Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ihmisellä ei ole kiire - eikö hän ajattele muita ihmisiä?

Vierailija
29.05.2026 |

Olin eilen valvomassa valintakokeita. Kun luokkaan on kaikki saapuneet, ja kaikki ovat päässeet verkkoon, voi kokeen aloittaa etuajassa.

Kaikki paitsi yksi tulivat luokkaan 45 minuuttia etuajassa. Olivat siis saapuneet koululle samaan aikaan ja saivat kaikki saman numeron. Yksi puuttui. Kaikki odotimme. Kaikilla verkko ja koe etsitty näytölle valmiiksi.

Sitten tämä yksi tulee. Berlofin-tyylinen. Kaikki suortuvat ojennuksissa. Kävelee hitaasti ainoalle vapaalle paikalle, nostaa läppärin pöydälle. Alkaa laittamaan hiuksiaan nutturalle. Ei mitäön kiirettä. Kaikki odottaa vaan häntä.

Mitä tällainen ihminen ajattelee? Minua alkaisi kuumottamaan. 

Kommentit (210)

Vierailija
201/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmiset ikinä ajattele muita ihmisiä. Mutta miksi 45 minuuttia etuajassa se on melko erikoista.

Kutsussa pyydetään tulemaan paikalle tunti ennen. Massojen liikuttelu kestää.

Pitääkä sinullekin lainata tuota viestiä?

"AMK-valintakokeesi alkaa 28.05.2026 kello 14:00. Ilmoittautuminen kokeeseen alkaa kello 13:00. Saavu paikalle hyvissä ajoin ennen kokeen alkua. Valintakoetilassa tulee olla ennen kokeen alkamisaikaa."

Siis ilmottautuminen on ollut mahdollista tuntia ennen, ei ole mikään saapumisaika tuo tuntia ennen. 

En ole itse nähnyt kutsua. Mutta pointti ei edelleenkään ole se, ettei saavu luokkaan ajoissa. Olen koko ajan ihmetellyt vain sitä, ettei häntä häirinnyt muut ihmiset. Hän toimi kuin hidastetussa filmissä. Tiesi, että koko luokka odotti häntä. Vain häntä. 

Älä nyt jaksa, varsinkaan kun et ole edes nähnyt kutsua. Minä olen, ja siinä sanotaan että koe alkaa tasalta eikä silloin kun kaikki on paikalla ja jokainen tuoli luokassa täynnä. Siellä muuten on ylimääräisiä paikkoja, ettei siitä nyt pääse mitään päättelemään että monesko paikallaolija on. Varsinkin jos ILMOITETTUUN ALKAMISAIKAAN on vielä jotain vartti. 

Edelleen: hänellä oli oikeus saapua luokkaan myöhemmin, mutta minä puhun koko ajan tietoisesta vitkuttelusta. Jos haluaa liikkua hidastetusti ja tehdä toisarvoisia tehtäviä, niin tulkoot luokkaan hyvissä ajoin.

Vierailija
202/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmiset ikinä ajattele muita ihmisiä. Mutta miksi 45 minuuttia etuajassa se on melko erikoista.

"AMK-valintakokeesi alkaa 28.05.2026 kello 14:00. Ilmoittautuminen kokeeseen alkaa kello 13:00. Saavu paikalle hyvissä ajoin ennen kokeen alkua. Valintakoetilassa tulee olla ennen kokeen alkamisaikaa."

Siis ilmottautuminen on ollut mahdollista tuntia ennen, ei ole mikään saapumisaika tuo tuntia ennen. 

En ole itse nähnyt kutsua. Mutta pointti ei edelleenkään ole se, ettei saavu luokkaan ajoissa. Olen koko ajan ihmetellyt vain sitä, ettei häntä häirinnyt muut ihmiset. Hän toimi kuin hidastetussa filmissä. Tiesi, että koko luokka odotti häntä. Vain häntä. 

Älä nyt jaksa, varsinkaan kun et ole edes nähnyt kutsua. Minä olen, ja siinä sanotaan että koe alkaa tasalta eikä silloin kun kaikki on paikalla ja jokainen tuoli luokassa täynnä. Siellä muuten on ylimääräisiä paikkoja, ettei siitä nyt pääse mitään päättelemään että monesko paikallaolija on. Varsinkin jos ILMOITETTUUN ALKAMISAIKAAN on vielä jotain vartti. 

Edelleen: hänellä oli oikeus saapua luokkaan myöhemmin, mutta minä puhun koko ajan tietoisesta vitkuttelusta. Jos haluaa liikkua hidastetusti ja tehdä toisarvoisia tehtäviä, niin tulkoot luokkaan hyvissä ajoin.

Ihastuit, siksi näit hänen liikkeensä kuin hidastettuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisenä tullut on oikeassa ajassa ja muut väärässä. 

Vierailija
204/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmisen pitää saada elää omassa rytmissään, oli se hidas tai nopea. Koe alkakoon silloin kun se on määrätty alkavaksi.

Vierailija
205/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni hän tuli hyvissä ajoin? Jos ilmoitettuun alkamisaikaan oli vielä 15min.

Vierailija
206/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni hän tuli hyvissä ajoin? Jos ilmoitettuun alkamisaikaan oli vielä 15min.

Juu, hän tuli riittävän hyvissä ajoin. Mutta itse kunnioitan muita ihmisiä niin paljon, etten jätä heitä odotuttamaan minua.  Vaikka ei olisi mitään deadlineja mihinkään suuntaan. 

Asiat voi te tehdä a) ripeästi tai hosuen b) normaalilla vauhdilla c) huolellisesti  d) hidastellen.  Hän oli d). 

Vierailija
207/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, en hermostu muiden tekemisen hitaudesta yleensä. Oon vähäenerginen ihminen eikä mun energia kerta kaikkiaan riitä siihen että vihastuisin jokaisesta hidastelevasta ihmisestä. Keskityn omaan tekemiseen. Hidasteluun voi olla joku syy ja yleensä onkin, kivut, huono näkö, hirveä stressitilanne elämässä, joka heikentää kognitiivista huomiokykyä.. 

Kannattaisi harjoitella empatiakykyään tai omaa stressinhallintaa. Oon sitä mieltä, että nää kovasti muista sekunneissa hermostujat on yleensä ihmisiä, joilla on joko itsellään hirveä kiire ja stressi päällä, tai sitten päinvastoin ollut asiat liian hyvin omassa elämässä, että ei ymmärretä että muut ihmiset eivät ole 100% ajasta skarppeja ja energisiä niin että pystyvät täydellisesti huomioimaan kaikki muut ihmiset ympärillään.

Tämä ei ole niin vakava asia että siitä kannattaa hermostua. Oikeesti. 

Tämä! Helppoa elämää eläneet eivät usein ymmärrä että hitauteen voi olla varsin hyvä syy.

Vierailija
208/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stripparien on tärkeää riisua hitaasti.

Vierailija
209/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niiden kokeiden ole tarkoitus alkaa ennen kuin ilmoitettuna alkuaikana. Jos joku tukee paikalle hermoilemaan tuntia ennen, se on sen jonkun oma ongelma, ei sen, joka tulee ilmoitettuun ajankohtaan.

Kokeet alkavat, kun kaikki ovat paikalla. 

En ihmettele sitä, miksi hän ei tullut etukäteen paikalle. 
Ihmettelen sitä, miksi hän ei yhtään häiriintynyt siitä, että muut joutuvat odottamaan hiusten laittamista nutturalle. Itse olisin vastaavassa tilanteessa toiminut ripeästi.

No mielestäni ongelma tuossa ei ollut se, että oppilas laittoi nutturaa vaan se, että se kuka päättää kokeen aloittamisesta jäi odottamaan, että toinen tekee nutturaa.

Vierailija
210/210 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etuajassa tulleet ovat yhdessä päättäneet tulla etuajassa. Yhdelle ei ole kerrottu tätä, koska hänet halutaan jättää ulkopuolelle. 

Mitä hienoa tuossa on? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän