Kun ihmisellä ei ole kiire - eikö hän ajattele muita ihmisiä?
Olin eilen valvomassa valintakokeita. Kun luokkaan on kaikki saapuneet, ja kaikki ovat päässeet verkkoon, voi kokeen aloittaa etuajassa.
Kaikki paitsi yksi tulivat luokkaan 45 minuuttia etuajassa. Olivat siis saapuneet koululle samaan aikaan ja saivat kaikki saman numeron. Yksi puuttui. Kaikki odotimme. Kaikilla verkko ja koe etsitty näytölle valmiiksi.
Sitten tämä yksi tulee. Berlofin-tyylinen. Kaikki suortuvat ojennuksissa. Kävelee hitaasti ainoalle vapaalle paikalle, nostaa läppärin pöydälle. Alkaa laittamaan hiuksiaan nutturalle. Ei mitäön kiirettä. Kaikki odottaa vaan häntä.
Mitä tällainen ihminen ajattelee? Minua alkaisi kuumottamaan.
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmiset ikinä ajattele muita ihmisiä. Mutta miksi 45 minuuttia etuajassa se on melko erikoista.
Kutsussa pyydetään tulemaan paikalle tunti ennen. Massojen liikuttelu kestää.
Pitääkä sinullekin lainata tuota viestiä?
"AMK-valintakokeesi alkaa 28.05.2026 kello 14:00. Ilmoittautuminen kokeeseen alkaa kello 13:00. Saavu paikalle hyvissä ajoin ennen kokeen alkua. Valintakoetilassa tulee olla ennen kokeen alkamisaikaa."
Siis ilmottautuminen on ollut mahdollista tuntia ennen, ei ole mikään saapumisaika tuo tuntia ennen.
En ole itse nähnyt kutsua. Mutta pointti ei edelleenkään ole se, ettei saavu luokkaan ajoissa. Olen koko ajan ihmetellyt vain sitä, ettei häntä häirinnyt muut ihmiset. Hän toimi kuin hidastetussa filmissä. Tiesi, että koko luokka odotti häntä. Vain häntä.
Älä nyt jaksa, varsinkaan kun et ole edes nähnyt kutsua. Minä olen, ja siinä sanotaan että koe alkaa tasalta eikä silloin kun kaikki on paikalla ja jokainen tuoli luokassa täynnä. Siellä muuten on ylimääräisiä paikkoja, ettei siitä nyt pääse mitään päättelemään että monesko paikallaolija on. Varsinkin jos ILMOITETTUUN ALKAMISAIKAAN on vielä jotain vartti.
Edelleen: hänellä oli oikeus saapua luokkaan myöhemmin, mutta minä puhun koko ajan tietoisesta vitkuttelusta. Jos haluaa liikkua hidastetusti ja tehdä toisarvoisia tehtäviä, niin tulkoot luokkaan hyvissä ajoin.
Ymmärtääkseni hän tuli hyvissä ajoin? Jos ilmoitettuun alkamisaikaan oli vielä 15min.
Juu, hän tuli riittävän hyvissä ajoin. Mutta itse kunnioitan muita ihmisiä niin paljon, etten jätä heitä odotuttamaan minua. Vaikka ei olisi mitään deadlineja mihinkään suuntaan.
Asiat voi te tehdä a) ripeästi tai hosuen b) normaalilla vauhdilla c) huolellisesti d) hidastellen. Hän oli d).
Naisella ollut mitään syytä kiirehtiä tai arvailla juuri ennen tärkeää koetta sen enempiä muiden tekemisiä ja ajatuksia, kun hän kerran tuli ajoissa paikalle eikä häirinnyt muita. Toimi siis aivan normaalin huomaavaisesti muita kohtaan. Se kertoo vain hyvästä itsetunnosta, vakaudesta ja keskittymisestä, ettei ala hosumaan ja ottamaan jotain lisäpaineita ja hajoittamaan omaa fokusta ja rauhallisuutta toisten tekemisistä ja ajatuksista tärkeässä jännittävässä tilanteessa, vaan keskittyy rauhassa omaan tekemiseen.
Mistä hän sitäpaitsi edes olisi tiennyt, että on viimeinen kokeeseen tulija, kun ei itsekään ollut viimetipassa? Kertoiko ap-valvoja asian naiselle, kun hän "hidasteli" paikalle, vai? On myös mahdollista, ettei nainen edes tiennyt, että koe voidaan aloittaa etuajassa, vaan oletti, että koe alkaa joka tapauksessa sillä kellonlymällä, mikä aloitusajaksi on ilmoitettu. Ja vaikka olisi tiennyt, niin aivan asiallisesti toimi, kun oli kerran hyvissä ajoin valmis kokeeseen.
On kokeen järjestäjän moka/vastuulla, jos kokeen alkamisajankohta on noin liukuva ja epävarma.
Siksikö ap:ta harmittaa kun itse on toisten mukaan ja liikaa itsensä kunstannuksella koko ajan sinkoileva ja yliajatteleva, vai harmittiko naisen ulkonökö ja siitä oli jotain ennakkoluuloja? Tai ärsyttikö naisen rauhallisuus ja hyvä itseluottamus, jos itseltä sellaista puuttuu? Vai harmittiko ap:ta se 45 min. odotus ylipäätään, joka ei ollut tuon naisen vastuulla millään tavalla ja projisoi nyt harmituksensa syyttömään? Paljon selvempihän olisi aloittaa tuollaiset kokeet juuri ilmoitettuna ajankohtana.
Pitäisi minunkin ottaa vähän oppia tuolta naiselta. Että keskittyy erityisesti jännittävissä tärkeissä tilanteissa nimenomaan vaan vielä enempi omaan tekemiseen ja olemiseen rauhassa. Aivan asianmukaiseseti tuokin nainen huomioi myös toiset, kun oli hyvissä ajoin ennen ilmoitettua kokeen alkua paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niiden kokeiden ole tarkoitus alkaa ennen kuin ilmoitettuna alkuaikana. Jos joku tukee paikalle hermoilemaan tuntia ennen, se on sen jonkun oma ongelma, ei sen, joka tulee ilmoitettuun ajankohtaan.
Kokeet alkavat, kun kaikki ovat paikalla.
En ihmettele sitä, miksi hän ei tullut etukäteen paikalle.
Ihmettelen sitä, miksi hän ei yhtään häiriintynyt siitä, että muut joutuvat odottamaan hiusten laittamista nutturalle. Itse olisin vastaavassa tilanteessa toiminut ripeästi.Mistä se myöhemmin tullut olisi voinut tietää, että muut ovat istuneet paikalla jo 45 minuuttia? Sen viimeisenä tulleen kannaltahan voisi olla, että muut ovat tulleet 5 minuuttia sitten eivätkä vielä kyllästyneet odottamaan.
Ja jos kyllästyy odottamaan kokeen alkua 45 minuuttia, miksi edes tulee niin aikaisin paikalle?
Edelleen pointtini ei ollut tämä.
Minun pointti on se, että miksi tulet 45min etuajassa? En usko että olisi ärsyttänyt yhtään jos olisit tullut viittä vaille. Tämä on ihan sinun omaa syytäsi
Vierailija kirjoitti:
Halusi teidän kaikkien muiden huomion, ja sai sen. Hän jos kuka ajattelee nimenomaan muita ja heidän reaktioitaan.
Ap esittää olevansa joku muu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se myöhemmin tullut ohjattiin aiemmin tulleiden luokkaan jos niitä luokkia oli useita ja niihin ohjattiin ihmisiä saapumisjärjestyksessä?
Ihmettelen samaa. Jos luokkia on 10-15 (oudon iso haarukka 😂), niin aivan varmasti ei niin suuri joukko ole kaikki tullut 45min myöhässä paitsi tämä yksi.
Suurin osa on varmasti ollut valmiina n. 10min ennen alkuaikaa. Se myöhemmin tullut olisi siis mennyt johonkin toiseen luokkaan.
Huono trolli tämä.
Mitä ihmettä. En minä tiedä, kuinka moni luokka tuli täyteen. Vain 50-60 % hakijoista ilmaantuu kokeeseen.
Faktat ei muutu siitä, että sinä epäilet.Itsepä väitit, että kaikki muut tulivat yhtä aikaa samalla kulkuvälineellä.
Vastaa nyt siihen, että miksi tämä yksi ohjattiin samaan luokkaan, jos kerran myöhästyjille oli omat luokat.
eri
Kerroin jo. Hän tuli ilmoittautumiseen ala-aulaan samaan aikaan kuin muut.
Jos hän olisi tullut myöhemmin ilmoittautumiseen, olisi hän saanut ero luokan.Ilmoittautuminen ei tapahdu luokassa.
Sen ilmoittautumisen jälkeen on tietysti kuitenkin aikaa vielä kerrata viimeisiä asioita siihen alkamisaikaan asti. Tietysti jokainen järkevä sen ajan hyväkseen käyttää. Minusta on epäuskottavaa, että muut olisivat sinne luokkaan menneet istumaan noin paljon etuajassa.
Kaksi luokkaa pääsi aloittamaan kokeen puoli tuntia etuajassa, eli aika paljon heitä on.
Eikä päässyt. Mikään valtakunnallinen koe ei ala etukäteen.
Niinpä ja jos näin on teillä toimittu, on toimittu todennäköisesti väärin. Kysykää vaikka esimieheltänne ja laittakaapa vastaus tänne.
Nämä ovat varmasti samoja ihmisiä ketkä ajavat satasen alueella kahdeksaakymppiä kun ei ole minnekään kiire. Silti ei väistetä levikkeelle jotta muut pääsisivät ajamaan rajoitusten mukaan.
Halusi teidän kaikkien muiden huomion, ja sai sen. Hän jos kuka ajattelee nimenomaan muita ja heidän reaktioitaan.