Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ihmisellä ei ole kiire - eikö hän ajattele muita ihmisiä?

Vierailija
29.05.2026 |

Olin eilen valvomassa valintakokeita. Kun luokkaan on kaikki saapuneet, ja kaikki ovat päässeet verkkoon, voi kokeen aloittaa etuajassa.

Kaikki paitsi yksi tulivat luokkaan 45 minuuttia etuajassa. Olivat siis saapuneet koululle samaan aikaan ja saivat kaikki saman numeron. Yksi puuttui. Kaikki odotimme. Kaikilla verkko ja koe etsitty näytölle valmiiksi.

Sitten tämä yksi tulee. Berlofin-tyylinen. Kaikki suortuvat ojennuksissa. Kävelee hitaasti ainoalle vapaalle paikalle, nostaa läppärin pöydälle. Alkaa laittamaan hiuksiaan nutturalle. Ei mitäön kiirettä. Kaikki odottaa vaan häntä.

Mitä tällainen ihminen ajattelee? Minua alkaisi kuumottamaan. 

Kommentit (210)

Vierailija
141/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niiden kokeiden ole tarkoitus alkaa ennen kuin ilmoitettuna alkuaikana. Jos joku tukee paikalle hermoilemaan tuntia ennen, se on sen jonkun oma ongelma, ei sen, joka tulee ilmoitettuun ajankohtaan.

Kokeet alkavat, kun kaikki ovat paikalla. 

En ihmettele sitä, miksi hän ei tullut etukäteen paikalle. 
Ihmettelen sitä, miksi hän ei yhtään häiriintynyt siitä, että muut joutuvat odottamaan hiusten laittamista nutturalle. Itse olisin vastaavassa tilanteessa toiminut ripeästi.

Kyllä tuossa mulle tulleessa viestissä lukee että "AMK-valintakokeesi alkaa 28.05.2026 kello 14:00." eikä että sitten kun kaikki on paikalla.

Vierailija
142/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hermostossa ongelmia ja etenkin pääsykoe vieraassa paikassa voisi kuvitella olevan jännittävä. Istuisin vessassa viimeiseen asti ja sitten paikalle, koska kehon ahdistus nousisi valtavaksi istuessa siellä 45 min etukäteen odottamassa. Jos alkuaika on x, sen mukaan eletään. 

Ei se haittaakaan. Mutta jos itse olet tuossa valintakoetilanteessa, niin ei kannata mennä ilmoittautumistiskille liian etuajassa. 

Ilmoittautuminen silloin kun paikalle saapuu, tietenkin. Niin välttää jonotuksen. Koetilaan mennään sitten kun koe on alkamassa, siihen asti voi vaikka keskittyä, tarkistaa vielä jotain oppimateriaalista, tai vaikkapa meditoida. Tai istua pöntöllä. 

Kaikki nuo ovat järkevää ja hyvää toimintaa ennen koetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen enempää asiaan kantaa ottamatta, miksi on niin tärkeä mainita tämän viimeisenä tulleen ulkonäkö? 

Vierailija
144/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmiset ikinä ajattele muita ihmisiä. Mutta miksi 45 minuuttia etuajassa se on melko erikoista.

Kutsussa pyydetään tulemaan paikalle tunti ennen. Massojen liikuttelu kestää.

Pitääkä sinullekin lainata tuota viestiä?

"AMK-valintakokeesi alkaa 28.05.2026 kello 14:00. Ilmoittautuminen kokeeseen alkaa kello 13:00. Saavu paikalle hyvissä ajoin ennen kokeen alkua. Valintakoetilassa tulee olla ennen kokeen alkamisaikaa."

Siis ilmottautuminen on ollut mahdollista tuntia ennen, ei ole mikään saapumisaika tuo tuntia ennen. 

Vierailija
145/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen enempää asiaan kantaa ottamatta, miksi on niin tärkeä mainita tämän viimeisenä tulleen ulkonäkö? 

Koska sillä saa kätevästi lisättyä kiukkupyllyilyä.

T: amatööritrollaaja

Vierailija
146/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänellä oli kaikki tip top. Hän näytti siltä, että tuli suoraan peilin kautta.

Vierailija
147/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska aloittaja on sekopää joka vihaa kauniita naisia. Ap on myös selkeästi unohtanut ottaa aamulääkkeet 🙄

Vierailija
148/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kysehän oli paperillisesta valintakokeesta eikä mistään kauneuskilpailusta.

Vierailija
149/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmiset ikinä ajattele muita ihmisiä. Mutta miksi 45 minuuttia etuajassa se on melko erikoista.

"AMK-valintakokeesi alkaa 28.05.2026 kello 14:00. Ilmoittautuminen kokeeseen alkaa kello 13:00. Saavu paikalle hyvissä ajoin ennen kokeen alkua. Valintakoetilassa tulee olla ennen kokeen alkamisaikaa."

Siis ilmottautuminen on ollut mahdollista tuntia ennen, ei ole mikään saapumisaika tuo tuntia ennen. 

En ole itse nähnyt kutsua. Mutta pointti ei edelleenkään ole se, ettei saavu luokkaan ajoissa. Olen koko ajan ihmetellyt vain sitä, ettei häntä häirinnyt muut ihmiset. Hän toimi kuin hidastetussa filmissä. Tiesi, että koko luokka odotti häntä. Vain häntä. 

Vierailija
150/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sillä saa kätevästi lisättyä kiukkupyllyilyä.

T: amatööritrollaaja

Joo, aika erikoista.

Vierailija
151/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse nähnyt kutsua. Mutta pointti ei edelleenkään ole se, ettei saavu luokkaan ajoissa. Olen koko ajan ihmetellyt vain sitä, ettei häntä häirinnyt muut ihmiset. Hän toimi kuin hidastetussa filmissä. Tiesi, että koko luokka odotti häntä. Vain häntä. 

Mutta eikö kukaan edes  AJATELLUT LAPSIA!

Niin AJATELKAA JOKU NYT EDES LAPSIA....

Eri

Vierailija
152/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten? Ehkä se on osa hänen keskittymisrutiiniaan? Itseään laittaessa kivasti rauhoittuu kun saa hetken aikaa keskittyä siihen laittautumiseen. 

Monille hyvin toimiva tapa. 

Vierailija
153/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niiden muiden ihmisten olisi häntä pitänyt häiritä? Tuollaisessa tilanteessa niitä muita ei edes huomaa kun ajatukset ovat siinä kokeessa. 

Vierailija
154/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ajat ovat jo muuttuneet siitä, kun itse olen viimeksi ollut pääsykokeessa, mutta silloin ei saanut kokeesta poistua kuin vasta 30 (vai olikohan 45) minuuttia kokeen alkamisen jälkeen. Jos siis joku luokka olisi aloittanut puolituntia etuajassa, niin sieltähän olisi ensimmäiset jo päässeet ulos, ennen kuin toiset ovat edes aloittaneet. Vilpin mahdollisuus kasvaa huomattavasti. 

Vierailija
155/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on kun on keskittynyt. Sitä toimii hieman hitaammin kun ajatuksissaan kertaa ja järjestelee asioita. 

Kuulostaa järkevältä ja keskittymiseen kykenevältä ihmiseltä. 

Vierailija
156/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä liittyy asiaan miten? Onko joku laki, jossa kielletään laittautuminen valintakokeeseen?

Vierailija
157/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tämän tarinan opetus:

- Mene etuajassa, siltä varalta, että kaikki muutkin menee.

- Älä katso peiliin, kun lähdet kotoa.

- Muista, että ihminen voi pahoittaa mielensä, kun koe (tai muu tapahtuma) ei pystykään alkamaan ilmoitettua aikaisemmin, jotta työpäivä päättyisi aikaisemmin. 

0/5

Vierailija
158/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tämä totta? Olisi kiva tietää, paljonko aiemmin viimeinen tulija sitten ilmaantui paikalle?

On järjetöntä ja jopa ahdistavaa istua odottamassa tärkeän kokeen alkua paikallaan luokkahuoneessa lähes tunti!

Miten tuo kehotus tulla tuntia aiemmin on oikeutettu, jos käytännössä 15 min etuajassa olisi riittänyt? 

Vierailija
159/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ajat ovat jo muuttuneet siitä, kun itse olen viimeksi ollut pääsykokeessa, mutta silloin ei saanut kokeesta poistua kuin vasta 30 (vai olikohan 45) minuuttia kokeen alkamisen jälkeen. Jos siis joku luokka olisi aloittanut puolituntia etuajassa, niin sieltähän olisi ensimmäiset jo päässeet ulos, ennen kuin toiset ovat edes aloittaneet. Vilpin mahdollisuus kasvaa huomattavasti. 

On epäreilua, että koe ei ala ilmoitettuna aikana.  On väärin istuttaa ihmisiä koetilassa lähes tunti ennen koetta.  Mitä ne sen tunnin tekevät? Stimmailevat hermostukskssaan?

Vierailija
160/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap raukkaa. Unohditko aamulla vilkaista peiliin vai mistä kenkä puristaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän