/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottiinko hänelle siitä? Varmaan hän oletti, että koe alkaa tasalta, kuten kutsussa mainitaan. Missään ei lue, että koe voidaan aloittaa aiemmin. 

Vierailija
179/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Ihmettelee, että miksi muut tuli etuajassa 

Ei hän voinut tietää, että kaikki muut ovat jo luokassa. Mutta yhtään ei nopeuttanut omaa toimintaansa. Liikkeet oli hitaat kuin hidastetusta filmistä. Ei mitään kiirettä avata omaa läppäriä tai viedä laukkua pois.

No ei minullakaan olisi. Jos on ilmoitettu, että koe alkaa kello x, niin oletan, että koe alkaa aikaisintaan kello x, eikä aiemmin.

Vierailija
180/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ehkä ymmärrä, miksi kaikki muut olivat tulleet 45 min etuajassa? 5-10 minuuttia etuajassa olisi ok. Eihän se ollut viimeisenä tulleen vika, että kaikki muut tulivat niin aikaisin, jos kokeen oli kuitenkin määrä alkaa kellonlyömällä xx.

Vai oliko vika siinä, että viimeisenä tullut oli kaunis ja huoliteltu? Entä jos olisi ollut ruma ja homssuinen niin eikö olisi ollut yhtä paha?

sanoin jo, ettei hän voinut tietää, että kaikki muut ovat paikalla. Ihmettelen tässä sitä, ettei häntä häirinnyt tilanne.

Kuka hänen nutturaansa katsoo luokkahuoneessa?

En ymmärrä miksi tilanteen olisi pitänyt häiritä? Koe ilmeisesti pääsi kuitenkin alkamaan ihan aikataulussa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi