Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lauri Ojala laittoi käsitteen "iskävitsit" aivan uudelle tasolle

Vierailija
28.05.2026 |

Miekkonenhan on vitsi itse.
Joo kyllä joskus oman isäni humoristiset lohkaisut saivat nolostumaan, mutta eivät ne olleet mitään tähän verrattuna. Siis oikeastiko tämä uuspelle on laittanut viimeiset 10 vuotta elämästään yhdestä joululaulusta ja yhdestä virrestä valittamiseen?!
Toivon todella, että Laurikki Ojalan lapsilla on (jo) eri sukunimi kuin sarjavalittaja-isukillaan.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko on selvinnyt mikä uskonlahko oli kyseessä -- kamala trauma jäänyt lapsuudesta - ja nyt siirtää traumaansa seuraavalle sukupolvelle. 

Niinpä. Sillä ei nuo hänen kertomuksensa pakottamisesta ja traumatisoimisesta liity mitenkään tavallisen suomalaisen kristityn elämään.

Vierailija
22/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko on selvinnyt mikä uskonlahko oli kyseessä -- kamala trauma jäänyt lapsuudesta - ja nyt siirtää traumaansa seuraavalle sukupolvelle. 

Niinpä. Sillä ei nuo hänen kertomuksensa pakottamisesta ja traumatisoimisesta liity mitenkään tavallisen suomalaisen kristityn elämään.

Eikä hän näin ollen ole ajanut mitään tärkeää yhteiskunnallista asiaa, vaan ihan omaa asiaansa vain. Ja se asia perustuu hänen omiin traumakokemuksiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomionkipeä äijä, joka pyrkii julkisuuteen. Ei eroa mitenkään mistään temppareista.

Vierailija
24/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikä hän näin ollen ole ajanut mitään tärkeää yhteiskunnallista asiaa,"

 

Sinusta ei ole tärkeä yhteiskunnallinen asia että koulu noidattaa kaupungin ohjeistusta tiedottamisesta?

Vierailija
25/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi pitää tiedottaa itsestään selvästä asiasta? "

 

Koska kaupunki oli ohjeistanut kouluja että pitää tiedottaa. 

Ja Suvivirttä ei muuten lauleta joka koulussa joten sen laulaminen ei ole itsestäänselvyys.

Vierailija
26/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niinpä. Sillä ei nuo hänen kertomuksensa pakottamisesta ja traumatisoimisesta liity mitenkään tavallisen suomalaisen kristityn elämään."

 

Silloinko sen voi vain ohittaa? Meillä on lukemattomia tavallisen ihmisen elämässä harvinaisia ikäviä kohtaloita joita silti otamme huomioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varmaan on ollut tiedossa että se kajahtaa päättäjäisissä. "

 

Miten se on tiedossa koska siitä nimenomaan ei ole nyt tiedotettu? Suvivirsi ei ole mikään automaattinen pakollinen osa kevätjuhlaa eikä sitä jokaisen koulun juhlassa lauleta.

Vierailija
28/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa kun persut tukevat Ruotsista tuotua kulttuuria Suomessa.  Vaadin että suvivirsi lauletaan nyt alkuperäisillä sanoilla.

Me olemme kultivoituneita kulttuuria arvostavia ihmisä. Toivoisinkin, että suvivirsi laulettaisi vastedes joka kerta ensin Suomeksi, ja sitten Ruotsiksi! Tupla kärsimys w0ke nillittäjille...

Kannatan ensi vuonna lauletaan suvivirsi ruotsiksi!

Kyllä, mutta ensin Suomeksi, ja sitten Ruotsiksi.

 

terv. Impivaaran kulttuuriministeri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Käy lähinnä sääliksi, aikuisena miehenä elämä yhä vinksallaan omien käsittelemättömien traumojen takia. Traumojen joiden takia ei ole mitään syytä kieltää suvivirttä koulujen päättäreissä."

 

Minua säälittää lähinnä että kommentoit asiaa josta et tiedä edes perusasioita. Kyse ei ole Suvivirren kieltämisestä vaan siitä että koulun pitää etukäteen tiedottaa että se Suvivirsi kuuluu kevätjuhlan ohjelmaan.

Lakkaa nyt höpöttämästä. Kaikki tietää, että kevätjuhlassa lauletaan Suvivirsi aina lopuksi. Se ei tule yllätyksenä kenellekään kun sitä on tehty jo koko koululaitoksen alusta asti.

Vierailija
30/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lakkaa nyt höpöttämästä. Kaikki tietää, että kevätjuhlassa lauletaan Suvivirsi aina lopuksi. Se ei tule yllätyksenä kenellekään kun sitä on tehty jo koko koululaitoksen alusta asti."

 

Kaksi asiaa:

1) jos kaupunki on ohjeistanut koulut tiedottamaan asiasta niin silloin koulut tiedottavat vaikka miten kaikki tietäisivät muutenkin

2) kaikissa kouluissa ei lauleta suvivirttä. Se on jokaisen koulun oma päätös joka vuosi että lauletaanko tänä vuonna

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIksi koulun päätösjuhlassa ei lauleta islamilaisia uskonollisia  lauluja?

 

Tässä yksi:

Kesän kiitos

Aurinko jo nousee taas,
valo täyttää koko maan,
Allah meille kesän suo,
lämmön, sateen, kukkaloiston tuo.

Tuuli hiljaa kuiskailee,
luonto Luojaa ylistee,
lintujenkin laulussa
kaikuu rauha sydämiimme.

Ya Allah, suo meille tie,
rauhaan, hyvään sydämeen.
Pidä perheet yhdessä,
anna siunaus elämään.

Kun kuu kirkas syttyy yön,
kiitämme taas lahjoistaan,
ystävyys ja lempeys
kulkee kanssamme aina vaan.

Vierailija
32/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lakkaa nyt höpöttämästä. Kaikki tietää, että kevätjuhlassa lauletaan Suvivirsi aina lopuksi. "

 

Hassua kun meillä tuli viime viikolla kutsu koulun kevätjuhlaan ja sen ohjelma. Ja sen mukaan Suvivirttä ei lauleta. Sen sijaan on monenlaista oppilaiden itse ideoimaa ohjelmaa.

 

T. Kahden lapsen äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää, että aihe näyttää ei-uskovia liikuttavan niin paljon. Ei tällä ainakaan meitä uskovia näin paljon ole. Ja minua uskovana tämä ei juuri hetkauta. Uskovat nuokkuvat itsetyytyväisinä seurakunnissa, jopa koskaan evankeliumia kenellekään millään tavalla viemättä, mutta auta armias, kun puututaan yhteen virteen, niin jopa herätään.

Vierailija
34/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa sai laulaa Jumalan tilalla Allah.

 

Muuten varpunen jouluaamuna ei ole kristillinen vaan sielunvaellusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No juurikin nämä sarjavalittajat pitäisi laittaa tässä maassa ruotuun. Miettikää sitä Tampereenkin sarjavalittajaa. Kuinka paljon yhteiskunnan rahaa on käytetty yhden ihmisen tekemiin hupivalituksiin. Ja yritysten laajenemiset on jäissä, ja ihmiset ei pääse rakentamaan kotejaan."

 

Tosin tämä valittaja oli oikeassa. Koulu oli toiminut väärin ja kaupungin omien ohjeistuksen vastaisesti. Eikä ollut korjannut toimiaan vaikka asiasta oli huomautettu useita kertoja.

Tämä sarjavalittaja oli väärässä. 
Perustuslakivaliokuntahan on jo aiemmin tehnyt päätöksen, että yksittäiset suvivirret ja joulujuhlissa esitetyt Varpuset ym:t eivät ole uskonnon harjoitttamista, vaan kuuluvat suomalaiseen perinnekerrostumaan useiden sukupolvien ajalta. Niitä saa laulaa juhlissa eivätkä ne näin ollen vaadi edes tsunamivaroitust etukäteen. Yhdenvertaisuuslautakunta on siis tehnut virheen, väärän päätöksen, eikä Espoon kaupungin pidä maksaa yhtään mitään sarjavalittajalle.

Vierailija
36/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eikä hän näin ollen ole ajanut mitään tärkeää yhteiskunnallista asiaa,"

 

Sinusta ei ole tärkeä yhteiskunnallinen asia että koulu noidattaa kaupungin ohjeistusta tiedottamisesta?

Kuten jo moneen kertaan sanottu, niin täyspäiset ihmiset tietävät tuon laulun laulamisen tiedottamattakin. Ei koulusta erikseen tiedoteta muitakaan pikkuseikkoja. Kävellään äidinkielen tunnilla kirjastoon ihan tiedottamatta. Mennäänkin liikuntatunnilla pallokentän sijaan metsäkävelylle, ja ihan tiedottamatta uskalletaan tuokin ratkaisu tehdä. Vanhemmat tietävät tiedottamattakin, että koulut käyttävät kirjastoa, ja tietävät tiedottamatta, että lapsilla on tarpeen aina olla kengät, jotka sopivat kävelyyn.

Vierailija
37/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Varmaan on ollut tiedossa että se kajahtaa päättäjäisissä. "

 

Miten se on tiedossa koska siitä nimenomaan ei ole nyt tiedotettu? Suvivirsi ei ole mikään automaattinen pakollinen osa kevätjuhlaa eikä sitä jokaisen koulun juhlassa lauleta.

Jos jossain ei lauleta, niin 99-prosenttinen mahdollisuus siihen on. Ja tämän tietäminen kuuluu yleissivistykseen.

Vierailija
38/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIksi koulun päätösjuhlassa ei lauleta islamilaisia uskonollisia  lauluja?

 

Tässä yksi:

Kesän kiitos

Aurinko jo nousee taas,
valo täyttää koko maan,
Allah meille kesän suo,
lämmön, sateen, kukkaloiston tuo.

Tuuli hiljaa kuiskailee,
luonto Luojaa ylistee,
lintujenkin laulussa
kaikuu rauha sydämiimme.

Ya Allah, suo meille tie,
rauhaan, hyvään sydämeen.
Pidä perheet yhdessä,
anna siunaus elämään.

Kun kuu kirkas syttyy yön,
kiitämme taas lahjoistaan,
ystävyys ja lempeys
kulkee kanssamme aina vaan.

Koska nyt vuonna 2026 se ei ole vielä muodostunut yli satavuotiseksi perinteeksi.

Vierailija
39/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIksi koulun päätösjuhlassa ei lauleta islamilaisia uskonollisia  lauluja?

 

Tässä yksi:

Kesän kiitos

Aurinko jo nousee taas,
valo täyttää koko maan,
Allah meille kesän suo,
lämmön, sateen, kukkaloiston tuo.

Tuuli hiljaa kuiskailee,
luonto Luojaa ylistee,
lintujenkin laulussa
kaikuu rauha sydämiimme.

Ya Allah, suo meille tie,
rauhaan, hyvään sydämeen.
Pidä perheet yhdessä,
anna siunaus elämään.

Kun kuu kirkas syttyy yön,
kiitämme taas lahjoistaan,
ystävyys ja lempeys
kulkee kanssamme aina vaan.

Koska nyt vuonna 2026 se ei ole vielä muodostunut yli satavuotiseksi perinteeksi.

Jos nyt aloitetaan, niin sadan vuoden päästä ollaan jo lähellä samaa tilannetta.

Vierailija
40/101 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää, että aihe näyttää ei-uskovia liikuttavan niin paljon. Ei tällä ainakaan meitä uskovia näin paljon ole. Ja minua uskovana tämä ei juuri hetkauta. Uskovat nuokkuvat itsetyytyväisinä seurakunnissa, jopa koskaan evankeliumia kenellekään millään tavalla viemättä, mutta auta armias, kun puututaan yhteen virteen, niin jopa herätään.

Punainen viiva menee sen kohdalla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi