Kun ihmisellä ei ole kiire - eikö hän ajattele muita ihmisiä?
Olin eilen valvomassa valintakokeita. Kun luokkaan on kaikki saapuneet, ja kaikki ovat päässeet verkkoon, voi kokeen aloittaa etuajassa.
Kaikki paitsi yksi tulivat luokkaan 45 minuuttia etuajassa. Olivat siis saapuneet koululle samaan aikaan ja saivat kaikki saman numeron. Yksi puuttui. Kaikki odotimme. Kaikilla verkko ja koe etsitty näytölle valmiiksi.
Sitten tämä yksi tulee. Berlofin-tyylinen. Kaikki suortuvat ojennuksissa. Kävelee hitaasti ainoalle vapaalle paikalle, nostaa läppärin pöydälle. Alkaa laittamaan hiuksiaan nutturalle. Ei mitäön kiirettä. Kaikki odottaa vaan häntä.
Mitä tällainen ihminen ajattelee? Minua alkaisi kuumottamaan.
Kommentit (210)
Liikkuiko samoin kuin Pamela hiekkarannalla Baywatchin alussa?
Minä olen käsittänyt, että valtakunnallisissa kokeissa aloitusaika on tarkka. Ei tulisi mieleenkään, että sen voisi aloittaa vaikka vartti ennen virallista aloitusaikaa. Ja tuosta nutturan vääntämisestä. Leijailevat hiukset voivat häiritä keskittymistä esimerkiksi kutittamalla nenää tai tippumalla silmien päälle, joten todellakin laitan hiukset tiukasti kiinni. Kun on paksut hiukset, mikään nopea klipsinuttura ei pysy kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa typerä aloitus. Viimeinenhän tuli ajoissa paikalle. Miksi hänen olisi pitänyt hosua ja kiirehtiä siksi, että kasa autisteja oli päättänyt tulla paikalle tönöttämään reilusti etuajassa?
Edelleenkään tämä ei ole pointti. Lue ketju.
No se pointti onkin sun jankutuksesi...
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä, jotka ruuhka-aikaan jumittaa ruokakaupan kassalle lottoamaan, arpoja ja tupakkaa ostamaan ehkä vielä pari postimerkkiäkin niin ja rahaakin voisi nostaa. Jono venyy, muita v*tuttaa kun yksi siellä edessä vaatii kaikki palvelut mitä kaupalla on tarjota. Sitten etsitään sitä maksuvälinettä ja veikkauskorttia. Sitten vasta siirrytään pakkaamaan ja huomataan ettei kassi riitä vaan tungetaan takas johonkin väliin hakemaan muovikassia.
Miksi sinä änkeät ruuhka-aikaan kauppaan, jos et pysty siellä ruuhka-aikaan olemaan?
Ei, en hermostu muiden tekemisen hitaudesta yleensä. Oon vähäenerginen ihminen eikä mun energia kerta kaikkiaan riitä siihen että vihastuisin jokaisesta hidastelevasta ihmisestä. Keskityn omaan tekemiseen. Hidasteluun voi olla joku syy ja yleensä onkin, kivut, huono näkö, hirveä stressitilanne elämässä, joka heikentää kognitiivista huomiokykyä..
Kannattaisi harjoitella empatiakykyään tai omaa stressinhallintaa. Oon sitä mieltä, että nää kovasti muista sekunneissa hermostujat on yleensä ihmisiä, joilla on joko itsellään hirveä kiire ja stressi päällä, tai sitten päinvastoin ollut asiat liian hyvin omassa elämässä, että ei ymmärretä että muut ihmiset eivät ole 100% ajasta skarppeja ja energisiä niin että pystyvät täydellisesti huomioimaan kaikki muut ihmiset ympärillään.
Tämä ei ole niin vakava asia että siitä kannattaa hermostua. Oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmiset ikinä ajattele muita ihmisiä. Mutta miksi 45 minuuttia etuajassa se on melko erikoista.
Kutsussa pyydetään tulemaan paikalle tunti ennen. Massojen liikuttelu kestää.
Pitääkä sinullekin lainata tuota viestiä?
"AMK-valintakokeesi alkaa 28.05.2026 kello 14:00. Ilmoittautuminen kokeeseen alkaa kello 13:00. Saavu paikalle hyvissä ajoin ennen kokeen alkua. Valintakoetilassa tulee olla ennen kokeen alkamisaikaa."
Siis ilmottautuminen on ollut mahdollista tuntia ennen, ei ole mikään saapumisaika tuo tuntia ennen.
En ole itse nähnyt kutsua. Mutta pointti ei edelleenkään ole se, ettei saavu luokkaan ajoissa. Olen koko ajan ihmetellyt vain sitä, ettei häntä häirinnyt muut ihmiset. Hän toimi kuin hidastetussa filmissä. Tiesi, että koko luokka odotti häntä. Vain häntä.
Mistä hän tiesi sen? Sanoitko hänelle, että koe käynnistyy heti, kun hän saa systeeminsä valmiiksi ja muut odottavat?
Sanoin hänelle, että kaikki ovat nyt paikalla ja koe alkaa heti, kun hän on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niiden kokeiden ole tarkoitus alkaa ennen kuin ilmoitettuna alkuaikana. Jos joku tukee paikalle hermoilemaan tuntia ennen, se on sen jonkun oma ongelma, ei sen, joka tulee ilmoitettuun ajankohtaan.
On pyydetty tulemaan tuntia ennen! Jos koe alkaa 9.00, on ilmoitettu, että paikalle on hyvä tulla 8.00.
Oletko ap? Itsehän väitit, että koe alkaa, kun kaikki ovat paikalla. Ei silloin voi sanoa, että koe alkaa klo 9, mutta olkaa paikalla tuntia ennen, koska aloitamme jo klo 8.
Mutta ihan hyvin sinä sait keskustelua aikaan näinkin typerällä provolla.
En kirjottanut ylläolevaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Entä jos joku laittoi nutturaansa kesken kokeen? Olisivatko kaikki muut pysäyttäneet kirjoittamisen ja ahdistuneet asiasta?
That’s the point. Käytä omaa koeaikaasi nutturan kinnittämiseen. Älä varasta muiden aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut itsekin valintakoetta valvomassa ja kokeen ottajia on tietysti kohdeltava täysin tasavertaisesti. Koe alkaa virallisesti kuten on viestitty eli salin kellon mukaan kuten kirjeessä on kokeen alkamisaika viestitty kokelaille.
Siellä ohjeissa saattaa olla, että mikäli kaikki ovat paikalla ennen virallista kellonyömää voi kokeen aloittaa. Mutta eihän koetta saa tuntia ennen aloittaa jos salista saa poistua aikaisintaan 30min tai 45 min päästä jolloin toisessa salissa koe ei välttämättä ole vielä ehtinyt alkaa? Ei tuon ohjeen tarkoitus ole aloittaa koetta TUNTIA ennen virallista aikaa vaan esim. 5-10min jos kaikki sattuu silloin olemaan jo valmista.
AP kannattaa harjoitella taitoa, että keskittyy ihan omaan tekemiseensä eikä niin provosoidu muista, säästät emotionaalista energiaa itsellesi tärkeämpiin asioihin. :)
Ei tuossa päällekkäisyyttä tule.
Kun ilmoittautuminen alkaa klo 8.00, ja jos vaikka kaikki ovat luokassa jo 8.05, jolloin koe alkaa, niin poistua saa klo 9.00
Virallinen koe alkaa klo 9.00 , niin toisen luokan ovi menee lukkoon klo 9.00, eikä sen jälkeen oteta edes puolta minuuttia myöhästynyttä sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se myöhemmin tullut ohjattiin aiemmin tulleiden luokkaan jos niitä luokkia oli useita ja niihin ohjattiin ihmisiä saapumisjärjestyksessä?
Ihmettelen samaa. Jos luokkia on 10-15 (oudon iso haarukka 😂), niin aivan varmasti ei niin suuri joukko ole kaikki tullut 45min myöhässä paitsi tämä yksi.
Suurin osa on varmasti ollut valmiina n. 10min ennen alkuaikaa. Se myöhemmin tullut olisi siis mennyt johonkin toiseen luokkaan.
Huono trolli tämä.
Mitä ihmettä. En minä tiedä, kuinka moni luokka tuli täyteen. Vain 50-60 % hakijoista ilmaantuu kokeeseen.
Faktat ei muutu siitä, että sinä epäilet.Itsepä väitit, että kaikki muut tulivat yhtä aikaa samalla kulkuvälineellä.
Vastaa nyt siihen, että miksi tämä yksi ohjattiin samaan luokkaan, jos kerran myöhästyjille oli omat luokat.
eri
Kerroin jo. Hän tuli ilmoittautumiseen ala-aulaan samaan aikaan kuin muut.
Jos hän olisi tullut myöhemmin ilmoittautumiseen, olisi hän saanut ero luokan.Ilmoittautuminen ei tapahdu luokassa.
Sen ilmoittautumisen jälkeen on tietysti kuitenkin aikaa vielä kerrata viimeisiä asioita siihen alkamisaikaan asti. Tietysti jokainen järkevä sen ajan hyväkseen käyttää. Minusta on epäuskottavaa, että muut olisivat sinne luokkaan menneet istumaan noin paljon etuajassa.
Kaksi luokkaa pääsi aloittamaan kokeen puoli tuntia etuajassa, eli aika paljon heitä on.
Teidän koulussa on toimittu varmasti virheellisesti, kun kokeen tekeminen on aloitettu ennen kuin viimeinen kokelas on paikalla. Vaikka olisi eri luokassa, niin vilpin mahdollisuus on olemassa.
Ei koetta saa aloittaa ennen klo 9.00, ellei jokainen ko. Luokkaan ilmoittautunut ole paikalla. Mutta jos kaikki ovat paikalla vaikka 8.05, niin kokeen saa aloittaa 8.06.
Vierailija kirjoitti:
Ei, en hermostu muiden tekemisen hitaudesta yleensä. Oon vähäenerginen ihminen eikä mun energia kerta kaikkiaan riitä siihen että vihastuisin jokaisesta hidastelevasta ihmisestä. Keskityn omaan tekemiseen. Hidasteluun voi olla joku syy ja yleensä onkin, kivut, huono näkö, hirveä stressitilanne elämässä, joka heikentää kognitiivista huomiokykyä..
Kannattaisi harjoitella empatiakykyään tai omaa stressinhallintaa. Oon sitä mieltä, että nää kovasti muista sekunneissa hermostujat on yleensä ihmisiä, joilla on joko itsellään hirveä kiire ja stressi päällä, tai sitten päinvastoin ollut asiat liian hyvin omassa elämässä, että ei ymmärretä että muut ihmiset eivät ole 100% ajasta skarppeja ja energisiä niin että pystyvät täydellisesti huomioimaan kaikki muut ihmiset ympärillään.
Tämä ei ole niin vakava asia että siitä kannattaa hermostua. Oikeesti.
Tiedän, kärsivällisyys ei ole hyveeni. Mutta kärsimättämyydestä on myös etua: olen hyvin nopea. Teen usein vain puolta työpäivää, koska saan tehtävät tehtyä nopeemmin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa typerä aloitus. Viimeinenhän tuli ajoissa paikalle. Miksi hänen olisi pitänyt hosua ja kiirehtiä siksi, että kasa autisteja oli päättänyt tulla paikalle tönöttämään reilusti etuajassa?
Edelleenkään tämä ei ole pointti. Lue ketju.
No se pointti onkin sun jankutuksesi...
Lopettakaa samojen kysymysren kysymyminen, niin ei tarvitse vastata samoihin asioihin.
Ei koetta saa aloittaa ennen klo 9.00, ellei jokainen ko. Luokkaan ilmoittautunut ole paikalla. Mutta jos kaikki ovat paikalla vaikka 8.05, niin kokeen saa aloittaa 8.06.
Monelta luokasta saa poistua? Monelta koe loppuu? Eikö olisi selvempää, että kaikki aloittavat klo 9 ja koeaika loppuu kaikilta samaan aikaan? Ihan siis osallistujien, valvojien ja vilpin välttämisen kannalta?
Vierailija kirjoitti:
Monelta luokasta saa poistua? Monelta koe loppuu? Eikö olisi selvempää, että kaikki aloittavat klo 9 ja koeaika loppuu kaikilta samaan aikaan? Ihan siis osallistujien, valvojien ja vilpin välttämisen kannalta?
Tuossa tapauksessa Luokasta saa poistua aikaisintaan 9.06.
Kaikilla osallistujilla on eripituinen koe. Insinööriksi hakevilla taitaa olla pisin koe, koe aika on 190 minuuttia, joillain toisella vain 115 min. Ja siltä väliltä on eri pituisia kokeita. Koejärjestelmä ilmoittaa jokaiselle oman ajan riippuen siitä, mihin hakee.
Mistä ihmeestä tämän nutturan laittajan olisi pitänyt tietää että kaikki muut osallistujat ovat jo paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä tämän nutturan laittajan olisi pitänyt tietää että kaikki muut osallistujat ovat jo paikalla?
Kai hän nyt omilla silmillään näkee, kun on yksi ainoa pöytä tyhjänä, kun tulee luokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai hän nyt omilla silmillään näkee, kun on yksi ainoa pöytä tyhjänä, kun tulee luokkaan.
ei kaikkia pöytiä välttämättä täytetä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmiset ikinä ajattele muita ihmisiä. Mutta miksi 45 minuuttia etuajassa se on melko erikoista.
Kutsussa pyydetään tulemaan paikalle tunti ennen. Massojen liikuttelu kestää.
Pitääkä sinullekin lainata tuota viestiä?
"AMK-valintakokeesi alkaa 28.05.2026 kello 14:00. Ilmoittautuminen kokeeseen alkaa kello 13:00. Saavu paikalle hyvissä ajoin ennen kokeen alkua. Valintakoetilassa tulee olla ennen kokeen alkamisaikaa."
Siis ilmottautuminen on ollut mahdollista tuntia ennen, ei ole mikään saapumisaika tuo tuntia ennen.
En ole itse nähnyt kutsua. Mutta pointti ei edelleenkään ole se, ettei saavu luokkaan ajoissa. Olen koko ajan ihmetellyt vain sitä, ettei häntä häirinnyt muut ihmiset. Hän toimi kuin hidastetussa filmissä. Tiesi, että koko luokka odotti häntä. Vain häntä.
Älä nyt jaksa, varsinkaan kun et ole edes nähnyt kutsua. Minä olen, ja siinä sanotaan että koe alkaa tasalta eikä silloin kun kaikki on paikalla ja jokainen tuoli luokassa täynnä. Siellä muuten on ylimääräisiä paikkoja, ettei siitä nyt pääse mitään päättelemään että monesko paikallaolija on. Varsinkin jos ILMOITETTUUN ALKAMISAIKAAN on vielä jotain vartti.
Kuulemma aika hidastuu kun avaan hiukseni nutturalta ja heiluttelen niitä. Ehkä astuit madonreikään?
Siis mitä ihmettä? En kyllä käsitä ollenkaan edes tilannetta.
Eli on ollut ennalta sovittu kellonaika jolloin koe alkaisi. Ja kaikki muut ovat tulleet paikalle 45min ennen aloitusaikaa paitsi tämä yksi. Joka tulee kuitenkin ihan ajoissa ennen kokeen aloitusta ja ehtii tehdä nutturat ja muut ennen kuin se kokeen oikea aloitusaika on. Miksi tämän yhden olisi pitänyt selvittää millään lailla milloin kaikkii muut ovat paikalle tulleet tai huomioida heitä mitenkään, jos oli sovittu se aloitusaika??
Minä en edes kiinnittäisi mitään huomiota ympäristöön mikäli olisin ajoissa paikalla, en myöhässä. Keskittyisin tosiaan vain omiini eikä siinä ole mitään väärää tuollaisessa tilanteessa.